Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fordonsförarbevis
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2
SSGT Liberia
Jag gjorde lumpen för x antal år sedan på K1 som MPJ, KSP-skytt/fordonsförare . EFter utbildningen fick jag ett fordonsförarbevis.

Nu är det så att jag ska gå en vidareutbildning utomlands, men jag behöver visa upp det här fordonsförarbeviset för att få gå kursen.

Är det någon som vet var jag ska vända mig för att få ut en kopia av detta?
106
Om du gjorde GU 1996 (som det står i din profil) så gäller nog inte förarbeviset längre. Giltighetstiden är 5 år, men jag har hört att vissa fått 10 år. Chansen att det någonstans finns sparat vilka som tagit olika förarbevis är nog rätt liten.
Vesku
QUOTE (106 @ Sep 11 2006, 11:24 ) *
Om du gjorde GU 1996 (som det står i din profil) så gäller nog inte förarbeviset längre. Giltighetstiden är 5 år, men jag har hört att vissa fått 10 år. Chansen att det någonstans finns sparat vilka som tagit olika förarbevis är nog rätt liten.

Det är först de som låg inne 2003-04 som fick på 10 år.

SSGT Liberia: Att förnya det går bl.a. att göra genom hemvärnet, om det är något av de vanligare fordonen. Annars går det säkert att få ett utdrag på att du har haft det förarbeviset om du ringer till k1 och ber att få prata med deras vpl-handläggare, tror jag att det är. Så gjorde jag när jag behövde ett utdrag på vilket fordonsbehörigheter jag hade när jag låg inne.
Rickard N
Mitt förarbevis från -98 var på 10 år iaf.
The Swede
QUOTE (Vesku @ Sep 11 2006, 13:31 ) *
Det är först de som låg inne 2003-04 som fick på 10 år.

Troligtvis menar du 5 år.
Mantas
Ingen lär svara på K1, eftersom det las ned 2000.
Testa ring Livgardet/Kungsängen och be att få prata med någon på Motor/trafik.
De kan förnya förarbevis som är på väg att gå ut. Dock befolkas denna avd på LG delvis av sengångare, så det beror lite på vem man talar med.

Lite kinkigare kan det bli om f-bevis har gått ut, då kan de ibland börja gagga om att man måste börja om från början, med 1 V sjv-utb och shit, eller om det är utfärdat i Kosovo kanske det tycker att det är ogiltigt för att bara därför.

Men testa o ring, f-bevis är bra att ha.
Fk Satan
De förarbevis jag fick 97,98 och 99 var det 10år på. De jag fick 04 är det 5år på. Det verkar variera ganska kraftigt mellan längd, fordon och utbildningsplats. HAr andra kompisar som fick förarbvis 97-99 och de fick på 5år men de fick 10åriga förarbevis 04...
The Swede
SÄKI Trf 2005:

Förarbevisets giltighetstid får sättas till högst 10 år.

Samma står i 2007 års upplaga.

Att notera där är att klassindelningen är ändrad.
T.ex får den som har förarbevis för tung lastbil även köra tgb 30/40.
Tidigare var det en egen klass för tgb 30/40.

The Swede pansar2.png
Rickard N
Hur är det nu med förarbevis på tung lastbil, måste man även ha c-kort eller räcker det med b-kort?
The Swede
SÄKI Trf 2007:

11. Krav på förare. - Motordrivet fordon som brukas av Försvarsmaktens personal får endast köras av den som har giltigt förarbevis för fordonsslaget och ett körkort som är utfärdat inom EES eller traktorkort.

Tillsvidareanställd militär och civil personal som regelmässigt kör fordon i tjänsten eller militär trafiklärare, motorinstruktör och specialinstruktör som utbildar och tjänstgör som provförrättare i körning skall ha körkort för fordonet enligt civila bestämmelser.

Med regelmässigt menas att det genom muntligt eller skriftlig arbetsbeskrivning (order, uppgift) framgår att vederbörande skall (kommer att) framföra viss typ av fordon.

Förarbevis skall medföras vid körning.

