Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stockholms skärgård?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Xenon
Hej alla!

Jag är nu på forumet, mitt första inlägg så hav tålamod med mig!

Tidigare i sommar var jag och åkte Stridsbåt 90E i Stockholms skärgård. Jag är med i Sjöräddningen (SSRS) och deltog i projektet Skärgårdspatrullen. Hade ett par underbara dagar på sjön och fick se mycket. Roligt att se den kungliga huvudstaden från sjösidan! smile.gif

Vi va bla och kollade på Siaröfortet på Kyrkogårdsön och ett gammalt (min-)förråd på ön Låren. Tog även en sväng inom den numera övergiva KA1s hamn. Tragiskt. Nu till min fråga:

-Kan ni tipsa om fler gammla övergivna militära öar där civila för gå iland?

Vill tilläga att jag själv är gammal flygmekare på F10. Höll på med J35 J Draken och SK60. Så gammla flygbaser är också intressant.

Mvh, fd VPL 818 Ahlgren smile.gif
eskil
Jo, jag känner till ett par spännande öar, men eftersom jag inte vet hur 'övergivna' de är så har jag aldrig vågat mig iland på dem.

Är det någon som vet ifall man numera får gå iland på ställen som Innre och Yttre Hamnskär vid Söderarm, St Hästskär vid Sandhamn och Järnholmen vid Utö?
Lockwed
jag tycker om de gammla befästningsverken på håkansskär, samt KA mätstationerna runt vattungarna, tyvärr så har dom på många utav dom gamla mätstationerna börjat mura igen gluggar och svettsa igen dörrarna angry.gif

Sisst jag var på håkansskär så fanns tom rälsen dom drog upp kanonen till vallen med och själva vevanordningen kvar(om det nu inte var en ammo hiss då, kanonvev är bara mitt antagande)

Mycket trevliga öar annars, som gjorda för att avnjuta en äggmacka med kaviar i en möpig pappas sällskap salute.gif
KD803
QUOTE (eskil @ Aug 11 2006, 16:31 ) *
Jo, jag känner till ett par spännande öar, men eftersom jag inte vet hur 'övergivna' de är så har jag aldrig vågat mig iland på dem.

Är det någon som vet ifall man numera får gå iland på ställen som Innre och Yttre Hamnskär vid Söderarm, St Hästskär vid Sandhamn och Järnholmen vid Utö?

Yttre Hamnskär ska ju vara avvecklat, men om det fortfarande är avspärrat ska jag låta vara osagt.
eskil
QUOTE (BJE @ Aug 11 2006, 17:41 ) *
Yttre Hamnskär ska ju vara avvecklat, men om det fortfarande är avspärrat ska jag låta vara osagt.

Jag får ta och undersöka saken på plats nästa vecka... ;)
Xenon
Tack för svaren.

Ska till Stockholm i helgen igen. Får se om det finns tid över.

/Jocke
EO4
I boken "militär utflykt" listas mängder av militära försvarsanläggningar i Stockholms skärgård. Boken kan beställas på bunker.nu
Xenon
QUOTE (EO4 @ Aug 15 2006, 12:04 ) *
I boken "militär utflykt" listas mängder av militära försvarsanläggningar i Stockholms skärgård. Boken kan beställas på bunker.nu

Den har jag funderat på att köpa! Är säkert en väldigt intressant bok. Någon här som har den?
Swed65
Jepp innehar ett ex.

Tyvärr finns det lite faktafel i boken (rättningar kan sökas på Bunker.nu ).

När det gäller Stockholms skärgård så finns det väldigt sparsamt med info om vilka öar som fortfarande är "militära" dvs. i bruk och med någon form av bevakning.

Nu är väl det inte så många kvar men det vore ju synd om någon kliver i land på fel ställe.

Gillar man militärhistoria är det en perfekt bok att inneha.
Agentorange67
Siarö fortet nära siarö... Vet inte om siarö stavas men det ligger blidö.
General Failure
När vi var ute och jagade sjöfågel i början av september så höll dom på att tömma Tyvskärs ERSTA 12/70 (ön brevid Söderarm).

Stora Rävskär (12/70) är helt "plomberat " med betong och det verkar som Hallskär (12/70) står på tur att bli "igenmurat" alla pjäser är borttagna och på dom som ej är igengutna sitter det "lock" av plåt.

