Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Missade bussen till mönstringen :(
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
OdeiO
Hejsan.

Nu sitter jag här arg och frustrerad, ska egentligen sitta på en buss på väg till Karlstad och mönstra.

Allt började med att jag inte riktigt visste vartifrån bussen skulle gå så jag ringe till pliktverket i Karlstad och fick tag i en person som sa sig ha kolla på bussarna. Han sa att bussen skulle gå via busshållplatsen Clas Ohlssons, som inte ligger intil stora riks-vägen.

Jag gick till den stationen (Clas Ohlssons) ca 15 minuter före bussens avgångstid, 16:25. Det var inte en enda människa där. Och när det var ca 2 minuter kvar och ingen var där så sprang jag in på statoil som ligger ca 150 meter därifrån och frågade vartifrån mönstrings bussen skulle gå så sa dom att det skulle gå från statoil, så jag stannade på statoil och därfrån ser man den andra busshållsplatsen(Clas Ohlssons) men ingen buss kom.

Så efter ca 16:19 ser jag en buss, som med ganska stor säkerhet var den som jag skulle ha åkt med, åker via riksvägen, alltså inte där vart mannen på pliktverket sa att den skulle gå och där jag står.

Så det hela slutar med att jag springer hem och ringer till pliktverket och där dom säger att alla har gått hem för dagen och att jag ska ringa i morron kl 08:00, vilket jag ska göra. Har även skickat ett mail till Plikverket.

Så vad kommer att hända? Läst någonstas att man kan få böter för missad mönstring, sant?
Hur lång tid kommer det ta att jag får mönstra igen? Om jag får det.

Jag vill bara säga att jag VILL göra mönstring,lumpen. Så det var absolut inte medvetet gjort.

All hjälp upskattas!
skaya
Slappna av.
I enlighet med din utsago var det inte ditt fel, du får väl sannolikt mönstra vid nästa tillfälle istället.
OdeiO
skaya: Lättare sagt än gjort! smile.gif Jag har ganska länge tränat och laddat inför denna dag och sen när den kommer så blir allt skit, det är inte så kul.. Men hoppas att jag kommer få en chans till.
Kimster
Du kommer säkerligen åka med nästa tur. Några böter behöver du inte bekymra dig över alls.
Marmoth
QUOTE (OdeiO @ Aug 31 2006, 18:00 ) *
Hejsan.

Nu sitter jag här arg och frustrerad, ska egentligen sitta på en buss på väg till Karlstad och mönstra.

Allt började med att jag inte riktigt visste vartifrån bussen skulle gå så jag ringe till pliktverket i Karlstad och fick tag i en person som sa sig ha kolla på bussarna. Han sa att bussen skulle gå via busshållplatsen Clas Ohlssons, som inte ligger intil stora riks-vägen.

Jag gick till den stationen (Clas Ohlssons) ca 15 minuter före bussens avgångstid, 16:25. Det var inte en enda människa där. Och när det var ca 2 minuter kvar och ingen var där så sprang jag in på statoil som ligger ca 150 meter därifrån och frågade vartifrån mönstrings bussen skulle gå så sa dom att det skulle gå från statoil, så jag stannade på statoil och därfrån ser man den andra busshållsplatsen(Clas Ohlssons) men ingen buss kom.

Så efter ca 16:19 ser jag en buss, som med ganska stor säkerhet var den som jag skulle ha åkt med, åker via riksvägen, alltså inte där vart mannen på pliktverket sa att den skulle gå och där jag står.

Så det hela slutar med att jag springer hem och ringer till pliktverket och där dom säger att alla har gått hem för dagen och att jag ska ringa i morron kl 08:00, vilket jag ska göra. Har även skickat ett mail till Plikverket.

Så vad kommer att hända? Läst någonstas att man kan få böter för missad mönstring, sant?
Hur lång tid kommer det ta att jag får mönstra igen? Om jag får det.

Jag vill bara säga att jag VILL göra mönstring,lumpen. Så det var absolut inte medvetet gjort.

All hjälp upskattas!

Du får inte böter för missad mönstring, speciellt inte första gången om man dessutom hör av sig smile.gif Du kommer få en ny tid. Det hände min polare också.
OdeiO
Sådär, har precis lagt ner telefonluren, ringe till pliktverket i Karlstad och dom sa att det kommer att komma besked i höst när jag får mönstra igen.
Jag frågade hur lång tid det kan komma att ta innan jag får mönstra igen och han sa att han inte vet för dom skulle lägga ner pliktverket i Karlstad.

Är det någon annan som har varit i samma situation som mig? Hur gick det för er? Hur länge fick ni vänta innan ni fick mönstra igen?
ERK
QUOTE (OdeiO @ Sep 1 2006, 08:14 ) *
Är det någon annan som har varit i samma situation som mig? Hur gick det för er? Hur länge fick ni vänta innan ni fick mönstra igen?

Inte riktigt samma sits, men jag missade mönstringen pga rent klanteri. Skulle ha mönstrat i januari. Så jag ringde och pratade med pliktis och berättade hur jag klantat mig. Enligt den jag pratade med var det inga problem, dom anmäler först vid andra missen.

Så jag fick en ny tid i april, och då dök jag upp smile.gif
OdeiO
Okej, va bra smile.gif Får man fråga vad du gjort för klantigt för att missa den? smile.gif
ERK
QUOTE (OdeiO @ Sep 1 2006, 09:19 ) *
Okej, va bra smile.gif Får man fråga vad du gjort för klantigt för att missa den? smile.gif

Det kan jag väl svara på, om du lovar att inte skratta ;)

Jag skjöt upp mönstringen ett år, då jag bytte program i gymnasiet och då tvingades gå ett år extra. Den första kallelsen jag fick var i februari 2005.

