QUOTE (funflower2 @ Apr 10 2007, 12:08 )

Hej!
Jag är ny medlem här och ser på flera inlägg att det är samma tankar som rör sig hos flera som hos mig.
Min pojkvän har ännu inte åkt iväg och det kommer säkert att dröja ett tag tills han gör det också. Men för mig är det helt nytt med den här världen (vi träffades för ett halvår sen) och eftersom han redan gjort utlandstjänst innan vi träffades, så är det mer främmande för mig. Han har varit i Kosovo och söker nu utlandstjänster i både Kosovo och Afghanistan här framöver. Jag vill stötta och vill inte vara ett hinder för att han ska komma iväg, men det är klart att det känns jobbigt att tänka tanken att han ska åka, speciellt när man inte hunnit få en gemensam stabil grund att stå på. Jag hoppas att vi hinner att få det innan det blir aktuellt att han åker.
Men det jag ville säga är att jag hela tiden får höra av andra att jag måste köpa läget, han har valt att arbeta inom Försvaret och då måste jag förstå att det kommer att innebära utlandstjänster, jag måste förstå hur det är när de kommer hem, jag måste förstå att det är en annan värld och som en andra familj på missionen osv osv. Jag förstår - men vill också få en viss förståelse tillbaka. Jag tror att jag skulle vara stark nog att orka att han åker iväg, det är inte det, utan jag är rädd för att det aldrig kommer att vara över... När han är klar, då vill han väl åka på nya uppdrag? Och nya? Och nya... Han har pratat om familjemissioner, men hur vanligt är det att man får åka på sådant?
Jag tror att jag vet hur jag känner, men behöver väl kanske bara några upplyftande tips och råd på hur man orkar med ett liv som "militär-fru"....?
Många bra inläfgg, jag ska läsa vidare

Åsa
Hej Åsa!
Jag känner på pricken igen mig i vad du skriver, min sambo sa till mig efter tre veckors förhållande att han skulle söka utlandstjänst och jag kände precis som du. Det tog dock tre år in i vårt förhållande innan han väl åkte. Jag kände likadant ända fram tills det att han hade åkt.
Han åkte i höstas och kommer hem om en vecka! Jag är glad att han åkte men jag ska inte sticka under stolen med att det har varit skitjobbigt mellan varven men det fungerar ändå bra! Ovetskapen var nog det som gjorde att det var så jobbigt innan han åkte.
Jag kan bara säga att jag vet hur du känner men det går lättare och bättre än vad man tror, oftast! Man blir starkare som par.
Familjemissioner är väl inte, vad jag vet, så jätte vanligt i Sverige men det förekommer och vad jag har förstått är det mer observatörstjänster.
Ta det som det kommer och försök att inte oroa dig, det kommer gå bra!
Kram
Kristina!