Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skaffa en GB till sin hemsida?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
BertilCesar
Hej hej!

Jag är en riktig amatör när det kommer till att göra hemsidor, visst jag kan grunderna i html men thats it. jag har en hemsida som ligger uppe sedan en liten tid tillbaka www.bertilcesar.com.
Sidan är gjord i Dreamweaver och är inte speciellt avancerad. Fick hjälp av en vän med det mesta.

Till själva frågan/frågorna:

1: Jag har en liten blogg på sidan, det jag skulle vilja ha för funktion är att efter/under mitt blogginlägg skulle jag vilja att folk ska kunna skriva in kommentarer. Ni vet vad jag menar, även fast ni själva inte läser/skriver så vet ju de flesta hur bloggar ser ut. hur gör jag detta? Jag vill ju självklart självkunna ta bort fula kommentarer.

2: mitt andrahandsval är en Gästbok. Skulle inte någon veta hur den där "kommentar/inläggs funktionen" fungerar så skulle det vara bra med en Gästbok iaf.

Jag har inte råd att betala någon eller så, men ni får ett jätte tack på sidan om ni skulle kunna hjälpa mig laugh.gif

Tack på förhand!
bardmaster
En gästbok går inte att göra i ren HTML utan det krävs att du skriver en i t.ex ASP eller PHP. Det anser jag är det bästa alternativet. Om du inte har några erfarenheter av de språken så kan du antingen välja att lära dig lite om de. En gästbok är väldigt simpelt att skriva i de språken. Men alla har inte tid eller intresse av att lära sig och då finns det såklart massor av gratis gästböcker ute på webben. Bara att googla så kommer du att finna gratis gästböcker.
Så varför skriva en egen när man kan ta en färdigskriven gratis?
Jo! De som är gratis innehåller reklam vilket jag inte tycker är fint samt de kan vara krångligare att administrera samt att skriver man en själv så kan man göra den exakt som man vill med små finesser och dylikt.