Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Iron Maidens nya skiva
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Nestor
Ja, som ni alla vet så har Maiden släppt en ny skiva, "A Matter of Life and Death".
Givetvis snurrar den nu i min stereo.
Mina första intryck är att dettakänns mycket "Maiden". det låter som det skall helt enkelt.
Visst, en del låtar är lite ojämna, men det är inte så mycket att det stör. Introna hör sitt jobb och Bruce sång är über.
Favoriterna på skivan är The Reincarnation of Benjamin Breeg och These Colors Don´t Run

4.5 / 5.

Vad tycker ni andra om skivan?
FkN
För mycket powermetal.

Tacka vet jag Maiden med Paul d`anno på sång, skön 70-tals punk!
RodneyClayton
Första intrycket är att den är lite tråkigt på något sätt. Visst det finns några låtar som höjer sig ur mängden men det var bättre förr (som vanligt?), svårt o leva upp till alster som piece of mind osv.
Dom har åtminstone lyckats få fram ett riktigt bra ljud för en gångs skull.
Har dock inte hunnit lyssnat genom den tillräckligt mycket för att ge en rättvis bild.

Annars så kör statoil en kampanj nu med aftonbladet.
Köper man skräpet så får man en maiden skiva för 69 kr om någon nu skulle vara sugen på det.
Säkert billigare på internet men ändå...
gislemark
Älskar hårdrock men har alltid haft svårt att gilla Maiden. ogillar Bruce sång.
Rifleman/Medic
Har hunnit lyssna igenom Matter of life and death ett par gånger nu och är otroligt positiv. Dance of death var en stor besvikelse och förväntningarna från min sida var inte allt för uppskruvade. När Maiden sedan släppte Reincarnation of Benjamin Breegs sjönk mina förväntningar ytterligare. Men eftersom jag är ett sådant troget fan knatade jag i torsdags iväg till Sound Pollution för att införskaffa mitt exemplar. Vilken skiva! Vilka låtar! Korta, snabba låtar med ett högt tempo och rejäla refränger blandas med långa Rime of the ancient mariner liknande epos! Skivan placerar sig lätt bland Maidens fem bästa skivor. Vi har ett par nya odödliga live-klassiker att se fram mot, november kommer att bli en mycket trevlig månad (Maiden, WASP och Slayer!)!

Hur kan man tycka att Dickinson är en dålig sångare? Lyssna t.ex. på Tyranny of Souls (eller varför inte skivan vi diskuterar här?) så har du inget annat val än att byta åsikt. En bättre sångare och frontman är svårt att finna.
gislemark
QUOTE (Rifleman/Medic @ Sep 1 2006, 10:19 ) *
Hur kan man tycka att Dickinson är en dålig sångare? Lyssna t.ex. på Tyranny of Souls (eller varför inte skivan vi diskuterar här?) så har du inget annat val än att byta åsikt. En bättre sångare och frontman är svårt att finna.

Jag avskyr sångare som sjunger hårdrock med vibrato, jag får gåshud. gasmask.gif
Nestor
Jag skulle inte tacka nej till en Live-Version av skivan. Maiden ÄR bäst Live! banan_rock.gif
steelspear
Antar att det här svaret kommer resultera i rätt mycket moteld så det är väl lika bra att ta på sig hjälm och skyddsväst och inleda hårt...

Korta snabba låtar?
Den kortaste är 4:18 vilket för en maiden låt kan betecknas som kort (Iof kan vad som helst betecknas som kort jämfört med Rime of the ancient Mariner) men jag håller inte alls med i övrigt, de flesta ligger kring 7 min i längd, vilket i min bok inte är kort...

Skivan innehåller som redan sagt allt en maiden skiva ska göra... utom en hit... Inget på den där skivan sticker ut i min mening. De fortsätter med sin trend som startades nån gång kring Brave New World där de hamrar in refrängen 5-10 ggr i rad (kanske något överdramatiserat men ni förstår säkert vad jag menar (out of the silent planet -> montsegur och så vidare)). En del av låtarna låter som något den gode Blaze Bayley skulle ha skrivit om han fortfarande var i bandet (och det är ingen komplimang). Vissa låtar låter ok om man lyssnar på dom tillsammans med annan metal i spellistan men som helhet är skivan en av de svagare IM presterat. Jag är mycket besviken och ger den inte mer än en svag 2.

