Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skjuta langt med RPG
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
VMI2002
Kamrater,

Igar var jag pa ett foredrag med tyska militarer som pratade om Bundeswehrs operationer i Afghanistan. De visade en bild pa skadorna efter en RPG hade skjutits in i deras camp. De havdade att man hade skjutit in en RPG pa 800 meters hall in i campen.

Min fraga - ar det verkligen mojligt? Jag forstar att "effective range" for en RPG kanske ar ett par hundra meter, men nastan en kilometer bort?

Jag antar att man maste "lobba" granaten for att lyckas med det dar....

Skulle uppskatta funderingar pa detta amne fran cyberkamraterna pa forumet!

cheers.
The Swede
QUOTE (VMI2002 @ Aug 31 2006, 18:04 ) *
Kamrater,

Igar var jag pa ett foredrag med tyska militarer som pratade om Bundeswehrs operationer i Afghanistan. De visade en bild pa skadorna efter en RPG hade skjutits in i deras camp. De havdade att man hade skjutit in en RPG pa 800 meters hall in i campen.

Min fraga - ar det verkligen mojligt? Jag forstar att "effective range" for en RPG kanske ar ett par hundra meter, men nastan en kilometer bort?

Jag antar att man maste "lobba" granaten for att lyckas med det dar....

Skulle uppskatta funderingar pa detta amne fran cyberkamraterna pa forumet!

cheers.

Jag vet inte exakt räckvidd på en RPG, beror väl lite på vilken modell etc, men grg m/48 kan man skjuta spränggranat runt 1000 m (Dmax ligger mellan 1300 m och 2800 m beroende på ammunitionstyp)

The Swede pansar2.png
lowandslow
Jag tror du kan hitta mycket smått och gott i den här tråden.
Hans Engström
Mycket kort svar är ja, det går, men man måste lobba granaten. Mot terrängmål är Afghaner vana vid detta sedan länge (då man inte hade möjlighet/tillgång till eget artilleri). Precisionen är mycket begränsad.
roninn
Det svåra är att träffa men väl i målet blir effekten densamma oavsett skjutavståndet. En rpg träff är lika effektiv oavsett på vilket avstånd den har avfyrats på. Att det sedan är svårt att träffa ju längre bort det är skall man dock inte underskatta.
Darkwand
Vill man skjuta långt med RPG så måste man koppla bort självdestruktionen detta görs oftast genom att man förstör den.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.