Yttra hamnskär är helt avvecklat när det gäller Bunkrar/Pjäser m.m, allt är täckt av singel och flis? (det stog en mobil stenkross på ön..!)
det verkar dock som det fortfarande är landstigningsförbud där.

Innre Hamnskär är helt öppet men det finns inget att se där..

vidare så är radaranläggningarna på Karskär fortfarande i bruk.

Bunkerdemolering på Tyvskär

Hallskärs pjäsplats med Söderarm i bakgrunden

Pjäsplatsen igen

Gammal stabsplats på Hallskär förmodligen från 1940 med tanke på skicket

"Kronbryggan"

/General Failure
eskil
blyg.gif Att de ska vara så j*la grundliga...
Skoog
QUOTE (General Failure @ Sep 18 2006, 15:21 ) *
Yttra hamnskär är helt avvecklat när det gäller Bunkrar/Pjäser m.m, allt är täckt av singel och flis? (det stog en mobil stenkross på ön..!)
det verkar dock som det fortfarande är landstigningsförbud där.

Det finns fortfarande vissa anläggningar därute, vilken sort låter vi vara osagt, men det är fortfarande landstigningsförbud.
Teknikern
QUOTE (eskil @ Sep 18 2006, 16:13 ) *
blyg.gif Att de ska vara så j*la grundliga...
Ja det är tragiskt att se allt förstöras. Jag ska fan i mig sno en kommandocentral och ställa den i trädgården. dribble.gif

(Ja jag har stor tomt.) vissel.gif
Dizzy_keys
Försvarsmakten påminner om restriktioner vid skyddsobjekt

Publicerad: 29 juni 2007 kl 19:08

Så här i semestertider är det många som beger sig ut i Sveriges skärgårdar, därför vill Försvarsmakten påminna om vissa restriktioner som fortfarande gäller.

Även om skyddsområden ligger vilande efter ett regeringsbeslut, så gäller fortfarande tillträdesförbud för vissa skyddsobjekt. Exempel på skyddsobjekt med tillträdesförbud är Korsö och Yttre hamnskär på Ostkusten. Respektera skyltningen på öarna.

Vid andra ställen råder fiske- och dykförbud, där Försvarsmakten fortfarande har anläggningar under ytan. Förbuden är angivna i sjökorten.

Vänligen respektera förbuden och om osäkerhet råder kontakta Vakthavande befäl vid Marintaktiska staben, VB MTS, telefon 08-788 95 50.

http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=37904
eskil
QUOTE (Tikkanen @ Jun 30 2007, 20:06 ) *
Exempel på skyddsobjekt med tillträdesförbud är Korsö och Yttre hamnskär på Ostkusten. Respektera skyltningen på öarna.

Exempel...jaha ja...finns det ingen komplett lista? Hur ska man då kunna veta vilka öar man får gå iland på?
mdn
QUOTE (eskil @ Jul 1 2007, 11:29 ) *
Exempel...jaha ja...finns det ingen komplett lista? Hur ska man då kunna veta vilka öar man får gå iland på?
På de öar där du inte får gå i land sitter det skyltar. Jag åkte förbi Korsö igår och där satt det skyltar bedömt var femtionde meter. Svårmissat med andra ord.

/mdn
eskil
QUOTE (mdn @ Jul 1 2007, 11:53 ) *
QUOTE (eskil @ Jul 1 2007, 11:29 ) *
På de öar där du inte får gå i land sitter det skyltar. Jag åkte förbi Korsö igår och där satt det skyltar bedömt var femtionde meter. Svårmissat med andra ord.

Jo, Korsö är ju exemplariskt skyltat. Men hur är det med t.ex. Stora och Lilla Hästskär? De åker man ju sällan i närheten av ifall man inte har något ärende dit. Det kan ju vara bra att veta redan när man lägger rutten ifall det är någon idé att göra strandhugg för lunch på en viss ö.
mdn
Ja, skyddsobjekt på land är såvitt jag kan minnas inte utritade i sjökorten. Däremot är skyddsområderna det och ligger inte de flesta öar som är skyddsobjekt inom de områdena? (Så är det i alla fall i Korsöfallet.) Då borde de ju ge en hint om var det kan vara vanskligt att planera strandhugg där.

