Några reflektioner om Lottorna.
Stabass:
FM utbildar, mig veterligen, inte stabass till Hv, alltså måste någon annan göra det.
Måste den organisationen var enkönad och skild från Hv? Kanske borde man slå ihop funktionen med FRO, eller göra något mer radikalt...
Flygvapnet:
Tja, någon måste utbilda operatörer till div. underfundigheter som sker i bergrum och motsv.
Lottorna är säkert en billigare rekryteringsväg för FM än vpl, men uppnås den kompetens som krävs för tjänsten?
Hela stuket känns lite engelsk vk2 romantik (flygaresset och tjejen som jobbar i SLC:n), säkert bra för rekryteringen...
Marinen:
Se ovan, fast jagarkaptenen och tjejen i SLC:n/HKM.
Hvund:
Eulalia goes recon, med pistol 88? Får väl se när förbanden dyker upp. Återigen, behöver vi en organisation skild från Hv?
Kok:
Om de hjältar jag sett i koken hittills är kvinnor borde de sluta äta testosteron. Helskägg är väl lite ovanligt på dylika?
Slut.
Precis som jag ifrågasätter övriga frivilligorganisationer ifrågasätter jag Lottornas varande.
Jag tycker att FM kunde utbilda personal till dessa kategorier inom ramen för ordinarie verksamhet.
Det skulle innebära att:
Förplägnadspersonal till HV utbildas på T2 alt. SSS
Stabs- och sambandspersonal på LedS alt SSS (tills Ledningsregementet bildas)
Undpersonal på UndSäkC
FV-personal utom ovanstående på respektive funktionsskola inom FV
osv.
När personalen är utbildad får den tillhörighet direkt i den organisation som den ska verka. Inga kostnadskrävande paraplyorganisationer med egna agendor utan bara effekt.
/K
sleget
Aug 27 2006, 22:32
QUOTE (Munin @ Aug 27 2006, 19:40 )

Några reflektioner om Lottorna.
Hvund:
Eulalia goes recon, med pistol 88? Får väl se när förbanden dyker upp. Återigen, behöver vi en organisation skild från Hv?
Slut.
Men hvund (hvHund?) är ju inte skilt från hemvärnet eller skall ju inte vara det.
Håller med i allt övrigt. En organisation (Hemvärnet) räcker.
Alla andra friv kan nog tas bort idag. Kanske hade de ett berättigande en gång i tiden men times changes.
Anledningen till hvhund är att kjag är precis hemkommen från en kurs i stridsteknik hund som gick i halmstad i helgen.
Inte för att jag vet om det finns klara planer framöver men det var mycket intressant att se hur de hårigare kollegorna arbetar.
Stridsteknikkursen hund är bra, rätt hundar i hv är kalas, men nu avsågs Hvund.
Hvund, sammansättning av förkortningarna för hemvärn och underrättelse. I dagsläget finns tanken och kanske viljan att lottorna ska ta den biten och bilda Hvundkompanier, detta till följd av att lottorna blivit av med en del av sina uppdrag för flygverksamheten.
QUOTE (Munin @ Aug 28 2006, 07:31 )

Hvund, sammansättning av förkortningarna för hemvärn och underrättelse. I dagsläget finns tanken och kanske viljan att lottorna ska ta den biten och bilda Hvundkompanier, detta till följd av att lottorna blivit av med en del av sina uppdrag för flygverksamheten.
Det är väl så att man hoppas att personalen från LOMOS ska följa med materielen över till Hvund.
I övrigt kan jag hålla med om att vissa av FrivOrg inte har något större existensberättingande, men jag tycker ändå att de flesta fyller en viktig uppgift. Den uppgiften är att se till att visst fokus hålls på just deras uppgift. Låt oss säga att vi skulle lägga ner SVK. Vad skulle då hända med utbildningen av båtpersonal till HvM? Antagligen skulle den bli mycket ersatt. Samma sak med många andra FrivOrgs uppgifter.
Rickard N
Aug 28 2006, 10:39
QUOTE (Krook @ Aug 27 2006, 20:16 )

/K
SSS betyder nog inte samma sak för dig som det gör för mig. Så vad betyder SSS för dig?
Hans Engström
Aug 28 2006, 11:33
För mig är det SjöStridsSkolan. För armén har i min värld inget annat än Stridsskola Nord :P
QUOTE (Rickard N @ Aug 28 2006, 11:39 )

QUOTE (Krook @ Aug 27 2006, 20:16 )

/K
SSS betyder nog inte samma sak för dig som det gör för mig. Så vad betyder SSS för dig?