IM skulle ha kört en till Best of turné fast 1984 och framåt i stället för att återvända till studion.

Referenser:
Samtliga studioskivor och ett troget lyssnande sen 1992 och Fear of the Dark +
The X Factour | Virtual XI World Tour | The EdHuntour | Brave New World Tour | Dance Of Death World Tour | The Early Days Tour

*kryper ner och väntar på spärrelden*

Edit: och för övrigt tyckte jag att Dance of Death var en bra skiva
Rifleman/Medic
Rätt skall naturligtvis vara rätt. Och jag korrigerar därför mitt tidigare uttalande och skriver istället: Kort snabbare låt blandas med långa snabbare låtar och långa Rime of The Ancient Mariner liknande epos. Även om jag tycker att låtar runt sex minuter får ses som kortare när vi talar om Maiden, det är inte direkt The Ramones vi snackar om.

Different World är en solklar hit. Refrängerna på Theses Colours Dont Run (någon här som har en sådan t-shirt?) och For The Greater Good of God sätter sig direkt. Till och med Benjamin Breeg känns som en klar hit nu när skivan lyssnats igenom ett par gånger.

Förövrigt saknar jag Derek Riggs.

Dance of Death tyckte jag också var strålande när den kom ut. Jag måste dock revidera mina åsikter en aning när det gäller den.
The
Jag måste instämma med Steelspear detta är ingen bra Maidenskiva....

Visst soundet är maiden så det skriker om det, alla klassiska maidentoner finns med och de tempoväxlingar som Maiden är kända för likaså och sången är så Bruce Dickinson den blir MEN det är inte bra, den saknar karraktär och det finns ingen låt som verkligen sticker ut.

Med Brave New World intruducerade Maiden sin nya typ av "Tjat-metal" där man liksom i popmusiken har en refräng som man upprepar till leda... Låtarna Brave New World och Montsegur som Steelspear hänvisar till är gyllene exempel på detta, fövisso väldigt bra låtar men man (iallafall jag) blir fruktansvärt less på att man försöker förlita sig på en klämmig refräng och dickinsons röst för att bära fram låten. I montsegur vrålar Bruce "At the gates and the walls of Montsegur, Blood on the stones of the citadel" inte mindre än 12 gånger (4x3) och det är tröttande och tråkig metal.

Dance of death är enligt mig en bra Maidenskiva med låtar som är riktigt riktigt bra t.ex Dance Of Death men vissa låtar är ju som sagt väldigt tjatiga.

Har lyssnat igenom A Matter Of Life And Death många varv senaste kvällar och nätterna och det finns ingenting som håller mig kvar.. Det är en hyfsad skiva, men inte mer.. jag kommer inte att köpa den eller åka på konsert för att se den..

Vän av ordning undrar säkert hur jag har kunnat lyssna på den utan att köpa den så jag försvarar mig med att Bruce Dickinson gav alla som var på stadion -03 tillstånd att ladda ner deras musik och om vi inte gillade den, ja då behövde vi inte köpa den. A Matter Of Life And Death är ingenting som kommer att återfinnas i min Skivsamling... Tyvärr maiden men den här skivan var skit..
Nifelhel
Shit va bittra ni låter!

Det nya albumet är i min, å många andras värld, ett klockrent sådant.
Inse att IM utvecklar sig och kanske inte ni med dom. Men sånt är livet!

jag kan med gott samvete säga att jag har laddat ner det mesta med IM, men så har jag köpt måånga CD-skivor, tröjor, LP-skivor, konsertbiljetter osv.

@Gislemark
Antingen gillar man maiden eller så inte :P
Men IM är Heavy Metal! smile.gif

@Fk Nordin
IM har alltid varit och kommer alltid vara Heavy Metal. Aldrig punk och har aldrig varit!!

@Rifleman/medic
Du är inte ensam om att sakna Derek Riggs.
Lekhunden
har inte lyssnar så noga på skivan men det man hört är kanon.
Förresten är det nån som ska se dom i höst?

vissa ska ju det den 17:e nov... vissel.gif Malajn.gif
King Kill
Well well well, what to say?

