Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skaffa en GB till sin hemsida?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
BertilCesar
Hej hej!

Jag är en riktig amatör när det kommer till att göra hemsidor, visst jag kan grunderna i html men thats it. jag har en hemsida som ligger uppe sedan en liten tid tillbaka www.bertilcesar.com.
Sidan är gjord i Dreamweaver och är inte speciellt avancerad. Fick hjälp av en vän med det mesta.

Till själva frågan/frågorna:

1: Jag har en liten blogg på sidan, det jag skulle vilja ha för funktion är att efter/under mitt blogginlägg skulle jag vilja att folk ska kunna skriva in kommentarer. Ni vet vad jag menar, även fast ni själva inte läser/skriver så vet ju de flesta hur bloggar ser ut. hur gör jag detta? Jag vill ju självklart självkunna ta bort fula kommentarer.

2: mitt andrahandsval är en Gästbok. Skulle inte någon veta hur den där "kommentar/inläggs funktionen" fungerar så skulle det vara bra med en Gästbok iaf.

Jag har inte råd att betala någon eller så, men ni får ett jätte tack på sidan om ni skulle kunna hjälpa mig laugh.gif

Tack på förhand!
bardmaster
En gästbok går inte att göra i ren HTML utan det krävs att du skriver en i t.ex ASP eller PHP. Det anser jag är det bästa alternativet. Om du inte har några erfarenheter av de språken så kan du antingen välja att lära dig lite om de. En gästbok är väldigt simpelt att skriva i de språken. Men alla har inte tid eller intresse av att lära sig och då finns det såklart massor av gratis gästböcker ute på webben. Bara att googla så kommer du att finna gratis gästböcker.
Så varför skriva en egen när man kan ta en färdigskriven gratis?
Jo! De som är gratis innehåller reklam vilket jag inte tycker är fint samt de kan vara krångligare att administrera samt att skriver man en själv så kan man göra den exakt som man vill med små finesser och dylikt.
Ett sista alternativ kan vara att be någon vänlig själ på forumet skriva ihop en gästbok till dig som har kunskaperna.

Jag skulle kunna vara den vänliga själen då jag har hyfsade kunskaper inom ASP. Kravet är då att ditt webhotell måste ha stöd för ASP samt MsAccess. En del webhotell har det andra väljer att ha stöd för PHP och mysql istället och endel har stöd för båda språken.

Det är alternativen du har som jag ser det. Mitt tips är att lär dig ett nytt språk om du har tid och intresse då helt nya världar kommer att öppnas inom hemsideskapandet biggrin.gif
BertilCesar
QUOTE (bardmaster @ Aug 26 2006, 20:54 ) *
En gästbok går inte att göra i ren HTML utan det krävs att du skriver en i t.ex ASP eller PHP. Det anser jag är det bästa alternativet. Om du inte har några erfarenheter av de språken så kan du antingen välja att lära dig lite om de. En gästbok är väldigt simpelt att skriva i de språken. Men alla har inte tid eller intresse av att lära sig och då finns det såklart massor av gratis gästböcker ute på webben. Bara att googla så kommer du att finna gratis gästböcker.
Så varför skriva en egen när man kan ta en färdigskriven gratis?
Jo! De som är gratis innehåller reklam vilket jag inte tycker är fint samt de kan vara krångligare att administrera samt att skriver man en själv så kan man göra den exakt som man vill med små finesser och dylikt.
Ett sista alternativ kan vara att be någon vänlig själ på forumet skriva ihop en gästbok till dig som har kunskaperna.

Jag skulle kunna vara den vänliga själen då jag har hyfsade kunskaper inom ASP. Kravet är då att ditt webhotell måste ha stöd för ASP samt MsAccess. En del webhotell har det andra väljer att ha stöd för PHP och mysql istället och endel har stöd för båda språken.

Det är alternativen du har som jag ser det. Mitt tips är att lär dig ett nytt språk om du har tid och intresse då helt nya världar kommer att öppnas inom hemsideskapandet biggrin.gif

You got PM!
bardmaster
hmmm av nån anledning så har jag inte fått PM:et än
BertilCesar
Jo nu! =)
sportdykare
Några länkar som kan vara till hjälp:

http://www.webdesignskolan.se/
http://www.htmlsidan.se/
http://www.phpportalen.net/

Jag har några kompisar som är rätt duktiga på att göra hemsidor och dom säger att det inte alltid är så bra att använda program som Dreamweaver och frontpage. När man "gör" hemsidorna i dessa program är det programmet som skriver koden, problemet men detta är att det blir en väldigt mycket kod, detta gör i sin tur att det exempelvis blir svårare att leta upp eventuella fel/buggar i koden, det blir svårare att överblicka sin kod och att det tar lite längre att öppna sidan pga att det är mer kod som måste laddas hem och läsas in.