Så gick det ett år, och i november får jag en ny kallelse. Januari 2006. "Visst" tänker jag, fyller i papprena och börjar drömma om min kommande värnplikt.

Sen runt slutet av januari tänker "Skulle inte jag mönstrat nu här i dagarna? Hmm... Nej, det var ju februari. Eller?". Jag tar fram papprena, ser datumet och känner en våg av chock välla över mig. Vad händer nu? Är polisen på väg? Får jag böter? Jag läser och ser att missad mönstring kommer straffas! Jisses!

Med en svordom i hjärnan slänger jag mig på telefonen och försöker ringa och fixa det. Men dom har självklart gått hem för dagen. Och det var fredag. Hela helgen satt jag och funderade på hur det skulle påverka mina chanser att komma in, något jag velat i flera år. Så på måndagen ringer jag, och alla farhågor jag haft visar sig vara felaktiga. "Äh, det är lugnt vettu. Det är först på andra missen vi anmäler, speciellt om man ringer såhär och ber om ursäkt. Jag fixar en ny tid åt dig direkt här".

Sen fick jag min andra kallelse, och allt var frid och fröjd smile.gif

Nu har jag blivit en erfarenhet rikare: Lita ALDRIG på att du minns viktiga datum, utan skriv upp allt. Jag använder numera kalendern för allt.
RiddareRalf
Ja, inte direkt samma sits men jag var sjuk när jag skulle mönstra så jag fick skjuta upp den.
Ifall du har otur så finns det chans att du inte får mönstra, det är vad dom sa till mig.
Pga att dom ska lägga ner Karlstad kontoret, vart bor du föresten, vilken stad? =)
OdeiO
ERK: Jadå, jag ska inte skratta smile.gif Va bra att allt fixade sig smile.gif Gick det bra på mönstringen sen? Vilken tjänst?

RiddareRalf: Hoppas bara att inte jag har oturen med mig denna gång smile.gif Jag bor i Insjön, 3 Km från Leksand. Var bor du?
RiddareRalf
Eskilstuna.
ERK
OdeiO: Jag kom in smile.gif

Lite kul var att varenda en jag pratade med ur personalen frågade "Vill du göra lumpen?". Jag svarade ju då ja. Läkaren hade den skönaste reationen: "ÄNTLIGEN nån som vill! Det är starkt!"

Tyvärr fick jag inte tjänsten jag var sugen på (Stridsbåtsförare) pga B-syn. Men jag får åka båt iallafall. Ledningssystemsplutonsbefäl i flottan. På svenska betyder det att jag ska sköta sambandet mellan båten och omvärlden.

Rycker in oktober 2007 i karlskrona.
Skyttegruppbefäl
Med lite tur går allt! biggrin.gif
OdeiO
Shit, också. Det här absolut inge bra...

Ringe till pliktverket i Karlstad alldeles nyss, dom sa att dom skulle lägga ner pliktverket i Karlstad så att jag med stor chans inte får mönstra där, då frågade jag om jag kan göra den på något annat Pliktverk så så han att jag missade ju mönstringen så det var ju min chans så typ att jag fick skylla mig själv.

Han sa även att det kanske kan komma ett brev från dom i vinter och så kanske jag får mönstra någon annan stans, men det var inte alls säkert.

Frågade även om jag kunde göra någonting för att jag skulle öka mina chanser att få möntra och göra lumpen men men kunde visst inte göra någonting åt det.

Riktigt dåligt, tycker jag. Om man verkligen vill så SKA man iallafal få mönstra fast man missade bussen, dom vet inte vad dom missar.

Någon som vet någonting smart jag kan göra nu? Eller ska jag bara vänta?
King Kill
Vaddå, om PV i Karlstad läggs ner så ska inga från den region någonsin mer få mönstra?
Jag trodde att mönstringen fortfarande var obligatorisk för alla (med vissa undantag), men det kanske har ändrats?
OdeiO
King Kill; Dom ska väl mönstra på något annat ställe?

Jag förstår inte varför dom säger nej till mig, eller dom säger inte nej, men enligt mig så verkar dom inte så intresserad av att hjälpa mig att få en ny mönstringstid.
King Kill
QUOTE (OdeiO @ Sep 13 2006, 12:02 ) *

Det är det jag menar, om de mönstrar på ett annat ställe måste du ju få göra detsamma, framför allt om det är så att alla ska mönstra.
soldatkinnunen

Jag förstår inte varför dom säger nej till mig, eller dom säger inte nej, men enligt mig så verkar dom inte så intresserad av att hjälpa mig att få en ny mönstringstid.

Ring och tjata på dom bara! Säg att du kan tänka dig mönstra i stockholm eller göteborg om det är så! Kräv en ny mönstringstid, ge inte upp! Och ju längre processen dras ut, desto jobbigare blir det för dig. Pliktverket är som dom är, så ta alldrig någonting för givet. Tänkt dig det värsta med hoppas på det bästa. Hade bra tomppa, ska ligga på Skjutbanan hela dan imorgon :P
Yxa
Ring mönstringskontoret i Stockholm. Insjön - Stockholm är ju inte så lång resa - och bra mycket trevligare än en vinglig bussresa till Karlstad (been there done that!)
Andreas
Att de inte är så intresserade är väl ändå inte så konstigt? PV är liksom FM inne i en stor reformprocess där de dagligen måste sätta motiverade mönstranden i utbildningsreserven som för ett par år sen förmodligen hade skrivits in för vpl vare sig de ville eller inte, om någon då s.a.s. gör jobbet åt dem så...

Säger inte att det är speciellt rättvist men ser inte att det skulle vara speciellt konstigt med tanke på situationen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.