Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ir-spårljus
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
The Trigger
Någon som har varit i kontakt med den nya Ir-spårljus 5,56 projen försvaret har.
Skulle vara intresant å veta hur bra den egentligen fungerar.
Yxa
Du menar inte de termiska projen? ;)
106
QUOTE (Yxa @ Aug 21 2006, 22:13 ) *

Termiska?
IR-spårljus markeras med lila spets. Finns med i SoldR Mtrl Vapen Ak5 och nämns i senaste Insats & Försvar.
The Trigger
QUOTE (106 @ Aug 21 2006, 21:08 ) *

Termiska?
IR-spårljus markeras med lila spets. Finns med i SoldR Mtrl Vapen Ak5 och nämns i senaste Insats & Försvar.

Taget.. Är de nått du har varit i kontakt med? Skulle vara intresant å veta om det är nåttt å ha i samband med goggel tex. Kommer ihåg att man bländade ju hela gruppen i lumpen när man
slängde iväg spårljusen med ksp. blink.gif
Van der Kaye
5,56 IR spårljus (Dim-Tracer) fungerar utmärkt med NVG.
Dock kan mynningsflamman på IR spårljusen störa lite på vissa vapentyper i NVG, även om den
är något mindre jämfört med övriga i ptr 5-familjen. Signaturdämpande flamdämpare är att föredra, speciellt på vapen med korta pipor.
Upplevde dock att Ir-spårljusen tände något tidigare jämfört med vanlig spårljus.

mvh

Van der Kaye
Yxa
QUOTE (106 @ Aug 21 2006, 23:08 ) *

Termiska?

Ja, termiska.
106
QUOTE (Yxa @ Aug 22 2006, 09:25 ) *

Termiska?

Ja, termiska.

Det jag menade var alltså, beskriv ytterligare hur det fungerar. Har aldrig hört talas om någon termisk ammunition, iaf inte i 5,56. Mig veterligen "ser" bildförstärkare VIS och NIR, inte TIR, så jag ser inte kopplingen mellan något termiskt och NVG/IR-spårljus.
Ignorance

Termiska?

en undran bara, vart kan man få tag på insats&försvar? fick de innan inryck o under lumpen, men nu får ja den inte längre blyg.gif
106
QUOTE (Ignorance @ Aug 22 2006, 13:54 ) *
en undran bara, vart kan man få tag på insats&försvar? fick de innan inryck o under lumpen, men nu får ja den inte längre blyg.gif

Länk

Finns även äldre nummer som Pdf.
Försvarsmaktens tidningar
The Trigger
Intresanta svängningar denna tråden fick smile.gif
Från att handla om IR-spårljus så blev det om termisk amunition
som slutade i en grand finalle om insats och försvar blink.gif
Rickard N
Är det någon som kan beskriva vad termisk am är?
dxl
Det närmaste jag kommer är termiska [b]vapen[b] som används utav Imperial Stormtroopers och det kanske inte är så intresant i den här tråden.

Annars så får bara fram termiska sikten och termiska detonatorer, samt termiska sprängämnen, när jag söker.
Koskela
När det ändå gått OT map termisk ammunition, så finns det i Ryssland termobarisk am. Men den är så stor så att den inte får plats i en ak....

/Koskela
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.