Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HJÄLP: Välja Bredbandsleverantör
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Pages: 1, 2
2Peter2
Jodå BBB är väldigt ovilliga på att skicka ut folk att faktiskt titta i telestationer.
Jag felanmälde mitt ADSL 10 ggr på en månad för samma sak att mitt internet bara funkade ca 5 minuter åt gången sen kopplade det ifrån, fick prata med 8 olika personer och alla ville leka detektiv och trixa o dona med diverse mumbo jumbo förrutom att skicka nån o titta i telestationen. Det skall tilläggas att splitern från BBBs modem också blockerat min telefon i 3 månader!! Fick en ny splitter från BBB samma vecka en tekniker från Teracom varit här och tittat. BBB återställde mitt modem varje gång och det höll från 10 minuter till två hela dagar som längst men på den tredje eller fjärde veckan av detta helvete så kom jag äntligen till en tjej rolleyes.gif på supporten och hon ställde diverse frågor om mitt problem och jag sa det att modemet kopplade ifrån sisådär var femte minut och kopplade inte upp igen på väldigt varierande tider allt från 10 minuter till aldrig.
Jag sa det till henne att nu tänker jag inte ringa en gång till och felanmäla för samma problem utan att jag vill ha någon som åker ut och tittar på stationen och fick då höra att dom helst inte ville det men eftersom jag nu ringde för tionde gången så skulle hon skicka någon surprise.gif
Jag: ÄNTLIGEN!
BBB Linda: Vi vill helst inte felanmäla i onödan så det är därför
Jag: Ja jo det kan jag väl ha förståelse för
BBB Linda: och jag ser ju på min skärm att du har varit bortkopplad vääääldigt många gånger
jag: Kan man få reda på hur många?
BBB Linda: 4987 gånger på 27 dagar
Jag: oj........
BBB Linda: Såja nu har jag skickat en felanmälan
Jag: Tackar så mycket! Om jag vill ha ersättning hur gör jag då?
BBB Linda: Det får du ta med ekonomiavdelningen
Jag : Ok Tack för hjälpen och ha en trevlig dag
BBB Linda: Tack detsamma

Samma dag funkade mitt adsl igen och har funkat sen dess
Dagen efter ringde jag till BBB och kom fram direkt på andra signalen banan_rock.gif och fick prata med någon som hette Johan
Jag: Hejsan jag skulle prata lite ersättning med dej
BBB Johan: Ehhhh Ja just ja det var du men du får en månadsavgift gratis
Jag: Det tror jag inte att jag är nöjd med Johan
BBB Johan: Näähe...Funkar det här bättre en månadsavgift och två biobiljetter?
Jag: Tyvärr är det alldeles för lite
BBB Johan: Ehhh jaha då ska vi se vad du säger om två månadsavgifter? Funkar det?
Jag: Nej inte direkt mellow.gif
BBB Johan: Vad hade du tänkt dej då?
jag: Ja nu är det såhär att jag har varit utan telefon i 3 månader tack vare er splitter plus att mitt internet strulat i nästan 2 månader så jag går inte lägre än 4 månadsavgifter
BBB Johan: Ehhh jaha jag ska se.......Men men jag kan ju bara slå in 3 månadsavgifter på min dator.....
Jag: Det var inte bra
BBB Johan: Kan du vänta lite så ska jag höra med min chef
Jag: självklart
Väntar i ca 5 minuter
BBB Johan: OK nu har jag en deal här....Du får 3½ månadsavgift. Funkar det?
Jag: Som sagt, jag går inte lägre än 4 månader
BBB Johan: Ehhh ok, kan du vänta lite så ska jag höra
Vänta ytterligare 5 minuter
BBB Johan: Ok har en ny deal här. du får 5 månadsavgiter är du nöjd så?
Jag: Nja knappt men jag blir jäkligt nöjd med 6 månader
BBB Johan: Ok men det är ju bra, ska höra med min chef vänta lite
Jag: Visst
Vänta ca 5 minuter
BBB Johan: OK du får 6 månadsavgifter är du nöjd så?
Jag: Japp nu är jag nöjd, tack för hjälpen Johan
BBB Johan: Ok bra då tackar jag för mej
Jag: Japp gör så och ha en trevlig dag

