Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pistol som komplement till AK-5
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2
Predator
Hur vanligt är det att svenska soldater använder glocken som backup vapen? Vilka soldattyper gör det i så fall?
The Swede
De enda som använder pistol i försvaret är vaktpersonal, fältpräster, flygvapnets piloter (Pist m/88B) samt officerare i utlandsstyrkan.
Är osäker på hur det ser ut i flottan.
Jag vet inte om vagnsbesättningarna i utlandsstyrkan fått pistol men vi hade det inte i Bosnien trots att vi begärde det.
Det var mycket bättre att ge pistol till en massa stabssnubbar som fått en officersgrad på grund av sin befattning, typ postmaster och annat löst folk.
Sen att dom var precis livsfarliga med pistol i näven det spelar ingen roll. rolleyes.gif

The Swede
76-1020256557
The Swede.. hur motiverade ni er förfrågan/krav på pistol till vagnsbesättning? Hur/när/var skulle en sådan situation kunnat uppstå att behovet på pistol skulle kommit fram o inte personlig AK5:a eller skyttegruppens eldkraft räckt till?  

Predator: Ang. marinen så ska tydligen bassäk enligt en av forumbesökarna använda sig av Glock, i varje grupp alltså. Som tydligen ska vara "bra" vid genomsök av båt o.s.v. Men det rör sig nog snarare då om en enskild pluton vars befäl tjatat som fan på någon som släppt ifrån sig ett par st och inte hela organisationen.

Personligen misstänker jag att det mer är fråga om prestige och "se vad vi har" snarare än praktiskt värde dock.
The Swede
LD.
Som skytt i en pbv302 har du din AK5 fastspänd i en hållare i vapenhuven.
Hållaren sitter bakom kanonen vilket innebär att om du måste göra avsittning för att t.ex. kolla ett band eller leda vagnen vid en trång passage är det krångligt att trixa ut ditt vapen.
Om du som skytt hade haft en pistol hade du kunnat hoppa ur direkt och ändå varit beväpnad.

The Swede
Unicorn
Om man vid fredsskapande insatser befinner sig i bebyggelse och folk kommer för nära vagnen (eller börjar klättra på den)saknas möjlighet att bekämpa dessa på något vettigt sätt för vagnchef eller skytt utan pistol.

Det finns döda vinklar för personalen i skytteluckorna, och där vagnens tyngre beväpning är obrukbar. Att för t ex vagnchef eller skytt börja baxa upp Ak:n tar bra nog med tid. När du sedan hänger ut bössan över fordonets kant för att rensa är det inte allt för svårt att t o m rycka av dig bössan.
The Swede
Unicorn.
Vagncheferna är redan utrustade med pistol i int. tjänst.
Det var bara förare och skyttar som inte hade det.
I övrigt håller jag med dig.

The Swede
Unicorn
Det var på tiden;-).

Dags att utrusta förare och skyttar också då...

För att anknyta till tidigare inlägg ser jag inte vad det skulle vara för prestige i att bära pistol. Inom polisen är förhållandet det omvända. Där är det "lite extra" att bära tvåhandsvapen för vissa.

Såväl pistol som Kpist eller Ak är arbetsredskap. Vart och ett avsett för sin uppgift. Pistol är ett synnerligen lämpligt vapen upp till 10m och är således alldeles ypperligt för närskydd av stridsfordon. Behovet av automatkarbiner är dock normalt sett inget alls för besättningen såvida inte vagnen blir utslagen långt bakom fiendens linjer.
The Swede
Unicorn.
Jag pratar alltså om internationell tjänst.
Vagncheferna har varit pistolbeväpnade ända sedan BA01.

Vad gäller prestige så är det väl rätt förklarligt varför det är så.
Inom försvaret har alla AK men väldigt få har pistol.
Innom polisen har alla pistol men väldigt få har k-pist.

