Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dart
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
86-1020721502
för att forsätta från m:et tråden:

Från min egen utbildning som eldledare på ett pansarförband drar jag erfarenheten att just 5-10 bokstäver kan betyda mycket. En pansarstrid idag går mycket snabbt, och kan man få in elden bara några sekunder snabbare finns möjligheten att detta avgör striden!
för övrigt så är dart ett av de segaste instrument jag någonsin använt...
Fu Johanson
Själv så drog jag erfarenheten att när man väl har lärt sig att skriva "tokfort" på darten så spelar inte några bokstäver någon roll, prövade lite faktiskt men kunde inte mäta någon egentlig skillnad i tid.

Faktiskt så tror jag det uppvägs av att mottagaren förstår meddelandet snabbare än med överdrivet mycket förkortningar.
Dock när det gäller eldledning och sådana meddelanden som läses automatiskt är det en annan femma, men där har väl aldrig grdman och dylikt använts.

Format 101 meddelanden föredrar jag alltså att skriva så tydligt och begripligt som möjligt, när jag drog allting enligt förkortningar fick jag allt som oftast en begäran om att förtydliga i svar tillbaka.
Då har man ju förlorat rejält med tid.

Darten är grymt seg, det håller jag med om.
Hade gett mycket pengar för en PC-dart i 11-12:an istället för det gröna standardhärket. Fick en mikrovågsugn dock så jag borde väl inte klaga.
smile.gif
Tur att termoskrivaren finns, utan den hade det aldrig gått om jag skulle ha tvingats skriva ut meddelandena för hand.
Speciellt inte när vi tog över bataljonens ledning under omgruppering av batstaben, då blev det rejält stressigt med termoskrivare...
Bamse
DART:en är en trevlig liten sak när man har relativt gott om tid. Dock när man har bråttom och ska eldsignalera (man har väldigt ofta bråttom vid eldsignalering av någon anledning) är det ett #?-¤ härke.... eller kanske mer rättvist att säga att `SKER:en är det. Felmeddelande om man har ett nolla på fel ställe, om man har ett extra mellanslag osv.
SKER är nog bra för Batterie sidan men ett H-E för E.
Nä, talsignalering är snabbare när det gäller Pansar-strid och det är ingen större hemlighet att man skjuter med art(det märks ändå....). Dock när man ligger på Opl och skjuter är DART bra, man har haft tid att förberedda sig och lagra "halvfärdiga" ERO och har lite mer tid på sig.

Tror att de har förbättrat SKER:en sedan jag låg inne (hoppas i alla fall)
86-1020721502
Bamse

Har du aldrig skjutit 2 salvor grodmän?? ;)

vad gäller sker:en så är den visserligen krånglig men den är ändå guld värd jämförd med att räkna skjutbanorna för hand, vilket inte var alls många års sedan...

Dock har sker:en skrämmande hög skakkänslighet! Använde den i vagnen, o tror att vi avlivade 6 eller 7 st under 2 veckors övning...
Bamse
Mycket har jag skjutit, grdman......tyvärr inte..
Kan man få zonbrisad med dem?????
Fu Johanson
Hehe, man skulle ha skapat ett eget format "grdmanseldledning" med kordinater osv och skickat det till batstaben.
Då skulle det bli livat.
biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.