Hej.
Jag ska mönsrta till våren och är sugen på att söka som skytt eller förare i Strf90.
Dock har jag en pissigt liten hörselnedsättning som jag inte märker av förutom när man ser det på hörseltesterna. Nu menar jag en jävligt minimal nedsättning. Går det ändå att komma in eller måste man vara "perfekt"?
Har någon här nån erfarenhet av den tjänsten? Är det tungt? Var det kul/intressant? Är nyfiken då man blir där ett tag ifall man skulle komma in.
Finns gott om trådar i frågan, men ett snabbt svar är att det blir svårt att få en besättningsplats om man har hörselnedsättning redan innan inryck. Ränas som bullrig miljö oc FM är rätt känsliga på den biten.
Det var ju mindre kul.
Man kan inte bara säga att man är redo att riskera lite skador för kun och fosterland då? ;)
fogel02
Aug 10 2006, 18:28
popo hur låga ljud hör du ?
och nej det funkar inte att säga att man riskerat lite skador för kung och fosterland
Det var tänkt som ett skämt.
Har inte siffrorna i huvet (ska be att få dom skickade från sjukan.)
Dock har jag aldrig märkt av att jag hör sämre och har inte några problem alls med det. Fast jag då och då utsätts för höga ljud så har jag inte tagit nån skada av det.
Och det som syntes på pappret var en liten nedsättning på nån frekvens. Och därför mygla jag och skrev i mönstrings pappret att jag inte hade nån nedsättning. Sen om polisen kommer och knackar på dörrn en dag pga det är en annan sak.
Är det nån fördel att berätta att man är/var Hv-ungdom? Jag har hört olika allt från att dom skickar hem en för att dom tror att man är nån vapenkåt stridspitt till att det bara är positivt att berätta.
FBU - Sjölin
Aug 10 2006, 20:38
Man ska tala om att man varit ungdom inom försvaret vid mönstringen ;) Däremot så är det inte så poppis att tala om det för sina befäl och kamrater i lumpen, du får då mycket uppmärksamhet av VISSA befäl. Och din kamrater kan komma att tycka du är dryg o jobbig.
Men om du har vare med i HV eller FBU ungdom så kan du ju nyttja dina kunskaper lite dold så ingen märker :P
Jo jag har fått höra att folk kan bli lite irriterade över det om man skryter om det. Det kan jag själv förstå.
Blir att smyga med det och göra som du sa.
Detta kanske låter lite konstigt men.
Om hörseln är tillfälligt försämrad tex om man har varit på en konsert visar dom nån nåd då eller blir man ändå petad ifall man hör lite kasst på testet?
QUOTE (Popo @ Aug 10 2006, 21:49 )

Detta kanske låter lite konstigt men.
Om hörseln är tillfälligt försämrad tex om man har varit på en konsert visar dom nån nåd då eller blir man ändå petad ifall man hör lite kasst på testet?
Om jag läser mellan raderna så tolkar jag det som att du undersöker möjligheten att skylla på att du var och lyssnade på Metallica eller nåt dagen innan mönstringen vilket jag tycker verkar ganska dumt i så fall. Personligen tror jag inte att de tar någon hänsyn till det på mönstringen efetrsom man själv bär ansvar för sin hörsel när man går på konsert. "På min tid" gjorde vi dessutom ett hörseltest till strax efter inryck och ett strax innan muck. Ingen av de jag ryckte in med "åkte dit" i de hörseltesten men ett antal av de som ryckte in som meniga ett par månader senare visade sig ha hörselskador som gjorde att de blev hemförlovade med omedelbar verkan.
M a o kan det innebära att du rycker in som skytt/fö men att hörseltestet på förbandet gör att du tvingas byta tjänst eller blir hemförlovad. Varför bedömningarna på mönstringen respektive förbandet är olika vet jag inte. En tes jag har är att den kravspec som FM ställer inte är riktigt överensstämmande med verkligheten och att förbandet därför har hårdare krav.
Summa summarum: Du tjänar ingenting på att fuska på mönstringen. Det kan till syvende och sist innebära att du inte klarar din vpl eller att du får framtida men.
Huga. Du har nog rätt. Finns det några mindre krävande tjänster där man kanske kan komma in med lite sämre hörsel? Inget kontorsjobb utan där man är ute och gör något.
Fk Satan
Aug 10 2006, 21:32
FUSKA INTE!
Det är inte bara du som förlorar på att du FUSKAR. Utan även den individ som fick frisedel för att du tog platsen trotts att någon annan var bättre lämpad för den tjänsten. Och vi skattebetalar är oxå förlorare om du fuskar eftersom vårt försvar av landet blir sämre eftersom du fuskade!
Skuggan
Aug 10 2006, 21:35
ang HVU/FUu (ja, det heter inte FBU längre!)
ett tips är "dont ask, dont tell", dvs, är det ingen som frågar så säg inget.
visa istället att du är uppmärksam och lär dig snabbare än kamraterna, det KAN ge fördelar (eller så blir de misstänksamma och frågar, det är en balansgång detdär)
och för tusan, hjälp dina kamrater när de har problem, men säg fortfarande inget om din bakgrund!
och OM de frågar, ljug inte....
vad gäller hörselskador osv....
VISS variation från "normal" hörsel får förekomma.
för mig/oss så var kraven stenhårda (låg i artilleriet), men vissa avvikanden i hörseln godkändes ändå, så länge de låg inom vissa gränsvärden.
kan inte tänka mig att det är någon skillnad på pansar förbanden.
vi gjorde 2 planerade hörseltest (1 vid inryck och 1 vid muck), dock gjorde jag 3 test, 2a gjorde jag några veckor efter det första pga att mina comtacs "läckte" och jag fick lite ringande i öronen.
dock gick den hörselnedsättningen bort efter ett par dagars hörselvila (ensam på kasern och med hörselskydd på mig)
Så även fast man hör lite sämre nu menar jag mycket lite. Så kan man få komma in ifall man gör bra ifrån sig på dom andra testerna?
Skuggan
Aug 10 2006, 21:45
QUOTE (Popo @ Aug 10 2006, 22:40 )

