Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Operation Garbo
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
66-1027419152
Nån här som har läst operation Garbo? Vad tyckte ni/du? Verklighetstrogen?
Nifelhel
Givetvis har man läst "Operation Garbo" 1,2,3..
Den kändes väldigt verklighetstrogen och jag tycker det är jättebra bok. Som förövrigt alla borde läsa smile.gif
TangoXray
QUOTE (Nifelhel @ Aug. 05 2002,19:23)
Givetvis har man läst "Operation Garbo" 1,2,3..
Den kändes väldigt verklighetstrogen och jag tycker det är jättebra bok. Som förövrigt alla borde läsa smile.gif

Instämmer till fullo med föregående talare..

/TangoXray
Silen
Jag skulle vilja säga att den VAR verklighetstrogen. Tror inte att det som står där skulle kunna hända imorgon...
86-1020721502
läser den nu!
Tror mycket väl att de kan hända nu. Just detta att politikerna tvekar i mobiliseringsbesluten samt att för mycket hänsyn tas till kostnader!!
66-1021311194
Jo det ligger mycket i det, men själva hotbilden är ju som bekant utbytt... Tror knappast att det, vid eventuellt "skarpt läge", skulle vara en röd pil ifrån öster utan snarare ett gäng turbanförsedda grabbar som kraschar in i Stockholm city ell. dylikt.

Men för den tiden så är den oerhört verkligehtstrogen. Det som framför allt chockade iaf. mig var ju det faktum att vår säkerhet verkligen var så dålig. För det var ju ändå ungefär såsom boken beskriver det. Jag tror det är fullt möjligt att det kunde ha gått till ungefär så vid ett eventuellt anfall, men idag tror jag inte riktigt att det skulle vara så. Men som folk har sagt förr, ingenting är omöjligt.

Finns en till bok på ungefär samma tema, heter "Anfall mot Sverige". Någon som har läst den? Anser att även den är ganska "chockerande".

Bengtsson
Silen
Ja kanske är naiv men jag har svårt att se att fienden skulle komma från Ryssland som det är nu. De har nog helt enkelt inte råd med ett "internationellt" krig då Ryssland idag är otroligt beroende av handeln med omvärlden. Ett krig skulle säkerligen innebära handelsstopp med Ryssland och ett avstannande i deras ekonomiska uppsving.

Sen så känns det som att de inte ens har soppa att ta sig till Sverige med mer än fyra tanks idag och frågan är hurpass motiverade soldater det finns att köra dem och om de är tränade för det... smile.gif
66-1021311194
Så sant som det är sagt Silen... Deras fallskärmssoldater har tydligen inte hoppat ur flygplan på hur länge som helst var det senaste jag hörde. Ryssarna var på besök på FJS och de belv tydligen ganska lyckliga över det faktumet att de skulle få hoppa ur ett plan. Att de sen skulle testa de nya fallskärmarna som man släpper folk med från runt 70-100 meter var väl kanske lite att ta i då, men de var ju glada för det...
86-1020721502
Har läst även "Anfall mot Sverige", själva den militära delen i denna är mycket trovärdig. Dock ser jag uppbyggnaden innan som en indicie-kedja som är mycket osannolik. Vissa saker går lite väl lätt för ryssarna, tänker då bland annat på de stulna identiteterna samt att ryssarna lyssnar av all våran trafik men vi lyssnar inte av något av dem osv.

Beträffande hotet från Ryssland bedömer jag detta som föga troligt i dagsläget men ändå fullt möjligt. Detta grundar jag på följande:

Att sverige inte blir anfallet:
1. Anledningen till att Sverige inte lär bli anfallet i dagsläget är vårat trots allt vassa flygvapen, vänta några år tills ryssarna plan "kommer ikapp" matrielmässigt.  

2.Jag tror dessutom att ryssarna helt enkelt inte har något behov av att använda Sverige. Någon direkt aggresion mellan Ryssland o Nato finns inte i dagsläget o att Ryssarna vill ha Sverige av någon annan anledning en för att användas i ett större krig tvivlar jag på!

Att det kan bli ryssland:
1. Kriget i Tjetjenien pågår fortfarande så ryssarna har allt pengar o möjlighet om de vill att kriga

2. I Ryssland gäller inte samma prioritetsordning som i Sverige o övriga västvärlden. Militären ses fortfarande som viktigare än hälsa o sjukvård osv

3. Det är välkänt att ryssarna föredrar att inte strida på "hemmaplan". Om de känner sig hotat vill de helst sköta kriget utanför sina egna gränser.

4. Även om Ryssarna bantat sin krigsmakt de senaste åren är det fortfarande ingen direkt liten apparat. Matriel o forskning för ett nytt krig finnes!
Bamse
QUOTE (Bengtsson @ Aug. 05 2002,23:25)
Jo det ligger mycket i det, men själva hotbilden är ju som bekant utbytt... Tror knappast att det, vid eventuellt "skarpt läge", skulle vara en röd pil ifrån öster utan snarare ett gäng turbanförsedda grabbar som kraschar in i Stockholm city ell. dylikt.