SSS är SjöStridsSkolan precis som Hans Engström skriver. Anledningen att jag har SSS som alternativ är att de är synnerligen dugliga på förplägnadstjänst samt ledningsutbildning för marina stridskrafter. HV med marina uppgifter skulle alltså kunna läsa där.
/K
sleget
Sep 10 2006, 14:59
Ursäkta tidigare försök att vitsa till det i denna tråden.
Att fd lomos personal är tänkta att täcka upp/fylla upp det sk Hvund är inte samma sak som att
det blir enbart lottor där. Vi är ganska många som kommer från fvrf också.
De sista åren tillfördes lomos även en stor mängd folk från armen och andra vapenslag då
deras krigsplaceringar upphört.
Men jag håller med som tidigare sagts, det är dags att samla alla funktioner under samma paraply
samt öppna det för de som är hågade-lämpade, inte beroende på vilket kön men råkat bli född till.
Försvarsutbildarna (varför i jösse namn kunde man inte behållt beteckningen fbu? ) gör ett gott jobb med utbildningar etc. Låt dem sköta dessa överallt inom hv.
QUOTE (sleget @ Sep 10 2006, 15:59 )

Försvarsutbildarna (varför i jösse namn kunde man inte behållt beteckningen fbu? ) gör ett gott jobb med utbildningar etc. Låt dem sköta dessa överallt inom hv.
Kan du motivera varför de ska sköta det i stället för FM:s ordinarie skolor och centra?
För mig luktar det skunk, nämligen.
/K
QUOTE (Krook @ Sep 10 2006, 22:12 )

QUOTE (sleget @ Sep 10 2006, 15:59 )

Kan du motivera varför de ska sköta det i stället för FM:s ordinarie skolor och centra?
För mig luktar det skunk, nämligen.
/K
OT:
Hv använder idag egna instruktörer, yof knutna till utbildningsgrupp eller lånar in yof/rof (ibland samma yof/rof som leder fbu-övningar), av vilken anledning ska vi tillföra
ytterligare en organisation till Hv?
Jag kan se att Försvarsutbildarna fyller en funktion, den funktionen har inget, i sig, med hv att göra.
Å andra sidan kan jag tänka mig hv-instruktörer instruera vpl i vissa fall, men som Krook säger: det luktar skunk.
/OT
Vad jag menar är att vi har en försvarsmakt som har skolor och centra för att utbilda inom alla tjänstegrenar. Varför ska vi då ha en till (eller flera) som utbildar på samma saker för samma ändamål?
Skicka hv-personalen till FM:s ordinarie utbildningar och sluta jamsa runt med diverse skumma föreningar och organisationer!
/K
Kan inte annat än hålla med Krook. Det blir speciellt tydligt att något är ruttet, när man ser att t ex Försvarsutbildarna får betalt av FM för att utbilda i en viss sak, och sedan visstidsanställer officerare från samma FM för att genomföra utbildningen... Utan att veta exakt, så får jag en stark känsla av att ett sådant förfarande kostar mer pengar än om FM skulle genomföra utbildningen i egen regi.
tinhead
Sep 10 2006, 22:38
Nu gissar jag lite men kan det skett på detta sätt?
HV och frivilligrörelsen har under många år varit föreningar på olika sätt.
En förening är i sig självbestämmande och brukar hålla hårt på att dom ska vara det.
Samtidigt har det behövts kompetensutveckling.
Men dom "stora" skolorna har bara fått pengar för dom yrkesanställda och antagligen inte velat utbilda "frivilliga".
Dom hade fullt upp redan.
Således har frivilligrörelsen gjort som facken, ordnat sina "egna" skolor.
Hyr in YO/RO som utbildar.
Vilket har gett extrapengar till YO/RO.
Och alla har varit nöjda tills kostymen blev så liten att man nästan kan säga att organisationerna måste flyta ihop för att ens överleva och inte kosta så mkt att köra på var sitt håll.
Och från ekonomernas korta synvinkel så är det perfekt!
För kan man inte sysselsätta en YO under hela året så kan man alltid "låna ut" personen till ett annat företag och så kostar han inte pengar då det är stillestånd.
Men ur ett helhetsperspektiv så kostar det nog mer då det står 2organisationer och utbildar i samma sak..mkt administration, lokaler mm kan nog sparas bort.
Dr. T-68
Sep 10 2006, 22:48
Skilda utbildningssystem är ett ganska bra sätt om man är ute efter att medvetet skapa ett A och ett B lag