Så även fast man hör lite sämre nu menar jag mycket lite. Så kan man få komma in ifall man gör bra ifrån sig på dom andra testerna?
snarare ifall du ligger inom gränsvärdena för hörseln.
men sådant kan du bara få reda på när du mönstrar och inte på ett forum på nätet...
så, lycka till, och var nöjd, oavsett vilken tjänst du får....
INGEN tjänst är mindre viktig, alla måste finnas på sin plats för att det skall funka i slutet.
Jo jag blir nöjd med dom flesta tjänster.
Dock är jag inte ett dugg sugen på att sitta och pilla på nån radio eller liknande ute i skogen.
Inget illa menat mot dom som sysslar med liknande saker det är bara vad jag känner.
SG OLSSON
Aug 10 2006, 22:04
Precis som skuggan säger så är kollen på art stenhård. Detta naturligtvis pga den höga risken för hörselskador inom art.
Det blev ett himla halå när jag hörde bättre på utrykningstestet än vid inryck. Hörde vid inryck ok på alla frekvenser. Vid utryck hörde jag ok på alla frekvenser vid 8db vilket är mycket låg volym
Nu känner jag mig lite lungare får se hur det går på mönstringen. Ska jävla mig hårdträna så man har något att komma med.
Kan passa på att fråga nu är det pratas om Art. Är det sant att man inte får sitta för länge brevid en Haubits när den pangar på?
Jag har hört att man börjar blöda ur näsan av tryckvågen som uppstår.
Mercai
Aug 11 2006, 09:36
Hej,
Jag gör lumpen just nu och ligger som vagnschef på en strv 122. Hade en liten hörselnedsättning på ena örat, men detta var absolut inget problem sa dem. Så du kan nog vara ganska lugn om den nu är så minimal som du säger.
Mvh Ola
Det var just det svaret jag hoppats på
Skuggan
Aug 11 2006, 16:54
QUOTE (Popo @ Aug 10 2006, 23:19 )

Nu känner jag mig lite lungare får se hur det går på mönstringen. Ska jävla mig hårdträna så man har något att komma med.
Kan passa på att fråga nu är det pratas om Art. Är det sant att man inte får sitta för länge brevid en Haubits när den pangar på?
Jag har hört att man börjar blöda ur näsan av tryckvågen som uppstår.
det är delvis sant, speciellt när man skjuter med de kraftigare laddningarna....
säkerhetsreglementet säger max 6 skott/dygn (gäller inom 25m från pjäserna) vidd laddning 5 och 6 på haubits 77A och 7 - 9 på haubits 77B
blir man utsatt för trycket längre så fins det RISK för "tryckskador", och de påverkar ju då främst näsan vilket gör att man kan börja blöda näsblod...
samma gäller väl på grg också vill jag minnas.
men för att börja blöda näsblod gäller oftast att man blir utsatt för trycket MÅNGA gånger...
vi hade lite problem med det på slutövningen, då stod pjäserna grupperade 25m från varandra, så varje skott räknades dubbelt för de 2 ytterpjäserna och trippelt för de 4 mittersta pjäserna (altså 2 skott per skytt/laddare/riktare.... blev lite problem när vi skulle skjuta 6 skott/pjäs med högsta laddningen då (förevisning för ÖB + andra förband)
Prizephitah
Aug 18 2006, 12:16
Gjorde lumpen som Fö Strf9040 Nämnde min tinnitus vid mönstringen, men det sket de fullständigt i. Fick lite försämmringar i hörseln under tjänstgöringen och bad om ett extra hörselprov ca 4 månader in i utbildningen. Mycket riktigt hade den försämrats lite grann, men det sket dom oxå i. Så hörseln är inte viktigt att den är perfekt. Föraren har den klart bullrigaste platsen (man sitter bredvid en 14 liters V8) och ibland kan det vara svårt att höra vagnchefens order när man kör. Jag skulle trots detta tro att det är en av de roligare tjänsterna i armén.
QUOTE (Mercai @ Aug 11 2006, 10:36 )

