ollevarm
Aug 9 2006, 17:16
Vad vill ni då att de skall spela på din begravning?
Jag hittade min låt idag
Allison Crowe
http://www.youtube.com/watch?v=vIMOdVXAPJ0Rufus Wainwright
http://www.youtube.com/watch?v=U68vS9Xl14M
Slöbevakarn
Aug 9 2006, 17:23
Monty Python - Always look on the bright side of life
Moby - When it's cold I'd like to die
Adam Wilhelm
Aug 9 2006, 17:44
"Hells bells" eller "Highway to hell"- ACDC
Skämt åsido, på min fars begravning spelade vi "I´m sailing" och "Öpna landskap".
De var mycket passande.
Dr. T-68
Aug 9 2006, 17:54
Jag har en kompis som beställt "bury me deep" med sisters of mercy. Detta gjorde för 15 år sedan och han håller fortfarande fast vid det.
109 Eken
Aug 9 2006, 18:03
QUOTE (Adam Wilhelm @ Aug 9 2006, 18:44 )

"Hells bells" eller "Highway to hell"- ACDC

Du kanske ska helgardera med "Stairway to heaven" för att hålla båda dörrarna öppna :P
"Another one bites the dust" ska de få spela på min begravning
om jag nån gång gifter mig ska jag spela "Ung & kåt" - Ebba Grön
Get out of my way - Seether :P lätt
EDIT: Rättade felstavning...
Lockwed
Aug 9 2006, 18:52
Sabaton - Burn your crosses.
Endast för att min närdetpassarsigreligösa faster och kusiner inte ska tala om mig som om dom kände eller tyckte om mig när jag är borta och inte kan bevisa motsattsen längre
Annars så skulle jag kunna tänka mig den där "thank you for the fish" som är med i liftarens guide till galaxen.
Schmutte
Aug 9 2006, 19:57
QUOTE (ollevarm @ Aug 9 2006, 18:16 )

Jag skulle bjuda in denna killen
http://www.youtube.com/watch?v=5WeDGsORAsc
Annars är låten fin med Ben nått ;) letar efter namn :P
Min skulle nog vara Thirteen senses - Into the fire tror jag..
Media PLayerReal playerNotera att detta bara e 30sekuders exemplar

EDIT: Insåg att länken inte funka, kopiera länken och öpnna URL i spelaren

Jag hade tänkt starta en sån här tråd, men ville inte verka konstig. Men nu finns den ju...
Jag har faktiskt också Halleluja, men med Jeff Buckley (fast det ska vara den som spelas i The OC)
Jeff Buckley - Hallelujah Johnny Cash - Hurt Roland Orzabal - Mad World Amazing Grace - säckpipa givetvis
Motörhead - Ace of Spades sen för att folk inte ska deppa ihop:
Katrina and the Waves - Walking on sunshine.....
Vem f-n som ska komma och lyssna på det är ju en annan femma....
Schmutte
Aug 9 2006, 20:34
;)
QUOTE (709 @ Aug 9 2006, 21:30 )

Jag har faktiskt också Halleluja, men med Jeff Buckley
Det var den jag menade fast det vart lite fel, har ändå en bättre verision

"Highway to hell"- ACDC

Bör man inte spela den när man gifter sig istället?

Jag vill (traditionellt och kasnke tråkigt nog) ha psalmen "härlig är jorden", då den betyder gasnka mycket för mig.
Jag hade den på min konfirmation, jag spelade den i kyrkan på blockflöjt när min favoritlärare dog i cancer och det är en fin psalm.
Den psalmen betyder som sagt allså väldigt mycket för mig.
Adam Wilhelm
Aug 9 2006, 22:21
QUOTE (Magnus @ Aug 9 2006, 21:56 )

"Highway to hell"- ACDC

Bör man inte spela den när man gifter sig istället?