Till att börja med undrar jag varför i helvete de envisades med att göra en omastrad skiva? Ljudet är under all kritik.
Låtarna då? Alldeles för många långa låtar. En eller max två långa låtar hade varit mycket bättre och roligare. Då hade de dessutom kunnat klämma in ett par extralåtar som kanske hade lyft skivan.
Vidare låter den för lik Dance of Death för min smak.
För många takt-byten som gör att låtarna känns "trasiga" på nåt vis.
Omslaget får iaf godkänt, Dance of Death-omslaget var ju så tragiskt fult att jag ens undrade om jag skulle köpa skivan, men nu står den iaf gömd längst in i bokhyllan så att man slipper må illa när man ser det.
Skivan spelar defenitivt inte i samma liga som de som kom på 80-talet, men den är långt ifrån bottennappet Virtual XI.

Nu har jag inte lyssnat så fruktansvärt mycket på skivan och som många andra skivor kommer den växa ju mer jag lyssnar på den men i dagsläget ger jag den banan_rock.gif banan_rock.gif banan_rock.gif av fem möjliga.

Brave new world är fö utan tvekan den bästa av de tre senaste studiealbumen.

Yes, I'm a bitter old man...
Hensoldt
Precis som en föregående talare så hör jag till den äldre generationen IM lyssnare.
Jag gillar m.a.o allt dom släppt från Killers till Fear of the dark. Sen dog IM...
Jag har alltid lyssnat på dom å kommer fortfarande göra det, men dom senare skivorna är inte IM!
Å nån skrev att IM är bäst live. I scenframträdande är jag beredd å hålla med.
Men Bruce ska ju improvisera så in i helvete så att man inte ens kan sjunga med!!!

Ska se dom den 17é. Kommer säkert vara kanon. Om dom ger fan i å spela nytt skräp.

(skriver Hensoldt med mossa på kroppen...) biggrin.gif
DennisMan
QUOTE (Hensoldt @ Sep 12 2006, 22:44 ) *
Precis som en föregående talare så hör jag till den äldre generationen IM lyssnare.
Jag gillar m.a.o allt dom släppt från Killers till Fear of the dark. Sen dog IM...
Jag har alltid lyssnat på dom å kommer fortfarande göra det, men dom senare skivorna är inte IM!
Å nån skrev att IM är bäst live. I scenframträdande är jag beredd å hålla med.
Men Bruce ska ju improvisera så in i helvete så att man inte ens kan sjunga med!!!

Ska se dom den 17é. Kommer säkert vara kanon. Om dom ger fan i å spela nytt skräp.

(skriver Hensoldt med mossa på kroppen...) biggrin.gif

Inte för att göra dig besviken men här har du Setlisten dom ska spela ;)

1. Different World
2. These Colours Don't Run
3. Brighter Than a Thousand Suns
4. Pilgrim
5. Longest Day
6. Out of the Shadows
7. Reincarnation of Benjamin Breeg
8. For the Greater Good of God
9. Lord of Light
10. Legacy
11. Fear of the Dark
12. Iron Maiden
---------------------
13. 2 Minutes to Midnight
14. The Evil that Men Do
15. Hallowed Be Thy Name

Som ni ser så är det samtliga låtar från nya skivan. Men det blir säkert bra det med banan_rock.gif

/DennisMan som ska se Maiden 17´e nov och 2-3 dec i Milano banan_rock.gif wub.gif banan_rock.gif
Nestor
"For the Greater Good of God"misstänker jag kan bli riktigt bra live.
DennisMan
QUOTE (Nestor @ Nov 8 2006, 21:11 ) *
"For the Greater Good of God"misstänker jag kan bli riktigt bra live.

Jo, några av dom nya låtarna kan nog bli helt underbara live banan_rock.gif
Längtar efter att få höra The longest day live också. Ska bara sitta å mysa i globen
Sen i Milano när man har ståplats längst fram på 2 konserter så blir det till att rocka skiten ur alla biggrin.gif saint.gif banan_rock.gif
King Kill
Nå, vilka härifrån kan man förvänta sig se i Globen ikväll då? smile.gif
gislemark
Jag sprang på en billjett för 5 minuter sedan.