Så vad tycker jag då om BBBs kundtjänst?
Tro det eller ej men dom får faktiskt väl godkänt av mej trots allt.
Dom var enkla att nå, trevliga och väldigt service minded. Trots att jag inte hade en fungerande hustelefon första 3 samtalen så ringde dom faktiskt upp mej på mobilen från deras support.
Det enda att klaga på är väl reglerna dom har att i största möjliga mpn inte skicka felanmälningar
stefanf
QUOTE (2Peter2 @ Jun 15 2007, 00:53 ) *
...
Det enda att klaga på är väl reglerna dom har att i största möjliga mpn inte skicka felanmälningar

Amen!
Vid mitt senaste samtal med bbb (dom ringde faktiskt mig för att kolla att det funkar nu) så sa jag att det är väldigt trist att få höra att det är fel i min ända (ha ha...) när jag påpekar att dom kanske ska kolla i stationen.
Och på honom lät det ungefär som du säger, om dom inte ser några fel hos sig vill dom inte skicka det vidare. Vid mitt fel så såg dom inget konstigt på stationen. Det var inte svårt att övertyga honom om att jag tycker deras verktyg i sådana fall suger.
Han sa att visst får man ersättning, ungefär motsvarande avbrottet, i mitt fall alltså ca. en halv månadsavgift. Jag tänker inte ge mig med det, och blir uppmuntrad av din post. smile.gif
2Peter2
banan_rock.gif Är just nu inne på min 3:e splitter till mitt modem, verkar vara äckligt känsliga prylar. Ska splittern verkligen gå sönder efter en åsksmäll ca 7 km bort??
eskil
QUOTE (2Peter2 @ Jul 7 2007, 17:15 ) *
banan_rock.gif Är just nu inne på min 3:e splitter till mitt modem, verkar vara äckligt känsliga prylar. Ska splittern verkligen gå sönder efter en åsksmäll ca 7 km bort??

Det finns en tanke med att det är splittern som ryker vid överslag och inte modemet som kostar typ tio gånger mer...
2Peter2
QUOTE (eskil @ Jul 7 2007, 21:51 ) *
Det finns en tanke med att det är splittern som ryker vid överslag och inte modemet som kostar typ tio gånger mer...

Det borde finnas splittrar man kan återtälla tycker man ju, lite drygt att behöva vänta 4-5 dagar på en ny samtidigt som splittern blockerar husets telefonlinje när den sitter i
Kanna
Finns ju överspänningsskydd att köpa. Å andra sidan vet jag inte vad jag ska tro om dem. Jag köpte på Clas Ohlson efter att en informatör från räddningstjänsten sa att det var bra att ha. Veckan efter säger en elektriker till mig "och du tror att sådana överspänningsskyd räcker?"
eskil
QUOTE (2Peter2 @ Jul 8 2007, 22:22 ) *
Det borde finnas splittrar man kan återtälla tycker man ju, lite drygt att behöva vänta 4-5 dagar på en ny samtidigt som splittern blockerar husets telefonlinje när den sitter i

Låter en smula onödigt att låta den strasiga splittern sitta kvar och blockera telefonen. Ta bort den tills den nya kommer. Saker som man kan återställa efter att de varit utsatta för överslag kallas överspänningsskydd.

QUOTE (Kanna @ Jul 8 2007, 22:32 ) *
Finns ju överspänningsskydd att köpa. Å andra sidan vet jag inte vad jag ska tro om dem. Jag köpte på Clas Ohlson efter att en informatör från räddningstjänsten sa att det var bra att ha. Veckan efter säger en elektriker till mig "och du tror att sådana överspänningsskyd räcker?"

