Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fordonsförarbevis
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2
KD803
QUOTE (The Swede @ May 9 2007, 19:46 ) *
Det ingår även en läkarundersökning där man gör en grundligare synundersökning, vidvinkelseende bl.a.
Ungefär samma som för tung lastbil.

Det kan förklara saken, för min del var det aktuellt i samband med lastbilsutbildningen så då var ju läkarundersökningen redan avklarad.
Vad gäller transport i bakvagn på bv 206 vet jag inte men avseende tgb 13 så har den likt tgb 11 två framsäten och tre plus två baksäten.
Längst bak är endast till för mtrltransport, det finns inga sittplatser där.

En vanlig tgb 13 kräver förmodligen inte tp flak, däremot versionerna med någon form av hytt skiljd från förarutrymmet.
The Swede
QUOTE (KD803 @ May 9 2007, 22:39 ) *
Vad gäller transport i bakvagn på bv 206 vet jag inte men avseende tgb 13 så har den likt tgb 11 två framsäten och tre plus två baksäten.
Längst bak är endast till för mtrltransport, det finns inga sittplatser där.

En vanlig tgb 13 kräver förmodligen inte tp flak, däremot versionerna med någon form av hytt skiljd från förarutrymmet.

Det var väl ungefär det jag skrev eller? tongue.gif
Mattsson
Jag har förarbevis för: LTGV, Pb/Llb, Ptgb, Tgb 13/20. Tillägg: Avskärmad/släckt belysning, Bogsering, FG+klass 1, Halkkörning, körning med bildförstärkare.

Kan och får jag framföra minibuss eller måste jag ha minibuss skrivet på förarbeviset?

Kan tillägga att jag har kört minibuss med passagerare ett par gånger under tjänstetid, har fått godkänt av en mil.trafiklärare pga att jag har förarbevis för 13bil och halka.

Eller hur funkar det?
`

Fö vad en en Ttgv?
The Swede
Minibuss kräver, så vitt jag vet, plats i förarbeviset för att få framföras.
Utbildningen är iofs inte alltför avancerad, en sväng på halkbanan.

Men, om det inte står minibuss på förarbeviset så får du inte köra.

The Swede pansar2.png
*Som är fly förbannad över att SÄKI inte längre finns på nätet*
Mattsson
QUOTE (The Swede @ May 18 2007, 22:40 ) *

The Swede pansar2.png

Men då kan jag be och få påskrivet för minibuss på förarbeviset eftersom jag har gjort halkan med 13bil. Eller finns det någon FM logik som inte tillåter detta?
LeadHead
QUOTE (Mattssonmannen @ May 18 2007, 22:36 ) *
Fö vad en en Ttgv?

Vild gissning: Tung terrängvagn? Dumper?
The Swede
QUOTE (Mattssonmannen @ May 18 2007, 22:44 ) *
QUOTE (The Swede @ May 18 2007, 22:40 ) *

The Swede pansar2.png

Men då kan jag be och få påskrivet för minibuss på förarbeviset eftersom jag har gjort halkan med 13bil. Eller finns det någon FM logik som inte tillåter detta?

Du kan ju höra med trafikinspektören som gett dig tillstånd tidigare.
Annars är det så att du måste köra halka med den fordonstyp det gäller.

The Swede pansar2.png
*Lika förbannad fortfarande*
Anders G.
Det här med förarbevis och tidsbegränsade behörigheter är kul! Man ser att det finns arbetsuppgifter för alla i administrativ befattning som blivit kvar sedan själva försvaret av riket lagts ner.

Jag är under forntiden utbildad på TGB40+haub77, TGB30 stabshytt, snabbkurs på tgb11/13/20. Vi hade även några Volvo LT7 och Scania 30/50.
På repmöten körde jag sunkiga 938:or och Volvo Viking.
Civilt (BE + CE) har jag kört distributionsbilar till affärer och kiosker, små Volvo och (riktiga) 90-bilar. Drar husvagn, kör personbil med släp, alla upptänkliga jordbruksredskap.

Kör långt och ofta i tjänsten, håller hastighetsgränserna (ja faktiskt), kör högertrafik, har lägst bränsleförbrukning enligt företagets miljöredovisning.
----
För att få köra HV-män i hyrd minibuss var jag tvungen att gå heldagskurs där jag fick lära mig (förutom halkbana) att inte vara berusad och att se till att de bälten som finns monterade användes. Känns som att det enklaste vore att återgå till häst och vagn (vilket jag hjälpligt behärskar), men då skall det väl till någon slags behörighet för det med...

