Vinceres
Aug 23 2006, 13:52
Hej käre vänner
det är nu såhär att jag går mitt sista år på gymnasiet och vill göra en dokumentärfilm om en värnpliktigs vardag samt följa en pluton delvis under en period.
Naturligtvis måste man ringa regementet och allt sånt , undrar bara vad ni tycker?
M.V.H Robert
Jag ska göra det :P Ska bara ringa Regementschefen på P7 och fixa nödvändiga tillstånd. Sen så är allt klappat och klart
Strv S
Aug 23 2006, 14:43
Har funderat på liknande, synd att det är rätt långt till I19 :(
Vinceres
Aug 23 2006, 15:49
Trevligt att flera inte tycker det är en dum idee , några förslag ideer?
QUOTE (Vinceres @ Aug 23 2006, 14:52 )

Hej käre vänner
det är nu såhär att jag går mitt sista år på gymnasiet och vill göra en dokumentärfilm om en värnpliktigs vardag samt följa en pluton delvis under en period.
Naturligtvis måste man ringa regementet och allt sånt , undrar bara vad ni tycker?
M.V.H Robert
Du kommer säkert att få lära dig mycket om hur livet i gröna kläder kan vara men jag hoppas att du inser villket jätteprjelt du tar på dig.
Först så ska du ju få tillstånd, du ska veta vad du vill få fram med filmen, sedan ska du filma allt. Gissningsvis så tar det en bra stund att filma allt som du vill/behöver ha med och sedan redigerandet tar säkert en bra stund sedan ska du knyta ihop allt på ett bra sätt.
Det som kommer ta mest tid för mig är att få tag i allt matrial och planera det. Visst klippningen kommer ta tid, men det vet jag hur det ska gå till. Har viss tidigare erfarenhet av det. Men sen så jobbar jag med två st som inte vet ngt om det militära. Halva arbetet handlar om att lära dem. Det är dock bra att de är med, för om dte är ngt vi missar så kommer de väl på det för de vet inte det.
Nestor
Aug 23 2006, 16:23
QUOTE (Vinceres @ Aug 23 2006, 14:52 )

Hej käre vänner
M.V.H Robert
Vilken är din frågeställning?
Vinceres
Aug 23 2006, 16:27
Min Huvudfråga är väl, Hur ser en värnpliktiges liv ut egentligen, ( visst beror på tjänst också ) men ändå
Rickard N
Aug 23 2006, 16:39
Tror Nestor frågade efter vad din fråga till oss var

Vpls liv i korthet, sova, äta, öva, vårda
Vinceres
Aug 23 2006, 17:13
ah jag förstår, jo jag vet vad en Vpliktigs liv är i korthet men nu är ju inte denna film för mig utan den skall göras för att upplysa andra
Min fråga är väl mera ideer och frågeställningar som borde tas upp , exempel på dessa som NI tycker är viktiga .
Sådärja. Har mejlat min önskan till P7 nu. Bara att hålla tummarna på att de ger oss de tillstånd vi så desperat behöver! Annars så kommer det bli ngt hopkraffs av vad man gör på övningar etc, men det är ju inte samma sak
Behöver idéer på vad för info man kan tänkas behöva i en film om försvarsmakten. Om ni har tips och idéer så PM'a dem till mig!
QUOTE (Faers @ Oct 17 2006, 17:26 )

Behöver idéer på vad för info man kan tänkas behöva i en film om försvarsmakten. Om ni har tips och idéer så PM'a dem till mig!
Hur lång tid har du på dig?
Det optimala torde vara att följa en kull från mönstring/inryck till muck.
Alternativt klippa ihop mönstringsbilder och sedan gå över till vardagsliv för vpl under olika skeden i GU'n?
Jag fick inte filma på förband i närheten. Har Hv/U-Avd del mitt förfogande. Dvs gubbarna och ungdomarna. Mottager gärna filmer också från ERA lumpartider!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.