Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Jacka...
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
78-1026678692
http://www.alphaindustries.com/btc....A101272

hmm den verkar också oki http://www.alphaindustries.com/btc....A101253  ....   men den kan man inte ha... pga många "patrioter" har liknande jackor... nämligen http://www.alphaindustries.com/btc....A101263

Jag är inte tillräckligt bra eller har någon vilja utav att slåss var av alternativ två ej är realistiskt..... dessutom vill man ju inte behöva förklara för alla att jag köpte jackan pga den är bra... inte pga att jag är "patriot"..... synda att man inte kan bära vad man vill utan att riskera att stämplas eller få på käften...
Magnus
För tusan, det är väl bara att du köper en jacka!!

För sjutton, 2000 spänn för en huvjacka. Gå in på JC eller H&M och köp en istället.
Ing
Vad var frågan?

Om du kan köpa en jacka utan att jag kommer och slår ner dig? Då kan jag svara JA på den frågan. Skaffa vilken jacka du vill, ta på dig svarta välpolerade kängor utanför ett par bruna byxor, raka skallen, men umgås du med fel folk, och beter dig på fel sätt, är på fel ställe, så kommer du säkert åka på däng. Eller har jag misstolkat din fråga?

Snygg jacka..  Är den funkis?
78-1026678692
Nej frågan var inte om det gick.... jag har hört att folk har fått stryck för att de har haft för kort hår så....
Nej det var den första jackan som är mest intressant... om du läser så är jackan gjord för extremt klimat... och används av amerikanska militären så funkis är den nog... den första ger ju inte negativa associationer hos folk...

Magnus du har missat nåt..

"Alpha's ultimate cold weather parka designed to keep you warm, The N-3B was developed for crew personnel subjected to extreme cold climates. The N-3B is mainly issued to air crews assigned to troop transports, helicopters and strategic bombers. "

De är förövrigt de som gör standard kläderna åt amerikanska militären som tex
M/65 field coat och byxor...
http://www.alphaindustries.com/btc....E101232 och
http://www.alphaindustries.com/btc....E101231
Ing
Alpha gör inga billiga jackor. Frågan är om de är prisvärda jämfört med ett "vanligt" märke som inte kan stoltsera med att vara leverantör åt USA:s militär.

Jag förstår fortfarande inte varför du drog in "patrioter" och grejjer i tråden. Men, det är tydligen din stil. Onödigt. Skit i att köpa en jacka som du inte tror att du kan använda en mörk natt i stan ensam för att du riskerar att dra på dig elaka människor då. En jacka som den första, med en lurvig luva ser då inte uppseendeväckande ut på något sätt iallafall. Handla!
78-1026678692
Jag hoppades att någon hade någon erfarenhet av deras jackor... de är väl inget tvivel om att de är relativt bra... frågan är bara om de är värda sin kronor.... om man kan ha den många år och den verkligen håller en varm kan den ju vara värd det.... Man kan i och för sig köpa M90 jacka... men hehe uppsende väckande blir man... är det förövrigt någon som känner till reglerna angående militär kläder om det finns sådana? jag menar M90 byxor jackor osv går bra att köpa!

Luvet går förövrigt att ta bort snabbt och enkelt men den har inte alls bomberjacka stucket ändock... att jag tog upp det var bara att de är en sån grej som jag ogillar... man vill bara gräva ned sig själv när man tänker på alla "puckon" det finns.. vi blev utsatta för sådana denna helgen....
det var ibland det sjukaste som hänt för off topic orkar inte tala om alla våras idioter... men de kommer inte undan- de äro identifierade! och kanske riktiga blågul tar hand om dessa...
Jag kan bara säga så här de började HELT oprovocerat att slåss... ingen bar nämnda kläder eller dylikt och vissa av oss hade mindre europeiskt ursprung...
Magnus
Har för mig att man får bära m/90-kläder civilt, så länge försvarets tre kronor-märkning är borttagen.
70-1020763829
Vad du får bära är irrelevant... Det finns inga begränsningar för det... Finns en kille i Uddevalla som går runt i Full m/90 ned munkjacka med huvan hängande utanför+ en traktorkeps... biggrin.gif

BVad det handlar om är att inget Kronmärkt (dvs tre svart kronor i pyramidplacering) får säljas Civilt...
Ing
Som civil får du promenera runt i vad du vill av militära persedlar vad jag vet. Kan du köpa det får du bära det. Om det sedan passar sig att gå runt i M90-byxor till något annat.. njaaeee. nej.

Minsta lilla stolthet så kör man samma regler civil som militär, d.v.s. du blandar inte militära och civila kläder. Som vandringkläder kanske. Men jag misstänker att du inte ska ha din Alpha-jacka när du bestiger kebnekaise? Att folk skulle titta skumt på dig om du om i militära kläder på stan är ju en annan sak. Särskilt om de gjort lumpen. "Ploj-kammo" är ju tydligen inne.. jag tycker det ser riktigt jävla löjligt ut, men det är ju bara min åsikt.
78-1026678692
Tror man får någon slags stämpel av att gå runt med M/90.. den tror jag inte är så postiv...smile.gif  men när det gäller Alfan är det inga problem... de finns i civila färger som blått och svart och om jag inte säger något vet ingen att den är militär... jag är intressad av den pga evetuell bra kvalite... den kan nog förövrigt användas till att klättra i höga berg om man vill..
Ing
QUOTE (Niklas @ Sep. 23 2002,00:47)
Tror man får någon slags stämpel av att gå runt med M/90.. den tror jag inte är så postiv...smile.gif  men när det gäller Alfan är det inga problem... de finns i civila färger som blått och svart och om jag inte säger något vet ingen att den är militär...

