Mer information om händelsen på mil.se:
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33826Dagen efter eldstriden i Boka i Balkhprovinsen i norra Afghanistan åkte såväl överste Bengt Sandström som många av soldaterna som genomförde operationen tillbaka till byn.
Syftet var att byborna skulle få veta mer om händelsen och att deras förtroende för soldaterna skulle stärkas.
- När vi åkte in i byn i går fick vi se kvinnor och barn rusa ut ur sina hus. Sedan mötte vi kraftig eldgivning. För mig är det viktigt att soldaterna som var med i anfallet fick komma tillbaka till byn för att förstå och känna det stöd som jag visste fanns bland befolkningen. Det visade sig tydligt i dag, säger Bengt Sandström, chef för PRT:t (provinsiella enheten för återuppbyggnad och rekonstruktion).
Till en början var stämningen mellan lokalbefolkningen och soldaterna avvaktande.
Men efter någon timmes patrullering, där soldaterna delade ut ISAF-tidnigen Sada-e-Azadi och särskilda flygblad som snabbt producerats, var stämningen betydligt bättre. Barnen, som till en början dragit sig undan, blev som afghanska barn brukar vara: mycket nyfikna.
Soldaterna förklarade för barn och vuxna om det som stod i flygbladet: att ISAF är i Afghanistan för att öka säkerheten och stabiliteten, och för att stödja den folkvalda regeringen. Dessutom uppmanades byborna att rapportera allt misstänkt till den afghanska polisen ANP eller till PRT:t.
Medan soldaterna patrullerade blev överste Bengt Sandström och andra representanter från PRT:t bjudna på lunch i byns moské av byäldstar, mullor och andra inflytelserika personer från byn.
- Jag fick då möjlighet att förklara vad operationen vi gjorde tillsammans med den afghanska armén handlade om och hur vi sett på den kriminella gruppen. Byäldstarna gav också sin syn på det som hänt.
Sammantaget var Bengt Sandström mycket nöjd med mötet.
- Stämningen var väldigt öppenhjärtig och man insisterade på att bjuda på lunch, inte bara för det är afghansk god sed att göra det, utan också för att de hade en uppriktigt vilja att visa sin tacksamhet, den uttryckte de vid ett flertal tillfällen. Många uttryckte sin lättnad över att den kriminelle Matto Nematullahs destruktiva järngrepp släppt.
Han vill också betona soldaternas goda insatser under eldstriden.
- Jag kan inte nog poängtera hur väl de svenska och finska enheterna fungerade under den kraftiga beskjutningen vi inledningsvis låg under. Det vi pratar om sedan är ett regelrätt anfall som påbörjades efter den inledande beskjutningen. Det pågick i två-tre timmar och var en förutsättning för att kunna lösgöra förbandet utan förluster.
Totalt avlossades ett tusental skott. Varken någon finsk, svensk eller afghansk soldat blev skadad. Inte heller kom någon oskyldig till skada.
Allt detta förklarades på kvällen efter operationen. Då samlades Bengt Sandström alla soldater: såväl de som varit ute under dagen som de soldater som varit på campen och antingen varit indirekt inblandade i händelsen genom stabsarbete, eller helt enkelt oroligt väntat på att kamraterna skulle komma tillbaka.
Bengt Sandström besökte i måndags även det militära observationsteam som dagen innan blivit beskjutna i Sar-e-Pol-provinsen då de sampatrullerade med afghanska polisen. De båda incidenterna har inget samband.
- Soldaterna i MOT:en visade på ett oerhört stort mod. Utan deras insats tror jag inte att de poliser de patrullerade tillsammans med hade klarat sig. Och tack vare den svenska sjukvårdaren klarade sig den afghanska polis som blev skottskadad, säger Bengt Sandström.