Help - Search - Members - Calendar
Full Version: USAs motiv till vietnamkriget
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
fairfax
I en tidigare tråd påpekade jag att USA inte "förlorade" vietnamkriget, tänkte komma med en förklaring på detta nu.

Det officiella själet är "att utrota kommunismen" osv. Detta har blivit allmänhetens sanning då media har flitigt rapoterat detta b.la. (Media i USA är en mäktig propaganda aparat, som bland annat Hitler him self var imponerad av. Detta på grund av att USA lyckades få sitt pacifistiska folk krigshetsat på månader innan VK1.)

Till saken, sanningen om vietnam är den att efter att fransmännen hade blivit utkastade blev det val osv. Vietnam var på väg att bli ett "lyckat exempel" på ett land som lyckades slå sig fritt från västmakterna. Med det menar jag, fria från "fri handeln" och kolonialmakter.

"Fri handel" använder ett exempel för att förklara, Guatemala. Guatemala har enormt bördig jord, skulle kunna ha ett framgångsrikt jordbruk. Istället svälter folk ihjäl, detta pga. att all jord i stort sett ägs av US. företag som odlar bananer m.m. 1954 var det svår svält i Guatemala och den dåvarande regeringen förstod då att det inte kan fortgå på samma vis, US. företag äger marken, odlar den och transporterar utan tullar ut varorna och säljer dem. Pengarna stannar i US. företagen och inte ett nickel förutom slavlönerna stannar i Guatemala. Guatemala tjänar med andra ord nada, de blir utsugna helt enkelt. Dåvarande regering i Gu. försökte gör något åt detta, National Fruit som US. företaget hette fick nys om detta och medelade US. myndigheter. Som följd fixade CIA en "vänlig" regering och en statskupp som tillsatte denna regering så att "fri handeln" eller det "lämpliga investeringsklimatet" som det också kallas kunde fortsätta. För att folket inte skulle göra uppror och störta regeringen får de bistånd i form av vapen. Fint va...

Vietnam kunde då bli ett exempel på en stat som slog sig fri från detta, det kunde inte USA riskera därav kriget. I sydvietnam satt en tillsatt "vänlig" regering men folket var inte US. positivt. Där av bombningarna av sydvietnam under hela kriget. Agent Orange användes ockås långt tidigare i sydvietnam än i norr. Militärt förlorade USA kriget men politiskt var alla mål uppfyllda, och det var ju då just att säkra sina tillgångsrika "slav" länder likt guatemala. Thailand, Korea m.f i närregionen var säkrade så målet var uppfyllt. Vietnam blev också ett ypperlikt avskräckande exempel på hur det går om man bröstar sig.

Iraq är även det ett bra exempel som följer precis samma mönster. Saddam är tillsatt av USA, har har varit lojal mot USA länge, USA och Iraq har varit nära. USA har investerat i Iraq och köpt billig olja. Tills en incident på en amerikans ambasad ockuperad av iranska terrorister. USA tvingades sälja vapen till iran för att få ambasadör m.f. frisläppta. Detta var under Iraq-Iran kriget. Då svor Iraq att aldrig mer ha något med USA att göra. Då började Saddam bli olydig allt eftersom och med Kuwait var måttet rågat.

Så vietnamkriget var som alla andra krig USA har varit inblandade i helt av industriellt intresse, det handlade om att säkra sina tillgångar. USA har i dagsläget lyckads med att råffa åt sig 80% av jordens totala tillgångar.

Källa:
Noam Chomsky Skurkstater, Noam Chomsky What Uncle Sam Really Wants. Mf. Chomsky har gjort grundliga undersökningar för sina böcker i statliga arkiv bl.a. Så det han har publicerat är inga funderingar utan råa fakta.
Fu Gson
en tips till dig fairfax, källhänvisningar!!!! utan källhänvisningar ingen sanning, ungefär.

om man får gissa källan så känns Chomsky ganska aktuell? ellerrrr?
fairfax
Fu Gson: Det är taget och åtgärdat!

Stämmer det är Chomsky, intressant läsning, har du själv klämt någon av hans böcker?
Fu.Bar
QUOTE (Fu Gson @ Okt. 23 2002,13:41)
utan källhänvisningar ingen sanning, ungefär.

Jag tror inte källhänvisningar gör varken till eller från i det här fallet. Med bevis och källforskning närmar man sig möjligen det sanna händelseförloppet, medan motiv och anledningar endast finns i människors huvuden. I en mordrättegång kan du om du har den rätta bevisningen fastställa precis vad som hände, men du kan aldrig krypa in i gärningsmannens hjärna och se varför han gjorde det.

Se det som en teori - tro på det om du vill. För övrigt tycker jag det luktar politisk diskution i knutarna, så det kanske är bäst att vi smyger tyst härifrån..

---
Edit: fairfax hade tydligen hunnit svara innan jag skrev detta så här står jag som en fåne med kuken i munnen när snabbtåget dundrar förbi
fairfax
Meningen var inte att det skulle bli politiskt, jag ställer mig inte på någon sida i frågan, det var bara en redovisning för ett motiv som är långt mer korrekt än "utrota kommunismen"

dock delar jag din uppfattning att det kan leda till den typen av diskusion...
86-1031221363
Tror sanningen oftast är mycket mer komplicerad. Finns det 5 olika teorier om varför något skedde är det min uppfattning att oftast kan alla 5 vara korrekta, fast i lite olika grad.

Min personliga uppfattning är att världen inte styrs av de motiven som vissa försöker sprida genom tidningar och tv. Bl.a tror jag inte USA´s största anledning att anfalla Irak är för att de är rädda att han ska bygga en atombomb för att sen skicka på USA. Håller själv på att läsa Chomsky, tycker dock att han är lite väl enkelspårig.

Nåja, som sagts innan. De riktiga orsakerna får vi troligvis aldrig reda på. Jag satsar mina pengar på en blandning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.