Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ammunition?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pinnen_
Nu är det så att jag är en total solis än så länge och det står säkert någonstans på internet enkla svar på min fråga men jag ställer den här ändå:

Hur fungerar det under övningar när man skjuter med lösa skott??? Vad består dessa skott av?

Finns det olika sorters lösa skott?

Och jag såg ett klipp på internet från någon övning där två soldater stod i luckan i en stridsfordon 90 och gav eld mot vad det såg ut som verkliga personer, och dom hade ammunition med spårljus, jag måste ha sett fel va???

Malajn.gif
Bellum
Den lösa ammunition som används inom FM består av en hylsa med krut och en "patron" gjord av anitingen trä eller plast. När man skjuter med lös ammunition har man en särskild lösskjutningsanordning längst fram på vapnet som dels splittrar den avfyrade patronen till småbitar och dels leder ut dessa småbitar åt sidan istället för rakt fram. På så vi kommer inget splitter mot den man skjuter mot.

Det finns andra varianter av lösa skott. Till psg-90 använder man till exempel en lös patron som i stort sett bara är eh hylsa fylld med krut (ingen patron alls)

Och, ja du såg förhoppningsvis fel!!

Antingen så var det inte spårljus utan lös am, eller så var det inte riktiga människor!!
Pinnen_
QUOTE (Bellum @ Aug 5 2006, 12:04 ) *
Och, ja du såg förhoppningsvis fel!!

Antingen så var det inte spårljus utan lös am, eller så var det inte riktiga människor!!

Haha, ja jag antar att det inte kan ha varit riktiga människor....

Tack så mycket för infot... pansar2.png
The Swede
QUOTE (Bellum @ Aug 5 2006, 12:04 ) *
När man skjuter med lös ammunition har man en särskild lösskjutningsanordning längst fram på vapnet som dels splittrar den avfyrade patronen till småbitar och dels leder ut dessa småbitar åt sidan istället för rakt fram. På så vi kommer inget splitter mot den man skjuter mot.

Nja, lösskjutningsanordningarna till ak4, ak5, ksp 58 och ksp 90 leder inte ut gaserna/splittren åt sidan utan rakt fram.
Ytterligare en funktion för lösskjutningsannordningen är att skapa tillräckligt tryck i pipan för att mekanismen skall orka rekylera och vapnet fungera som med skarp ammunition.

The Swede pansar2.png
2Sharp
I Sverige har "våra" lösplugg en kula av trä (eller plast) som splittras av en anordning som skruvas fast på/i mynningen.
Den anordningen kalas "lösskjutningsanordning".

Det finns olika lösplugg, ex: till PSG-90 har man en patron som är ihopkrymt och den har således ingen trä eller plast projektil.

Vapnen fungerar som vanligt, dvs att du hanterar vapnet som om det vore skarp ammuntion.
Riskavstånd är 10 meter, något kortare om du bär någon form av skyddsglasögon (motsv.) Det stänker en del träflisor m.m från mynningen när projektilen krossas.

Troligen har du sett enormt fel, det är sällan man använder spårljus när man övar mot varandra...

Edit:
Puck trea, eller nå't...
Pinnen_
QUOTE (2Sharp @ Aug 5 2006, 12:08 ) *
I Sverige har "våra" lösplugg en kula av trä (eller plast) som splittras av en anordning som skruvas fast på/i mynningen.
Den anordningen kalas "lösskjutningsanordning".

Det finns olika lösplugg, ex: till PSG-90 har man en patron som är ihopkrymt och den har således ingen trä eller plast projektil.

Vapnen fungerar som vanligt, dvs att du hanterar vapnet som om det vore skarp ammuntion.
Riskavstånd är 10 meter, något kortare om du bär någon form av skyddsglasögon (motsv.) Det stänker en del träflisor m.m från mynningen när projektilen krossas.

Troligen har du sett enormt fel, det är sällan man använder spårljus när man övar mot varandra...

Ok, ja jag såg nog enormt fel...det var ganska dålig kvalitet på filmen också...
lightfoot
I Norge har vi rødplast (kalles også rødfis) som er bakelitthylser der tuppen ekspanderer (bretter seg ut) når skuddet blir avfyrt. Det er ikke noe prosjektil, men i 99% av tilfellene vil noen mikroskopiske plastbiter følge gassen som skytes ut av løpet, det er derfor en sikkerhetsavstand på 10-20 meter.

Ved bruk av rødplast må rekylforsterker (og lette sluttstykker) brukes til AG3 (AK4), H&K mp5 (standard maskinpistol i det norske forsvaret) trenger bare rekylforsterker.

I tillegg har vi blåplast (Short Range Training Ammunition) som er øvingsammunisjon av bakelitt som skyter et prosjektil som oppfører seg omtrent likt som vanlig skarp ammunisjon, men med en betydelig mindre rekkevidde (ca. 30m for 7,62mm blåplast avfyrt fra en AG3 (AK4).

En 12,7mm blåplast koster ca. 10-12 NOK, mens et skudd 12,7mm multi purpose koster 60-70 NOK. Der er derfor mest vanlig å skyte blåplast under trening.

Ved bruk av blåplast må lette sluttstykker brukes.

Rødplast finnes i 7,62mm, 9mm og 12,7mm.
Blåplast finnes i 7,62mm og 12,7mm.