.
Rimligtvis borde man tjäna på att ha en så likformig utbildningsorganisation som möjligt.
Trots allt så skall ju alla kunna arbeta ihop.
Men jag är benägen att hålla med om tinheads gissning om att "downsizeing" gör att de behöver gå ihop för att överleva.
Det handlar ju inte om att överleva på den andras bekostnad utan att överleva tillsammans och göra det bästa av de små slantarna som kommer in.
sleget
Sep 11 2006, 01:00
QUOTE (Krook @ Sep 10 2006, 22:49 )

Vad jag menar är att vi har en försvarsmakt som har skolor och centra för att utbilda inom alla tjänstegrenar. Varför ska vi då ha en till (eller flera) som utbildar på samma saker för samma ändamål?
Skicka hv-personalen till FM:s ordinarie utbildningar och sluta jamsa runt med diverse skumma föreningar och organisationer!
/K
Skunkar luktar faktiskt gott, om man är en skunk vill säga...
Naturligtvis vore det bäst att köra alla utbildningar på sätt enligt ovan.
Bättre än via fbu edyl. Kan bara skylla på bristande fantasi för att inte ha insett det.
Eller kanske snarare att inte ha vågat tänka tanken.
En försvarsmakt, en utb org.
QUOTE (sleget @ Sep 11 2006, 02:00 )

...En försvarsmakt, en utb org.
Tanken svindlar?
Jag håller definitivt med Krook och BJE, men jag tror nog att man måste genomföra utbildningen i koncentrerad kursform och då kan det nog bli fel om man slänger in ett antal friv:are direkt i t ex värnpliktsutbildningen, så länge det inte är en ren befattningsutbildning. Man måste nog ha någon form av organisation som ansvarar för att ta fram de här kurserna och se till att de passar in i helheten och som sköter kurskatalog, antagningsförfarande mm. Den organisationen skulle mycket väl kunna finnas inom FM (kanske FHS, som ju själva har en kurskatalog?).
QUOTE (BJE @ Sep 10 2006, 23:02 )

Kan inte annat än hålla med Krook. Det blir speciellt tydligt att något är ruttet, när man ser att t ex Försvarsutbildarna får betalt av FM för att utbilda i en viss sak, och sedan visstidsanställer officerare från samma FM för att genomföra utbildningen... Utan att veta exakt, så får jag en stark känsla av att ett sådant förfarande kostar mer pengar än om FM skulle genomföra utbildningen i egen regi.
På vissa kurser använder man sig av RO, fd YO och friv.instruktörer, dessa måste ju ändå visstidsanställas i någon form. Frivpersonal kan oftast gå kurser under sommaren, när förbanden inte har några vpl. Det är ju bra eftersom utrustning och lokaler då är lediga, men om man ska planera in så att förbanden även har personal som jobbar de veckorna på ordinarie schema så borde det innebära att man kommer ha en brist på instruktörer under värnpliktsutbildningen, när instruktörerna vill ta ut sin ledighet. Det kanske inte är ett problem i praktiken, men det är väl det enda problem jag kan komma på.
@106
Det bedrivs redan en mängd utbildning i kursform inom FM. Som du själv skriver så har FHS redan en kurskatalog. Jag ser inga problem med att fler kurser på "lägre" nivå hamnar i den katalogen och att antagningarna till dessa hanteras på samma sätt som övriga kurser. Det är bara en fråga om vilka behörighetskrav man ska ha.
Beträffande visstidsanställningar av instruktörer så finns det personalavdelningar på samtliga förband. Ser inget behov av att bygga upp separata organisationer bara för att hantera detta. Redan idag är det så att yoff som ska arbeta som instruktörer på frivkurser ska vara arbetstidsplanerade av sitt förband, de kan alltså inte som tidigare ta ledigt från det ordinarie jobbet och sedan jobba åt frivilligorganisationerna.
Det finns historiska skäl till att det fungerar som det gör idag, och en gång så var det kanske en bra lösning. Men en gång så hade vi även ett försvar med 36 brigader osv osv. Om det ena kan förändras, varför då inte det andra? Jag har en obehaglig känsla av att fokus för frivilligorganisationerna inte ligger så mycket på att få fram bra utbildningar som behövs för FMs behov, som att motivera sin egen existens. Då är det bättre att lägga makten över utbildningarna i händerna på förbandscheferna och låta förbandens behov styra vilka utbildningar som ska genomföras och vilka som ska gå dem.
Sir Vival
Sep 11 2006, 12:45
QUOTE (tinhead @ Sep 10 2006, 23:38 )

