Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fältarbetsoldat INFO
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Fältis
Ja jag ska rycka in som Fältarbetssoldat i I19 boden, jag har redan läst igenom massa trådar om detta ämne men som inte har besvarat mina frågor..

Hur stor chans är det att man hamnar i brobyggar/Ingenjör gruppen eller i Fördröjar/Pionjär gruppen..? Hur väljs man ut/vad avgör vart man hamnar? osv.

Helst skulle jag vilja komma in i Pionjär gruppen, Är det nån som kan berätta allt om denna tjänst?
Och allt annat som är värt att veta? HV.gif
Fältis
QUOTE (Fältis @ Aug 21 2006, 12:20 ) *
Ja jag ska rycka in som Fältarbetssoldat i I19 boden, jag har redan läst igenom massa trådar om detta ämne men som inte har besvarat mina frågor..

Hur stor chans är det att man hamnar i brobyggar/Ingenjör gruppen eller i Fördröjar/Pionjär gruppen..? Hur väljs man ut/vad avgör vart man hamnar? osv.

Helst skulle jag vilja komma in i Pionjär gruppen, Är det nån som kan berätta allt om denna tjänst?

Ja kan ingen förklara för mig, om Fältarbetssoldats utbildning smile.gif
bartil
Jag ligger inne som just det fast på Ing2, där vi har 2 st kompanier, och sen finns det även ett kompani uppe i Boden där du då ska rycka in. Har ingen aning om vad de sysslar med där uppe, men har hört att det ska vara väldigt mycket brobyggande, men jag har faktiskt ingen aning tyvärr. Annars består den tjänsten som vi på Ing2 har av väldigt mycket strid, på grupps och plutons nivå både med och utan våra kära PBV302:or, lite fältarbetstjänst i form av minspaning, minläggning, minröjning, och sen givetvis även lite brobyggning. Hittills har vi bara haft 2 veckors brobygge och 3 veckors minröjning/minläggning ungefär, resten har mer eller mindre ägnats åt strid i olika former... och det är ju såklart kul, fast även lite svettigt stundtals, men att få röra på sig mår man aldrig dåligt av!

Vi ska även kunna eskortera andra fordon/viktiga transporter med våra PBV:er, och även kunna röja hinder på vägar och liknande, fast det sköter dock maskinpluton mest. Vi ska även kunna genomföra MOE (Methods Of Entry) i viss mån, vilket i princip menas med att bryta sig in i en byggnad på lite olika sätt om det sen finns ett behov av att genomsöka/rensa byggnaden.

Det jag tycker saknas lite av i utbildningen är sprängtjänst, vi har hittills bara haft 2 dagars grundläggande sprängtjänst och 1 dags objektssprängning, vilket är lite lite för en ingenjörspluton enligt mig iallafall.

På vårt kompani utbildas i ingenjörsplutonerna gruppchefer/stf gruppchefer, ksp90-skyttar, grg86-skyttar, akan/ksp58-skyttar, skarpskyttar (ak5b) samt PBV302-förare. Ungefär 1/3 av soldaterna i varje ing-pluton på vårt kompani har fått en kort utbildning i robotsystem56, som tydligen ska vara ett väldigt häftigt vapen.

Några civila meriter man kan ha möjlighet att få som fältarbetssoldat/ingenjörsoldat, eller iallafall som vi har fått, är dels utbildning på motorsåg, och dels möjlighet att få ta civilt sprängkort. Dessa utbildningar är givetvis kostnadsfria. smile.gif

Utbildningen har hittills varit mycket mer omväxlande och roligare än vad jag hade tänkt mig innan inryck, men är givetvis inte alls lika krävande som t.ex. de olika jägar/säk/skytte-utbildningarna. Det är dock alltid en fördel om du är lite vältränad innan inryck, även om det absolut inte är något måste för att klara utbildningen, bara du har lite jävlar anamma i dig så fixar du utbildningen lätt som en plätt!
Berggren
Tänkte passa på att ställa några frågor när det finns någon som har förstahandsinfo. (:

Jag är placerad som fältarbetesplutonbefäl (på ING2), men efter vad jag har förstått kan det innebära lite olika saker efter inryck. Dvs., att tjänsten skiljer sig beroende på vilken pluton man hamnar på (bropluton, maskinpluton, ingenjörspluton etc.)? Hur är kompanierna organiserade, och hur mycket skiljer beroende på var man hamnar? Och hur stora möjligheter har man att styra var man hamnar?
South
QUOTE (Fältis @ Aug 21 2006, 10:20 ) *

Gratulerar! Jag tjänstgör just nu som fältarbetssoldat i en av ingenjörplutonerna på Ingkomp i Boden och det är kanon.

Hur stor chans, det beror ju på dig själv och dina resultat på mönstringen. Innehållet i utbildningarna kan variera från år till år, (t.ex. så sysslade ingenjörplutonen förra utbildningskullen huvudsakligen med brobygge, medan vi i år är mer inriktade på strid i bebyggelse och att understödja pansarskyttekompanierna när de strider i bebyggelse) men om det är denna utbildning du har blivit tilldelad tror jag att du kommer bli nöjd - vi har byggt två fasta brosystem, Krigsbro 4 och Balkbro 2, fått utbildning i minsök (inkl. minbrytning och MRT), minering i linje och ruta, sprängtjänst med krutstubin; olika eltändsystem; pentylsystem samt spränging av OXA, sök av hus och fordon, eskorttjänst (fordon och person), checkpoint samt själva understödet till PSK som i huvudsak består av att öppna dörrar, bräscher, ta inbrytningszoner i hus och röja hinder så att PSK-soldaterna kan fortsätta ta terräng.
Vi tar oss fram i Bandvagn 206, ett hyfsat fordon med utmärkt offroad-kapacitet.
De vapensystem vi har är AK5 som personligt eldhandvapen, KSP90 och KSP58 som understöd (en per grupp) samt Pansarskott 86 för bekämpning av hårda mål. Det blev inga GRG detta år och jag ska inte spekulera i varför, men kanske, kanske får ni dem också ;)

