Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Många kulor blir det
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Vildmannen
http://www.time.com/time/photoessays/2006/ammunition_plant/

USA:s militära insatser runtom i världen kräver att det tillverkas 6 miljoner patroner/dag i olika kalibrar samt 8000 M-4 karbiner/månad ph34r.gif
Karl_Swe
Det e ju helt sjukt mycket 8.gif surprise.gif
Hotel Charlie One
Helt absurt.
Undras hur mycket som förbrukas varje dag?
Sen finns det ju flera ammunitionstillverkare i världen... surprise.gif
The Swede
QUOTE (Vildmannen @ Aug 19 2006, 18:46 ) *

USA:s militära insatser runtom i världen kräver att det tillverkas 6 miljoner patroner/dag i olika kalibrar samt 8000 M-4 karbiner/månad ph34r.gif

Nu ska du inte blanda ihop äpplen och päron.
Ammunitionsfabriken tillverkar 6 miljoner patroner/dag i olika kalibrar ja, men hur mycket av det går till amerikanska försvaret?

Colt tillverkar 8000 M-4 karbiner/månad ja, men hur många går till amerikanska försvaret?

Det framgår inte av bildspelet.

The Swede
stefanf
Bild 4: "The plant uses bullet machines to satisfy the growing needs of the U.S. military. Bullets are now shipped directly to the field instead of to stockpiles."
Bild 5: "Colt sells to the U.S. military, special forces, and 80 countries including Israel, Colombia, Iraq, Afghanistan, the Philippines and France."

Man kan alltså tolka det som att amerikanska militären får kulorna, men colombianer, israeler och irakier (!) får bössorna. smile.gif

EDIT: eländig meningsbyggnad.
KD803
QUOTE (stefanf @ Aug 20 2006, 19:21 ) *
Bild 4: "The plant uses bullet machines to satisfy the growing needs of the U.S. military. Bullets are now shipped directly to the field instead of to stockpiles."
Bild 5: "Colt sells to the U.S. military, special forces, and 80 countries including Israel, Colombia, Iraq, Afghanistan, the Philippines and France."

Man kan alltså tolka det som att amerikanska militären får kulorna, men colombianer, israeler och irakier (!) får bössorna. smile.gif

EDIT: eländig meningsbyggnad.

Det framgår att de levererar ammunition till de amerikanska styrkorna. Det framgår inte att de levererar hela sin produktion till dem...
Vildmannen
QUOTE (The Swede @ Aug 20 2006, 18:30 ) *
QUOTE (Vildmannen @ Aug 19 2006, 18:46 ) *

Nu ska du inte blanda ihop äpplen och päron.
Ammunitionsfabriken tillverkar 6 miljoner patroner/dag i olika kalibrar ja, men hur mycket av det går till amerikanska försvaret?

Colt tillverkar 8000 M-4 karbiner/månad ja, men hur många går till amerikanska försvaret?

Det framgår inte av bildspelet.

The Swede

Jag skriver inte att allt som tillverkas går till USA. På första bilden står att kriget mot terrorismen har ökat am-tillverkningen dramatiskt. Detta inbegriper leveranser av am till både USA och vänligt sinnade nationer. Dessa leveranser är en del av USA:s militära insatser eller relaterat till USA:s inblandning i konflikter.

Om inte 9/11 inträffat hade denna efterfrågan inte uppstått.

Jag tolkar texten till sista bilden som att Colt, utav sin totala produktion, levererar 8000 vapen/mån till Dept. of Defense.

Vad är den beräknade livslängden på en M-4 i irak eller Afghanistan med dessa länders hårda klimat? Hur många eldhandvapen tror ni skrotas när ett amerikanskt förband roterat hem från Irak?
The Swede
QUOTE (Vildmannen @ Aug 20 2006, 20:18 ) *
Jag tolkar texten till sista bilden som att Colt, utav sin totala produktion, levererar 8000 vapen/mån till Dept. of Defense.

Hur kan du göra en sån tolkning av denna text?
Colt, a maker of military equipment for 150 years, sends out about 8,000 assault rifles per month.
Vildmannen
QUOTE (The Swede @ Aug 20 2006, 21:08 ) *
QUOTE (Vildmannen @ Aug 20 2006, 20:18 ) *

Hur kan du göra en sån tolkning av denna text?
Colt, a maker of military equipment for 150 years, sends out about 8,000 assault rifles per month.

Eftersom den föregående meningen lyder "Colt readies an M-4 rifle to deliver to the U.S. Dept. of Defense. "

"sends out" betyder att dom skickar iväg. I detta fall tolkar jag det som antalet dom skickar till en av sina kunder.
Munin
Lögn, förbannade dikt och statistik.

6 miljoner kulor om dagen verkar rätt mycket vid första anblick, men gå in bakom lite och tänk dig en mörbultardag med FUSA för en mekaniserad skyttebataljon.
Senaste TOEM jag såg för en ren amerikansk mekskyttebataljon, (måhända gammal) var:
1xBataljonsledning
4xkompani (8 Bradley IFV)
16xpluton (80 Bradley IFV)
64xgrupp

Ponera att varje grupp använder 2 ksp och varje IFV 1, tänk dig att varje ksp förbrukar 5000 plugg och varje ak 500 (vilket jag varit med om själv), detta ger i runda slängar:
ksp = 128x5k + 88x5k = 640000 + 440000 = 1.080.000
Ak = 6?x64x500 = 192.000

Förbrukning av 5.56 och 7.62 blir alltså ca 1.3 miljoner skott för 1 dagövning, övriga kalibrer oräknat. USA har många bataljoner....

En annan statistisk sanning, förstörd ovan i tråden, vore om USA köpte hela dagsproduktionen från nämnda anläggning, dvs 6Mx365 per år. Kalibrarna varierade nu mellan 5.56 upp till 20, men för att förenkla säger vi att varje patron kostar USA 5 spänn.
6Mx365x5 = 10.950.000.000 kr

Alltså en dryg fjärdedel av vår försvarsbudget, i enbart inköp av finkalibrig ammunition...
eskil
Jag har för mig att det i Anthony Beevors bok "Stalingrad" stod hur mycket 7.92mm de tyska styrkorna i staden förbrukade under ett dygn. Jag orkar inte leta upp siffran just nu, men jag har för mig att det var i stil med 2 miljoner patroner.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.