Nu gissar jag lite men kan det skett på detta sätt?
HV och frivilligrörelsen har under många år varit föreningar på olika sätt.
En förening är i sig självbestämmande och brukar hålla hårt på att dom ska vara det.
Samtidigt har det behövts kompetensutveckling.
Men dom "stora" skolorna har bara fått pengar för dom yrkesanställda och antagligen inte velat utbilda "frivilliga".
Dom hade fullt upp redan.
Således har frivilligrörelsen gjort som facken, ordnat sina "egna" skolor.
Hyr in YO/RO som utbildar.
Vilket har gett extrapengar till YO/RO.
Och alla har varit nöjda tills kostymen blev så liten att man nästan kan säga att organisationerna måste flyta ihop för att ens överleva och inte kosta så mkt att köra på var sitt håll.
Och från ekonomernas korta synvinkel så är det perfekt!
För kan man inte sysselsätta en YO under hela året så kan man alltid "låna ut" personen till ett annat företag och så kostar han inte pengar då det är stillestånd.
Men ur ett helhetsperspektiv så kostar det nog mer då det står 2organisationer och utbildar i samma sak..mkt administration, lokaler mm kan nog sparas bort.
En tämligen god analys!
Någott som definitivt talar emot att inlemma all utb under FM är att till friv.utb söker sig instuktören på frivillig basis (åsyftar i detta fall YO), vilket förhoppningsvis ger en lärare som har en positiv syn på frivilliga, vilket är långt ifrån genomgående hos yrkeskåren, och är lämplig för just denna typ av utbildning.
Jag kan, med lite mer än 15 års erfarenhet från frivilligvht, tyvärr ge exempel på anställda lärare som haft helt fel attityd (nej, det funkar INTE att hålla "GU-stuk" för folk som söker sig frivilligt till en utbildning) eller på icke tjänstetid uppträtt på ett synnerligen olämpligt sätt (spec. i närvaro av kvinnlig pers. och/eller alkohol), eller helt enkelt lämnat återbud med mycket kort varsel pga "kommendering" då något annat kommit i vägen (troligen mer intressant för den kommenderade att syssla med).
Att sedan verksamheten i övrigt skulle må bra av en översyn/revidering är jag helt enig i.
Fk Satan
Sep 11 2006, 13:39
Oj ett ämne som jag tycker om.
Att ha olika utb. org. för olika delar av friv. rörelsen är förkastligt tycker jag. 1 lägg ned alla j*vla kursgårdar som finns inom de olika friv.org. Lägg ned HvSS. HvSS införlivas under MSS, de får skapa en Hv-del som ansvarar för utb av Hv-folk. Vidare finns i dag de olika funktionsansvariga centrumen inom Fm som oxå kan ta över en del av denna utbildning.
Vad gäller Lottornas utb. org, Frfv, FBU etc. Så lägg ned deras kursgårdar och flytta verksamheten till regementerna som finns kvar. Hyr sedan in platser på vandrarhem i anslutning till dessa regementen när de skall bedriva utbildning. För Varför måste Lottakåren ha "sin" ugl-kurs, FBU har "sin" UGL-kurs osv... Varför inte lägga ihop dessa två org. UGL-kurs så blir blandningen av folk betydligt bättre.
Samma sak med SIB inom FBU, varför ska det vara i halmstad? när kunskapen om detta finns på livgardet? När det gäller ledarskapskurser varför ska de gå på ngn obskyr kursgård med amatör instr. när det finns bra folk inom FHS... Varför ska FRO sitta på fårö och öva sambandstjänst när det finns S1...
Bättre att det ges ut en samlad kurskatalog för samtliga friv. org. där man kan söka de kurser man vill, samt att det går att sätta bättre krav på de olika kurserna. Och att regementerna och funktionsansvariga för större inflytande på utbildningarna inom friv.org.
Sir Vival
Sep 11 2006, 15:49
QUOTE (Fk Satan @ Sep 11 2006, 14:39 )