Överspänningsskydd är som dörrlås; Det är bättre att ha än att inte ha. Det finns alltid bättre att få ifall man vill lägga pengar på det. Dessutom så ska man ha en till bakdörren också.
ArreliuS
Eftersom högskolan i Kalmar slutade med att serva studenterna med internet så fick jag för några månader sedan ett abonnemang hos BBB, flytten från sunetlinan till BBB gick hyfsat smärtfritt och det var inga problem alls. Samma sak gällde när jag flyttade till ny lägenhet och ville ha abonnemanget flyttat. Hade angivit ett senare inflyttningsdatum än vad jag faktiskt flyttade in men tack vare den extremt trevliga supporten så fick jag ändå tillgång till internet utan att behöva anstränga mig nämnvärt.

Har varit funkis som sagt och nu går jag all-in och tar även deras telefoni via bredbandet (enbart för att jag kappt ringer och jag slipper månadsavgift för telefonen) så det ska bli spännande att se hur det funkar.
eskil
Fler som har problem med BBB och har blivit otrevligt och oförskämt bemötta av supporten...

(09:32:15) mea: Nu har jag nått punkten att jag blivit så förbannad att jag slänger på luren i örat på bredbandsbolagets supportpersonal....
(09:32:30) mea: JÄVLA AS TILL FÖRETAG!!!!!
(09:32:46) eskil: Problem att få bredbandet flyttat till nya huset?
(09:33:14) mea: Problem med att få bredbandsbolaget att inte vara så förbannat klantiga.
(09:33:39) mea: Och så jävla oförskämda att det är sanslöst.
(09:34:10) mea: När jag sa "Då hade ni väl kunnat skicka den beställningen när vi beställde flytten?" fick jag svaret "Lätt för dig att säga när du inte äger bolag".
(09:34:38) peter: Vilket oförskämt och korkat svar
(09:35:04) mea: Rätt över alla gränser faktiskt.
(09:35:33) peter: Minst sagt
(09:35:43) mea: De vägrar att svara på hur jag rent praktiskt ska göra från min sida för att häva kontraktet.
(09:36:00) mea: Och påstår att telia ljuger när de säger att de kan koppla in oss tidigare.
(09:36:29) peter: Får de vägra att berätta en sådan sak? Nu borde du ha de fast för att bråka rättsligt
(09:36:49) mea: Sen hävdar de att det borde vara självklart för mig att flyttdatum var det datum då vi ville bli inkopplade och inte det datum vi ringde och beställde flytten....
(09:38:10) peter: flyttdatum="det datum då allt ska fungera" eller menar de flyttdatum="det datum då vi börjar fundera på att kanske göra ngt lite senare..."
(09:38:31) mea: Det senare är tolkningen i bredbandsbolagets värld...
(09:38:52) peter: jag tycker att det borde vara den första tolkningen som är korrekt
(09:38:54) mea: Det värsta är att vi blev utkopplade den dagen och sedan har de skyllt på att vi inte blivit utkopplade från gamla lägenheten.
(09:39:20) mea: Och när informationen skillde sig mellan vad som sas per telefon och vad som stod i mailet trodde vi på telefonen.
stefanf
BBB fortsätter att utmärka sig. Min senaste räkning dök upp som en inbetalning, med fakturaavgift - trots att jag haft autogiro på dessa räkningar i ett bra tag.
När jag ringer och frågar vad dom håller på med:
bbb: "Autogirot är kopplat till telefonabonnemanget som du sagt upp, och du har inte frågat efter nytt autogiro"
jag: "Varför informerade ni mig inte om detta när jag sade upp telefonabonnemanget?"
bbb: "mummel mummel"
jag: "Dessutom, problemet jag hade tidigare, vad får jag för ersättning?"
bbb: "Du kan få motsvarande antalet dagar det var nere."
jag: "Tjenare. När det var NI som kopplade ur det, och dessutom behandlade mig väldigt illa som kund. 2-3 månader ska jag ha."
bbb: "Kan jag inte göra."
jag: "låt mig prata med någon som har något att säga till om."
bbb: "vänta..... ok, då två månader får du."
jag: "ok."
rosander
har faktist bytt till bredbandsbolaget ADSL. satt på fiber innan men pga flytt *sorg*

Men min uppfattning än sålänge är ett dom levererar snabb anslutning, över förväntan, ligger på 18mbit just nu på en "upp till 24"

överkommligt pris, 349 för fast telefoni och bredband. inkl installations avg. + modem och startavg.

