Startar detta ämnet för att diskutera lite om möjligheterna att modifiera ett vapen.
I detta fallet H&K MP7.
Detta är bara en teoretisk diskution som ej kommer att leda till ngt praktiskt.
Orsaken till att jag startar denna tråden är att jag har diskuterat med en kille på nätet som frågade lite om möjligheterna om att omkalibera 2 olika kpistar.
Och i så fall vad man måste göra eller förändra designen på.
Killen i fråga är bara lite allmänt möp som ej kan mkt om detta när det gäller vapen utan han är bara allmänt intresserad.
Frågeställningen som han ställde var om man kunde ev förändra kalibern på MP7 från 4,3X30 till 9X19.
Vad man i så fall måste förändra och hur det skulle påverka vapnets funktion, hanterbarhet, effekt i målet osv samt balistik.
Sen berörde det Kpist M45 en frågeställning där.
Frågeställningen från honom var hur vapnet skulle funka med 9x18, 9x21, 38 special eller .357 Magnum?
När det gäller M45, så tror jag personligen att det skulle funka med 9X18 och även 9X21 utan för stor modifikation på vapnet ifråga, men förövrigt så är jag lite misstänksam mot att bruka de andra kalibrarna pga hålfasthet samt att jag är ej säker på att vapnet skulle funka bra att bruka eller att det skulle vara funktions säkert med de 2 andra kalibrarna.
Mvh
404 Skenberg