Bussförare vid fria ledighetsresor, sambruk (motsvarande), skall ha körkort enligt gällande civila bestämmelser.
gislemark
Jag fick mitt förarbevis 98 det går ut 08. (2008-1998=10år)
Hur bär man sig åt för att "förnya" giltighetstiden, måste man göra om hela klabbet ifrån början eller?
The Swede
Allt det ni frågar om står i SÄKI.
SÄKI finns på nätet, testa att söka själva så slipper jag göra allt arbete åt er.
Furir Razer
Låg inne 99-00 fick förar bevis på hedeliga PBV 302. Hade även ett par 90 vagnar och 121 vagnar plus lite lastbilar (tolo & tross) alla fick 5 års kort.
gislemark
QUOTE (The Swede @ Sep 12 2006, 06:36 ) *
Allt det ni frågar om står i SÄKI.
SÄKI finns på nätet, testa att söka själva så slipper jag göra allt arbete åt er.

Gud va jobbig du är *suck* saint.gif
SSGT Liberia
Tack för alla svar. Efter ha blivit omkopplad en miljon gånger pratade jag med 3 olika personer på Livgardets Motor/trafik. Samtliga lovade att återkomma, men ingen har ringt än.

Så gick det med det!
Vesku
@ swede
Men om det nu var 10 år tidigare, varför ändrades det ner till 5 år? När vi låg inne 02/03 fick man 5 år. När jag förnyade mitt så sa befälet som höll i kursen att de från 03/04 börjat ge på 10 år istället för att de insåg att det kostar en massa tid/pengar att tvinga folk att fönya så ofta som 5 år.
The Swede
Det är fortfarande 10 år som gäller, om man bara vill.
Se mitt tidigare inlägg där jag citerar SÄKI.
sleget
När vi nu ändå är inne på förarbevis...
Hade en diskution härförledes ang minibuss.

En åsikt som vädrades var att kravet på giltigt fm förarbevis endast gällde fordon i försvarets ägo och alltså inte de herz hyrbussar jag skulle kvittera ut.
Alltså skulle det vara tillått att köra med enbart b-körkort.

Men som jag ser det i de utdrag swede gjort från säki så är det frågan om ifall fordonen BRUKAS av fm och inte en ägandefråga?
The Swede
QUOTE (sleget @ Sep 21 2006, 05:00 ) *
När vi nu ändå är inne på förarbevis...
Hade en diskution härförledes ang minibuss.

En åsikt som vädrades var att kravet på giltigt fm förarbevis endast gällde fordon i försvarets ägo och alltså inte de herz hyrbussar jag skulle kvittera ut.
Alltså skulle det vara tillått att köra med enbart b-körkort.

Men som jag ser det i de utdrag swede gjort från säki så är det frågan om ifall fordonen BRUKAS av fm och inte en ägandefråga?

Helt rätt.
Om du ska köra minibuss när du är i kronans tjänst måste du ha förarbevis oavsett om minibussen ägs av försvaret eller endast är inhyrd.

The Swede pansar2.png
Richie_3000
QUOTE (The Swede @ Sep 13 2006, 07:42 ) *

jag vill inte bråka emot eller så saint.gif Men mitt förarbevis utfärdat 20040930 är giltigt tom. 20091001

men det kanske är det du försökt säga? eller får jag mitt förnyat efter 5år eller vad händer?
The Swede
QUOTE (Richie_3000 @ Sep 21 2006, 08:44 ) *

jag vill inte bråka emot eller så saint.gif Men mitt förarbevis utfärdat 20040930 är giltigt tom. 20091001

men det kanske är det du försökt säga? eller får jag mitt förnyat efter 5år eller vad händer?

Det jag menar är att enligt SÄKI får ett förarbevis utfärdas med 10 års giltighetstid men det har tydligen blivit norm att bara skriva på 5 år.
Richie_3000
QUOTE (The Swede @ Sep 21 2006, 10:37 ) *
Det jag menar är att enligt SÄKI får ett förarbevis utfärdas med 10 års giltighetstid men det har tydligen blivit norm att bara skriva på 5 år.

ahaa, hmm va dumt att man inte fick det för tio år framöver då! Ska jag behöva ringa min Utbildare å få det förlängt till tio år då eller?
Ths
QUOTE (SSGT Liberia @ Sep 13 2006, 03:49 ) *
Tack för alla svar. Efter ha blivit omkopplad en miljon gånger pratade jag med 3 olika personer på Livgardets Motor/trafik. Samtliga lovade att återkomma, men ingen har ringt än.

Så gick det med det!