Tror inte att Sverige är ett troligt  mål för diverse turbanprydda herrar. Det finns inget symbolvärde i att anfalla Sverige. Vi har gjort väldigt lite för att "vara förtjänta" av en terroristattack. Sverige står inte för något speciellt i världspolitiken längre så de kan inte göra ett uttalande genom att anfalla något i Sverige. Omvärlden skulle heller inte bry sig om ett terrordåd likn World Trade Center i Sverige lika mycket som motsv i USA eller Storbrittanien.

Tror nästan att risken för ett anfall från Öst är lika stor om inte större än ett terrordåd motsv WTC.

Operation Garbo är en suverän serie.
Tyvärr som tidigare sagt lite gammal......
Underbart persongalleri, författaren (författarna ?) har lyckats att skildra de typer av personer som jag tycker man ofta träffar på under militära former. Gillar också att hela Försvarsmakten skildras.

Man måste ju bara gilla
haubitsförbandet "självmordeldöppnande" mot Luftlandsättningtrupperna.....

Vill man läsa motsv fast med NATO-perspektivet (ej Svenska styrkor) gäller T. Clancy:s Röd Storm. Också tyvärr lite gammal men även här hela Amerikanska krigsmakten skildrad.
66-1021311194
Sverige är absolut inte ett av de mer framträdande målen för Bin Laden och hans käcka gossar. Men jag tror dock att det är mer sannolikt med ett sådant anfall (även om nu detta är högst otroligt saom sagt) än med ett anfall från Ryssland. Ryssen håller fortfarande, som Vc_90 säger, på och härjar i Tjetjenien, men det är ett område som "angår" ryssarna, iaf. vad de själva anbelangar.
Bamse
Mycket viktigt att komma i håg är att det är omöjligt att veta vad som händer i framtiden. Tänk bara på Berlinmurens fall och vad som hänt efter detta.......

Ryssland är inte en stabil demokrati, det har gått bara dryga 10 år sedan de hade två statskupper. Avgörande i båda var vilken sida militären ställde sig på.....

Rysslands krigsmakt är som tidigare sagt till viss del nedmonterad, sönderrostad eller såld på svarta marknaden men den är fortfarande gigantisk och har krigserfarenhet.
66-1021311194
Sant... Men har inte Ryssland fått något "halvt" NATO-medlemskap? Detta borde ju förhindra en eventuell aggressiv utsvävning i västlig riktning från Ryssarnas sida? Eller?

Men som du säger Bamse, det är omöjligt att säga vad som kommer att hända i framtiden. Men man kan ju alltid spekulera.
LeadHead
QUOTE (Bengtsson @ Aug. 05 2002,23:33)
Så sant som det är sagt Silen... Deras fallskärmssoldater har tydligen inte hoppat ur flygplan på hur länge som helst var det senaste jag hörde. Ryssarna var på besök på FJS och de belv tydligen ganska lyckliga över det faktumet att de skulle få hoppa ur ett plan. Att de sen skulle testa de nya fallskärmarna som man släpper folk med från runt 70-100 meter var väl kanske lite att ta i då, men de var ju glada för det...

Jag har hört att de nyligen genomförde den största luftlandsättningsövningen sen Sovjettiden...
66-1021311194
Hrrm... Jag känner mig bortgjord... Dock är det denna historia jag hörde av en kille på FJS, så att ja... Men det var ju för något år sedan. De kanske bunkrade upp ordentligt då? Tyder väl kanske på att Ryssland där på G uppåt igen, om inte annat.
Silen
Åh andra sidan kanske de bränt av sina resurser för ytterligare tio år nu. ;) De gör ju så ibland, sparar länge som fan och kör en stor övning... Tror inte att den genomsnittlige soldaten under sina 24 månader får så mycket annat än stryk... Möjligen får de jobba grått åt maffian :P
Alexandersson
Nån som har någon aning om vart man kan köpa Oeration Garbo?
Var i bokhandeln o fråga men dom hade den ej=(
Silen
bokus.se har en av delarna
86-1027246323
QUOTE (Alexandersson @ Aug. 06 2002,15:05)
Nån som har någon aning om vart man kan köpa Oeration Garbo?
Var i bokhandeln o fråga men dom hade den ej=(

Kolla med förlaget. www.timbro.se
84-1027793454
QUOTE (Bengtsson @ Aug. 05 2002,23:25)
Finns en till bok på ungefär samma tema, heter "Anfall mot Sverige". Någon som har läst den? Anser att även den är ganska "chockerande"

Jag tyckte dess handling var lite märklig, hur allt statlig verksamhet var av ondo och bara finns till för att djävlas med svenska folket.