The Swede
Unicorn
Tjänstgjorde som HMG-skytt parallellt med Haegg under 01:an. Innan jag bytte tjänst efter jul hade endast Yoff-vagnchefer Pist88. Jag vet att det kom fler pickor sedan, men trodde de endast hamnade hos vaktchef på V/E. Jag kan dock mycket väl ha fel i minnet.

Norrmännen på "Blue Factory" hade en rätt bra kompromiss med en vapenpool, där de som skulle ut med strf kunde plocka på sig extra pistol vid behov.

Deras MP5:a är dessutom ett synnerligen trevligt och lättanvänt vapen lämpligt för internationell tjänst (då man ju allt som oftast får lösa uppgifter i bebyggelse).
71-1022264196
När jag var nere på KS i förra sommaren så var det yoff
som hade glock,
Vagnschefen på echo vagnnarna fick klara sig med ak
Men i vissa fall som hussök gick det att låna pistoler av stabs folk
Är nog lika dant nu som förr att man ska ha stjärna för att ha pistol tyvärr även om man får graden genom tjänsten
men sen kan man ju diskutera om det är bättre att sätta en Ak i handen på dem
Jocke MPJ
BasSäks PBS hade bl.a Glock under en jaktövning vi hade mot dem. Vår pluton (MPJ) kände oss som hemvärnsgubbar ā la 1800-tal jämfört med dem i utrustningshänseende. Vårt stridsbälte mot deras RIKTIGT feta stridsväst (som jag tror att de hade enbart under den övningen), våra Ra180 mot deras mobiltelefonstora komradios, Vårt "Blå-band frystorkade" käk kontra deras "Häll i vatten i påsen så e d klart!", deras Pistol88, m.m, m.m..

Show off?
The Swede
Nu när tråden kommit upp till ytan igen så får jag nog tänka om lite angående vagnchefernas eventuella pistolbeväpning i utlandsstyrkan.

Jag vill minnas att alla tre vagncheferna på min pluton BA01 hade pistol men det kan bero på att dom var yrkesofficerare allihop.

På BA03 kommer jag inte ihåg om pbv-gruppchefen hade pistol, han var reservofficer.

I övrigt kvarstår mina argument för att vagnsbesättningar borde ha pistol. biggrin.gif

The Swede
KP2
The Swede --> Jag håller absolut med om att det är bra med pistol när man kör vagn men samtidigt så är ak:n såklart oslagbar när det skorpar till sig ordentligt... så både och givetvis och så var det ju det där med kort kolv igen...
The Swede
KP2.

Naturligvis ska man ha kvar sin automatkarbin, gärna en AK5D.
Pistolen är ju till för situationer som vi redogjort för ovan.

Kliver man ur vagnen för längre tid så ska AK:n med.

The Swede
*Vadå kort kolv?* blink.gif
Maverick
QUOTE (The Swede @ Dec 28 2002, 03:55 PM)
Jag vill minnas att alla tre vagncheferna på min pluton BA01 hade pistol men det kan bero på att dom var yrkesofficerare allihop.

På BA03 kommer jag inte ihåg om pbv-gruppchefen hade pistol, han var reservofficer.

Håller med om att det finns en del tjänster som skulle behöva 88 i Int tjänst

När jag var nere (uner SFOR Tiden) var de enda VPL med Pistol MP poch Bataljonchef driver.
Annars var det Ak som gällde.
Självklart passade de som kunde behövde låna att göra det. Ofta av VB på som var låst inne på campen wink.gif
Likadant såg man till att alla hade rätt atyt använda den inom i alla fall batstaben.
2Sharp
Lånade picka under ba05/ba12 i mån av tillgång, helt klart smidigare än att rusa omkring med ak hela tiden.
LimpFish
apropå detta me glocken/pist 88: utbildas alla vpl på den? om inte, vilka utbildas på d isf?
Raffsec
QUOTE (LimpFish @ Dec 29 2002, 12:25 AM)
apropå detta me glocken/pist 88: utbildas alla vpl på den? om inte, vilka utbildas på d isf?