Förvänta dig inga underverk från den enheten! bong.gif
lilleobelix
Det finns en väldigt välvillig herre på S1 som bruka rhjälpa till med förlängningar....
Mellquist
QUOTE (Richie_3000 @ Sep 21 2006, 08:44 ) *

Du måste själb begära att du vill förnya dina förarbevis. Ingen kommer att kalla dig på nåt sätt. Du kommer att få tjata dig till att få dom förnyade. Bäst är det att dra det genom HV eller nåon annan avtalsorganisation som kan framhålla att dom behöver dig och dina förarbevis. Annars kommer det att bli svårt att få dom förnyade. Återigen: Det DU som måste ligga på. Ett tips: Börja redan nu att snacka in dig.
Fj Fjun
Haha på mitt förarbevis står det gilltlighet - TILLSV. ! Och inte ens bjöd jag motorinspektörerna på kaka! tongue.gif
Fågel Fenix
Jag gick fordonsutb förra veckan för GW och där sattes gränsen för beviset till samma datum som mitt civila körkort.alltså 10 år. Frågan som dyker upp är. Gäller civila körkort i 10 år över lag eller ändras det i takt med att man blir äldre? Jag kan inte komma ihåg att min far har fixat nytt körkort på MÅNGA år. Man förändras ju mindre utseendemässig mellan 40-50 än mellan 18-30 och således borde man slippa 10 års gränsen.... eller?
Fj Fjun
QUOTE (Fågel Fenix @ Apr 10 2007, 13:01 ) *
Jag gick fordonsutb förra veckan för GW och där sattes gränsen för beviset till samma datum som mitt civila körkort.alltså 10 år. Frågan som dyker upp är. Gäller civila körkort i 10 år över lag eller ändras det i takt med att man blir äldre? Jag kan inte komma ihåg att min far har fixat nytt körkort på MÅNGA år. Man förändras ju mindre utseendemässig mellan 40-50 än mellan 18-30 och således borde man slippa 10 års gränsen.... eller?

För A B BE så förlängs det så länge du bara skickar in nya fotografier och inte får någon medisinsk åkoma så en läkare rekomenderar att det dras in.

För C CE D DE så måste man skicka med hälsodeklaration från det att man fyller 45 och sedan vart tionde år (rätta mig om det är vart tionde år). Annars dras det in automatiskt. Det står också gilltlighet av dessa behörigheter på baksidan på körkortet.
ice_drop
Hur gör man om man vill skaffa ett nytt? (inte förlänga) är ute efter ett BV206, hört att det går via vissa hv grupper. ( detta kanske är OT)
larsev
QUOTE (ice_drop @ Apr 15 2007, 19:34 ) *
Hur gör man om man vill skaffa ett nytt? (inte förlänga) är ute efter ett BV206, hört att det går via vissa hv grupper. ( detta kanske är OT)

Om det krävs i tjänsten borde det gå, i annat fall NEJ.
Rickard N
QUOTE (The Swede @ Sep 11 2006, 21:32 ) *
SÄKI Trf 2007:

11. Krav på förare. - Motordrivet fordon som brukas av Försvarsmaktens personal får endast köras av den som har giltigt förarbevis för fordonsslaget och ett körkort som är utfärdat inom EES eller traktorkort.

Tillsvidareanställd militär och civil personal som regelmässigt kör fordon i tjänsten eller militär trafiklärare, motorinstruktör och specialinstruktör som utbildar och tjänstgör som provförrättare i körning skall ha körkort för fordonet enligt civila bestämmelser.

Med regelmässigt menas att det genom muntligt eller skriftlig arbetsbeskrivning (order, uppgift) framgår att vederbörande skall (kommer att) framföra viss typ av fordon.

Bussförare vid fria ledighetsresor, sambruk (motsvarande), skall ha körkort enligt gällande civila bestämmelser.

Ok, tolkar jag detta rätt om jag tycker att jag får köra tung lastbil på b-kort och lastbilsförarbevis om jag inte gör det regelmässigt (alltså någon gång ibland)?
larsev
QUOTE (Rickard N @ Apr 25 2007, 11:27 ) *
SÄKI Trf 2007:

Ok, tolkar jag detta rätt om jag tycker att jag får köra tung lastbil på b-kort och lastbilsförarbevis om jag inte gör det regelmässigt (alltså någon gång ibland)?