Som vuxen känns det mindre bra för motivationen att hela tiden börja om på noll varje år, om och omigen i HV vad som än skall göras. Grundläggande formell fordonsbehörighet, ladda/patron ur, "sprängning" med bara övningsmtrl. Det känns som att det blir dyrt med låg effekt. OK, vi är inte SAS, men inte heller flygbolaget SAS. På ett vanligt arbete har de flesta överdrivit/bluffat/fuskat sig till att köra dyra maskiner. Försvarets säkerhetspolicy är tydlig: undvik arbetsplatsolyckor till obegränsad kostnad, även om det går ut över verksamheten.

Tänk om man ärligt kunde erkänna inför varandra och befäl: "just det här momentet behöver jag träna extra på" och så gör man det lite snabbt och obyråkratiskt!
KD803
QUOTE (Mattssonmannen @ May 18 2007, 22:44 ) *

Eftersom SäkI 2007 även finns på CD-ROM (ha, jag har något i bokhyllan som The Swede saknar banan_rock.gif ) så kan jag meddela följande:

För fordon i position 3, 4 och 5 enligt ovan så finns tillägget "Om körning på halt underlag ingått i utbildningen även fordon enligt pos 2, i sådant fall skall
även Minibuss föras in på förarbeviset". Med andra ord, har du gjort halkkörning med tgb 13 så får du köra även minibuss. Dock så ska du se till att behörigheten "Minibuss" förs in på förarbeviset.

@The Swede

Skicka ett PM med adress så kanske det kan komma en CD med posten... vissel.gif
Mattsson
Update:
Gick och frågade om man kunde få minibuss på skrivet på förarbeviset. Efter ca 5min och ett telefonsamtal senare så fick jag behörighet för minibuss. biggrin.gif
AngelicaH
En liten fråga, fick förarbevis på stridsvagn i lumpen. Kan man få det förnyat efter fem år även fast det inte finns stridsvagnar i varken utlandsstyrka eller HV, och man därmed troligtvis inte kommer behöva det?
Chassi
QUOTE (AngelicaH @ Jul 8 2007, 18:05 ) *
En liten fråga, fick förarbevis på stridsvagn i lumpen. Kan man få det förnyat efter fem år även fast det inte finns stridsvagnar i varken utlandsstyrka eller HV, och man därmed troligtvis inte kommer behöva det?

Ett knep kan ju vara att ta kontakt med folk inom Försvarsutbildarna som ibland bedriver, utbildningar på strv, leta reda på någon där som vet så kanske du blir något smartare.

http://www.forsvarsutbildarna.se/kontakt/
106

De flesta MTO brukar föra över samtliga behörigheter till det nya förarbeviset, vilket innebär att många fortfarande har giltigt förarbevis på materiel som utgått sedan länge.
AngelicaH
QUOTE (Chassi @ Jul 8 2007, 20:18 ) *
Ett knep kan ju vara att ta kontakt med folk inom Försvarsutbildarna som ibland bedriver, utbildningar på strv, leta reda på någon där som vet så kanske du blir något smartare.

http://www.forsvarsutbildarna.se/kontakt/

Smart tips! Tack så mycket, är medlem där så då kan jag ju försöka med det. Inte så bråttom än som tur är, muckade precis... smile.gif
Kimster

Varför behöver man förarbevis på stridsvagn efter lumpen ?
AngelicaH
QUOTE (Kimster @ Jul 12 2007, 17:29 ) *

Man behöver det absolut inte alls! biggrin.gif Det är bara kul att ha kvar ett minne/bevis på vad man har gjort. Visste inte alls att man kunde förnya militära förarbevis hur som helst, så därför var jag nyfiken på om det gick för strv också eftersom det, som du säger, inte är så nödvändigt...
Rickard N

Får man chansen att köra tank på något sätt kan man ge sig fan på att någon frågar om man har förarbevis smile.gif
Ths
QUOTE (AngelicaH @ Jul 12 2007, 20:50 ) *

Man behöver det absolut inte alls! biggrin.gif Det är bara kul att ha kvar ett minne/bevis på vad man har gjort. Visste inte alls att man kunde förnya militära förarbevis hur som helst, så därför var jag nyfiken på om det gick för strv också eftersom det, som du säger, inte är så nödvändigt...

