Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Datorstil s.k Font
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Strv S
Hej söker skrivstilen Helvetica till dator, har sökt på nätet men inte hittat någon som det inte står
$ 24 på skulle vara tacksam om jag kunde få tag på den så snabbt som möjligt.

Tack på förhand
mdn
Kalla mig dum om jag har fel, men är inte Helvetica (nästan) identisk med Arial som följer med Windows?

/mdn

Edit: Infogade brasklapp
Strv S
rätt lik är dom men vissa stora skillnader finns, b.la att vissa bokstäver har olika utseende.
ska helst ha riktiga helvetica.
Strv S
Problemet löst, Blågul kan avlägsna denna tråd.
Erik_G
Vill bara påminna alla och envar att typsnitt är att jämställa med programvara, det är alltså (o)lika tillåtet att dela med sig av kommersiella typsnitt (som Helvetica) som att dela med sig av t.ex photoshop.
Varför man nu vill ha just helvetica övergår mitt förstånd.. men men..

mvh
Erik G
BlåGul
martinator
ska klarlägga lite här vad gäller typsnitt, vi tar Helvetica som exmepel.
The SWEDE har helt rätt när han påpekar att TYPSNITT KRÄVER LICNES. kostar mellan 1000-2000/typsnitt.
Adobe Fontfoli kostar en bit över 100.000 men är hyfsat komplett. Det finns även gratisfonter och sharewarefonter på tex Dafont
Typsnitt är ett helvete, ett nödvändigt ont så att säga.

Eftersom det finns mer än en tillverkare av typsnitt på marknade, Adobe, Monotype, ITC, Lettrasett mfl.så finns det följadktligen även mer än en skärning på ett flertal typsnitt. Att fråga efter helvetica är därför meningslöst då de flesta tilverkare har en helvetica i sitt utbud. det tråkiga med detta är att alla av dessa är olika. Det kan vara svårt för ett otränat öga att se skillnad, men de finns där. Vidare har de olika vikterna (de olika varianterna av typsnittet, ROMAN, BOLD, ITALIC, MEDIUM osv) ofta olika namn beroende på tillverkare, tex NORMAL/ROMAN, ITALIQ/OBLIQUE. För att ytterligare komplicera problemet så har varje typsnitt ett ID-nummer (som ett personnummer) dett är förhoppningsvis unikt (tilldelas av en organisation till seriösa tillverkare). Om ID:t inte är unik kan det nämnda typsnittet krocka med ett som har samma. Detta är obra.

Nu blev detta väldigt klöddigt, men kontentatn är att man inte bara kan fråga efter HELVETICA, utan måste veta även vilken tillverkare man ska ha. Som rekomendation kan jag säga Adobe Helvetica.
Problemet när man får ett dokument med en anna tillverkares helvetica är just att man måste ersätta det med sitt eget. Ibland stämmer namnen, annar är det de första man för göra att ersätta regular med normal osv. Vidare så ser osm sagt alla aningen olika ut och har olika värde för kerning,spärrning och knipning (avstånd mellan ord och bokstäver) detta leder ofta till att texten flödar om, dvs att rader blir längre eller kortare och ord hoppar mellan raderna. Ett väldigt jobbigt problem.

Martinator
Lite trött och förmodligen otydlig. Jag svara gärna på frågor.

EDIT: det är tillåtet att skicka med ett typsnitt du har licens på till tryckeriet för dem att använda under den perioden de arbetar med jobbet. När jobbet är klart ska typsnittet avlägsnas ur deras maskiner.
Strv S
@ Martinator, Erik_G

Det är uppfattat.

Vill blågul så är det bara att plocka bort tråden isf.
Erik_G
QUOTE (martinator @ Aug 16 2006, 10:11 ) *
The SWEDE har helt rätt när han påpekar att TYPSNITT KRÄVER LICNES.

Ja, om och när han påpekar det ja.. Men varför drar du in honom i detta? :P

Jag behåller denna tråden en stund tills alla noterat att typsnitt generellt sätt inte är gratis.

Vill man dela med sig av ett material som använder ett speciellt typsnitt så sparar lämpligast ner dokumentet som PDF. Då delar man ju iallafall itne med sig av typsnittsfilen. Sen vet jag att det diskuterats huruvida det är ok ändå i och med att de tecken/typsnitt som behövs faktiskt inkluderas i PDF-filen. Men då det är "branchstandard" att skicka PDF till t.ex tryckerier antar jag att det är juridiskt OK.

mvh
Erik G
Blågul med viss insyn i branchen
martinator
satan, min hjärna har slutat fungera. Flåt Erik...
/martinator

ett tillägg. Det här med PDF funkar på två olika sätt. Antingen kan man bädda in ett subset, dvs en delmängd av typsnittet. detta gör att man kan skriva ut och se typsnittet korrekt. Men man kan även bädda in hela typsnittet. Då går det även att redigera texter mm direkt i PDF:en. Hurivida detta räknas som spridning har jag dock ingen aning om.
J-Star
Intressant artikel:

http://www.totse.com/en/law/justice_for_all/sf-legal.html

Why Fonts Cannot be Copyrighted

US COPYRIGHT OFFICE RULES FONT SOFTWARE NOT COPYRIGHTABLE

Helvetica-fonter finns att köpa direkt från Linotype för ca €25 styck.

http://www.linotype.com/526/helvetica-family.html

/J
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.