Dom flesta som ligger inne som PB och KB brukar få utbildning på en massa vapen även jägare kan jag tro jag har för mig att tolkarn har 88:an (hmm är inte det en glass) smile.gif
Jonte11
Lite OT: Jag var på konsum och handlade min dagliga Jolt här för ett par månader sedan. Då kom det fram en kille och pekade på min glock som jag bar i hölstret. (inte direkt ovanligt att det händer..) Stolt sade han: Att han hade haft en sån där.. En glock 88 under värnplikten.. Jag bara log och skrattade lite..
Känns som om han hade fått det lite om bakfoten..
2Sharp
Hmmm, Glock 88 har jag missat?? smile.gif

Du kanske borde flytta/byta område om du måste ha Glocken på dig när du är på konsum... :P
Raffsec
Glock 88 den bärbara vesionen av flak 88 smile.gif
Jonte11
Om du visste vad för farliga typer man kan träffa på Konsum på östermalm. Farliga pensionärer med käppar och attityd. De slår ned en utan att blinka.. Sedan kör de över en med rullatorn.. biggrin.gif
Isgubbe
QUOTE (Jonte11 @ Dec 29 2002, 01:29 AM)
Om du visste vad för farliga typer man kan träffa på Konsum på östermalm. Farliga pensionärer med käppar och attityd. De slår ned en utan att blinka.. Sedan kör de över en med rullatorn..  biggrin.gif

Ja eller Isgubbar biggrin.gif
Jonte11
Uschdå.. Bäst att akta sig...
2Sharp
QUOTE (Jonte11 @ Dec 29 2002, 01:29 AM)
Om du visste vad för farliga typer man kan träffa på Konsum på östermalm. Farliga pensionärer med käppar och attityd. De slår ned en utan att blinka.. Sedan kör de över en med rullatorn..  biggrin.gif

Crap, det blir låga ställningar nästa gång jag passerar... smile.gif
KP2
The Swede --> Det där med kort kolv... menade alltså att det naturligtvis skulle passa som handen i handsken att ha kort kolv när man kör vagn alltså tex david...
The Swede
KP2

Kolvens längd spelar väl ingen roll, den fäller du ju in ändå.

Då är det bättre med kort pipa.

The Swede
KP2
pipa eller kolv tror att jag inte ens vet fram och bak på vapnet... naturligtvis menade jag kort pipa... (två gånger...) Jag belönar mig själv genom att ställa mig själv i stress ställning 4 timmar...
LimpFish
QUOTE (Raffsec @ Dec 29 2002, 01:58 AM)
QUOTE (LimpFish @ Dec 29 2002, 12:25 AM)

Dom flesta som ligger inne som PB och KB brukar få utbildning på en massa vapen även jägare kan jag tro jag har för mig att tolkarn har 88:an (hmm är inte det en glass) smile.gif

gött! då borde juh jag få utb på den + massa andra vapen!! biggrin.gif

*e vapenfixerad* B)

jonte: varför går du omkring me en glock i hölster på stan? lr va du allvarlig? *förvirrad* e du officer lr nåt?.. fast får dom gå runt me vapen? polisen har juh inte glock? bara insatsstyrkan väl? blink.gif
2Sharp
QUOTE (LimpFish @ Dec 29 2002, 11:30 AM)
*e vapenfixerad*  B)

Kan ju rekommendera att du omformulerar det, om man talar om att man är fixerad brukar det inte uppskattas, vare sig civilt eller militärt.

