Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Signalhorn
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > Transportcentralen
siros
Tjena

Jag är på jakt efter en rejäl kompressor tuta som sitter monterade i lastbilar eller helst sådana som sitter på lok. Vet någon på forumet var man kan hitta dessa eller tipsa om tillverkare. Har googlat utan resultat.

//Siros
The Swede
För kompressorhorn till lastbilar är det bara att knalla in på närmaste ställe som säljer lastbilar och tillbehör, brukar finnas en stor skylt där det står Scania eller Volvo. :P
SG OLSSON
http://www.lastvagnsdelar.com kanske
Bappelsinmannen
QUOTE (siros @ Aug 14 2006, 21:23 ) *
Tjena

Jag är på jakt efter en rejäl kompressor tuta som sitter monterade i lastbilar eller helst sådana som sitter på lok. Vet någon på forumet var man kan hitta dessa eller tipsa om tillverkare. Har googlat utan resultat.

//Siros

Valfri lokverkstad, Borlänge, Hallsberg, Mjölby mfl.
En stor tårta brukar hjälpa! biggrin.gif

//Nisse
Bosse Fors
Biltema har budgetvarianter (sök på horn eller signalhorn på deras hemsida). Vill man vara lite "extravagant" finns ju alltid detta: Appelt styling (OBS! lyssningsbara bildlänkar)

Mvh, B
volvo_viking
Kanske personerna bakom detta vet?
www.bighorn.com
//Janne
Osprey
Om du ska använda det på en vanlig bil så får du tänka på att lastbilar är 24 volt, du måste alltså så att säga växla upp spänningen. Iofs inte så svårt och det finns säkert omformare att köpa för det, men det är ändå något som tillkommer.

Hornen på lok vet jag inte vilken spänning de drivs av, men det är säkerligen inte 12 volt iaf...

Men varför inte löpa hela linan ut så att säga och skaffa en begagnad "Hesa Fredrik", eller en mistlur från en större oljetanker...??? säkert tillräckligt för att väcka en medelstor svensk stad iallafall... tongue.gif
odenmedic
Vet allt varfor du vill ha Train Horn's, handla gör du typ Har
Bappelsinmannen
QUOTE (Osprey @ Feb 7 2007, 01:39 ) *
Hornen på lok vet jag inte vilken spänning de drivs av, men det är säkerligen inte 12 volt iaf...

Dom drivs av komprimerad luft, tuta inte för mycket bara så bromsarna låser sig! laugh.gif
Och som sagt, närmaste lokverkstad och en stor tårta (smörgås, med mycket räkor!!) så är ditt problem löst.

//Nisse
gislemark
QUOTE (Bappelsinmannen @ Feb 7 2007, 07:20 ) *
QUOTE (Osprey @ Feb 7 2007, 01:39 ) *

Dom drivs av komprimerad luft, tuta inte för mycket bara så bromsarna låser sig! laugh.gif
Och som sagt, närmaste lokverkstad och en stor tårta (smörgås, med mycket räkor!!) så är ditt problem löst.

//Nisse

Vad jag vet så är det bromsvätska i bromssystemet på en bil. Broms servot drivs av avsaknadet av luft (vakum).
Bromsarna på en lastbil däremot drivs med tryckluft.
Bengt
På tåg har man ett annat system där ett bortfallande styrtryck innebär applikation av bromsarna.

Vidare läsning - http://www.railway-technical.com/air-brakes.html

/Besserwisser
Bappelsinmannen
QUOTE (gislemark @ Feb 8 2007, 08:09 ) *
Vad jag vet så är det bromsvätska i bromssystemet på en bil. Broms servot drivs av avsaknadet av luft (vakum).

Jo, men om du läser tråden från början så står det så här:

Tjena
//Siros

Annars så har du ju rätt i sak.

Mvh Nisse
Bappelsinmannen
QUOTE (Bengt @ Feb 9 2007, 23:05 ) *
På tåg har man ett annat system där ett bortfallande styrtryck innebär applikation av bromsarna.

Vidare läsning - http://www.railway-technical.com/air-brakes.html

/Besserwisser

Ja fast på svenska lok och vagnar så tappar man bromsarna om luften försvinner.
Man har andra system utomlands men den svenska modellen är faktiskt vanligast.

Mvh Nisse
Pappsen
I alla fall i Sverige?
111 SSK BAT
Fiamm tillverkar ordentliga kompressor horn.
Bappelsinmannen
QUOTE (Pappsen @ Feb 12 2007, 20:42 ) *
I alla fall i Sverige?

OT

Korrekt uppfatat!
Skämt åsido, det är vanligast att när en vagn blir luftlös så blir den bromslös.
Detta för att vid rangering så släpps vagnarna över en rangervall och sedan bromsas dessa upp med skruvbromsar som sitter monterade vid spåret, tidigare användes en sorts bromsklossar som man la ut på rälser ("handskar"),

SLUT OT!

Mvh Nisse
(järnvägsnörd)
gislemark
QUOTE (Bappelsinmannen @ Feb 10 2007, 08:13 ) *
QUOTE (gislemark @ Feb 8 2007, 08:09 ) *

Jo, men om du läser tråden från början så står det så här:

Tjena
//Siros

Annars så har du ju rätt i sak.

Mvh Nisse

Noterat i den "blå skrivboken"
gislemark
Hittade denna Horn

Jag blir ruskigt sugen!!!
Skånsk makaron
Kockum Sonic

De e grejjer!