Jag skulle rekommendera dom, men som sagt, läs förgående inlägg och ha det i åtanke.

T
TomS
Jag har BBB adsl 8 mbit. Jag har flera ggr "klockat" 12-13 mbit på tptest. Konstigt tycker jag. Inte för att jag klagar..
Annars har det gått sådär. Väldigt struligt med att aktivera modemet. Innan man kommer ut på internet skulle man aktivera modemet med användarnamn och lösen. Men när det kom till det så var det fel lösenord stod det, även fast det var exakt det jag fått av BBB.
Inga strul med supporten utan jag fick nytt lösenord postat. Det tog en par dagar men det fick man stå ut med.
Sedan dess har det varit bra flyt, förutom att morsan säger att det har slagit ifrån var 5-10:de minut, precis som nån innan skrev. Inget jag har märkt dock.
Darkwand
Telia har bättre sammarbetspartner is USA vilket get lägre Ping än tex bredbandsbolaget i ett flertal fall.

Jag hade problem med att komma in på en del sidor med BBB när jag hade dom som levernatör, dessutom verkade deras routrar rätt kassa.
Berg
Ta bort detta inlägg: Jag har fått hjälp på annat håll.
E-Sign Andersson
QUOTE (2Peter2 @ Jul 7 2007, 17:15 ) *

Ja de är extremt känsliga och det behövs inte mycket för att de ska gå sönder. Har varit med om att smällar på över milen tagit dem. Om oturen är framme och blixten träffar "rätt" så kan den gå riktigt långt. Här på jobbet har jag sparat ett par jag fått in som är kolsvarta och smälta. smile.gif

Jobbar på en bredbandsleverantör själv och har suttit mycket i supporten. Och till försvar för alla mina kollegor inom yrket - usch det här kommer jag få äta upp smile.gif - så får vi ju faktiskt höra en hel del. Och jag ljuger inte när jag säger att till 90% så ligger felet bakom användarens skärm. Så när det väl ringer någon som har ett "riktigt" fel så tror man inte alltid att det är något stort fel. Eftersom man många gånger får höra att "nej det har jag kollat och det fungerar" så vet man att man inte kan lita på det svaret.
Detta ger givetvis en upprörda kunder som inte gjort nåt fel när det istället är fel på vår utrustning. Att de får frågor som "Har du satt i kabeln i väggen" och "Är du säker på att det är första jacket" kan ju givetvis uppfattas provocerade när de gjort allting rätt. Men de frågorna ställer vi för att i 9 fall av 10 så har personen inte hittat första jacket eller till och med inte satt i strömsladden.

Och att få ut en tekniker i telestationen är inte det lättaste då man inte får gå in där hur som helst. Oftast får man beställa en tekniker från Skanova (de som äger nätet) så att han får åka ut och kolla så att allting sitter rätt kopplat. Och jag har varit med om att det har varit långa väntetider på att det ska bli nån tekniker ledig. Skälet är ju rätt logiskt men samtidigt tråkigt, om alla leverantörer skulle in och koppla där så skulle antagligen telestationerna se ut som riktiga råttbon med kablar och kopparledningar kors och tvärs. Så det är inte bara att skicka ut en tekniker lite snabbt utan det är en process. Det man dock ofta kan göra om leverantörernas teknikbodar inte ligger inne i telestationen är att skicka ut en tekniker till teknikboden, därifrån kan många problem avlösas. Men större problem som felkopplingar i tele trunkar och dylikt kan inte leverantören göra.

Och att man kopplas runt till olika personer är ju givetvis olyckligt men det beror på att killen/tjejen som sitter i supporten oftast inte har befogenhet/kunskap om ersättningar för förlorad uppkoppling utan att man måste koppla om dem till ekonomiavdelningen. Så är det tyvärr, alla kan inte allt.

