Jag ligger inne som just det fast på Ing2, där vi har 2 st kompanier, och sen finns det även ett kompani uppe i Boden där du då ska rycka in. Har ingen aning om vad de sysslar med där uppe, men har hört att det ska vara väldigt mycket brobyggande, men jag har faktiskt ingen aning tyvärr. Annars består den tjänsten som vi på Ing2 har av väldigt mycket strid, på grupps och plutons nivå både med och utan våra kära PBV302:or, lite fältarbetstjänst i form av minspaning, minläggning, minröjning, och sen givetvis även lite brobyggning. Hittills har vi bara haft 2 veckors brobygge och 3 veckors minröjning/minläggning ungefär, resten har mer eller mindre ägnats åt strid i olika former... och det är ju såklart kul, fast även lite svettigt stundtals, men att få röra på sig mår man aldrig dåligt av!
Vi ska även kunna eskortera andra fordon/viktiga transporter med våra PBV:er, och även kunna röja hinder på vägar och liknande, fast det sköter dock maskinpluton mest. Vi ska även kunna genomföra MOE (Methods Of Entry) i viss mån, vilket i princip menas med att bryta sig in i en byggnad på lite olika sätt om det sen finns ett behov av att genomsöka/rensa byggnaden.
Det jag tycker saknas lite av i utbildningen är sprängtjänst, vi har hittills bara haft 2 dagars grundläggande sprängtjänst och 1 dags objektssprängning, vilket är lite lite för en ingenjörspluton enligt mig iallafall.
På vårt kompani utbildas i ingenjörsplutonerna gruppchefer/stf gruppchefer, ksp90-skyttar, grg86-skyttar, akan/ksp58-skyttar, skarpskyttar (ak5b) samt PBV302-förare. Ungefär 1/3 av soldaterna i varje ing-pluton på vårt kompani har fått en kort utbildning i robotsystem56, som tydligen ska vara ett väldigt häftigt vapen.
Några civila meriter man kan ha möjlighet att få som fältarbetssoldat/ingenjörsoldat, eller iallafall som vi har fått, är dels utbildning på motorsåg, och dels möjlighet att få ta civilt sprängkort. Dessa utbildningar är givetvis kostnadsfria.

Utbildningen har hittills varit mycket mer omväxlande och roligare än vad jag hade tänkt mig innan inryck, men är givetvis inte alls lika krävande som t.ex. de olika jägar/säk/skytte-utbildningarna. Det är dock alltid en fördel om du är lite vältränad innan inryck, även om det absolut inte är något måste för att klara utbildningen, bara du har lite jävlar anamma i dig så fixar du utbildningen lätt som en plätt!