Samma sak med SIB inom FBU, varför ska det vara i halmstad? när kunskapen om detta finns på livgardet?
[cykelställsvarning]
Kunskapen till uppträdande i urban miljö är långt ifrån begränsad till [Lifgaaardet] och det kan ju vara förbaskat behändigt att slippa transportera 300 man från, t.ex. Malmö till Kungsängen.
[/cykelställsvarning]

Vad gäller Lottornas utb. org, Frfv, FBU etc. Så lägg ned deras kursgårdar och flytta verksamheten till regementerna som finns kvar. Hyr sedan in platser på vandrarhem i anslutning till dessa regementen när de skall bedriva utbildning. För Varför måste Lottakåren ha "sin" ugl-kurs, FBU har "sin" UGL-kurs osv... Varför inte lägga ihop dessa två org. UGL-kurs så blir blandningen av folk betydligt bättre.
Bortsett från FBU är det redan så, fast personalen bor i logement istället för vandrarhem.
QUOTE (Sir Vival @ Sep 11 2006, 13:45 )

Någott som definitivt talar emot att inlemma all utb under FM är att till friv.utb söker sig instuktören på frivillig basis (åsyftar i detta fall YO), vilket förhoppningsvis ger en lärare som har en positiv syn på frivilliga, vilket är långt ifrån genomgående hos yrkeskåren, och är lämplig för just denna typ av utbildning.
Jag kan, med lite mer än 15 års erfarenhet från frivilligvht, tyvärr ge exempel på anställda lärare som haft helt fel attityd (nej, det funkar INTE att hålla "GU-stuk" för folk som söker sig frivilligt till en utbildning) eller på icke tjänstetid uppträtt på ett synnerligen olämpligt sätt (spec. i närvaro av kvinnlig pers. och/eller alkohol), eller helt enkelt lämnat återbud med mycket kort varsel pga "kommendering" då något annat kommit i vägen (troligen mer intressant för den kommenderade att syssla med).
Att sedan verksamheten i övrigt skulle må bra av en översyn/revidering är jag helt enig i.
Det ovanstående är väl den enda nackdelen som jag kan identifiera men jag är helt övertygad om att den nackdelen går att hantera. I steg 1 genom att lärarna görs medvetna på vilken kategori de utbildar på och att dessa utbildare ska ha gjort något annat än grundutbildat vpl. I steg 2 så tror jag att det gör sig självt. Utbildaren kommer att ha insikt i de styrkor och svagheter som dessa frivilliga har och utbilda med det i åtanke.
Vi kan jämföra utbildning inför US där samma förhållanden till viss del råder.
F.ö. så går en del frivilliga (både HV och annat) på FM:s ordinarie kurser så det tyder ju på att det går.
/K
Lfskbat
Sep 12 2006, 03:03
Ser inte meningen med avtalsorg över huvud taget, ta in dom under Hv-vingar... ge dom mil utb i Hv så slipper vi meningsskiljaktigheter och revirpinkeri.
Mina 7½ öre
Magasinstopp
Sep 12 2006, 06:45
QUOTE (Krook @ Sep 11 2006, 20:41 )