Ja, det stämmer om du INTE är tillsvidare anställd, civil och att körningen sker inom tjänsten.
Vid körning av Kronans fordon utom tjänsten (tex buss hyrd av TPC) skall man ha körkort med behörighet för detta fordon.
The Swede
QUOTE (larsev @ Apr 25 2007, 11:39 ) *
QUOTE (Rickard N @ Apr 25 2007, 11:27 ) *
SÄKI Trf 2007:

Ja, det stämmer om du INTE är tillsvidare anställd, civil och att körningen sker inom tjänsten.
Vid körning av Kronans fordon utom tjänsten (tex buss hyrd av TPC) skall man ha körkort med behörighet för detta fordon.

Är det en kronregistrerad buss du hyrt från TPC?
Isåfall gäller förarbevis.
Är det en civilt registrerad buss?
Då gäller civilt körkort.

@Rickard N
I ditt fall gäller, om du inte är tillsvidareanställd inom FM, civilt ELLER militärt, att du får framföra kronans lastbilar om du har förarbevis för lastbil.

The Swede pansar2.png
Mellquist
Vad är eb Cotgb 3 för bil? Hur förkortas tgb 30/40 samt tungt släp i förarbevisen? Är det någon som har en lista på alla fordonsförkortningar som förekommer i förarbevisen.
SG OLSSON
TGB 30/40 anges som just "TGB30/40"
Tung släpkärra anges som "T.släp K"
The Swede
I SÄKI 2007 jämställs tgb 30/40med tung lastbil.
Dvs, om du har förarbevis för tung lastbil får du även köra tgb 30/40

The Swede pansar2.png
SG OLSSON
Jag är datumutgången smile.gif
Tog det från mitt förarbevis modell -93
Lethal_Impact
@Mellquist

I mitt förarbevis står det:

T-släpvagn

För övriga:
Kan ni gissa vad Lptgb samt Bgtgb20 är för något? happy.gif
KD803
QUOTE (Lethal_Impact @ May 8 2007, 22:05 ) *
Kan ni gissa vad Lptgb samt Bgtgb20 är för något? happy.gif

Lptgb = lätt personterrängbil.
LeadHead
Inte lastpersonterrängbil? Bara en tanke. Bgtgb är väl hursomhelst en bärgningsterrängbil, dvs. en 20-bil med kran, vinsch (?) och lite annat skoj...?

Fråga: Får man köra tgb 20 om man har förarbevis för 11/13? Spelar det någon roll om man också har förarbevis på TLB? Jag har hört att så inte är fallet. Tänkte bara eftersom det är samma kryssruta på det "vita intyget". Räknas personal på trupptransportflaket som "personaltransport på flak", krävandes särskild behörighet (som t.ex. tgkörn och avskärmad/släkt belysning)?
KD803
Förkortningar och behörigheter enligt SäkI Trf 2007:

1 Pb/Llb
    Personbil (ej minibuss) med en totalvikt av högst 3,5 ton och lätt lastbil
2 Minibuss
    Minibuss (förarbevis eller intyg om utbildning enligt UtbR Trafiksäk), pb registrerad för > fem personer
3 Lptgb (Lätt personterrängbil)
    Personbil (ej minibuss) med en totalvikt av högst 3,5 ton och lätt lastbil med allhjulsdrift och som har extra växellåda eller andra påverkbara hjälpmedel för terrängkörning. Inkluderar även Ptgb 5 och Tgb11
4 Tptgb (Tung personterrängbil)
    Personbil med en totalvikt över 3,5 ton med allhjulsdrift och som har extra växellåda eller andra påverkbara hjälpmedel för terrängkörning. Inkluderar även Tgb 13-21
5 Tlb
    Tung lastbil och lastterrängbil. Inkluderar även Ptgb5 combi, Tgb10, Cotgb 3/5 och Tgb 30,40
6 Buss
    Buss
7 T släpkärra
    Tung släpkärra samt släpfordon enligt pos 10
8 T släpvagn
    Tung släpvagn samt släpfordon enligt pos 7, 9 och 10
9 Påhängsvagn
    Påhängsvagn samt släpfordon enligt pos 7 och 10
10 BE släp
    Släpfordon som enligt Vägverket kräver BE-körkort
11 Mc
    Motorcykel
12 Snöskoter
    Snöskoter
13 Tghjul
    Terränghjuling
14 Ltgv (Lätt terrängvagn)
    Lätt terrängvagn
15 T tgv (Tung terrängvagn)
    Tung terrängvagn
16 Hjtrak
    Hjultraktor
17 Bv (typ anges)
    Angiven typ av bandvagn
18 Motorredskap klass 1
    Angiven typ av motorredskap
19 Motorredskap klass 2
    Angiven typ av motorredskap
20 Patgb
    Angiven typ av fordon
21 <Fälthållningsmaskin>
    Angiven typ av fordon
22 <Specialfordon>
    Andra fordon som inte finns upptagna enl ovan. Typ anges (se UtbR Motortjänst)
The Swede
QUOTE (LeadHead @ May 8 2007, 22:40 ) *
Inte lastBgtgb är väl hursomhelst en bärgningsterrängbil, dvs. en 20-bil med kran, vinsch (?) och lite annat skoj...?

