Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bindestreck i flygplansbeteckning?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
J-Star
En diskussion har dykt upp på Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:JAS-39_Gripen

Kontentan av det hela: är det mest korrekt att skriva JAS-39 Gripen eller JAS 39 Gripen?

Någon som kan säga med säkerhet?

/J
Ringo
När man benämer viggen vill jag minnas att man (jag iaf) kör utan bindestreck. Därav kan jag tycka att samma gäller för gripen.

För övrigt stör jag mig på att folk bara säger "titta där kommer ett JAS". Det är som man skulle säga att där kommer ett "JA" flygande förbi om någon är ute och flyger ett viggen av lämplig modell.

mina fem ören!
Sir Vival
Kollar man under bilden, så står det JAS 39 Gripen
http://www.flygvapnet.mil.se/article.php?id=3198
Danne
Inget bindesstreck.

Sedan kandet diskuteras om det skall vara JAS39 eller JAS 39. Vet inte riktigt när FM gick in med blanksteg, någon gång på nittiotalet kanske. I min SFI över JA37 finns inget mellanslag, medan den jag såg över JA 37DI var det mellanslag.

Trivial Pursuit smile.gif
106
QUOTE (Ringo @ Aug 30 2006, 13:31 ) *
För övrigt stör jag mig på att folk bara säger "titta där kommer ett JAS". Det är som man skulle säga att där kommer ett "JA" flygande förbi om någon är ute och flyger ett viggen av lämplig modell.

Den här diskussionen har vi haft ett par gånger. Håller med om att det låter tokigt när någon säger "JAS Gripen", men endast "JAS" tycker jag är ok eftersom det är så man gör med de olika versionerna av Fpl 37. Jag kallar den oftast "39:a" om versionen är okänd eller om man talar om typen i allmänhet, är versionen känd kallar iaf jag den "39 Bertil", "39 Cesar" osv.

När det gäller de olika versionerna av Fpl 37 säger man just "JA", "AJ", "AJS", "SF" mm. Viggen av okänd version eller i allmänhet skulle jag kalla en "37:a".

Det fanns förstås en tid när detta var uppstyrt. När J35 introducerades skulle den kallas "Flygplan typ 35", det var tydligen inte aktuellt att kalla den "35:a" eller ens "Draken".

"Ett JAS" eller "ett JA" låter förstås tokigt av ett annat skäl, tycker det borde heta "en JAS" eller "en JA". Dessutom låter "ett viggen" ungefär lika fel som att säga "ett cykeln", men nu är vi inne på ren grammatik.
Xenon
Detta har jag läst ang Draken.

J35 J Draken är en korrekt benämning av En jakt (fanns det någon annan? smile.gif jo, det fanns spaning och skol också) Draken, modell (version, revision, uppgradering, ombyggnad) J.

Alltså J35 utan mellanslag, version står med ett mellanrum efter J35 och tillsist Darken såklart.

Hoppas ni förstår.

Alltså bör det vara:
JAS39 C Gripen
AJ37 X Viggen (X = har ingen aning om vad det finns för versioner av Viggen)

/Jocke
Danne
Har nu dubbelkollat med chefsingenjör på Saab Aerosystems: JAS 39A/B/C/D
106
I boken "Att flyga är att leva" från 1975 skrivs beteckningarna med mellanslag både mellan flygslag och typ, samt mellan typ och version, t ex Sk 35 C eller S 17 BS. Dessutom skrivs förkortningarna på det gamla sättet där endast första bokstaven är stor, t ex Sk 37, Tp 84 mfl.
eskil
QUOTE (106 @ Aug 30 2006, 17:42 ) *
I boken "Att flyga är att leva" från 1975 skrivs beteckningarna med mellanslag både mellan flygslag och typ, samt mellan typ och version, t ex Sk 35 C eller S 17 BS. Dessutom skrivs förkortningarna på det gamla sättet där endast första bokstaven är stor, t ex Sk 37, Tp 84 mfl.

Sk, Tp och Hkp skrivs med versal i början och gemener efter eftersom alla bokstäverna beskriver samma funktion.
JA och JAS skrivs enbart med versaler eftersom varje bokstav står för en egen funktion.
106
QUOTE (eskil @ Aug 31 2006, 10:31 ) *
QUOTE (106 @ Aug 30 2006, 17:42 ) *

Sk, Tp och Hkp skrivs med versal i början och gemener efter eftersom alla bokstäverna beskriver samma funktion.
JA och JAS skrivs enbart med versaler eftersom varje bokstav står för en egen funktion.

Självklart och det var heller inte det jag menade. Det jag syftade på var att man någon gång på 60- eller 70-talet övergick till att skriva SK 37 och TP 84 eftersom dåtidens datorer inte klarade gemener. Tyvärr skriver man fortfarande SK 37 och SK 60 trots att vi idag kan få alla möjliga tecken på våra datorer.
J.K Nilsson
QUOTE (106 @ Aug 31 2006, 12:33 ) *
eftersom dåtidens datorer inte klarade gemener. Tyvärr skriver man fortfarande SK 37 och SK 60 trots att vi idag kan få alla möjliga tecken på våra datorer.

Vi använder fortfarande samma system i dag. biggrin.gif

J.K Nilsson
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.