Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Om ni dör?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2
Dexter
QUOTE (SToH @ Sep 19 2006, 11:16 ) *
QUOTE (larsev @ Sep 18 2006, 23:31 ) *

Här återfinns den då med Borås Hemvärnsmusikkår samt Boråskören.

Det där var nog det finaste jag hört på länge..
Tack.

Satt och funderade på varför jag blev tårögd när jag lyssnade på den innan jag kom på att den spelas i dokumentären om Helge 99.

Väldigt vacker.

/Dexter
HrH
Hmmmm, vad jag har valt :

Klassiskt stycken : Stravinsky, Igor - Finalen ur Eldfågeln, efter detta stycke är spelat skall kistan sänkas ner eller transporteras bort.
Psalm 1 : lutar åt 169B om jag kommer ihåg rätt, dock hoppas jag att den sjungs av en kvinnlig kvartet
Psalm 2 : Ej vald ännu...
Modern stycke : Eftersom det är slutet på det vi vet så ska det helst vara något stillsamt, så här lutar det åt Alanies Morrisette - Thank U

Har redan varit hos begravningsbyrån och frågat om jag får provligga en kista bara för att veta om det är bekvämt. Min doktor har jag frågat om min hälsa och han skickade mig till psykiatrikern som frågade om jag inte hade redan gjort nog med tokigheter eller om jag ville träffa en psykolog. Psykologen frågade om jag var självmordsbenägen och jag frågade honom vars han får sådant ifrån och han skickade mig till en socionom som fick nog och frågade varför jag var hos henne, jag svarade som jag alltid gjort "Inte fan vet jag?". Sedan var det dags för den där allmänläkaren vad jag skulle göra och då blev det som det blev, jag skulle tänka mig att man ska inte bara acceptera döden så där bara hur som helst, man ska vara lite skraj för den också.
pappa6116
eva cassidy
autumn leaves

http://www.youtube.com/watch?v=I9pZcHQlX6k

En av de stora rösterna som tyvärr inte längre finns med oss, hon gick bort för nåra år sedan i cancer men. När hon 2 veckor kvar att leva så anordnade hon en konsert där hon gjorde sitt sista framtädande i form av
Somewhere over the rainbow
tillägnad sin far.... :(

http://www.youtube.com/watch?v=JGE_Fd9B6-4

det här är dock en tidigare inspelning... blyg.gif
Maul
Jag tror nog Highland Cathedral skulle platsa in för min del, speciellt om den framförs på säckpipa. Gärna efterföljt av Vid dagens slut.

Det är två låtar som ligger mig nära till hjärtat.
Sljivovica
"On The Road Again" med Johnny Cash..
Som bekant så tynar en peacekeeper aldrig bort.
Han upptäcker ett nytt missionsområde och gasar vidare.. saint.gif salute.gif
SemperMetamContingimus
Dropkick Murphys - The Green fields of France.

Tycker den är så skön och lite passande om jag skulle dö i närtid iallafall... tveka.gif
Stratoknaster
En väldigt stämningsfull sak när min morfars farbror (gammal yrkesmilitär) begravdes var när ett ensamt horn blåste tapto i alla fyra väderstrecken (detta var dessutom vid solnedgångstid)... ngt liknande skulle jag vilja uppnå på min egen dödsfest svårt att beskriva men det var väldigt vackert.
the_only_of_me
Ben Folds - Landed... http://www.youtube.com/watch?v=54eNjLgImLs
golffoxtrotfive
QUOTE (larsev @ Sep 18 2006, 23:31 ) *
QUOTE (Krook @ Sep 18 2006, 22:56 ) *
QUOTE (larsev @ Sep 18 2006, 22:50 ) *

Vid dagens slut av Owe Green spelandes av en musikkår är självskriven.
Vid dagens slut börjar med att Tapto blåses av ett signalhorn, därefter spelar musikkåren Bred dina vida vingar där taptot vävs in.
Vid dagens slut avslutas med avslutningen av taptot återigen med ett ensamt signalhorn.
Jag skall se om jag inte kan lägga ut en mp3 med denna låt.
Återkommer lite senare med detta.