Ett stort intresse kan vara mer lämpligt smile.gif

Jag är säker på att insatsstyrkan inte har Glock, utan Sig, av en och an annan modell.
LimpFish
heh jo d va tänkt lite ironiskt smile.gif
PHP
Senast jag snackade med min kusin som är placerad i NI så hade de SIG men ville ha Glock. smile.gif
LimpFish
ja d va så d va ja kanske...
GC1
jag undrar lite över vilka situationer som vagns besättningen sk/fö måste dra pistol för at freda vagnen? i min värld sköter alltid skyttet den biten o är man i utlandstjänst o blir ståendes/åkandes någonstans o hotet är så stort på närstrids avstånd och skgrp löser upg någon annanstans får väl skytten ha akn mellan knäna, knöligt men en funkis lösning. tänk på begränsningen i pistolen. hälften av am o en bråkdel av skjutavstånd.
better to have and not need than to need and not have verkar bli mer o mer styrande... önska ska man alltid göra men man kan kanske ibland låta det stanna vid det.
finska furiren
Så här såg det ut sist jag kollade vad folk hadde i hölstrena;

Polisen;
Vanliga poliser bär i regel;
SIG P225...vissa har fått ut P228,P226
"säpo", hundförare o NI; SIG P229(stål stomme)
(obs HF i Sthlms län iaf)
Piketen; nya P226 med stålstomme
Instruktörer och kraftigt "skytteintresserade" enskilda polismän brukar lyckas få ut P229 o nya P226......P229 är den som används vid grundutbildningen på PHS idag och är väl tänkt att ersätta P225 som enhets vapen...problemet är väl bara att det finns hundra/tusentals oanvända P225 på lager.
Tullverket; Glock 19
Kustbevakningen; Glock 17
Securitas; Glock 17
Falck Security; Glock 17 och diverse revolvrar i kal .38 o kal.32( S&W,Taurus och arminius)
Jag tror Kriminalvården tagit bort sin beväpning, dom hadde dock SIG P225 iaf vid en enhet för ca 10 år sen, innan dess Walther PP 7,65

Dom övriga mindre bevakningsbolagen verkar ha Glock 17 eller 19, Falck och Securitas är dock dom som har överlägset mest beväpnade väktare( mest vid skyddsobjekt)

Jag har säkert glömt nåt, men nu tog inspirationen slut..
/FF
Raffsec
QUOTE (finska furiren @ Dec 29 2002, 07:37 PM)
Tullverket; Glock 19
Kustbevakningen; Glock 17
Securitas; Glock 17
Falck Security; Glock 17 och diverse revolvrar i kal .38 o kal.32( S&W,Taurus och arminius)
Jag tror Kriminalvården tagit bort sin beväpning, dom hadde dock SIG P225 iaf vid en enhet för ca 10 år sen, innan dess Walther PP 7,65

Dom övriga mindre bevakningsbolagen verkar ha Glock 17 eller 19, Falck och Securitas är dock dom som har överlägset mest beväpnade väktare( mest vid skyddsobjekt)

Jag har säkert glömt nåt, men nu tog inspirationen slut..
/FF

Securitas har på något obj H&K P7
eller hade för ngt år sen i alla fall
2Sharp
QUOTE (Raffsec @ Dec 29 2002, 07:51 PM)

Åhhhhh, snygg picka!

Squeeze.. *pang* un-squeeze.. safe smile.gif cooolt...
Raffsec
QUOTE (2Sharp @ Dec 29 2002, 08:20 PM)
QUOTE (Raffsec @ Dec 29 2002, 07:51 PM)

Åhhhhh, snygg picka!

Squeeze.. *pang* un-squeeze.. safe smile.gif cooolt...

Hmm den ser väl ok ut men dom hade problem med att den avfyrade då dom tröck in säkringen så jag hoppas dom bytt ut den till Glocken.
finska furiren
Riksbankens egna bevakningsstyrka(skyddsvakter), bar/använde HK P7 i några år.....största problemet var väl att det var lätt att komma åt mantelspärren vid laddrörelse( vilket gjorde att manteln åkte i backen när tjänstemannen "drog" sitt vapen...detta inträffade vad jag vet ej i tjänst utan på skjutbanan)

Dom bytte enligt uppgift till Glock efter nåt år.