Körde postbil i min ungdom, kom insladdande på ålderdomshemmets grusgård med "Highway to hell" på högsta.
Gamlingarna insåg nog inte ironin.
martinator
Aug 10 2006, 14:20
Lillebror Söderlund -Kavaljersvisan
Lars Demian - På den andra sidan
/martinator
Private Haze
Aug 10 2006, 14:28
Carry me home - The Hellacopters
Men om mina föräldrar fortfarande är i livet lär de väl sätta stop för det hela med hänvisning att man inte spelar populärmusik i kyrkan och ännu mindre på begravningar.
DaRaven
Aug 10 2006, 15:15
Scooter - Weekend...
Varför inte avsluta det hela på samma sätt som man levt, med en fet fest ;) Bara en mindre som super på begravningen.
Metallica - To live is to die
http://www.youtube.com/watch?v=0MqjGC4Yi4MMen det kanske blir för dyrt när Metallica skall ha in hiskeliga summor i STIM.
Paperboy
Aug 10 2006, 16:18
Jean Michel Jarré:
"The Emigrant"
sleget
Aug 10 2006, 23:55
Imperiet - Fredmans epistel 81 "Märk hur vår skugga".
Meat Loaf - Bat Out of Hell
Bushi LG
Aug 11 2006, 08:58
Lite undrande bara över titeln på tråden "Om ni dör?" Vem skall INTE dö? Det borde väl rimligtvis heta "NÄR ni dör?"
... messerschmitt...
Och Näe... jag har inte funderat så långt än. Det har funnits ett antal passande låtar genom livets gång men att bestämma det nu... det har inte gått...
Tears in heaven med Clapton kanske...?
Vinceres
Aug 11 2006, 12:18
möpar, mipar dör väl inte? de åker väl bara ner till helvetet och omgrupperar
pappa6116
Aug 11 2006, 15:15
Emmylou Harris - Here There And Everywhere
Rosie Thomas - Farewell
Albinoni - Adagio (för orgel och stråkar)
Air - Bach
Leaving on a jetplane, yxa som man är
Spett och slägga
Aug 14 2006, 16:26
När vi begravde morsan blev det mormor som valde "Bridge over truble waters", den passade kanon på orgel.
Själv har jag inte tänkt på vilken låt jag skulle valt, jag kanske är en dålig Dj..
When the saints goes marchin´ on?
GP720Englund
Aug 14 2006, 16:30
BKO - Dansa på min grav
/M
DennisMan
Aug 14 2006, 16:50
Lekhunden
Aug 14 2006, 16:57
Top Gun Theme ....
falken_
Aug 14 2006, 18:51
QUOTE (Slöbevakarn @ Aug 9 2006, 18:23 )

Monty Python - Always look on the bright side of life

.. och! Johnny Cash - I wont back down
Peter Gabriel - "Mercy Street"
Bappelsinmannen
Aug 15 2006, 10:20
Häng Gud med Ebba Grön
Whiter shade of Pale, och sen skulle jag nog vilja ha Over the hills med Gary Moore.
//Nisse
Nestor
Aug 15 2006, 11:33
Time to say goodbye av Bocelli.
Det är vacker som bara den...
Magasinstopp
Sep 12 2006, 07:00
Hitills bara två låtar spikade på den turnén:
My Immortal - Evanescence - på piano
Tröstevisa - Benny Andersson - på orgel
Linkin Park - My December
Cd versionen såklart, ingen kan sjunga bättre än Chester.
"Den dagen kommer snart då min kropp ligger vit på ett vitt lakan på ett sjukhus och läkarna fastställer att min hjärna inte längre fungerar. Ge då mina ögon till någon som aldrig har sett en soluppgång eller kärleken i en annans ögon. Ge mitt hjärta till någon vars eget hjärta bara givit honom ändlösa dagar av smärta. Ge mitt blod till tonåringen som drogs fram ur bilvraket så att han får växa upp och se sina barn leka. Ge mina njurar till en människa vars liv, vecka efter vecka, är beroende av en maskin. Ta mina ben, varje muskelfiber och nerv ur min kropp och finn en metod som gör det möjligt för ett invalidiserat barn att gå. Utforska varje skrymsle, ta mina celler om så behövs och odla dem så att en stum flicka kan heja på sitt favoritlag och en döv pojke höra regnet smattra. Bränn det som blir kvar av mig och sprid askan för vinden. Om ni måste begrava något, begrav då mina fel, mina misstag, mina svagheter och fördomar. Ge mina synder åt djävulen och min själ till Gud."
En speciell människa skrev detta i ett brev till mig en gång.
På hans minnesstund spelade vi "like a bridge.." och "walk the line"...
Blir nog något liknande för mig..
Edit: Stavfel
Fallschirmjager
Sep 12 2006, 20:27
Själv skulle ja vilja höra...(

