QUOTE (Spett och slägga @ Aug 13 2006, 19:04 )

Som jag förstått, så har FM inte fått nya pengar att satsa på BG/insats, utan FM måste lägga ner/spara/skära ner för att få loss pengar till detta.
Man skrotar vårt gamla försvar, för att få ett nytt som ska skydda Sverige bättre?
Nästan allt satsas på Bg/insats, kan det vara en nitlott, ur säkerhets synpunkt?
QUOTE (J.K Nilsson @ Aug 13 2006, 18:05 )

Kan bidra med mer funderingar men då rör jag mig OT, trådskaparen kanske kan styra?
J.K Nilsson
Fortsätt gärna!

Det är som du säger inga nya pengar som kommer och ingågna avtal med industrin måste slutföras. Däremot har vi gjort oss av med en massa grejor som knappast kunde fungera under 1990-talet i ett invasionsförsvar av dignitet. Mindre förråd kostar mindre, mindre grejor innebär färre soldater som i sin tur sparar utbildningsplatser. Detta var den militära logiken, politikerna verkar se förändringen som ett sätt att spara pengar då vi inte skall ha lika många soldater. Problemet är när krigandet inte blir direkt kopplat till försvar av Sverige, hur många här skulle ställa upp i en insats med 9040A utan verkanspaketet?
Vi har också ett mycket fördelaktigt säkerhetspolitiskt läge som innebär att vi skulle kunna släppa arvet ifrån kalla kriget och utbilda och införskaffa prylar i liten mängd som kanske kan användas i framtiden och om läget skorpar till sig kunna utöka matriellinköpen. Insatsförsvaret är, som jag ser det, en panikåtgärd ifrån HKV för att kunna ge FM ett existensberättigande. Vi har gjort insatser förr med högre svansföring än nu och vi har definitivt haft fler soldater ute när UD stod ansvarig för att skicka soldater utomlands. Vårt gamla invasionsförsvar behövs inte för att skydda oss nu och det är knappt att vi behöver ett insatsförsvar också.
Globaliseringen och internationaliseringen har inte förändrat läget för FM så radikalt som det görs gällande. Däremot måste vi skapa och förbättra andra säkerhetspolitiska instrument som följd av globaliseringen och internationaliseringen. FM skall vara bäst att på att använda maximalt våld, vilket gör det till ett trubbigt instrument i andra sammanhang.
Kort sagt vi behöver inte FM i så stor utsträckning nu utan kan gott lägga stor del av försvarsbudgeten på forskning inför framtiden och inte som
Ny Teknik raporterar om. Tänk på att Storbritanien hade ett starkt försvar inför andra världskriget, problemet var bara att det var inriktat på att utkämpa ett första världskrig.
Den politisk-ekonomiska styrningen gör att försvarsbudgeten indexeras ned, vi håller i reela tal ungefär ca: 40 milijarder om år trots att prisindex och annat justeras uppåt. Följden blir besparingaringar och nedskärningar.
Nu till mina funderingar:
Skall man göra en insats får man räkna med att man gör sig ovänner om insatsen innebär att man tar någons ställning i en konflikt. Vad detta kan innebära är olika beroende på vilka mål och medel parterna har. Insatsen i Kongo, tidigt 1960-tal, innebar inte ett hot mot den vanlige svensken i Sverige. En insats i dag kan ställa till elände i Sverige, likt det England och Spanien fått smaka på. Dessa händelser har intressanta skillnader då England drabbades av inhemska "Al-Quida wannabees" medan Spanien tydligen drabbades av lite mer internationaliserade element. Den spanska och internationella reaktionen på händelserna i Madrid var också märkliga: I första läget antogs att ETA låg bakom händelserna och man lovade i Madrid att jaga dom skyldiga och omvärlden mummlade med till stöd. När det visade sig att ETA inte var skyldiga övergick detta mummlande till falsettskrik om vilket hot den internationella terrorismen var emot världen, som om de döda bryr sig om det var nordafrikaner eller basker som ställde ut ryggsäckarna.
Hotet om reaktion för att man "pissar någon i fickan" är ett verkligt hot och måste tas i beräkningen när en insats planeras. Att i efterhand tycka synd om sig själv är bara dumt och misserabelt. Detta innebär att vi måste noga fundera hur insatser skall göras och hur eventuella hot hemma kan undanröjas dessutom måste vi överväga kostnaderna för olika insatser. En kostnad - nytta analys måste således göras och det skulle förvåna mig mycket om missioner med hårda mandat är till nytta för Sverige.
Däremot måste vi veta vad vi skall göra om det behövs oavsett om det är i Afghanistan eller på slätta mellan Skövde och Såtenäs. Att skära i forskningen är oansvarigt då lever i detta vakum om vad FM skall kunna. Själv tvivlar jag på att vi framtiden skall mönstra 800 000 man med mestadels mauser, stålhjälm och tgb40, därför var det rätt att skrota invasionsförsvaret. Men vi skall inte lägga allt pengakrut på verkansdelen i FM (BG/insats) då det skulle kunna visa sig att vi blir tagna på sängen med omodern materiell och ledning i en inte allt för avlägsen framtid.
QUOTE (GD1 @ Aug 14 2006, 03:51 )

Självklart kan någon bli upprörd över att EU terrorstämplar dem men vad är alternativet? Norrmännen var inte direkt överförtjusta när Sverige inte gjorde någonting när Tyskland ockuperade Norge.
Vad var alternativet till att terrorstämpla Tamilska Tigrarna? Vad var anledningen?
Är det inte viktigare att få till en fred än att på ett pinsamt sätt försöka hålla på principer?
J.K Nilsson