Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vapenhuv från pbv 302 på M113
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Koskela
Jag hittade denna sida på militaryphotos.net. Ungefär på mitten finns en M113 med en vapenhuv från pbv:n. Är det någon som känner till omständigheterna kring detta?

/Koskela
The Swede
Omständigheter vet jag inte men det Schweiziska försvaret valde att utrusta sina M113 med vapenhuv från Hägglunds med 20 mm akan.
Det gjorde även Norrmännen till att börja med, deras vagnar blev sedermera ombeväpnade med 25 mm Mauser i vapenhuv från Hägglunds. Förövrigt samma huv och kanon som provades på "min" vagn.

The Swede pansar2.png
Koskela
Hur länge sedan skedde detta? Var vapenhuvsexporten något som gjordes uinder 70-talet eller är det ett senar påfund?

/Koskela
The Swede
Fordonet heter i ursprungsutförande Schützenpanzer 63.
1973 blev ett antal ombyggda med Hägglunds vapenhuv och fick då benämningen Schützenpanzer 63/73.
Källa: http://www.armyrecognition.com/magazine/ma...npanzer%2063%22 (pdf-fil)

The Swede pansar2.png
Koskela
You´re the king of the hill! worthy.gif

/Koskela
Hans Engström
Vilket annat pansarfordon har utrustats med 302 huven då (klar luringsfråga)?
The Swede
De enda jag kommer på så här på rak arm, förutom de ovan nämnda är Bgbv 82 och Patgb 203.
Hans Engström
Engesas EE-11 Urutu erbjöds med Hägglunds vapenhuv. Jag är osäker om ngn köpte den i den varianten (även om Uruguay slår en vag klocka).
The Swede
Ja, se på fan
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.