Det ovanstående är väl den enda nackdelen som jag kan identifiera men jag är helt övertygad om att den nackdelen går att hantera. I steg 1 genom att lärarna görs medvetna på vilken kategori de utbildar på och att dessa utbildare ska ha gjort något annat än grundutbildat vpl. I steg 2 så tror jag att det gör sig självt. Utbildaren kommer att ha insikt i de styrkor och svagheter som dessa frivilliga har och utbilda med det i åtanke.
Vi kan jämföra utbildning inför US där samma förhållanden till viss del råder.
F.ö. så går en del frivilliga (både HV och annat) på FM:s ordinarie kurser så det tyder ju på att det går.
Jag kan inte mer än hålla med här. Många gånger har vi haft instruktörer med noll militär bakgrund och det fungerar inte. Det vet inte vad de pratar om. Nu är ju jag inte lotta, utan srk-are, men det är likadan upplägg.
Kräv att utbildarna har militär bakgrund och att utbildningarna ligger på regementen. Det är dags att höja standarden inom frivilligorganisationerna.
Kn Glock
Sep 12 2006, 07:35
För övrigt tycker jag att
könssegegerade frivilligorganisationer borde JO anmälas
-Lottorna
-Kvinnliga bilkåren
QUOTE (Lfskbat @ Sep 12 2006, 04:03 )

Ser inte meningen med avtalsorg över huvud taget, ta in dom under Hv-vingar... ge dom mil utb i Hv så slipper vi meningsskiljaktigheter och revirpinkeri.
De utbildar personal åt andra än Hv, både civilt och till det "riktiga" försvaret. Att låta Hv utbilda personal åt övriga FM tror jag inte på. Det man borde göra är att lägga ner HvSS och låta de skolor, centra och förband som finns kvar utbilda både till Hv och övriga försvaret. Förövrigt är väl Hv fel organisation att vända sig till om det är revirpinkeri man vill undvika? :P
Tror fortfarande på Krooks förslag, även om det kanske måste genomföras stegvis.

...
.. 1 lägg ned alla j*vla kursgårdar som finns inom de olika friv.org. Lägg ned HvSS. ,,,
Bättre att det ges ut en samlad kurskatalog för samtliga friv. org. där man kan söka de kurser man vill, samt att det går att sätta bättre krav på de olika kurserna. ...
Nu är det ju organisationernas gårdar och de gör som de vill med dem. Se ex Tylebäck. Det bor nog fler golfare i de nya, AC-utrustade lyxrummen där nu än det bor FUare...
Men om de, organisationerna dvs, inte kan fixa folk enligt avtal, så får de inga pengar av FM, och då är det deras problem. Gårdagens klumpsummatilldelning är ju redan slut och det verkar bara bli tuffare.
I övrigt håller jag med de flesta talare i denna tråd att det behöver styras upp, förenklas och samövas i Hv/FM.
23:e komp.
Jan 25 2008, 17:17
Hemvärnsråden har konferens i helgen 25-26/1. Rikshemvärnschefen säger:
Ur HvNS på nätet.
Citat;
När det gäller avtalspersonalen diskuteras att avmonopolisera utbildningen, värdera civila kunskaper högre och ändra rutinerna för att placera in personal i förbanden snabbare.
Låt hemvärnet rekrytera
- Jag lutar åt att hemvärnsförbanden bör ta ansvar för rekryteringen av denna personalgrupp.Slut citat.
Är detta början till slutet för avtalsorganisationerna?
http://tidningenhemvarnet.se/
coq noir
Jan 25 2008, 21:19
Men försvarsutbildarna handlade ju inte bara om utbildning till Hemvärnsförbanden! De handlar ju även om vpl personal som vill hålla sina förmågor i trim efter värnplikt, själfallet hade detta fungerat utmärkt i FM:s regi, men repövningarna är inget som blir av, så Försvarsutbildarna har i min mening fullexistensberättigande.
Lottornas existens berettigande är mer tvetydlig...
En motivation skulle självfallet vara att en enkönad organisation gör att man slipper könsmobbning i fält, även om jag anser att det är en dålig motivering då man aldrig ska låta en mobbare bestämma reglerna på spelplanen. Möjligen så kan det vara så att rekryteringen kanske skulle minska, många som söker sig till dylika organisationer tar det gärna lite enkelt, och de skulle kanske bli avskräkta av hårda yof, också ett dåligt argument.
Friviliga försvarorganisationer i sig är jag för, men att könsseparera soldater medför sig bara gott på ett ställe, i duch i kasern, annars så är det inte till nytta för ngn att ha specialla organisationer för kvinnor
23:e komp.
Jan 26 2008, 04:19
Jag ville inte skapa en ny tråd för denna frågeställning.(gäller inte enbart lottorna) Är detta början till slutet för avtals...........? Frågan berör alla avtalsorg. oavsett om de är manliga eller kvinnliga.
Är det inte dags för Hemvärnet att se om sitt hus och klira bemanningen på egen hand, pga usla leveranser av avtalsorg? Ja, det är otillfredställande just nu.
det är väl bra att lottorna bemannar de mindre roliga tjänsterna i i staberna som kanske hade varit svårt att få folk till om man bara hade HV att rekrutera ifrån
KalleSWE
Jan 26 2008, 16:59
QUOTE (joppe @ Jan 26 2008, 09:17 )