/FF
2Sharp
Å f-n? aldrig hört om just de problemen...

Intressant...
finska furiren
2 Sharp,

Om du tittar på placeringen på mantelspärr/låset( isärtagnings knappen), vet inte riktigt vad det kallas på P7.....så sitter den nära manteln, just där dom flesta greppar vid sk. nödvärnsdrag.

Det här är inget större problem för dom som bär vapnet med patron i loppet, vilket vi enligt föreskrift inte gör här hemma.

Vissa användare som tex amerikanska polis/vapen skribenten Mas Ayoob, brukar trimma/fila ner "knappen" lite så den inte står ut så mycket.

Personligen är jag mkt förtjust i vapnet, men det är inte särskilt "idiot" säkert.....särskilt inte för tjänstemän som kanske bara skjuter upp en gång per år.

Det mesta går att bota med träning
B)

/FF
2Sharp
Jo, jag är med, jag har bara inte hört något om det! smile.gif

Låter rimligt som du säger med patron i loppet etc. läser inte alls så mycket om vapen nu för tiden, så deprimerande att jag inte kan köpa vad jag vill... ;)

Tack för infon smile.gif
Knekt
När jag var i Bosnien (BA10) tilldelades ALLA från fänrik och uppåt Modell 88. Allt från Min stf Plutonchef som tillvardags var stf Kompanichef på Livgardet till tabs och portbiträden utan GU.

Detta var förbaskat irriterande när vi som verkligen behövde pistoler fick släpa runt på AK.

Social Patrol bland marknadstånd och cafébord beväpnad med ak är ingen höjdare! Sex man på ett fullpackat café som försöker stapla karbinerna lite snygg under bordet. Inte ser det speciellt avspänt ut heller!

För att inte tala om cykelturen i kortbyxor, t-tröja och ak, när polaren cyklar över ett gupp och magasinet på akn hoppar ur, varpå en liten, överårig man snabbt som en iller snappar åt sig magget och stoppar på sig det. Då höll det på att bli gruff enbart pga korkade pappesregler. angry.gif

Mer pistoler åt folket! Eller iaf åt mig!:D
2Sharp
QUOTE (Knekt @ Jan 3 2003, 09:24 PM)
Social Patrol bland marknadstånd och cafébord beväpnad med ak är ingen höjdare! Sex man på ett fullpackat café som försöker stapla karbinerna lite snygg under bordet. Inte ser det speciellt avspänt ut heller!

Been there, done that... otroligt korkat att inte dela ut pistol till de som verkligen behöver det, dock är jag icke förvånad..
Knekt
QUOTE (2Sharp @ Jan 3 2003, 10:16 PM)
QUOTE (Knekt @ Jan 3 2003, 09:24 PM)

Been there, done that... otroligt korkat att inte dela ut pistol till de som verkligen behöver det, dock är jag icke förvånad..

Nej, förvånad var man ju inte. Det här med pistoler är nått som går igen bland mycket annat inom FM. Det är liksom lite för bra, lite för farligt, lite för praktiskt, effektivt eller vad man nu kan hitta på, med pistoler, så sådana ska vi helst inte ha! Typ.
Doyle
QUOTE (76-1020256557 @ May 26 2002, 11:12 PM)
Predator: Ang. marinen så ska tydligen bassäk enligt en av forumbesökarna använda sig av Glock, i varje grupp alltså. Som tydligen ska vara "bra" vid genomsök av båt o.s.v. Men det rör sig nog snarare då om en enskild pluton vars befäl tjatat som fan på någon som släppt ifrån sig ett par st och inte hela organisationen.

Personligen misstänker jag att det mer är fråga om prestige och "se vad vi har" snarare än praktiskt värde dock.

Patrullcheferna på SäkJaktpluton har Pistol88.

Samtliga i Säkplutonen "ska" (FM brukar krångla som ni vet) ha Pistol88.

