QUOTE (106 @ Aug 29 2006, 01:10 )

QUOTE (Kylskåp @ Aug 29 2006, 00:40 )

Kontentan är fortfarande att det skall till nått extremt för att få ig i ett ämne.
På min tid räckte det med att inte lyckas skrapa ihop 40% rätt på provet så hade man IG. Visst får man skylla sig själv för att man inte lyckats med det, men att påstå att det är i princip omöjligt köper jag inte. Visst har det väl skett en betygsinflation på gymnasiet, men så illa kan det väl ändå inte vara?
Dessutom tror jag du värderar gymnasiebetygen på tok för högt. Vem bryr sig om vad du hade i betyg på gymnasiet om fem år eller mer? Så länge man har grundläggande behörighet ser jag inte varför det skulle spela någon som helst roll, särskilt om man dessutom har en högskoleutbildning. FM brydde sig bara om man hade behörighet för högre studier eller inte och civilt är det ingen som ens frågat om det.
Låt mig ta ett exempel. Den senaste kursen som vi slutförde var Matematik D. Det är en ganska svår kurs eftersom det är mycket nytt. Det betyder att man inte bara kan lita på att man är skolsmart eller har lätt för matte, det är helt enkelt nya saker man måste lära sig för att klara kursen. Under kursens gång så hade vi fyra prov plus ett nationellt prov. 90% av alla i min klass gick på under hälften av lektionerna, två-tre personer gjorde faktiskt någonting på de lektioner de var närvarande på. Med andra ord, ingen gjorde någonting. Så började proven komma. Av 20 personer fick alltid minst 8 ig. Det är alltså under 7 av 24 rätt. Fanns flera personer som hade ig på fyra av fyra prov. Sedan kom nationella proven. Folk satte sig dagarna innan och pluggade några timmar och skrev tillslut ett svagt g på provet. Detta ledde till ett ett "g-" i betyg. Eftersom minuset ändå inte skrivs ut så blir det ett g i betyg. Ingen fick ig i betyg. Folk fulkomligen sket i allt, presterade nästan inget och fick ändå g.
Ett annat exempel är när läraren går igenom betygskriterna på den första lektionen när man har en ny kurs. De är väldigt fint skrivna av skolverket med mycket krångliga ord och väldigt tydligt. När läraren sedan går igenom och förklarar g kriterierna avslutas det med "är ni bara här får ni g"
Du tycker att jag värdesätter betyg högt. Tvärtom. Precis tvärtom. Det är på tok för enkelt att få kanonbetyg. Vissa lärare sätter mvg på elever som knappt är där och överlag har lärare åsikten att man "börjar" på vg nivå och sen utgår man därifrån. Just därför att det är så löjligt lätt att få
höga betyg, tycker jag att det säger väldigt mycket om någon när man inte ens når upp till g nivån.
QUOTE (Myran @ Aug 29 2006, 15:02 )

QUOTE (Kylskåp @ Aug 29 2006, 00:40 )

Mitt uttalande var mycket genomtänkt då jag har en massa kompisar i min egen skola och i andra skolor i stan (såkallade elitgymnasium) där kraven är mycket hårdare. Känner även folk i alla former, smarta, mindre smarta, lata och plugghästar. Vilken grupp man än tillhör får man inte ig om man beter som en människa. Kommer man på några lektioner, gör några av uppgifterna så får man lätt g. Kontentan är fortfarande att det skall till nått extremt för att få ig i ett ämne.Detta säger en hel del om personen, tycker jag, vilket även det stämmer in på mina egna erfarenheter. Man kan alltid komma med undanflykter och diverse anledningar till att man fick ig i nån kurs men i slutändan är det ens eget fel.
Ursäkta?
Kontentan är att du tydligen har missuppfattat en hel jävla del inom mänsklig psykologi, vissa människor har lätt för skolan, vissa har inte det. Det har inte ett dyft med om man är slapp, dum i huvudet eller helt enkelt en s.k "dålig person som inte bryr sig"
Vissa människor är födda / uppvuxna på det viset att de inte kan lära sig lika bra i en skola som om de får det upplagt på sig som ett praktiskt problem.
Det är inget extremt att få IG i ett ämne, det är något som är väldigt lätt för allt för många ungdomar nu för tiden.. Sedan att det finns vissa basic saker som man helt enkelt får kravla sig igenom ändå såsom grundläggande gymnasieämnen, t.ex Matte A - B, Svenska A-B etc. etc.
Men att hårddra och säga att någon får skylla sig själv för att de upplever att skolan inte är deras grej, det är bara naivt. Skit samma om en person har dåliga betyg, det ger jag, och många i arbetslivet som har hand om anställningar tämligen blanka fan i, det är hur person är som person som är det viktiga.
Rätt person på rätt uppgift, dåliga betyg betyder INTE per automatik att personen är sämre / dummare / slappare, så försök inte påstå något sådant.
Mycket handlar om hur man är lagd. Är man lagd åt skolhållet så är det ganska stor chans att det kommer gå bra för en i skollivet, är man inte lagd åt skolhållet så är det ganska stor chans att det inte så bra för en i skolan, punkt slut.
Jag vet mycket väl hur olika människor är och hur hårt vissa får kämpa för att förstå vissa saker. Jag har precis som jag tidigare sagt kompisar av alla sorter. Det jag försöker få fram är hur otroligt lågt ribban har sänkts. Personer som nästan inte lyckas prestera någonting,
oavsett det beror på att man har svårt i skolan, har ett handikapp, inte bryr sig eller är otroligt lat får g.
Jag värdesätter som tidigare sagt inte betyg ett skit. De säger ingenting om personen ifråga. Har en klasskompis som är så intelligent på alla sätt, nästintill fotografiskt minne, social kompetens, you name it. En person jag defenitivt skulle anställa på min firma. Dock har han en konstigt blandning av vg/mvg samt några g:n. Bara för att han är lat. En arbetsgivare skulle troligen resonera på exakt samma sätt och kasta betygen åt helvete efter intervjun.
Det är pga mitt onödigt långa inlägg jag vill förmedla att det förmodligen finns någon bakomliggande orsak som man bör titta på ifall en person får ett ig.