Jag är osäker på hur mycket minsök/amröj ni kommer att hålla på med eftersom det verkar som om det verkar som om I19 kommer att utbilda en amröjpluton under tiden ni ligger inne (Lumpen.nu), men det kommer nog att bli mycket roligt för er i alla fall!

South
bartil
@Berggren:

2:a kompaniet består av vad jag har förstått nån Däcksbro200-pluton, nån lastbils/maskin-pluton och nån stab/tross-pluton, iallafall på ett ungefär.
3:e kompaniet och 5:e kompaniet är uppbyggt på samma sätt, dvs. 2 ing-plutoner, 1 maskin-pluton och 1 stab/tross-pluton. Det som skiljer sig är att 3:e kör Pansarterrängbilar och 5:e kör PBV302:or, mer vet jag inte om 3:e. 4:e kompaniet består endast av am/minröjplutoner, och antagligen nån stab/tross-pluton. 2:a utbildar även FARB-dykare, och 4:e hundförare. Läs mer på www.ing2.mil.se om du inte redan har varit inne där och kollat.

Med den tjänsten kan du i princip hamna lite var som helst, förutom på FARB-dyk och hundföreriet. Om du är intresserad av nåt specifikt så ring förbandet och fråga vad som kan göras för att få dig dit du vill om man uttrycker det så, men jag kan absolut inte garantera att du kommer hamna där iallafall. Annars så kan du alltid se till att bytar kompani eller pluton så snabbt som möjligt efter inryck, om du skulle hamna på helt fel ställe, det brukar gå bra efter vad jag har hört och sett.
Fältis
Oj oj oj! smile.gif

Tack för all underbar information!

Nu ser jag faktiskt riktigt fram emot lumpen rolleyes.gif

Jag hade i mina tankar att jag skulle få bygga bro i ett år, vilket jag inte såg fram emot banghead.gif
South
QUOTE (Fältis @ Mar 10 2007, 20:09 ) *
Oj oj oj! smile.gif

Tack för all underbar information!

Nu ser jag faktiskt riktigt fram emot lumpen rolleyes.gif

Jag hade i mina tankar att jag skulle få bygga bro i ett år, vilket jag inte såg fram emot banghead.gif

Bygga bro är bara kul, om man får upp ett bra flyt och inte måste stanna varje timma för att skjuta till bron när den hamnat snett angry.gif
DaLundh
KB4 har väl alla fått pröva på att bygga en gång, åtminstone på ING 2.

Ingenjörkompaniet från Boden heter Romeo Papa och DB200-plutonen tillhör Tango Papa (i TP ingår ING 2:s DB200 och KB5-plutoner).
Zako
QUOTE (DaLundh @ Mar 23 2007, 21:27 ) *
KB4 har väl alla fått pröva på att bygga en gång, åtminstone på ING 2.

Ingenjörkompaniet från Boden heter Romeo Papa och DB200-plutonen tillhör Tango Papa (i TP ingår ING 2:s DB200 och KB5-plutoner).

Ingenjörkompaniet från Boden heter Golf Papa. Om vi nu inte har blivit omdöpta på de 3 dagar som jag varit borta från kompaniet.
DaLundh
QUOTE (Zako @ Mar 24 2007, 21:27 ) *

Ingenjörkompaniet från Boden heter Golf Papa. Om vi nu inte har blivit omdöpta på de 3 dagar som jag varit borta från kompaniet.

Okej, då får jag ursäkta, men så kommer ni heta under Bat.övning 3 tillsammans med Ing 2 åtminstone, och så benämns de också på Ing 2. Vi "spelar" ju redan nu med er under våra övningar, komp.staberna ska ju ha något att göra. cool.gif

PP = Ledning/trosskomp. ING 2
QP = Ingenjörkomp. ING 2
RP = Ingenjörkomp. I 19
SP = Igenjörkomp. ING 2
TP = Brobyggarkomp. ING 2/I 19
*VP = 21. Ingenjörbat.
XP = EOD/minröjkomp. ING 2
Zako
QUOTE (DaLundh @ Mar 25 2007, 20:29 ) *
QUOTE (Zako @ Mar 24 2007, 21:27 ) *

Okej, då får jag ursäkta, men så kommer ni heta under Bat.övning 3 tillsammans med Ing 2 åtminstone, och så benämns de också på Ing 2. Vi "spelar" ju redan nu med er under våra övningar, komp.staberna ska ju ha något att göra. cool.gif

PP = Ledning/trosskomp. ING 2
QP = Ingenjörkomp. ING 2
RP = Ingenjörkomp. I 19
SP = Igenjörkomp. ING 2
TP = Brobyggarkomp. ING 2/I 19
*VP = 21. Ingenjörbat.
XP = EOD/minröjkomp. ING 2

Ok. Tråkigt för signalisterna, de får nämligen skriva om texten till deras sång lite. rolleyes.gif
Btw, det blir bat.övning 4 för vår del. camo.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.