Ja, den är fantastisk, framför allt live framförd av Arméns musikkår eller motsvarande.

/K

Här återfinns den då med Borås Hemvärnsmusikkår samt Boråskören. saint.gif
OBS! Filen är i wma format och är mkt stor blink.gif

hejsan, jag tog mej friheten att sno din underbara begravningssång som du postade här på forumet, länkade den på fredsbaskrarna http://www.fredsbaskrarna.se/modules.php?n...amp;p=3308#3308 för en kamrat som jag tjänstgjorde med för 30 år sen
Hans Engström
QUOTE (Bushi LG @ Aug 11 2006, 09:58 ) *
Lite undrande bara över titeln på tråden "Om ni dör?" Vem skall INTE dö? Det borde väl rimligtvis heta "NÄR ni dör?"

... messerschmitt... biggrin.gif

Statistiskt säkerställt är att 100% som nu läser det här inlägget inte har dött ännu. Fast det finns ju sedvanerätt också...

Ingen begravning för min del, och om de efterlevande vill ha minnesstund så får dom välja musik, jag kommer inte att bry mig i det läget.
Fredas
Själv föredrar jag att inte ha någon begravning. Jag vill bli kremerad och utspridd antingen på gotland, i de sweiziska alperna eller i Skottland.

Om de ändå bestämmer sig för att ha någon sorts ceremoni vill jag ha låtarna:

Goo Goo Dolls - Iris
Jeff Danna - The Blood of Cu Chulainn (Låten från Boondock Saints)
ZolnierzPolski
Psalm: Närmare Gud till Dig
Psalm: Härlig är Jorden (OBS! Framförs här på norska!)

Sen önskar jag även att den polska nationalsången framförs. salute.gif

Jag vill att ceremonin sker i kyrkan i Przezmierowo, Poznan, Polen (även fast jag inte är katolik).
Går inte detta så vill jag att det sker i S:t Olofs Kyrka i Skellefteå
AnimalMother
- Gladiator Theme song - Elysium

- Brothers in Arms

Avslutat med metal från In Flames - Dead Eternity
E-Sign Andersson
Jeff Buckley - Halleluja tycker jag är fin!
trädet
Min begravning vill jag att den skall vara en "trevlig" tillställning. Inga tråkiga kläder, utan att folk skall komma i "vanliga kläder".

låtar:
swing life away - rise against
mad world - michael andrews
pappa6116
QUOTE (pappa6116 @ Sep 20 2006, 05:59 ) *
eva cassidy
autumn leaves

http://www.youtube.com/watch?v=I9pZcHQlX6k

En av de stora rösterna som tyvärr inte längre finns med oss, hon gick bort för nåra år sedan i cancer men. När hon 2 veckor kvar att leva så anordnade hon en konsert där hon gjorde sitt sista framtädande i form av
Somewhere over the rainbow
tillägnad sin far.... :(

http://www.youtube.com/watch?v=JGE_Fd9B6-4

det här är dock en tidigare inspelning... blyg.gif

*Edit fixade lite döda länkar*

Länk 1
http://www.youtube.com/watch?v=K7-haKkFnT8

Länk 2

http://www.youtube.com/watch?v=eUwTdqPkluY
Neemo
Om jag dör ung så ska fanimig folk sörja!
Det kan tyckas själviskt. Men det är ju ändå min egen begravning och så många sånna kommer jag ju inte få rolleyes.gif

Låt 1
Forever young - Alphaville

Låt 2
Kom ihåg mig då - Lars Winnerbäck

Sen kom jag inte på nå mer
Att jag inte har några psalmer är därför jag inte är särskilt bevandrad inom det ämnet.
Och klaga inte på mina tolkningar av låtarna tongue.gif
danro
På den andra sidan - Lars Demian

Inte riktigt min musikstil, och jag är inte kristen, men det är ändå en skön låt.
Känns rätt på något sätt.
Kolind
Det finns nästan för mycket musik som jag vill ska spelas, ska spelas massor med musik när jag begravs.