Var har du fått det ifrån att man kan " förnya militära förarbevis hur som helst"??? 7.gif
AngelicaH
QUOTE (Ths @ Jul 15 2007, 23:10 ) *
Var har du fått det ifrån att man kan " förnya militära förarbevis hur som helst"??? 7.gif

Jag ber om ursäkt, det var jag som utryckte mig klumpig, jag visste inte att man kunde förnya militära förarbevis om man inte arbetade som officer eller liknande, men det jag läste i den här tråden tolkade jag som att man kan det. Det var det jag menade.
skyttesoldat78
QUOTE (AngelicaH @ Jul 19 2007, 13:20 ) *

Jag ber om ursäkt, det var jag som utryckte mig klumpig, jag visste inte att man kunde förnya militära förarbevis om man inte arbetade som officer eller liknande, men det jag läste i den här tråden tolkade jag som att man kan det. Det var det jag menade.

Är det någon som vet vart det går en förarbevis minibuss kurs någon stans?? 7.gif
23:e komp.

Tjena!

Faktum är att man kan få förarbeviset förnyat om man gör det innan giltigheten gått ut.(Egen erfarenhet från våran egen utbgrp) Vet således inte om det är så i hela riket. Hos oss bruker det gå nån kurs någon gång om året som innebär att man får beviset förlängt/förnyat. Man behöver således bara uppdatera sig på vissa säkerhetskunskaper och ev. nya bestämmelser, och det innebär att man slipper ta om allting från grunden. Detta gäller i alla fall hjulgående fordon.
Beazt
Jag har en klurig fråga.. har kolla med diverse folk jag känner men tänkte att jag slänger ut den här också..
Jag kommer få Tung Personträngbils förarbevis (EX Galten) om 3 veckor det jag undrar är om det även gäller för minibuss då?
Har hört både ja och nej.Har också hört att just den regeln håller på att göras om. plz nån som vet vad som gäller.?
SÅ jag kan ställa in eller inte ställa in min minibuss kurs via HV
The Swede
När man tar förarbevis för tung personterrängbil får man även framföra:
Personbil/ lätt lastbil
Ptgb 5
Tgb 11-21
Samt, om halkkörning ingått i utbildningen, minibuss (Minibuss skall då införas på förarbeviset)

SÄKI Trf 2007 sidan 35-36
*Utdrag ur SÄKI giltigt 20070902*

The Swede pansar2.png
Beazt
QUOTE (The Swede @ Sep 2 2007, 09:20 ) *
När man tar förarbevis för tung personterrängbil får man även framföra:
Personbil/ lätt lastbil
Ptgb 5
Tgb 11-21
Samt, om halkkörning ingått i utbildningen, minibuss (Minibuss skall då införas på förarbeviset)

SÄKI Trf 2007 sidan 35-36

The Swede pansar2.png

Halk körning ska ingå.
Tack så mycket då vet jag..
Avbokar minibuss utbildingen.
Mattsson
Trupp transport på flak utb är det något som går att fixa inom hv? Eller kan man fixa det på något annat sätt?

Är utb enbart teori eller teori/praktik?
The Swede
QUOTE (Mattsson @ Sep 2 2007, 10:13 ) *
Trupp transport på flak utb är det något som går att fixa inom hv? Eller kan man fixa det på något annat sätt?

Är utb enbart teori eller teori/praktik?

Menar du den gamla hederliga varianten på lastbilsflak så är det inte längre tillåtet.

Angående förnyande av förarbevis INNAN giltigheten gått ut står följande i SÄKI:
22. Förnyat förarbevis. – Innan giltighetstiden gått ut, får ett nytt förarbevis utfärdas om det är styrkt att innehavaren har:
• genomgått riskutbildning enligt UtbR Trafiksäkerhet
• genomgått synundersökning enligt Vägverkets föreskrifter eller har förnyat körkortet inom det senaste året avseende C, CE, D eller DE.
• för personal som fyllt 45 år och som saknar motsvarande körkortsbehörighet för C, CE, D eller DE gäller utöver synundersökning även hörselkontroll enligt Vägverkets föreskrifter
• upprätthållit de kunskaper och färdigheter som anges på beviset.
Om detta inte kan styrkas sker kontroll enligt mom 23
Synundersökningen får genomföras som
• synscreening
• optikerkontroll
• läkarkontroll.

