Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Få göra lumpen ?
SoldF.com Forum > Besök och gästforum > Öppet hus
Så här ligger det till: Jag har epilepsi, har haft två anfall i hela mitt liv (båda för ca ett år sedan) jag tar en tablett morgon och kväll. Läkarna säger dock att detta är något man kan avveckla, och många klarar av att sluta ta tabletter, men ändå vara anfallsfria. Nu till frågan. Kan jag göra lumpen trots epilepsin och att jag kanske kommer behöva regelbunden (morgon samt kväll) medicinering ?
Tobias R
QUOTE (' date= @ post=) *
Så här ligger det till: Jag har epilepsi, har haft två anfall i hela mitt liv (båda för ca ett år sedan) jag tar en tablett morgon och kväll. Läkarna säger dock att detta är något man kan avveckla, och många klarar av att sluta ta tabletter, men ändå vara anfallsfria. Nu till frågan. Kan jag göra lumpen trots epilepsin och att jag kanske kommer behöva regelbunden (morgon samt kväll) medicinering ?

Du har ju möjligheten att inte säga något vid mönstringen. Om detta är lämpligt i ditt fall får du avgöra själv.
Man måste ju fylla i detta på papprena man skall skicka in till pliktverket.
Halvarsson
Se till det stora hela, OM du får ett anfall så åker du ut direkt. Då har du slösat bort skattepengar som kunde att gått till nåt bättre, och om inte det är nog så riskerar du dina vänner och hela gruppens säkerhet ifall du får ett anfall under övning, eller ännu värre, utlandstjänsten som FM vill att alla ska skriva på för.

För din egen skull och gruppens medlemmar, skriv att du har epilepsi, med största sannolikhet så får du inte göra lumpen, men samtidigt visar du civilkurage och sätter landets bästa framför ditt eget bästa.

/Halvarsson
Jo jo, skriva det hade jag nog tänkt. Det står en stor blaffa att det minsann är olagligt att ljuga i de formulären. Det skulle vara väldigt kul att göra lumpen, särskilt med tanke på att alla mina jämnåriga kamrater åker iväg. Men ja ja, vi får se hur det går. Tack för hjälpen
david_88
Bra att du tänker skriva det.. Annars kan du ringa till åliktvärket i din region och prata med någon där..

Men lycka till biggrin.gif
Jeppe
Kan säga med 100% säkerhet (egen erfarenhet) att det kommer du inte få.
martinator
QUOTE (' date= @ post=) *
Det skulle vara väldigt kul att göra lumpen, särskilt med tanke på att alla mina jämnåriga kamrater åker iväg. Men ja ja, vi får se hur det går. Tack för hjälpen

Nu är det väl så att de flesta av dina jämnåriga kamrater troligen inte heller får göra lumpen. Så var det förr men inte nu.....

/martinator
Gungner
Du skall ha varit medicinfri i minst fem år innan mönstringen för att bli aktuell för placering.
NisseNord
Den här sidan http://www.lumpen.nu/templates/content.aspx?PageID=196 går igenom ganska bra hur de ser på olika sjukdomar
Eftersom jag inte har hört ett pip från pliktverket så antar jag att det inte blir nånon lumpen för mig. Jag får väll nöja mig med att sitta och titta på bilder av Fältjacka 90 och Stridsväst 2000...
Kimster
..ja tar du inte tag i saken och försöker göra något åt det så blir det nog så..
Det är väll knappast något man kan göra något åt ? Pliktverket lär väll knappast ändra sin policy om att ingen med epilepsi och som behöver regelbunden medicinering får göra lumpen bara för att jag vill göra den. Eller ?
Kimster
jag pratar inte om din eller någon annans medecinska status.. det jag menar är att bara för att man inte hör av från pliktverket så behöver det inte betyda något.. ibland(ofta) måste man söka info själv även om bollen ligger på andra sidan..

Var aktiv.
Hmm... ok. Kanske skall ta och ringa dem då.

Tack.
Nu har jag skickat ett mail, via lumpen.nu. Nu är det bara att vänta två arbetsdagar och se vad de säger smile.gif
alftakillen
tjenare.. sorry om ja kommer med "en anna sak i ett ställe" men ja kan inte starta en ny tråd:S

ja ska in nu på onsdag (16 april 2008)och mönstra vore kul och se om det var någon mer här inne som ska det..
eternal
Läste för länge sedan på något annat forum om en kille som fick uppskov, och fick göra lumpen ett år senare pga medicinska hinder. Kommer dock ej ihåg vart jag såg detta..
Kanske är detta något liknande om det, som du påstår, är något som kan försvinna med tiden. Ljuga tycker jag dock inte att du skall göra då det kan sluta med att du själv kan komma till skada om människor i närheten ej är medvetna om din epilepsi.
Hoppas det löser sig!
Magnus
QUOTE (eternal @ Jul 10 2008, 16:11 ) *
Läste för länge sedan på något annat forum om en kille som fick uppskov, och fick göra lumpen ett år senare pga medicinska hinder. Kommer dock ej ihåg vart jag såg detta..
Kanske är detta något liknande om det, som du påstår, är något som kan försvinna med tiden. Ljuga tycker jag dock inte att du skall göra då det kan sluta med att du själv kan komma till skada om människor i närheten ej är medvetna om din epilepsi.
Hoppas det löser sig!

Inlägget du svarade på är två år gammalt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.