Och att supporten ibland kan uppfattas som kort och otrevlig är att man ofta får ta en himla massa skit, dag in och dag ut får man sig en utskällning, oavsett om man förtjänar den eller inte. Om det till exempel inte fungerat för en kund i ett par dagar och han inte har anmält det, sen ringer han och är fly förbannad för att det inte fungerat. Det är klart att det är svårt att åtgärda ett fel som ingen visste fanns.
Och att sen många tror att supporten är nån form av allservice där man kan få hjälp med allt från skrivare till operativsystem kan göra supporten ganska irriterad ibland. Och att folk sen har mage att skälla ut en för att man inte kan hjälpa till med den där skrivaren kan göra att man blir rätt sur stundtals.

Om jag får lov att vara lite steriotypisk och säga vilken sorts kunder som är mest irriterande och arga så är det föräldrafäder i 30-35 års åldern. De kan allt, vet all och kan aldrig ha fel. Och om det sen visar sig att felet ligger hos dem så vägrar de i regel erkänna det.

ADSL är rätt avancerat med många saker som kan går fel, det absolut bästa är att ha fiberanslutning. Men det är ju inte alla som kan få.
Och att det kan upplevas svårt att få upp den hastighet som man betalar för är att i många fall så är koppartråden så dålig att den inte kan klara av mera. Då spelar det inte någon roll om man har BBB 100/10 eller Telia 2/0,5 smile.gif

Puhh, nu fick jag skriva av mig smile.gif
Visst kan det vara dålig service och det är ju givetvis inte bra. Men jag ber bara om lite förståelse för oss som sitter och försöker hjälpa till. Som de allra flesta av oss gör!
Ett par bra tips är att vara trevlig, det kommer man långt med, då är supporten trevlig tillbaka. En kund som är trevlig ger man ofta lite extra service för att vara hjälpsam, går den extra milen så att säga! Var öppen för förslag, om supporten ber er kolla om alla kablar sitter i så gör det, det är ofta det är ett så enkelt fel. Och det är heller inte nån dum idé att kolla runt lite hemma först innan man ringer, då kanske man kan åtgärda felet själv istället för att kasta sig på telefonen och sitta i kö och bli irriterad.

Så där, väntar mig lite häftiga reaktioner på det jag skrivit men det får jag väl ta. Nu gav jag iaf "den andra sidan" en röst! smile.gif
alfie
Kapar tråden lite.

Mycket möjligt denna fråga dykt upp tidigare men jag kör ändå, jag har då inte lyckas hitta den.

Nåväl.

Jag ska införskaffa mig mobilt bredband och sitter nu och kikar runt på olika siter. Väger priser och erbjudanden mot varandra likt första klassens smålänning (inget ont om dem).

Är det någon som har bra koll på marknaden? Vad är bra vad är anu...mindre bra?

Överallt står det att de förbehåller sig rätten att sänka hastigheten om användadet överstiger X gig, är detta vanligt?

//Vilsen alf
Spartacus
Det brukar finnas lite olika alternativ, surfa för kostnad X och betala Y per Mbit du överstiger per månad. Dvs inget tak för hur mycket du kan surfa men dock kan priset skjuta i taket.

Det andra alternativet är ett högre pris för X och i stället för att betala Y per Mbit så skär dom ner bandbredden så du tror att du kör på ett 3000 år gammalt modem. Dom skär ner dvs när du överstiger en viss gräns.
SG OLSSON
Det är en RÄTT att skära ned.

Jag vet ingen 3G/UMTS leverantör som har gjort det ännu, tar dock gärna emot andra erfarenheter på detta område.

Efterosm man helst ska besvara en fråga med en fråga så:
Var kommer du att använda bredbanet mest? I städer eller mer på glesbyggd?
Vc_90
Det är som sagt en hel djungel:

IDG har gjort ett försök att reda ut snårigheten i ett ordentligt test:

http://m3.idg.se/2.1022/1.169556

Kolla in länkarna nederst för delmomenten.
alfie
QUOTE (SG OLSSON @ Jul 22 2008, 19:55 ) *
Det är en RÄTT att skära ned.

Jag vet ingen 3G/UMTS leverantör som har gjort det ännu, tar dock gärna emot andra erfarenheter på detta område.