Mitt intryck av författaren var att denne var rasistiskt anstruken då han beskrev Röda armén som en hord vildar med rullande ögonvitor (nåja, riktigt så uppenbart var det väl inte). Medan den svenske soldaten hade blick av stål, bara för att förrädas av de inkompetenta politikerna.

- - - - - - - - - Spoiler alert - - - - - - -  

Höjdpunkten (?) kom nog när en svensk korvett (?) på egen hand sänkte halva invasionsflottan rolleyes.gif , varpå det följande resonemanget lät i stil med:"Ack, hade svensken haft 3 000 sådana fartyg hade ryssen aldrig tagit sig förbi Öresund"

Sen kom en attackrote AJ 37 och sänkte andra halvan:"Ack, hade svensken haft 3 000 sådana flygplan ryssen aldrig tagit sig förbi Öresund"

Jag var måttligt imponerad av boken, inte minst då författaren även verkade sakna varje tillstymelse till dramaturigisk berättarteknik.
66-1021311194
Men hela saken, i "Anfall mot Sverige", tycker jag gör boken så fascinerande. Just att det kanske skulle fungera. Okej, jag kanske är lite nere på "lekis-nivå", men jag menar, människan är mottaglig för det mesta och under en period på sisådär 30-40 år, så kanske man skulle godta ett helt nytt system som byggde på det sovjetiska ell. dylikt. Och ändå tyckte man levde under bra förhållanden. Sen är det nog mycket tveksamt, men det är ändå, som sagt, fascinerande.
Ove
Operation Garbo är enligt mycket säkra källor skriven av då C I2/Fo52 Öv1 Snäll och C I22/Fo66 Öv Jansson. Och dom skriver under sydonym.

Anfall mot Sverige har jag inte läst är den bra???
86-1027246323
QUOTE (Ove @ Aug. 07 2002,03:38)
Operation Garbo är enligt mycket säkra källor skriven av då C I2/Fo52 Öv1 Snäll och C I22/Fo66 Öv Jansson. Och dom skriver under sydonym.

Jag har hört Bo Hugemark varit med och skrivit böckerna.
Ove
Kan så vara, men dom två herrarna jag nämde är självmarkerande enligt vissa källor.
Casca

Böckerna skrevs av två officerare på "Karolinen". Jag vet ej vilka, men det kan inte vara Öv Snell. Honom känner jag personligen mycket väl.

Anfall mot Sverige är betydligt bättre än Garbo-serien tycker jag.

Casca
Ove
QUOTE (Casca @ Aug. 09 2002,00:14)

Böckerna skrevs av två officerare på "Karolinen". Jag vet ej vilka, men det kan inte vara Öv Snell. Honom känner jag personligen mycket väl.

Anfall mot Sverige är betydligt bättre än Garbo-serien tycker jag.

Casca

Jaha, varför inte?? Om han inte vill berätta detta så varför vet du detta?? Och Karolinen ligger ju i Karlstad

Men jag är öppen för ideér Casca
Radarjägare
japp, har alla 3 delarna, tyckte att 1a delen var bäst, 2a ok med vissa ljuspunkter, 3dje var lite seg, men men, det e juh vad jag tycker dårå, kan för övrigt tipsa om svensk militärhistorik bokklubb, www.smb.nu
Dass
operation Garbo var okey men inte så mycket mer enligt min mening.
jag tycker det gick lite väll för lät för Sverige att ta tillbaka alla områden osv.

Ni som inte läst boken och inte vill veta läs inte vidare.

det var ty så här ibland.

just när det var en rysk bataljon eller dyl. i någon stad så kom en svensk officer och sa till generalen typ: ni vinner aldrig detta.
och den ryska generalen svarar: okey du har rätt jag ger mig.

sen var det lite rambo varning på vissa förband i boken.
83-1023020025
Du syftar väl inte på "grodbatajonen"?????

eller IB1
Casca
Att Ove: Det luktar mer Öv "I K", fd brigadchef och numera aktuell i helikopterhärvan och Bo Hugemark som någon nämnde tidigare.

Rapport kommer.

Casca
Ove
QUOTE (Casca @ Aug. 12 2002,12:26)
Att Ove: Det luktar mer Öv "I K", fd brigadchef och numera aktuell i helikopterhärvan och Bo Hugemark som någon nämnde tidigare.

Rapport kommer.

Casca

Ingvar Klang, han känner jag personligen och tror inte han var med men man vet inte... Hur visste du att han var HKP Översten?? OBS detta är inte hemligt så du behöver inte kalla honom IK. Det är bara vissa media som inte nämner honom vid namn. Jag tror nte han är skyldig till något btott annars skulle dom åtalat honom och sparkat han, men i stället har han tydligen full lön och inte åtalad.

Mvh Ove

P.S. Casca är du Värmlänning??
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.