Säkplutonens uppgifter är bl.a bordning av fartyg. Och alla som har vart nere i ett fartyg vet att det är oerhört trång att ha med sig en ak5 ner, ja även om man fäller in kolven.

När jag menar fartyg syftar jag inte på inte Silja Europe, utan en Mula, Hms Trossö o dyl.

En annan av Säkplutonens uppgifter är att bedriva fast spaning&SUND. Då är det mycket bättre att endast släpa med sig varsin pistol istället för en ak5 som tar plats.

Så det rör sig inte "om en enskild pluton vars befäl tjatat som fan på någon" angry.gif
Raffsec
ang glock i FN

Den mest uppenbara anledningen är väl som vanligt antalet verktyg kontra behov/önskemål och sen så vill dom väl undvika att pistoler försvinner för dom är nog lättare att göra sig av med (sälja) än en ak men jag har faktiskt högre tankar om FN-personal. Det är säkert nån stjärna till adm som tycker att officerer dom ska ha pistol och sen har han struntat i det taktiska behovet.
roninn
Under en av mina tjänstgöringar i Bosnien så var vi på utbildning i Danmark. Där köpte vi för vårt höga nöjes skull en softairgun Glock 17. Den kom dock väl till nytta under just social patrols. Istället för att släpa med sig AK 5 så tog man softair gunnen och stoppade i ett lånat hölster och vips så var man "beväpnad". Ingen såg ju nån skillnad.

Det var dock bara under korta fotpatruller inom några hundra meter från campen som vi gjorde så samt då det var väldigt lugnt. Ex under dagtid. Vad som borde ha varit smidigt är att ha en "pool" med pistoler som man kvitterar ut till den som behöver en. När man sedan kommer tillbaka till campen så får man lämnar man in den igen. Då kan flera personer dela på samma pistol och tjafset försvinner.

Ibland blir det lite löjligt när en som sköter posten på bataljonen kommer struttande med en pistol och frågar hur man "gör den säker" dvs patron ur.
Kimster
Been there seen that !
Som vakt på campen får man se de mest fantastiska och skumma vapenhanteringar..
Allt från folk som skiter i att göra praton ur, de som inte ens brydde sig att ta med magasinet till ryssar som inte förstår engelska och meningen med patron ut...
Här ingår oxå vårt trevliga stabsfolk med pistoler.
Gissa vilket vapen som orsakade mest vådaskott under min mission, gissa sen vilken del av bataljonen majoriteten tillhörde. <_<

Jag skulle vilja tycka att det är nog inte bara fel på de som använder dem utan oxå de som delar ut dem och/eller bedriver deras pistolutb.
Oansvarigt är ett ord jag kommer på. angry.gif

Som Huvudskyddsombud på kompaniet får man även vetskap om att det verkligen finns andra beffatningar som skulle ha stor nytta av en pistol, inte minst av säkerhetsmässiga skäl. ph34r.gif
2Sharp
QUOTE (Kimster @ Jan 4 2003, 09:06 AM)
Gissa vilket vapen som orsakade mest vådaskott under min mission,  gissa sen vilken del av bataljonen majoriteten tillhörde. <_<

Och vilka får öva patron ur? jo, skytte... man blir matt...

Roninn, vill inte hacka på dig, men personligen tycker jag det är galenskap att bära på ett "vapen" som man inte kan använda, alla som ser dig kommer att tro att du bär ett vapen, och behandla dig på det sättet.
Jag tycker det är mycket dumt, av samma anledning som att jag inte tycker man skall bära kniv för att "skrämmas" typ: "-jag skulle ju aldrig skära någon"
Skulle det en dag bli så att du behöver ditt vapen, så står du där...

Fanns det inte pistol att låna var det ak5 som gällde, gillar inte att vara obeväpnad...

En smula ovanligt att fika utan handgranat efter Ba05... ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.