Om förarbevisets giltighet gått ut:
23. Kontroll vid förnyelse. – Om giltighetstiden har gått ut, får ett nytt förarbevis utfärdas om bestämmelserna i mom 22 uppfylls samt kontroll enligt nedan har skett:
• genomgått riskutbildning enligt UtbR Trafiksäkerhet
• för personal med motsvarande civil körkortsklass genomförs
prov på militära trafikbestämmelser samt körprov vid förnyelse av förarbevis motsvarande körkortsklass A1, A, CE, D.
• för personal utan motsvarande civil körkortsklass genomförs prov på civila och militära trafikbestämmelser samt tilläggsprov för respektive fordonstyper. Dessutom genomförs körprov vid behörigheter motsvarande A1, A, C, CE, D.
Kontrollen skall genomföras av förordnad provförrättare.

SÄKI Trf 2007 sidan 39-40

The Swede pansar2.png
Mattsson
Kanske var lite luddig, menade såklart persontransport i 20bil. blush.gif

Annars samma frågeställning som tidigare.
The Swede
QUOTE (Mattsson @ Sep 2 2007, 14:59 ) *
Kanske var lite luddig, menade såklart persontransport i 20bil. blush.gif

Annars samma frågeställning som tidigare.

Framkommer tidigare i tråden vad som gäller.
skyttesoldat78
QUOTE (skyttesoldat78 @ Sep 1 2007, 21:53 ) *
QUOTE (AngelicaH @ Jul 19 2007, 13:20 ) *

Är det någon som vet vart det går en förarbevis minibuss kurs någon stans?? 7.gif

går det några förabevis utbildingar nu för tiden. för dom som inte har fått det i lumpen?
johanp
QUOTE (skyttesoldat78 @ Oct 13 2007, 20:39 ) *
går det några förabevis utbildingar nu för tiden. för dom som inte har fått det i lumpen?

Ja. T.ex. genom SKBR, FMCK och Försvarsutbildarna.
skyttesoldat78
QUOTE (johanp @ Oct 14 2007, 18:57 ) *
QUOTE (skyttesoldat78 @ Oct 13 2007, 20:39 ) *

Ja. T.ex. genom SKBR, FMCK och Försvarsutbildarna.

har kollat men inte hittat att dom har förarbevis minibuss utbildning.
johanp
QUOTE (skyttesoldat78 @ Oct 16 2007, 23:26 ) *

Kolla lokalt med de olika förbunden, samt att du får vänta - alla utbildningar går inte hela tiden... Jag har t.ex. sett att FBU i skåne utbildat TGBförare och FBU Sthlm utbildat minst 2ggr på minibuss.
skyttesoldat78
QUOTE (johanp @ Oct 16 2007, 23:43 ) *
QUOTE (skyttesoldat78 @ Oct 16 2007, 23:26 ) *

Kolla lokalt med de olika förbunden, samt att du får vänta - alla utbildningar går inte hela tiden... Jag har t.ex. sett att FBU i skåne utbildat TGBförare och FBU Sthlm utbildat minst 2ggr på minibuss.

ok tackar. HV.gif
jed
Har just fått mitt fordonsbevis förnyat (i 5 år), i brevet som följde med så skrev motorbefälet på livgardet att Tgb11 har ersatts med lptgb.
Jag har sökt runt en del och läst den här och ett par andra trådar, men jag blir inte riktigt klok på om det här betyder att jag får köra både sprinter och geländerwagen?

Rätt intressant om jag får köra sprinter/geländerwagen eftersom jag (enligt förarbeviset) inte får köra minibuss...
Jag har genomfört halkkörning med tgb 9, 11 och 13.
...fast det var 10 år sen. Kul var det iaf!
Christhebalrog
Fick för nån vecka sedan reda på att jag skall få fordonsutbildning för denna lastbilen. Tänkte förena nytta med nöje och klämma ett C-kort samtidigt. Snackade lite med befälen, och denna skulle tydligen va automatväxlad. Någon som har erfarenhet av denna fordonstypen och som kanske vet om steget är långt till C-kort? Växlingen är väl ganska omfattande i en lastbil? Hög- och lågväxel och sånt shit. Om man skaffar sig någon form av körvana i denna bilen kanske man lätt kan köra riktig växlad lastbil sen? Har haft B-kort ett tag så växlar är inte helt obekant för mig... smile.gif

/Christoffer
Erik_G
Nu hade jag ju inte KK när jag gjorde lumpen, och fick således ingen officiell hands on erfarenhet av 30/40-bilarna... men..

