Oj vad mkt information det fanns om denna ammunition egentligen...
Kankse borde starta en ny tråd angående detta men men, kort fråga...
På bilder jag sett på AK4 så har den en stor klumpig hylsuppsamlare, men AK5 har jag aldrig sett något liknande
Hade man hylsuppsamlare av miljöskäl eller kostnadsskäl att man vill återvinna hylsorna?
Av vad jag förstått så används ju inte denna hylsuppsamlare nuförtiden under övningar...eller?
Edit: Varför slutade man använda hylsfångare helt enkelt?
Jo då hylsfångaren används fortfarande (mer eller mindre frivilligt ) på AK4an och jag kan direkt säga att det är det mest irriterande extra del jag någonsin stöt på till ett vapen miljö Mupparna blir kanske lyckliga av att se den men vi som får dras med ständiga eld avbrott pga den är inte förtjusta. Där av fuskas det med den i visa grupper ute i landet.
Eddit: Puck två på den
En tanke och ett tips, i all välmening: om du inte har bättre koll på vad du skall skriva så kanske du inte tillför speciellt mycket till diskussionen?
Mao, skriv vad du vet och inte vad du tror, nästan, lite, typ
Ber om ursäkt om jag var oklar i mitt tidigare inlägg 2Sharp vad jag menade att säga var att denna amm har mindre kraft i sig och går där med långsammare än vanlig amm
Och om man kombinerar långsammare amm med rätt vinkel på solljus och kamera kan man ibland se ammunition och kan förväxla den med spår ljus.
Det a vet jag efter som jag av misstag fick se en grupp soldater öva med den.
(Jag var tidig på plats och dom var sena där ifrån.) I varje fall såg jag enstaka projektiller (såg ut som spår ljus) skjutas mellan soldaterna och frågade befälet jag åkt med vad det var dom använde för amm och han svarade att det var en sorts Paint boll kulla( han gick inte in djupare på det) senare har jag dock bara hört rykten om något som kallades färg patroner och drog då slutsatsen att det måste vara den amm jag såg användas.
Det kan ha varit den ammunitionen som skjuts i klippet pinnen sett även om detta inte måste vara fallet så är det ett alternativ till att pinnen ser i syne.
Åter igen ber jag om ursäkt om jag var oklar i mitt tidigare inlägg.