Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Krypterade filer i windows
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
amfvrak
Nu har jag skaffat mig ett delikat litet problem. Jag var nojig över ett par hmpf "privata" bilder på personer som har legat på min dator biggrin.gif , så jag valde att kryptera dessa med windows egna kryptering så att säga. Nu verkar det vara ett tag sen och jag har för mig att jag har installerat om winXP över det gamla och nu är det totalt omöjligt för mig att öppna och se bildera. Finns det något sätt att "cracka" krypteringen?

Tacksam för svar!

Malajn.gif
J-Star
QUOTE (amfvrak @ Aug 9 2006, 09:12 ) *
Nu har jag skaffat mig ett delikat litet problem. Jag var nojig över ett par hmpf "privata" bilder på personer som har legat på min dator biggrin.gif , så jag valde att kryptera dessa med windows egna kryptering så att säga. Nu verkar det vara ett tag sen och jag har för mig att jag har installerat om winXP över det gamla och nu är det totalt omöjligt för mig att öppna och se bildera. Finns det något sätt att "cracka" krypteringen?

Tacksam för svar!

Tja... saken är ju den att du försöker gör precis det man inte skall kunna göra med krypteringen.

Jag vet inte hur man gör... det jag vill är att varna dig för är att om du börjar söka efter sådana verktyg så kommer du att passera diverse "ljusskygga" sajter. Varning för virus!!!

EDIT: Sedna kan jag rekommendera dig att använda tredjepartsmjukvara för att skydda filer hellre än Windows egen... just på grund av det problem du nu själv har upptäckt. Exempel på detta är Stegano's Safe: http://www.steganos.com/?product=safe8

/J
tinhead
Använd zip eller rar..
Dom har funktioner för att kryptera oftast upp till 128/256bitars AES krypto.
Och dom är helt portabla då slipper du att tappa cert efter du ominstallerar XP.

Då det gäller ditt problem så har jag för mig att det är DES eller liknande "leksakskrypto" på filerna.
Så nåra timmar med rätt person/mjukvara så har du dom tillbaka.
Däremot akta dig väldigt för virus och annat otyg, börjar du leta så kommer du snabbt in i den gråa elaka världen av internet..

hittade någont typ av guide..
http://www.beginningtoseethelight.org/efsrecovery/index.php
men tjaa jag skulle se filerna förlorade....
Bolle
Tacksam för svar!
Malajn.gif

Kanske detta besvarar dina frågor:samma problem?
/Bolle
amfvrak
QUOTE (J-Star @ Aug 9 2006, 14:32 ) *

Tacksam för svar!

Tja... saken är ju den att du försöker gör precis det man inte skall kunna göra med krypteringen.

Jag vet inte hur man gör... det jag vill är att varna dig för är att om du börjar söka efter sådana verktyg så kommer du att passera diverse "ljusskygga" sajter. Varning för virus!!!

EDIT: Sedna kan jag rekommendera dig att använda tredjepartsmjukvara för att skydda filer hellre än Windows egen... just på grund av det problem du nu själv har upptäckt. Exempel på detta är Stegano's Safe: http://www.steganos.com/?product=safe8

/J

Ahhh tack! Nu ska jag försöka få tillbaka dom! Behöver nog inte oroa mig för virus, är en nöjd mac-ägare nuförtiden smile.gif banan_rock.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.