Det mina kompisar säger att man ska göra är att man ska "hårdkoda" dvs att skriva all kod själv i t ex anteckningar. Jag gjorde så när jag gjorde min sida: http://lite-om-mycket.tk/.
naturligtvis får du göra som du vill, men nu har jag gett dig den hjälp jag kan erbjuda.

Ha det bra!
Kimster
Då har de inte så bra koll på t.ex dreamweaver, för du kan "hårdkoda" i Dreamweaver, lika bra som i notepad. Man kan ställa in hur mycket man vill Dreamweaver ska vara och rota i ens kod. Dessutom fungerar dreamweaver som word, du kan skriva ett dokument i notepad men du kan inte be notapad att stavningsrätta eller hitta konstiga meningar åt dig, samma princip med Dreamweaver vs notepad, DW kan rätta och hitta fel i din kod medan du skriver den. Dessutom får du en lättare översikt när den färgar koden utefter vad koden har för funktion. Utmärkt för en nybörjare.
Fänrik Andersson
QUOTE (Kimster @ Aug 27 2006, 12:23 ) *
Då har de inte så bra koll på t.ex dreamweaver, för du kan "hårdkoda" i Dreamweaver, lika bra som i notepad. Man kan ställa in hur mycket man vill Dreamweaver ska vara och rota i ens kod. Dessutom fungerar dreamweaver som word, du kan skriva ett dokument i notepad men du kan inte be notapad att stavningsrätta eller hitta konstiga meningar åt dig, samma princip med Dreamweaver vs notepad, DW kan rätta och hitta fel i din kod medan du skriver den. Dessutom får du en lättare översikt när den färgar koden utefter vad koden har för funktion. Utmärkt för en nybörjare.

Enda problemet med DW är priset surprise.gif
BertilCesar

Missuppfattade mig lite, men jag skrev nog ganska rörigt så det händer.

Jag har väl ganska bra koll på DW, men det är just kodningen jag har problem med, speciellt PHP,ASP osv. Jag har/är på gång att få hjälp av bardmaster här på forumet som har erbjudit sig att hjälpa till med både GB och kommentarfunktionen. Verkligen schysst!

Jag får plugga ASP när jag har semester så jag fattar hur han har knåpat ihop det
Kimster
jag svarade på sportdykares inlägg.
BertilCesar
jaha ja, missade sportdykarens inlägg helt. Malajn.gif
Munin
Om du laddar ner gratisgästböcker på nätet, så borde du nog kolla upp vilket skydd de har eller vilket skydd som du måste skapa runt, för att inte någon lägre stående varelse använder gästboken till att kapa din hemsida...detsamma gäller egenkomponerat förresten.
J-Star
QUOTE (bardmaster @ Aug 26 2006, 20:54 ) *

Långt ifrån alla gästböcker som finns gratis innehåller reklam. Själva koden är vanligtvis helt gratis. Det är utrymmet att ha gästboken på som brukar vara reklamfinansierat.

/J
bardmaster
Så kanske det är, kan bara tala om mina erfarenheter av gratis gästböcker. Det fanns alltid någon hake med dem t.ex en liten reklamrad längst ner. Därför beslutade jag mig för att lära mig ett språk och det blev ASP. Kan säga att det var värt det då jag kunde skapa hemsidor som jag inte ens kunde drömma om när man bara kunde HTML.
Sen gjorde ju tyvärr 2 missioner på raken att jag tappade de mesta kunskaperna men det är bara att lära sig på nytt smile.gif
Rickard N
Borde man inte behöva en bakomliggande databas för gästboken också? ;)
bardmaster
Jo det behöver man såklart!
Men nu har han fått sig en gästbok iaf av lilla mig, jag är så snäll.
BertilCesar
Precis som bardmaster skriver så ligger gästboken uppe!

Jag vet ju att alla ni SoldF folk har undrat avrför jag inte har sdkaffat en innan, jag vet att ni har känt er besvärade att ni int ehar kunnat skriva en gullig kommentar till mig, jag vet... och vem ljuger jag för?

Nämen, Jätte tack till bardmaster för all hjälp!
bardmaster
Om intresse finns så skulle jag kunna skriva en liten guide till hur man administrerar mig gästbok samt stylar den så skulle jag kunna slänga upp en zip-fil så är det bara att tanka ner en gratis gästbok som är 100% fri från all sorts reklam.
men som sagt bara om det finns intresse
sportdykare

Okej, du har säkert rätt. Det är väl inget fel på dreamweaver. Det jag skrev var det jag kom ihåg att mina kompisar hade sagt. Det är säkert bäst att strunta i vad jag skrev om dreamweaver, dock kan nog länkarna fortfarande vara till hjälp.
P.S. Jag borde nog ändra på det där inlägget men jag kan tyvärr inte göra det (trotts att jag är inloggad), jag vet inte om det beror på att det var ett litet tag sen jag skrev det och att det finns ganska många inlägg efteråt.
Kimster
Att ändra sitt inlägg kan man bara inom en 24h period efter man postat.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.