Nej det är det definitivt inte.
Nån bärgare på tgb 20 finns inte.
Bgtgb 20 är en bärgningsterrängbil 20 ton och finns både på Volvo- och Scaniachassie.

The Swede pansar2.png
LeadHead
Sant. Jag lät mig luras av av siffran 20. Vid närmare eftertanke så är ju den där saken mycket fetare än en 20-bil. Behöver jag säga att jag har sluppit att räddas av en? biggrin.gif

Jag tolkar ovanstående (KD803:s inlägg) som att jag får köra tgb 20 om det står 11/13 skrivet i mitt förarbevis, eller kan annat gälla för att det är från 2003?

Nu när tgb-behörighetsfrågan är löst: är det någon som vet hur det ligger till med trupptransportflaket på tgb 20?
Fj Fjun
Hur fungerar det enligt Säki om jag har förarbevis för tung lastbil men inte på släp men det i mitt civila körkort står CE. Får jag då framföra lastbil med släp?
Jag har ju grunderna på vad som skiljer en av kronans LB med en civil (egentligen bara kopplingen till släpen) så rent säkerhetsmässigt borde det vara ett mindre problem?
The Swede
QUOTE (LeadHead @ May 9 2007, 07:40 ) *
Sant. Jag lät mig luras av av siffran 20. Vid närmare eftertanke så är ju den där saken mycket fetare än en 20-bil. Behöver jag säga att jag har sluppit att räddas av en? biggrin.gif

Jag tolkar ovanstående (KD803:s inlägg) som att jag får köra tgb 20 om det står 11/13 skrivet i mitt förarbevis, eller kan annat gälla för att det är från 2003?

Nu när tgb-behörighetsfrågan är löst: är det någon som vet hur det ligger till med trupptransportflaket på tgb 20?

Nej, du får inte köra tgb 20 om det bara står 11-13 på ditt förarbevis.
Vad gäller trupptransport på flak måste du ha ett tillägg i ditt förarbevis där det står trupptransport, om du inte har det får du endast köra mtrl.

QUOTE (Fj Fjun @ May 9 2007, 10:11 ) *
Hur fungerar det enligt Säki om jag har förarbevis för tung lastbil men inte på släp men det i mitt civila körkort står CE. Får jag då framföra lastbil med släp?
Jag har ju grunderna på vad som skiljer en av kronans LB med en civil (egentligen bara kopplingen till släpen) så rent säkerhetsmässigt borde det vara ett mindre problem?

Nej, du får inte köra kronans släp utan förarbevis.

The Swede pansar2.png
LeadHead
QUOTE (The Swede @ May 9 2007, 12:18 ) *
(1) Nej, du får inte köra tgb 20 om det bara står 11-13 på ditt förarbevis.
(2) Vad gäller trupptransport på flak måste du ha ett tillägg i ditt förarbevis där det står trupptransport, om du inte har det får du endast köra mtrl.

Fråga 1: Hur kommer det sig om 13 och 20 är samma behörighet enligt SäkI Trf?

Fråga 2: Jag är medveten om att trupptransport på flak kräver tilläggsbehörighet, men räknas trupptransportflaket på tgb 20 som "flak" när det finns bänkar med bältade sittplatser? Det känns som att i så fall kunde det lika gärna gälla för bv 206 och i så fall kunde det lika gärna gälla för tgb 11 och 13(-12/-13/-14) och då kan man börja undra var sjutton man drar gränsen? Eller är det just för att det är ett öppet kapellflak som det krävs tilläggsbehörighet?