Efterosm man helst ska besvara en fråga med en fråga så:
Var kommer du att använda bredbanet mest? I städer eller mer på glesbyggd?

Hmm... svara på en fråga med en fråga...

Vad tror du själv Margit?

Nej allvarligt skämtat, jag kommer använda det i Varberg uteslutande, har dock kikat runt lite under dagen och det lutar mer och mer mot ett fast adsl istället, är inte i så stort behov av ett rörligt nät.

Var i kontakt med Telia innan idag och den säljaren måste slagit rekord i att inte sälja, han lyckades faktiskt delvis snacka bort mig från två nästan säkra affärer.
2Peter2
Nu har jag haft BBB i snart 3 år och jag måste säga att jag är grymt nöjd. Jag har aldrig blivit bortkopplad, aldrig att det strulat mer än den gången när blixten pajade telestationen och allt har flutit på bra.
Jag har kompisar som bor i samma område som jag själv men har andra leverantörer och dom blir bortkopplade flera gånger per dag medan mitt från bbb endast kopplar bort mej om jag drar ur sladden hehehe
stolpskottet
har du inget behov av 3g bredband så skippa det och satsa på vanlig adsl istället.

val av leverantör spelar mindre roll har haft telia när jag bodde hemma och senare BBB och tele2, bytte till tele2 för de var lite billigare.
har varit helnöjd med tele2 och BBB
akta dig dock för telia, usel kundtjänst, långa telefonköer och alltid dyrast.

tror man även skall akta sig lite för mindre lokal leverantörer men det är mina egna spekulationer.

de flesta leveratörer har väl "prova-på" erbjudanden i tre månader innan man bestämmer sig för att teckna abbonemang.
Rokare
Var i stan ska du bo? Kika om VBG-Energi har dragit in fiber där.. Vill minnas att man för en tid sedan släppte sitt "fiber fritt" så du själv kan välja operatör på det.

GMY
A E Neuman
Vet någon om det finns någon isp som har "delårsabonnemang", dvs att man betalar för adsl under bara några sommarmånader?
Att sitta i sommarstugan och inte ha bredband börjar blir riktigt jobbigt. Visst, mobilt bredband är ju ett alternativ, men även det måste ju betalas resten av året när det inte används, plus att det bara kan användas av 1 dator.

Vi har Telia i vinterbostaden, jag har ringt dem flera gånger för att höra om det finns någon möjlighet till "sommarhusbonnemang", men deras kundtjänst verkar helt bestå av personer som inte vet något själva utan bara sitter och letar på måfå på hemsidan, och kommer fram till att "nej, det verkar vi inte ha"...
Telewaffe
QUOTE (A E Neuman @ Aug 12 2008, 20:02 ) *
Vet någon om det finns någon isp som har "delårsabonnemang", dvs att man betalar för adsl under bara några sommarmånader?
Att sitta i sommarstugan och inte ha bredband börjar blir riktigt jobbigt. Visst, mobilt bredband är ju ett alternativ, men även det måste ju betalas resten av året när det inte används, plus att det bara kan användas av 1 dator.

Vi har Telia i vinterbostaden, jag har ringt dem flera gånger för att höra om det finns någon möjlighet till "sommarhusbonnemang", men deras kundtjänst verkar helt bestå av personer som inte vet något själva utan bara sitter och letar på måfå på hemsidan, och kommer fram till att "nej, det verkar vi inte ha"...

Har själv aldrig hört talas om det, men det borde ju vara en ganska så poppis förteelse. Det är ju många som flyttar ut till landställen m.m under sommaren.

Själv har jag sagt upp allt vad fast telefoni och bredband heter, kör bara mobila enheter konsekvent.
709
Uppgraderade till ComHems 50 Mb förra fredagen och hade nu kunnat hämta en full DVD på 19 minuter om jag sysslat med sånt...

Surfa vete tusan om det går fortare. Nog sajternas servrar som är den svaga länken.

Har dock haft tre korta, 30 sek-2 min, avbrott under den här veckan. Inte riktigt bra, men hastigheten är dock konstant.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.