? ) Bäring nord med Ultima Thule, så jäävla fin låt...

Eller varför inte FN-Yxorna - Hemåt det bär, oxå en jääävligt bra låt!!!
Doggydriver
Sep 12 2006, 22:31
Englund har en poäng där, Dansa på din grav efter begravningen, men jag trodde att det var Traste Lindéns kvintett som skrivit den ;)
Dör jag någorlunda ung, är det klargjort att det skall vara fri sprit och taxi hem som gäller efter begravningen....
Ända sen den här tråden startades har jag funderat över vilken musik jag vill ha på min begravning. Tankarna har gått från högstämda och seriösa psalmer till mer världslig musik som antingen har en "häftig" titel eller text eller musik som haft en mening för mig. Till sist har jag nog kommit fram till att jag låter mina anhöriga sköta om den biten, begravningen är ändå till för dem, för att de ska få ett avslut eller liknande. Och då är det ju deras minnen av mig som spelar roll och då ska de välja musik som passar deras minnen. Själv är jag inte där och kan höra musiken så det kan kanske kvitta för min del. Fast jag är lite frestad att ha "My Way" men risken är väl att det blir en klyscha av det.
Fast jag är lite frestad att se till så det hålls en rejäl irländsk likvaka över mig innan jag grävs ned.
Länk till finstämd begravningsmusik:
http://www.begravningar.se/musik/
Särimner
Sep 13 2006, 12:53
"Min" åttaåring (frugans dotter från tidigare relation) sa efter en begravning vi varit på att om jag dog före henne ville hon sjunga "Brevet från Lillan" av Evert Taube. Ni vet, den där som börjar "Pappa kom hem..."
Jag vette 17 om jag kan tänka mig en finare tanke från ett barn?
Personligen, om min önskan har någon roll, så vill jag inte ha en massa tunga psalmer. "Som en bro över mörka vatten" kanske?
Lunkis
Sep 13 2006, 15:05
En liten undran bara... hur många av er som har dessa funderingar över musiken vid er bortgång har berättat om detta för sina anhöriga? En smart sak att göra är att fylla i "vita brevet" där man kan skriva ner sina önskningar inför begravningen. (hämtas på närmaste begravningsbyrå och kan ändras i när man vill, om man ångrar sina beslut). Där kan man även skriva in vad man vill ha för musik. Gängse "standard" vid en kyrklig begravning är att det ska ingå två psalmer, men man är även fri att lägga in annan musik i ceremonien. Det är upp till tjänstgörande präst och kantor att godkänna om den valda musiken är "lämplig" att spela i kyrkan. Oftast brukar det inte vara några problem om inte texten är direkt anstötlig.
Sen kan man ju alltid välja att ha en sk borgerlig begravningsakt, då utformar man den precis som man själv vill.
Jag har funderat på det här och kommit fram till att det är ett riktigt svårt val.
En del människor tycker att det inte vill ha någon "sorglig" begravning och väljer musiken därefter. Vacker tanke, men fåfängt hopp. Ifall man inte har levt sitt liv som ett riktigt svin så kommer folk att vara ledsna.
Tre psalmer/låtar/whatever som jag skulle kunna tänka mig på min begravning är:
* Den begravningsmarsch som spelas i början av "The Rock"
* Old Pastoral Hymn av Oskar Fredrik Lindberg