Kan komma med kostnadsförslag om intresse finns... wink.gif

Edit, grisfingrar..
gislemark
QUOTE (Skånsk makaron @ Feb 27 2007, 15:07 ) *
Kockum Sonic

De e grejjer!

Kan komma med kostnadsförslag om intresse finns... wink.gif

Edit, grisfingrar..

Lite overkill om jag får säga, men..... dribble.gif dribble.gif dribble.gif dribble.gif dribble.gif
Bappelsinmannen
QUOTE (gislemark @ Mar 1 2007, 20:37 ) *
Lite overkill om jag får säga, men..... dribble.gif dribble.gif dribble.gif dribble.gif dribble.gif
laugh.gif Nänä, när det gäller tutor finns det inget som heter overkill!!

//Nisse
gislemark
QUOTE (Bappelsinmannen @ Mar 1 2007, 21:42 ) *
QUOTE (gislemark @ Mar 1 2007, 20:37 ) *
laugh.gif Nänä, när det gäller tutor finns det inget som heter overkill!!

//Nisse

Undrar vad SÄKI säger?
T48
QUOTE (Bappelsinmannen @ Feb 13 2007, 08:18 ) *
QUOTE (Pappsen @ Feb 12 2007, 20:42 ) *
I alla fall i Sverige?

OT

Korrekt uppfatat!
Skämt åsido, det är vanligast att när en vagn blir luftlös så blir den bromslös.
Detta för att vid rangering så släpps vagnarna över en rangervall och sedan bromsas dessa upp med skruvbromsar som sitter monterade vid spåret, tidigare användes en sorts bromsklossar som man la ut på rälser ("handskar"),

SLUT OT!

Mvh Nisse
(järnvägsnörd)

Knappast - om du bara tömmer huvudledningen blir det fullbroms.

En skönt tyfon borde gå att hitta hos järnsvägsskroten i Nykroppa.
Stocken
OT: Hur fungerar sådana där skruvbromsar? Jag har jobbat lite med järnvägsfordon (i en ideell veteranjärnvägsförening men aldrig sett sådana bromsar). Slut kom.

/Stocken (också järnvägsnörd vissel.gif)

SLUT OT!

Mvh Nisse
(järnvägsnörd)
Bappelsinmannen
OT!
QUOTE (T48 @ Apr 11 2007, 16:44 ) *

Nix, ingen luft=ingen broms, 10 år på och runt rangerbangården i Blge har jag, vad har du för erfarenhet?

QUOTE (Stocken)
OT: Hur fungerar sådana där skruvbromsar? Jag har jobbat lite med järnvägsfordon (i en ideell veteranjärnvägsförening men aldrig sett sådana bromsar). Slut kom.

Dom sitter monterade på bangården och med hjälp av tryckluft så fälls dom upp mot rälsen, när vagnen passerar så tvingar hjulen den skruvformade cylindern på bromsen att rotera, och med hjälp av trögheten så bromsas vagnen upp, kallas även för rangerbroms eller spiralbroms.

Slut OT.
Mvh Nisse
T48
QUOTE (Bappelsinmannen @ Apr 11 2007, 18:25 ) *
OT!
QUOTE (T48 @ Apr 11 2007, 16:44 ) *

Nix, ingen luft=ingen broms, 10 år på och runt rangerbangården i Blge har jag, vad har du för erfarenhet?

QUOTE (Stocken)

Dom sitter monterade på bangården och med hjälp av tryckluft så fälls dom upp mot rälsen, när vagnen passerar så tvingar hjulen den skruvformade cylindern på bromsen att rotera, och med hjälp av trögheten så bromsas vagnen upp, kallas även för rangerbroms eller spiralbroms.

Slut OT.
Mvh Nisse

Mycket OT

Vad jag reagerade på var ditt svar till Bengt. Vad han skriver är nämligen helt rätt - ett fallande styrtryck (dvs sänkning av trycket i huvudledningen från 500 kpa) innebär på tåg med den vanliga tryckliuftsbromsen att bromsarna ansätts - inte till att de släpper. Det är ju därför ett våldsamt tutande kan sänka trycket så bromsarna ansätts Det är först när luften läckt ur förrådsbehållaren eller när man drar i lossningshandtagen och således tömmer vagnen på luft som bromsarna släpper. Jag tyckte helt enkelt ditt svar var ofullständigt

Nio år som förare av diverse spårgående fordon
Bappelsinmannen
QUOTE (T48 @ Apr 11 2007, 23:31 ) *
Mycket OT

Vad jag reagerade på var ditt svar till Bengt. Vad han skriver är nämligen helt rätt - ett fallande styrtryck (dvs sänkning av trycket i huvudledningen från 500 kpa) innebär på tåg med den vanliga tryckliuftsbromsen att bromsarna ansätts - inte till att de släpper. Det är ju därför ett våldsamt tutande kan sänka trycket så bromsarna ansätts Det är först när luften läckt ur förrådsbehållaren eller när man drar i lossningshandtagen och således tömmer vagnen på luft som bromsarna släpper. Jag tyckte helt enkelt ditt svar var ofullständigt

Nio år som förare av diverse spårgående fordon

Överjävligt mycket OT!

Du pratar om tåg(lok), jag pratar om vagnar.
Jag var nog lite snabb när jag svarade Bengt, det jag menade att svara på var hur en järnvägsvagn fungerar.

You say Tomato, I say tomato....

Slut OT

//Nisse
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.