Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nijmegenmarschen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Lord Good
Jag är väldigt nöjd med mig själv efter att ha klarat av den berömda Nijmegenmarschen för första gången. Vad säger ni andra innehavare av KNBLO:s vierdaagse kruis av olika valörer.
Kan man kalla sig en riktig krigare utan grön/orange ribba på uniformen?
116-1022693932
Hur gör man för att gå den? måste man vara nåt speciellt i försvaret eller???
TangoXray
Här finns all info som du behöver...
http://svenska.mil.nijmegen.org/

/TangoXray
115-1027681455
QUOTE (Lord Good @ Aug. 02 2002,19:44)
Kan man kalla sig en riktig krigare utan grön/orange ribba på uniformen?

JA!

Men alla som har traskat runt de fyra dagarna är väl värda lite berömm.

Hur funkar det nu förrästen när det inte är FM som anordnar?
99-1027240735
Det är kul med all historik runt omkring och att träffa folk från andra länder. Bärsen på kvällen går inte heller av för hackor... Har själv inte gått Niejmegen, utan jag gick Ardennermarschen (MESA) i Belgien i stället vilket av initierade ska vara ungefär samma sak fast MESA går över Ardennerbergen istället för betongvägarna (kul för benhinnorna). Skandal att inte fler svenskar fått upp ögonen för dessa marscher.
Lord Good
QUOTE (cerberusz @ Aug. 03 2002,15:46)
Skandal att inte fler svenskar fått upp ögonen för dessa marscher.

Håller helt med.
Det kostar med resa och allt ca 3000kr och det går väl åt minst 1500 kr i fickpengar. Så kom igen nu alla tunnisar, börja spara redan nu så kommer Team SoldF att regera i öltältet nästa sommar.
Skuggan
nästa sommar gör jag lumpen men 2004 ska jag nog kunna ta en "promenad" med er pojkar. ;)
Hanfot
Jag har både gått och varit med i underhållsorganisationen i Nijmegen.

Själv så tycker jag inte att man kan kalla sig krigare/soldat bara för att man gått den. Inte heller så måste man gått den för att kalla sig detsamma.

Men jag tycker att man bör gå den om man vill ha kul, testa sin förmåga i värme och med utr. Fast då tycker jag att man enbart skall bära reglementerad utr. Det ger en viss känsla att man testat vår egen utr och vet vad den går för.

Efter det att jag gått den så visste jag också vad jag kunde fixa på egen hand och hur jag kan anv FM utr.

Jag kunde tyvärr inte ta mig ner i år. Hoppas att jag kan träna tillräckligt till nästa år.
Vem vet....
Jag kanske träffar ngn av er där nere nästa år.
APC-mannen
Gick marschen -94, första och enda gången. Men vad gör man inte för att få en "ribba" till... smile.gif Nädå, det var en polare som lockade med mig kan man väl säga och det var helt klart en skojig sak att göra. Kan varmt rekomenderas.

Gå den istället för att säga "ja... jag har ju tänkt gå marschen..."
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.