Queen - who wants to live forever
Gyllene tider - heartland café
The lonely boys - flowers on the moon
gyllene tider - kung av sand

Det är listan nu, förhoppningsvis behövs den inte tas fram på lång tid iallafall smile.gif
Gilthas
När jag dör vill jag nog ha "Bridge over truble waters" (med Simon and Garfunkel) eller "When the saints goes marchin´ on" (vet inte exakt vem/vilka som spelat in den). Men å andra sidan så kan jag inte lägga in någon protest om någon av mina nära och kära byter ut låtarna och/eller mina övriga önskemål.

QUOTE(SToH @ Sep 12 2006, 18:16 ) *
"Den dagen kommer snart då min kropp ligger vit på ett vitt lakan på ett sjukhus och läkarna fastställer att min hjärna inte längre fungerar. Ge då mina ögon till någon som aldrig har sett en soluppgång eller kärleken i en annans ögon. Ge mitt hjärta till någon vars eget hjärta bara givit honom ändlösa dagar av smärta. Ge mitt blod till tonåringen som drogs fram ur bilvraket så att han får växa upp och se sina barn leka. Ge mina njurar till en människa vars liv, vecka efter vecka, är beroende av en maskin. Ta mina ben, varje muskelfiber och nerv ur min kropp och finn en metod som gör det möjligt för ett invalidiserat barn att gå. Utforska varje skrymsle, ta mina celler om så behövs och odla dem så att en stum flicka kan heja på sitt favoritlag och en döv pojke höra regnet smattra. Bränn det som blir kvar av mig och sprid askan för vinden. Om ni måste begrava något, begrav då mina fel, mina misstag, mina svagheter och fördomar. Ge mina synder åt djävulen och min själ till Gud."

Himla bra skriven text, skulle nästan vilja sno den texten (men bara om jag har din tillåtelse).
Spartacus
http://www.youtube.com/watch?v=6DKXGpMGY_o

Foo Fighters - Best of you

- Är nog den enda låt jag kan säga på rak arm att jag "måste" ha på min begravning
Kolind
Kan man ha nationalsången på sin begravning? Det hade ju varit rätt fräckt att ha kan jag tycka!
Lindeberg
Jag knycker också Jeff Buckleys Hallelujah. Funkar även utan sång, ingen kan jämföras med Jeff själv.

Sen för att få en positiv touch på det hela: George Harrisons Here comes the sun.

Och jag kommer dö, frågan är bara när.
Kustbo
Dör gör jag på riktigt en dag, hittils har det bara varit väldigt nära några gånger bara ena foten över tröskeln, men jag är för envis att gå hela vägen.

Men när det blir dags så blir det en enkel minnesstund inga psalmer eller kyrka (jo jag är kristen och tror, men på mitt vis inte på kyrkans vis) så musiken blir därefter och inte vill jag ner i jorden utan askan ska spridas till havs det är där min själ finns och jag lever mitt liv.

Låtar jag vill ha är:
Amazing Grace på säckpipa en orkester.
I am sailing med Rod Stewart är självklar.
I see a bad moon rising med Creadens Clearwater Revival.
YMCA Village People
Man in black med Jonny Cash.
Briggen Blue Bird of Hull minns inte namnet på artisten

Sen blir det middag på bryggan i solnedgången för de närmaste själv är jag ju på annan ort.
Genseric
Säckpipor, "Auld Lang Syne" smile.gif
Lfskbat
Bach: Preludium Cello suite No1... Givet! Bach
TomS
"The spirit carries on" av Dream Theater skulle passa väldigt bra. Inte för att jag egentligen tror, eller inte tror, på det de sjunger om men för att den skulle vara bra för mina anhöriga att höra. Och så klart för att den är bra.
http://www.youtube.com/watch?v=PF-cXjxgREQ
Ett tips: Lyssna smile.gif
i1394
Psalmen "Bred dina vida vingar" med Arméns Musikkår...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.