Helt riktigt att de är automatväxlade, vilket är bekvämt när det fungerar. Tgb 30/40 är ju till skillnad från en vanlig modern lastbil gjord för att skapa sig en egen motorväg genom skogen när E4an tar slut.
En modern lastbil har ju femtioelva växlar, plus hög och låg, så växlingsmomentet lär du ju inte få träna på särskilt mycket. Men däremot så kommer du ju, om du får samma träning som mina kollegor fick, köra en del och få en del inblick i hur det är att köra stora lastbilar på en liten yta. Vi plöjde runt mitt inne i Linköping kom jag ihåg. Som tur var utan att klämma fast någon stackares bil under terrängdäcken. Vi tränade även mycket på att köra med släp, och att backa med dessa.
Vi hade även en del lastbilsteori anpassad till tjänsten.
Så jag tror, att den militära utbildningen kan komplettera en privat utbildning på C-kort i och med att den ger lite mer erfarenhet och möjlighet till träning. Men som alternativ eller ersättning för en civil utbildning tror jag inte riktigt det duger. Du kommer nog behöva ta civila lektioner för lastbil också. Samtidigt kommer du lära dig saker i det militära som du int efå rlära dig på civilkursen, som hur man kör i skogen. Men jag skulle nog akta mig för att ta ut FL10an ut i skogen, den är nog inte lika mycket skogsmulle som 30-bilen biggrin.gif

/E
Mantas
Förnyade mitt föbevis i veckan på LG. Nytt år, ny säki och nya regler som brukligt. Nu måste man genomgått någon säkerhetskurs på 1 dag som köps in civilt för att få nytt föbevis. Risken att man får gå den om man inte är FM anställd är nog minimal skulle jag tro. DOCK så behöver man inte gå kursen om man innehar giltigt förarbevis på minibuss, då anses man ha gått den kursen. Själv hade jag inte förarbevis på minibuss men eftersom jag har föbevis och KK på buss så renderande det i föbevis på minibuss och plötsligt hade jag gått kursen och kunde förnya beviset.

Vidare så har det införts en klassificering där lptgb gäller för alla fo typ GW, TLC, 11 under 3.5 t, tptgb över 3.5 t typ Mamba, Galt, Flaksprinter och TLB för alla lastbilar osv.
Typfordon, strf, bv, patgb skrivs fortfarande ut i sin helhet.

Någon kanske blir klokare.....
Essray
Under värnplikten (2005/06) vid I19, fick jag förarbevis på bl.a. minibuss. Giltighetstiden sattes dock till utryckningsdatum (dvs. 2006-04-13), och alltså inte 5 år.

Det skulle vara synnerligen praktiskt för mig att ha ett giltigt förarbevis, för verksamhet inom HV, och jag undrar om detta går att lösa på något smidigt sätt? Vad jag kunnat utläsa från SÄKI TRF 07, så är det enda som anges, den maximala giltihetstiden för ett utfärdande, och således ingen minimitid. Finns det någon annan författning/praxis, som möjliggör en förlängning till i.v.f. 5 år, utan att behöva använda sig av mom 23?
Lfskbat
Jag gjorde GU 1986-87 och fick förarbevis på 903:a och 11. Fram till 1998 hade jag ingen kontakt med "kronan" då jag gick med i Hv, 2005 gick jag över till Insatsen och då kom förarbevis på tal. Jag sa att det har nog löpt ut för den lilla lappen man fick i lumpen är borta sedan länge. När det gjordes en koll i PLIS så hade jag förabevis på 11 men inte på 903, det var tydligen inget "slutdatum" på mitt förarbevis så jag hade ett evigt förarbevis.... någon som har liknande eller är det bara en miss i PLIS? Jag kollade med folket på regementet och allt var helt korrekt enligt dom. surprise.gif Nu använder jag det inte för den befattningen jag hade i HV gjorde att jag aldrig behövde köra, på sin höjd blev det gristryne.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.