Hej,
Jag gör lumpen just nu och ligger som vagnschef på en strv 122. Hade en liten hörselnedsättning på ena örat, men detta var absolut inget problem sa dem. Så du kan nog vara ganska lugn om den nu är så minimal som du säger.
Mvh Ola
Läste någon annanstans att P7 inte har 122:an i år. Var det felaktig info?
QUOTE (simon @ Aug 18 2006, 22:48 )

QUOTE (Mercai @ Aug 11 2006, 10:36 )

Hej,
Mvh Ola
Läste någon annanstans att P7 inte har 122:an i år. Var det felaktig info?
Ja då har du fått felaktig info, P7 kör 122 i år.
Strv S
Aug 24 2006, 23:52
tjena, ska rycka in på Stridsvagnskompaniet -08 i boden
Funderar över om chanserna att göra utlandstjänst ökar om man är på 9040 jämfört med Strv 122?
Fältis
Aug 25 2006, 09:07
QUOTE (Strv S @ Aug 25 2006, 00:52 )

Funderar över om chanserna att göra utlandstjänst ökar om man är på 9040 jämfört med Strv 122?
Om du vill göra utlandtjänst så kommer du få göra tre månaders extra utbildning, och när du har gjort den så får du åka.
Strv S
Aug 25 2006, 09:56
QUOTE (Fältis @ Aug 25 2006, 10:07 )

QUOTE (Strv S @ Aug 25 2006, 00:52 )

Om du vill göra utlandtjänst så kommer du få göra tre månaders extra utbildning, och när du har gjort den så får du åka.
Jo det vet jag, men iomed att det inte finns några 122:or i US och jag antar att dom inte kommer omskola mig på strf 90 så funderar jag vad man egentligen kan få för tjänst om man söker US
Oh om det är värt att försöka byta till Strf 90 som Vpl tjänst.
Är du vagnchef, förare eller skytt på en 122:a så skall det enligt uppgift vara en relativt mjuk övergång till 9040 om man nu skulle söka till ett 9040-förband.
Simon, vem har sagt det?
Jag vet att ett par strvutbildade soldater fick strfutbildning i IA03. Men det var nog mest undantag. Då fanns utbildningstiden, även om den var lite kort i jämförelse med vad vpl får, det lär den inte göra för ett rotationsförband. Det går alltså, men det ska finnas tid att utbilda och råda brist på strfutbildade.
Strv S
Aug 25 2006, 11:31
så då är fågan om jag man skulle skicka in en begäran om förflyttning till PB på Pansarskytte istället?
QUOTE (Mats @ Aug 25 2006, 12:25 )

Simon, vem har sagt det?
Jag vet att ett par strvutbildade soldater fick strfutbildning i IA03. Men det var nog mest undantag. Då fanns utbildningstiden, även om den var lite kort i jämförelse med vad vpl får, det lär den inte göra för ett rotationsförband. Det går alltså, men det ska finnas tid att utbilda och råda brist på strfutbildade.
Min Plutonchef.
Tiden att skolas om från förare/vc/skytt på 122 till förare/vc/skytt på 9040/Galten/203 torde finnas under de ~5 månader som 3:e terminen innebär...?
QUOTE (simon @ Aug 25 2006, 12:47 )

Tiden att skolas om från förare/vc/skytt på 122 till förare/vc/skytt på 9040/Galten/203 torde finnas under de ~5 månader som 3:e terminen innebär...?
Ja, 5 månader räcker att lära sig Strf 90 på, men det blir 2-3 månader mindre att öva förbandet. Och så länge som det finns stridsfordonsutbildade med 10-7-7 som söker så blir det svårt för stridsvagnsutbildade. Givetvis är det möjligt att det blir sådan brist, det är det kanske redan, men det är inget jag skulle önska, eller sätta pengar på.
Strv S
Aug 25 2006, 12:25
QUOTE (simon @ Aug 25 2006, 12:47 )

QUOTE (Mats @ Aug 25 2006, 12:25 )

Simon, vem har sagt det?
Min Plutonchef.
Man får hoppas på det.
visst utbildas du till PB på 122:an Simon?
Strv S
Aug 27 2006, 20:59
aja, jag håller mig kvar på min nuvarande tjänst.
Ser fram emot inryck trots att det är ett tag kvar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.