det är väl bra att lottorna bemannar de mindre roliga tjänsterna i i staberna som kanske hade varit svårt att få folk till om man bara hade HV att rekrutera ifrån
Detta får mig att tänka på den "gamla" FV devisen, "det är folket på marken som håller planen i luften"
Näe inte att alla skall med, utan mer att enskild soldat/grp/plut klarar sig inte utan vissa funktioner.
Om lottornas varande eller inte, är en annan fråga.
Jag gillar inte diskrimineringen av män som sker hos SLK och SKBR t.ex.
Exempel, soldat vill ha utb. i stabstj. denna finns hos SLK. Får han gå denna, tveksamt.
Lika med förband som behöver fordonsförare, inte kan dom skicka en manlig, duglig, elev till SKBR:s utb.
Om Hv skulle neka kvinnliga soldater skulle det TROLIGTVIS bli ett herransliv
en sak jag också hängt upp mig på är att lotterna kör en tre månaders bevakningslotta utbildning samtidigt som hv kör sin tre månaders utbildning dock på olika orter varför inte sammköra o säkert spara pengar
Dexter
Jan 26 2008, 17:35
QUOTE (joppe @ Jan 26 2008, 17:13 )

en sak jag också hängt upp mig på är att lotterna kör en tre månaders bevakningslotta utbildning samtidigt som hv kör sin tre månaders utbildning dock på olika orter varför inte sammköra o säkert spara pengar
Det samkörs redan idag om jag inte blivit felinformerad. Bla utbildningen i Östersund.
/D
QUOTE (Dexter @ Jan 26 2008, 17:35 )

QUOTE (joppe @ Jan 26 2008, 17:13 )

Det samkörs redan idag om jag inte blivit felinformerad. Bla utbildningen i Östersund.
/D
jag har för mig att lotternas utb kommer att hållas i härnösand i år
Diskrimineringen är åt andra hållet med, killar som inte gjort lumpen fick på vara med i FVRF och hade "bättre" avtal, organisation osv. än lottorna, enligt min åsikt. Jag var med i Lomos och jobbade med killarna från FVRF, men fick inte gå över till FVRF utan ville jag byta organisation fick jag itne vara kvar i den tjänsten, trots att FVRF mer än gärna villa ha över oss. Hade många samtal med cheferna där om detta. Jag trivdes inte med lottornas organisation men var tvungen att välja på att vara kvar där eller byta tjänst. Hade jag gjort lumpen skulle det inte varit några problem att byta.
Tillslut sket jag ändå i Lottorna och bytte tjänst, visserligen till SKBR, men nu kan jag ändå få öva på samma villkor som resten av killarna i min pluton. Hos lottorna hade vi olika datum för skjutning, fick inte samma utbildning trots att vi var i samma grupp, plutom som killarna.
Hoppas att alla könsbundna organisationer försvinner, måste väl vara bättre om man jobbade på att få en bättre stämning inom FM där både tjejer och killar respekteras.
Dexter
Jan 26 2008, 19:00
QUOTE (joppe @ Jan 26 2008, 17:44 )

jag har för mig att lotternas utb kommer att hållas i härnösand i år
Under 2008 kommer GSU Hemvärn att genomföras på två utbildningsorter, Härnösand och Villingsberg. Sökande från närområdet, dvs Västernorrlands, Örebros och Värmlands län har då förtur till dessa utbildningar.
KällaSame same but different.
Magasinstopp
Jan 28 2008, 18:50
QUOTE (DodeN @ Jan 26 2008, 18:01 )