Jag hade för mig att flakbehörigheten var till för transport på vanligt lasbilsflak m.m., vilket ju de facto innebär helt andra säkerhetsförutsättningar än om det finns bältade sittplatser...?
KD803
QUOTE (LeadHead @ May 9 2007, 17:50 ) *
Fråga 1: Hur kommer det sig om 13 och 20 är samma behörighet enligt SäkI Trf?

Därför att du måste ha behörigheten Tptgb för att få köra tgb 20 såvida du inte har Tgb 20 inskrivet i ett äldre förarbevis. Däremot är det inte otänkbart att en motoravdelning snabbt skulle skriva om ditt förarbevis med den nya behörigheten...
QUOTE (LeadHead @ May 9 2007, 17:50 ) *
Fråga 2: Jag är medveten om att trupptransport på flak kräver tilläggsbehörighet, men räknas trupptransportflaket på tgb 20 som "flak" när det finns bänkar med bältade sittplatser? Det känns som att i så fall kunde det lika gärna gälla för bv 206 och i så fall kunde det lika gärna gälla för tgb 11 och 13(-12/-13/-14) och då kan man börja undra var sjutton man drar gränsen? Eller är det just för att det är ett öppet kapellflak som det krävs tilläggsbehörighet?

Jag hade för mig att flakbehörigheten var till för transport på vanligt lasbilsflak m.m., vilket ju de facto innebär helt andra säkerhetsförutsättningar än om det finns bältade sittplatser...?

Tp flak krävs faktiskt även för att få köra folk i bakhytten på t ex tgb 1313 och 1314. Numera så krävs att det finns bältade sittplatser för att överhuvudtaget få köra på flak (motsv), men föraren måste också ha den tilläggsbehörigheten.
LeadHead
QUOTE (KD803 @ May 9 2007, 17:55 ) *
Tp flak krävs faktiskt även för att få köra folk i bakhytten på t ex tgb 1313 och 1314. Numera så krävs att det finns bältade sittplatser för att överhuvudtaget få köra på flak (motsv), men föraren måste också ha den tilläggsbehörigheten.

Oj vilken trafiksyndare man blev helt plötsligt... huh.gif Men det är klart att kompanichefer gör det väl inget om man skumpar runt med (kompchmarackas)... tongue.gif

Så vad räknas som flak? Bakvagn bv 206? Bakre delen av tgb 13 (standard)? Har inte båda dessa liknande bänkar (har aldrig varit inne i en vanlig 13-bil)?

Hur omfattande är utbildningen för flakbehörigheten? Teori/praktik?
KD803
QUOTE (LeadHead @ May 9 2007, 18:05 ) *
Så vad räknas som flak? Bakvagn bv 206? Bakre delen av tgb 13 (standard)? Har inte båda dessa liknande bänkar (har aldrig varit inne i en vanlig 13-bil)?

Bra fråga. Min personliga tolkning utifrån vad motorinstruktörerna sagt är att så fort man lämnar "det civila" bakom sig i fordonsväg så blir det flak. Dvs en minibuss med vanliga säten är inte flak, men när det blir ett militärt specialfordon med stabsinredning eller liknande så är det flak. Det skulle kunna ha något att göra med hur pass lätt det är att få kontakt med föraren...

Mig veterligt så handlar det om ett synnerligen kort teoripass där man får reglerna klargjorda för sig. Fast det kanske är längre för vpl... vissel.gif
The Swede
QUOTE (KD803 @ May 9 2007, 18:51 ) *

Mig veterligt så handlar det om ett synnerligen kort teoripass där man får reglerna klargjorda för sig. Fast det kanske är längre för vpl... vissel.gif

Det ingår även en läkarundersökning där man gör en grundligare synundersökning, vidvinkelseende bl.a.
Ungefär samma som för tung lastbil.

Vad gäller transport i bakvagn på bv 206 vet jag inte men avseende tgb 13 så har den likt tgb 11 två framsäten och tre plus två baksäten.
Längst bak är endast till för mtrltransport, det finns inga sittplatser där.

The Swede pansar2.png
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.