* Härlig Är Jorden (spelas av tradition på alla begravningar i släkten)
Fk Satan
Sep 13 2006, 15:24
Efter att ha varit på en del begravningar med en del unga människor har jag förstått vidden av att ha skrivit ned sådant. Vill inte sätta mina föräldrar, bubblet eller någon kompis i den situationen att de ska få planera en begravning. Därför har jag gjort det redan. Och jag har uttryckligen skrivit att jag vill inte ha ngr psalmer på min begravning. inget j*vla blomster eller flaggor. Utan en enkel ren kista med ett kort på mig själv ovan på kistan.
De två låtar som jag tycker ska spelas är
Elton John - Funeral For A Friend
Gyllene Tider - Lova att du aldrig glömmer bort mej
Efter begravningen är det bartömmning. Då är det bara att dricka upp rubbet som finns i mitt barskåp, ölförrådet och de pavor med vin som råkar finnas hemma för tillfället.
Psilander
Sep 13 2006, 21:43
Tja, svår fråga
Men "Fädernas kyrka", "Vår Gud är oss en väldig borg" och "Flottans defileringsmarsch" bör vara med.
Jag ska ha dessa två låtar
Edith Piaf, Non, Je Ne RegretBach - Air on G string Bach är lite svår att lyssna på, men jag låvar att ni kommer ihåg den. Om ni såg Beppes godnatt stund så vet ni vad jag talar om.
Edith Piafs sång är en påminnelse till att jag ångrar ingeting i mitt liv.
Det allt som jag har kunnat komma på.
Tjabo
Givna på min begravning:
"I basker blå" med Anita Lindblad
"Brothers in Arms" av Dire Straits
"TAPTO" på horn
Jag ryser bara vid tanken.
/K
Fu Frippe
Sep 18 2006, 21:36
"Roll over, lay down" med Status Quo när de lägger mig i kistan.
"Down, down" med Status Quo när de sänker ner den.
"Amazing grace" på säckpipa i början och givetvis "Tapto" i slutet.
Min fru tycker att jag skall välja "Always look on the bright side of life" eftersom det är så jag lever...
larsev
Sep 18 2006, 21:50
Vid dagens slut av Owe Green spelandes av en musikkår är självskriven.
Vid dagens slut börjar med att Tapto blåses av ett signalhorn, därefter spelar musikkåren Bred dina vida vingar där taptot vävs in.
Vid dagens slut avslutas med avslutningen av taptot återigen med ett ensamt signalhorn.
Jag skall se om jag inte kan lägga ut en mp3 med denna låt.
Återkommer lite senare med detta.
QUOTE (larsev @ Sep 18 2006, 22:50 )

Vid dagens slut börjar med att Tapto blåses av ett signalhorn, därefter spelar musikkåren Bred dina vida vingar där taptot vävs in.
Vid dagens slut avslutas med avslutningen av taptot återigen med ett ensamt signalhorn.
Ja, den är fantastisk, framför allt live framförd av Arméns musikkår eller motsvarande.
/K
larsev
Sep 18 2006, 22:31
QUOTE (Krook @ Sep 18 2006, 22:56 )

Ja, den är fantastisk, framför allt live framförd av Arméns musikkår eller motsvarande.
/K
Här återfinns den då med Borås Hemvärnsmusikkår samt Boråskören.
OBS! Filen är i wma format och är mkt stor
QUOTE (larsev @ Sep 18 2006, 23:31 )

QUOTE (Krook @ Sep 18 2006, 22:56 )

/K
Här återfinns den då med Borås Hemvärnsmusikkår samt Boråskören.
OBS! Filen är i wma format och är mkt stor

Det där var nog det finaste jag hört på länge..
Tack.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.