Någon som vill sammåka till stockholm ifrån Örebro imorgon?
Vinter
Jag tycker skivan är ganska bra, och står sig okey mot deras gamla hits. Favoriten är "these colours don't run". Synd att jag missar deras konsert nu...

edit: börjar bli rostig på engelska
DennisMan
Gårdagen var hel obeskrivlig, dom var ju så bra så jag knappt har ord för hur bra det var. wub.gif wub.gif

Höjdpunkterna var iaf när alla 3! gitaristerna spelade solot på For the greater good of god. worthy.gif worthy.gif

Och när dom spelade Fear of the dark, det var som om hela globen skulle börja rulla iväg av trycket. banan_rock.gif banan_rock.gif

Milano om 2 veckor med 2 spelningar å ståplats längst fram horny.gif
Nifelhel
QUOTE (DennisMan @ Nov 18 2006, 23:04 ) *
Gårdagen var hel obeskrivlig, dom var ju så bra så jag knappt har ord för hur bra det var. wub.gif wub.gif

Höjdpunkterna var iaf när alla 3! gitaristerna spelade solot på For the greater good of god. worthy.gif worthy.gif

Och när dom spelade Fear of the dark, det var som om hela globen skulle börja rulla iväg av trycket. banan_rock.gif banan_rock.gif

Milano om 2 veckor med 2 spelningar å ståplats längst fram horny.gif

3st gitarrister på ett solo låter fel. Trodde ett solo genomfördes utav bara en person :P

Ser framemot morgondagen.. ändå biggrin.gif
DennisMan
Nu får du berätta hur det var i Scandinavium ;)
Nifelhel
Konserten var klockren..helt suverän!
Visst dom körde nya skivan först och sen ett par klassiker på slutet. Men det var inget fel med det. Det var värt varenda krona!
Vissa tycks inte förstå att man inte kan spela de gamla låtarna jämt. Sen var det säkerligen likadant när IM började spela låtar från Number of the beast framför låtar från Iron Maiden och Killers osv osv biggrin.gif

Om man får tro Bruce så kommer dom till Ullevi sommaren 2008 för en kanske två spelningar. Och dom som gillade Powerslave med Egypten, Pyramider etc kommer gilla kommande spelning.
Och jag tror på Bruce, dot brukar stämma det som sägs.
DennisMan
QUOTE (Nifelhel @ Nov 22 2006, 00:18 ) *
Konserten var klockren..helt suverän!
Visst dom körde nya skivan först och sen ett par klassiker på slutet. Men det var inget fel med det. Det var värt varenda krona!
Vissa tycks inte förstå att man inte kan spela de gamla låtarna jämt. Sen var det säkerligen likadant när IM började spela låtar från Number of the beast framför låtar från Iron Maiden och Killers osv osv biggrin.gif

Om man får tro Bruce så kommer dom till Ullevi sommaren 2008 för en kanske två spelningar. Och dom som gillade Powerslave med Egypten, Pyramider etc kommer gilla kommande spelning.
Och jag tror på Bruce, dot brukar stämma det som sägs.

Jo håller helt med dig där, dom flesta nya låtarna funkade väldigt bra live smile.gif

Jo 2008 så ryktas det om "The golden years tour" eller "Early days part 2 tour" eller vad dom kommer kalla det. Som sagt rykterna säger att när Bruce säger att dom kommer ta med sig lite av egypten så menas det att dom ska ta med Powerslave scenen dribble.gif

Och kommer spela låtar från albumen Powerslave, Somewere in time, 7th son of a 7th son och No prayer for the dying banan_rock.gif

Det kan bli RIKTIGT bra.

Ser verkligen fram emot att få höra bland annat 7th son of a 7th son och Caught somewhere in time live worthy.gif

Sommaren 2008 kan bli en bra sommar ;)
Proto
Var lite besviken på nya plattan till att börja med. Men efter att ha lyssnat lite mer på den är det helt klart den bästa skivan på lång tid.

Låtarna var som vanligt med IM, ännu bättre live fun_icon_nana.gif

Blir en lååång väntan på 2008!

JS
DennisMan
Spelningarna nere i Milano var sååå gryma worthy.gif worthy.gif

Fast just nu är jag för trött för att beskriva på ett bra sätt hur bra dom var, hur galna italienarena var och hur häftigt det var att träffa Bruce Dickinson wub.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.