Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Problem angående mönstring
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
RiddareRalf
Antar att jag ska berätta hela historien fullt ut här.
Det är nämligen så att jag skulle ha mönstrat i Mars men jag blev sjuk och bad om att få skjuta upp min mönstring lite. Självklart svarade dom och sa även att de kommer skicka ett nytt brev med mönstringstider.
Härligt tänkte jag, då får jag lite mer tid att träna inför mönstringen och så.
Jag tyckte det passade perfekt att få skjuta upp min mönstring eftersom jag försöker öka min styrka så jag kan få lite högre på styrketestet, är nämligen som de flesta, alltså en grabb som vill komma in som KJ.
Nu har jag även läst runt på lite olika ställen på internet och läst att endel inte ens behöver mönstra så då blev jag lite orolig och ringde för några veckor sedan in till mitt kontor (Karlstad) och bad dom att få veta min mönstringstid.
Svaret jag fick var att dom håller på att stänga ner Karlstad och att dom inte har någon tid åt mig.
Så jag frågade ifall chansen finns att jag inte får mönstra överhuvudtaget fastän jag är väldigt motiverad till att göra lumpen.
Mannen i telefonen svarade att han inte kunde säga någonting säkert men att det mycket väl kunde bli så med tanke på att de har personalbrist.

Så nu har jag lite olika frågor:
1. Kan man be dom att få mönstra på något annat ställe om dom nu har personalbrist.

2.Läste även att olika platser (befattningar?) blir tagna tidigt på året och de som mönstrar senare har mindre chans att komma in. (Men tror jag fick svaret från en annan tråd här tidigare där någon skrev att de delar upp platserna i delar tex 4st 25 delar (vår, sommar, höst, vinter, kanske...)

3. Läste även någonstans att KJ har en mönsting i Mars (2007, antar jag), och om så är fallet så borde väl det fortfarande finnas chans att jag kan få en plats på den extramönstringen (om jag ens får men plats på den vanliga mönstringen och klarar den)

4. Om allt går rätt åt helvete, finns det då kanske någon chans att man kan kanske vänta ett år och sedan mönstra då eller något liknande, för jag VILL verkligen göra lumpen.

Det är väl allt tror jag och jag hoppas att dessa svar inte ligger öppet i alla trådar för isåfall får jag skämmas =).
Gungner
1. Du kan alltid ringa och fråga. I dagsläget är det fortfarande oklart hur Karlstadskontorets "AOR" kommer att hanteras i framtiden. Är du född 88 eller 89 råder jag dig att ha is i magen. Från och med okt/nov -06, bör bilden ha klarnat.

2. Platserna fördelas med 25% per kvartal precis som du skriver. I slutet av varje period hålls ett urvals och inskrivningstilfälle (UIT) där bemanningen på respektive befattningar spikas.

3. Sök samband med en inskrivningsförrättare.

4. Om du nu får ett brev hem som upplyser dig om att du inte kommer att kallas, bör du skriva ett brev där du begär att få mönstra. Vill du göra utlandstjänst eller kanske till och med bli YOFF bör du nämna detta i brevet.

Notera dock att inte ens personalen på regionkontoren vet särskilt mycket om framtiden. De planer som finns släpps inte nedåt i organisationen utan hålls än så länge på ledningsnivå. Den 13 september presenteras den nya organisationen i detalj.

Jag förstår om det är svårt, men ta det lugnt. Snart vet vi mer...
Kato
Ha is i magen och vänta som sagt.
Går det åt skogen, skriv då ett brev till pliktverket med motivering som ex. att du vill bli officer och göra utlandstjänst.
Har du inga allergier eller handikapp eller liknande så tror jag nog du kommer få mönstra som alla andra.
Fältis
Jag tycker det är lite konstigt med allt detta eftersom jag mönstrade hos Karlstad för 2 veckor sedan, polare ska mönstra imorrn.

Tror nog det inte blir något problem, eftersom du kan ju mönstra vart som helst i landet, men dom låter nog alla som inte är intresserade inte ens mönstra från och med nästa år men p g a att du är intresserad så kommer du nog få åka iväg till något annat ställe ? :P
RiddareRalf
Yes, fick idag ett brev med posten där de sa att jag ska få mönstra.
HÄRLIGT!
Blev i slutet av September så Karlstad kontor verkar fortfarande vara igång...
Gungner
Jo, Karlstad avslutar sin mönstringsverksamhet i november och Östersund avslutar sin i oktober...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.