/mdn
hårdkår
Ängsholmen mellan Gällnö och Vindö. Var där själv i slutet på 90-talet. Finns ett fort där. Troligtvis väldigt igenbommat.

Annars en trevlig sida.
galnekocken
När jag gjorde lumpen HMS Ornö, så la vi till vid en ö som skulle kunna ha varit en bunkringsplats. Men det var också ett gammalt stenbrott där de högg ut statyer och fraktade in till stockholm, det stod kvar en stor staty, som det hade blivit något fel på, så de hade gjort en ny. Och den står inne i stockholm någonstans. Sen fanns det hällar som var översållade med stenhuggargraffiti. Kommer ej ihåg vad ön hette, någon som vet.
EO4
QUOTE (galnekocken @ Jul 3 2007, 17:27 ) *
Kommer ej ihåg vad ön hette, någon som vet.

Vätö utanför Norrtälje stämmer rätt bra in på din beskrivning.
galnekocken
QUOTE (EO4 @ Jul 3 2007, 17:38 ) *
Kommer ej ihåg vad ön hette, någon som vet.

Hittade denna länk, är nog som du säger. http://www.hamnen.se/index.php?option=com_...&Itemid=206
AdamKalle
QUOTE (hårdkår @ Jul 2 2007, 19:43 ) *
Ängsholmen mellan Gällnö och Vindö. Var där själv i slutet på 90-talet. Finns ett fort där. Troligtvis väldigt igenbommat.

Fanns snarare, det revs till oigenkännlighet och plomberades 2000. Innan dess var bara huvudingången igenmurad. Huruvida de som åker på seglarläger där idag får höra historierna om den spökande översten nu när det inte finns så mycket till fort kvar att berätta historier om är också okänt.
sisuchef
Inte stockholms skärgård men ändå.
Var i huvudstaden igår, parkerade i carparksgarage på regeringsgatan, ner i källaren bara, döm om min förvåning när jag hittade slussar, rikta betongskjutdörrar etc. välvt tak. Vad har det använts till? Eller är det "bara" ett simpelt skyddsrum?
johanp
När jag gjorde lumpen HMS Ornö, så la vi till vid en ö som skulle kunna ha varit en bunkringsplats. Men det var också ett gammalt stenbrott där de högg ut statyer och fraktade in till stockholm, det stod kvar en stor staty, som det hade blivit något fel på, så de hade gjort en ny. Och den står inne i stockholm någonstans. Sen fanns det hällar som var översållade med stenhuggargraffiti. Kommer ej ihåg vad ön hette, någon som vet.

QUOTE (EO4 @ Jul 3 2007, 17:38 ) *

Nån som vet vart man kan läsa mer om den tidigare militära aktiviteten på den ön?

Vet att det har funnits lyssnarapparat, 10,5 cm lvkanbatt, 150 cm strålkastare, 40 mm lvakan och 25 mm lvakan placerat där men inte fått nån info om varför det var där samt när det försvann.

Vore såklart också skoj att veta mer precist vart på ön det var grupperat, hur det var bemannat osv.
seglande
Brukar segla en Skuta runt i skärgården, och då stöter man på en del militära öar...

En bra ö där militären har en massa hus kvar, och igenbommade bergsväggar är Låren, bredvid Lådna, ganska mitt i hela skiten i skärgården. Fungerade tydligen som ammo-lager förut. Massa hus, vägar och konstiga spår i marken. Kul ö att vara på. Alla barnen som seglar springer jämt runt och plockar tomhylsor där...

Vätö-berg, som nämnts ovan, finns bara ett ganska stort hus kvar på, som ändå används till viss del. De hade glömt låsa en gång vi var förbi nämligen... smile.gif

Upp i skärgården, vid Lidön finns också en ganska schysst stor grej man tidigare kunnat skjuta med, en massa hus samt lite bunkrar.. också kul att gå runt och kolla på....
General Failure
Lite bilder från en annan ö i Söderarms skärgård, nämligen Mannskär med dess gamla PS15..

Slutligen en bild från östra bryggan på Yttre Hamnskär (jag vet, det är FORTFARANDE landstigningsförbud där)

trädet
Men fan att vi sket i yttra hamnskär och lade oss i innra hamnskär... det va verkligen på håret att vi beslutade oss för att skita i yttra... Och jag hade ingen aning om att de va landstigningsförbud där...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.