Hos lottorna hade vi olika datum för skjutning, fick inte samma utbildning trots att vi var i samma grupp, plutom som killarna.
Jag hoppas att jag missuppfattar vad du säger. Om jag förstått dig rätt, så är (eller var) du bevakningslotta och du fick inte skjuta med din grupp????
Även om tråden handlar om SLK så har även de andra frivilliga försvarsorganisationerna berörts så jag tar mig friheten att generalisera. Men först några exempel:
Jag inledde min militära bana med ungdomsutbildning inom SVKRF somrarna 1991-1993

. Sjövärnskårerna har även en vuxenutbildning och liksom övriga organisationer har de drabbats av nedläggningen av alla krigsförband. Flottister är i de flesta fall för fina för att gå med i Hemvärnet och vad gör man då utan krigsplacerade värnpliktiga? Detta ledde i slutet av 90-talet till att man försökte skapa krigsförband ("minspaningsflottiljer") och genomförde vuxenutbildning till dessa "förband". I de utbildningar jag gått har alla instruktörer varit YO/RO. Medlemstidningen (som jag får trots att jag inte betalat någon medlemsavgift på många år - antagligen något bidragsfusk som SSU) innehåller alltid upprörda artiklar om att Försvarsmakten och/eller politiker inte förstår att uppskatta allt arbete de lägger ner. Min uppfattning är att deras arbete uteslutande består av internt föreningsarbete och inte till någon del av sådant som kommer försvaret till godo.
Jag har gått två veckokurser genom CFB (nuvarande Försvarsutbildarna) och instruktörerna var likaledes YO/RO. Kurserna var bra och jag har delvis haft nytta av utbildningen i mina olika befattningar inom Hemvärnet. Intrycket från kurserna och medlemstidningen är dock att man i första hand bedriver kurserna utifrån deltagarnas och organisationens egenintresse - särskilt nu när många värnpliktiga inte längre är krigsplacerade. Varför ska staten betala utbildning åt personer som inte krigsplacerade överhuvudtaget?
I hemvärnet (staber och hemvärn med marina uppgifter) har jag träffat på avtalspersonal från flera organisationer. Samarbetet mellan hemvärnet och avtalsorganisationerna har fungerat på olika sätt - men aldrig som avsett. I Umeå värvade hemvärnet lottor till en marin stabsplats och dessa började öva direkt de blivit värvade och sedan fick de gå lottornas utbildning vartefter de hade tid och möjlighet. I andra förband har jag träffat på skräckexempel (-ödlor) som krävde en instruktör konstant för att kunna lösa sin uppgifter men som, efter vad jag förstått, åtminstone varit engagerade i sina kårer

. Desto vanligare är alla vakanta befattningar och avtalspersonal som inte kan placeras i hemvärnet för att de inte gått alla utbildningar. För närvarande är jag själv placerad på en sådan befattning då det saknas någon från FRO.
Slutsats:
Samtliga frivilliga försvarsorganisationer som jag kommit i kontakt med (undantaget krigsförbandet Hemvärnet) har enbart ägnat sig åt intern föreningsverksamhet/administration medan instruktörerna varit personal (YO/RO) från Försvarsmakten. Organisationerna hade en funktion att fylla under kriget men nu gör det betydligt mer skada än nytta. Detta borde företrädare för Försvarsmakten och Försvarsdepartementet förklara och tacka av organisationerna för lång och trogen tjänst. (Den nuvarande linjen där organisationerna sätts på svältdiet är inte särskilt snygg.) Vill man kunna rekrytera personal till Hemvärnet som inte gjort GU borde detta kunna lösas av Försvarsmakten (inklusive Hemvärnet).
Sleipnir
Jan 31 2008, 23:19
Vill ni göra ngt åt det så rekommenderar jag att ni söker den här tjänsten
http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbildnin...sida/?JobID=521
Sgt 1cl HuggyBear
Feb 10 2008, 11:22
Skåpmat !
Men jag kan inte förstå varför FM tillåter en organisation som är köns diskriminerande att fortsätt verka inom FM´s ramar....
Lottorna och deras organisation borde tas bort...
Ur askan av lottorna mfl borde det resa sig ur askan en frivillig organisation som tar hand om både män och kvinnor som inte gjort vpl med krav på meddlemmarna för att de skall stiga i graderna och fortbildas (till motsatts vad lottorna syslar med idag).
För en uppskärpning av frivillighetens slappa moras...
GMY
Huggy
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.