Menar du att man skulle bli "stämplad" som något illa när man går klädd i uniform på ett prydligt sätt? Om man går klädd i jeans och vapenrock kanske ja, då blir man förmodligen klassad som lite skum i skallen.

Men köp du din jacka. Den är nog inte dum.
78-1026678692
Nja ing kanske inte som VPL man... men om man går i skolan... speciellt när det finns massa pacifister i klassen och dylikt lite mera vänster som typ vill avskaffa försvaret och nationalstaten...
Magnus
Hade en fbu-kille på skolan under gymnasiet som gick omkring i m/90 ibland. Såg jävligt dumt ut när han kom gåendes i matsalen med matbricka och uniform.
Ing
QUOTE (Niklas @ Sep. 23 2002,01:02)
Nja ing kanske inte som VPL man... men om man går i skolan... speciellt när det finns massa pacifister i klassen och dylikt lite mera vänster som typ vill avskaffa försvaret och nationalstaten...

Precis.

Att köra med unifom i skolan är typiskt provocerande och löjligt.  Onödigt m.a.o.
Varför ens tänka tanken?

Det räcker där.
76-1022829186
Går man omkring i uniform utan anledning förtjänar man att uppfattas som en idiot. Jag vill vomera på allt drägg som klampar omkring på staden i egenkomponerad paramilitär utstyrsel. Vi är för FN inte i Afghanistan.

MA-1 jackan är för övrigt ett fullkomligt värdelöst plagg. Jag ägde själv en sådan på slutet av 80-talet då Alpha var enda tillgängliga märket. Den sitter dåligt (glider upp i ryggen) och värmer inte det minsta. Enligt min mening bara ett attitydsplagg för mindre klartänkande ungdomsgrupperingar.
70-1023034198
QUOTE (Fu Dahlberg @ Sep. 23 2002,00:42)
Vad du får bära är irrelevant... Det finns inga begränsningar för det... Finns en kille i Uddevalla som går runt i Full m/90 ned munkjacka med huvan hängande utanför+ en traktorkeps... biggrin.gif

hihi biggrin.gif
Jo, han ser man lite då och då.
fast traktorkepsen känner jag inte igen, höstens nya kanske ? ;)
Inte för att tracka på honom, men bilden blir ju inte bättre av att han haltar och har långt hår....

Strunt samma, m/90 gör sig bäst när alla andra har på sig det också!, inte när man har det tex i skolkatalogen (jo, det är sant..)

Men det där med att inte blanda civila och militära kläder.
I uniformsreglemtet står det att man får använda regnkläder, skor (menar dom lågskorna?) och halsduk, civilt.
Så det där är ju lite luddigt...
Bamse
QUOTE (Magnus @ Sep. 23 2002,01:06)
Hade en fbu-kille på skolan under gymnasiet som gick omkring i m/90 ibland. Såg jävligt dumt ut när han kom gåendes i matsalen med matbricka och uniform.

När man är med i Frivillig Försvaret och fått uniform genom detta så får uniform endast bäras under tjänst samt resor till och från tjänsten! Givetvis finns vissa undantag men speciellt som Ungdom så får du absolut inte bära din uniform utom tjänsten!

Observera att främst gäller ju detta hela uniformen eller persedlar med märken av olika slag, förbandtecken, gradbeteckningar odyl. Att bära t ex Fältbyxan när man jagar är en annan sak.

Ta kontakt med hans Ungdomsledare och be honom styra upp personen i fråga!  
Skulle själv aldrig godta att någon ungdom skulle springa omkring i uniform med tecken på!

Frågan är om denna person är någon som man vill ha i sin avdelning?
78-1026678692
"MA-1 jackan är för övrigt ett fullkomligt värdelöst plagg. Jag ägde själv en sådan på slutet av 80-talet då Alpha var enda tillgängliga märket. Den sitter dåligt (glider upp i ryggen) och värmer inte det minsta."

Enda tillgängliga märket om man vill vadå? för övrigt används inte MA-1 av militären längre,,, en riktig gammal sak sm sagt...

"Enligt min mening bara ett attitydsplagg för mindre klartänkande ungdomsgrupperingar."

Stämmer till viss del... men här gör du samma sak som rasen.. generaliserar och ser inte individen...
Det finns något som heter skins against racial prejudice...
Vi satt helt lungt på en trappa när en kille med mycket muskler stor bombar jacka MA-1 och rakat hår kom.... nassi tänkte vi och enligt nåra av mina kompisar blev de först rädda... han började snacka och sedan frågade en kompis är du en riktig patriot? han svarade då att han var skinhead against racial prejudice..... det är synd att folk generaliserar.. jag är rädd att han kanske får stryck någon gång för att någon ska slå en nassi....
Skuggan
jag hade full M/90 på mig när jag var ute och vandrade i sommras, dock hade jag inte vapenrocken utan använde 59 skjortan i stället. jag var nämligen inte säker på om man fick ha märkena på sig civilt, altså struntade jag i vapenrocken. (sedan att det var Helvetiskt varmt gjorde ju också sitt till)
Magnus
QUOTE (Bamse @ Sep. 23 2002,13:33)
Ta kontakt med hans Ungdomsledare och be honom styra upp personen i fråga!  

Känner inte personen ifråga, och jag själv har aldrig varit med i FBU.

Tror han har slutat gymnasiet nu.
70-1020763829
Det måste vara bättre koll och disciplin på hur Uniformsplagget används... M/90 är en fältuniform, inget annat...
När jag gjorde lumen, hadde vi nästan som praxis att när Tjänstgöringen var slut för dagen då åkte 90:an av...

Självklart åkte man hem i den någon gång i början när det fortfarande var lite tufft biggrin.gif , men den åkte av direkt när man kom hem...

Vill ni gå på stan i uniform så är det M/94Fn eller M/60 som gäller... Detta är min åsikt...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.