Soldater med mp5 (9mm) med rekylforsterker (rødmalt) tupp på løp og SAAB øvingssystem.
C DK012
I vilka situationer väljs blåplast istället för rödplast?
Yxa
Blåplast låter som simunition i mina öron.
Aouto
Det fins även en så kallad Paint boll ammunition som används i utveckling syfte.
Fins alltså inte som tränings amm och kommer enlighet min källa kommer FM inte att använda den till annat heller dom närmaste åren.

ammen använder sig av en funktion som kallas lätt mekanism eller något sådant. Så det inte behövs lika mycket krut gas för att driva mekanismen tillbaka för att ploka upp en ny kulla och kasta utt den gamla. Och ska där med kunna skicka iväg en PB kulla i rätt hastighet för att inte skada den person den träffar (men ont ska det tydligen göra)

(kullan kalls färg patron eller något sådant tror jag)
2Sharp
En tanke och ett tips, i all välmening: om du inte har bättre koll på vad du skall skriva så kanske du inte tillför speciellt mycket till diskussionen?

Mao, skriv vad du vet och inte vad du tror, nästan, lite, typ smile.gif

Som yxa nämner ovan, simunition alt. fx-ammunition.
Kolla: http://www.simunition.com/

Och ja, det gör ont att bli träffad.

QUOTE (Aouto @ Aug 6 2006, 03:42 ) *
Det fins även en så kallad Paint boll ammunition som används i utveckling syfte.
Fins alltså inte som tränings amm och kommer enlighet min källa kommer FM inte att använda den till annat heller dom närmaste åren.

ammen använder sig av en funktion som kallas lätt mekanism eller något sådant. Så det inte behövs lika mycket krut gas för att driva mekanismen tillbaka för att ploka upp en ny kulla och kasta utt den gamla. Och ska där med kunna skicka iväg en PB kulla i rätt hastighet för att inte skada den person den träffar (men ont ska det tydligen göra)

(kullan kalls färg patron eller något sådant tror jag)
lightfoot
QUOTE (C DK012 @ Aug 5 2006, 21:28 ) *
I vilka situationer väljs blåplast istället för rödplast?

Rødplast er løsammunisjon (blanks) mens blåplast er skarp ammunisjon av bakelitt/plastikk.

7,62mm blåplast brukes til nærstridsløyper der markører (helfigurer - targets av papir) står spredt over et område og simulerer fienden. Dette på grunn av lavere kinetisk energi og betydelig begrenset rekkevidde som er en fordel med tanke på rikosjetter og vådeskudd.

Den brukes også i svært begrenset omfang til nærstrid på skytebane og "vanlig" skytebanetjeneste, men det sier seg selv at det ikke er egnet for 200 meters-baner. Begrenset omfang fordi det er et stort overskudd med "gamle" skarpe skudd i det norske forsvaret mens det bare er noen sett med lette sluttstykker.

AG3 har, som deres AK4, en potensiell dødelig rekkevidde på 4500-6000 meter med "full metal jacket" (helmantlet), mens blåplast vil være "ufarlig" etter 300-400 meter. M

Blåplast brukes ikke på samme måte som "paintball", dvs. markørkuler - den behandles på lik linje med skarp helmantlet ammunisjon, siden den er dødelig. Det vil aldri være aktuelt å skyte rettede skudd med blåplast mot levende mål under trening!

Til 12,7mm brukes også blåplast i stor skala for utdanning siden den koster en brøkdel av Raufoss multi purpose-ammunisjonen. I den første fasen, hvor rekruttene lærer seg ladegrep osv. er det bedre å gi de 100 blåplast enn 10 multi purpose når prisen blir omtrent den samme. smile.gif

Som en kuriositet har vel "deres" 84mm RFK (pansarskott M86) også en innlegg for trening der det brukes 7,62mm helmantlet ammunisjon istedet for 84mm granater?
106
Blåplast låter då som någon kombination av den gamla kammarammunitionen och den nya övningsammunitionen med lägre Dmax, fast i plast.

Til 12,7mm brukes også blåplast i stor skala for utdanning siden den koster en brøkdel av Raufoss multi purpose-ammunisjonen.

Vi använder vanlig helmantlad 12,7 för övningsskjutning, alltså ingen multi purpose ammunition, men heller ingen direkt övningsam.

Som en kuriositet har vel "deres" 84mm RFK (pansarskott M86) også en innlegg for trening der det brukes 7,62mm helmantlet ammunisjon istedet for 84mm granater?

Till Pskott 86 (AT-4) och Grg m/48 och 86 (MAW, Carl-Gustav etc) finns 9 mm spårljus med reducerad laddning, 20 mm övningsam samt barlastad 84 mm övningsprojektil. Till Pskott är det olika vapen och till Grg använder man grundvapnet men med olika insatser (eller hur man nu beskriver övningsvapnen).

Det är norsk rödplast (tillverkad av Bakelittfabriken, tillverkarkod/bottenstämpel 434) vi har som lös ammunition till prickskyttegeväret. Vi lär även ha sådana i 12,7.

edit: Var tvungen att skriva prickskyttegeväret när jag menade P s g 9 0, eftersom forumet av någon anledning ville göra det till en länk, helt utan att jag bett om det. Är det någon mer än jag som bara blir förbannad när forumet på eget initiativ ändrar text?
Pinnen_
Oj vad mkt information det fanns om denna ammunition egentligen...

Kankse borde starta en ny tråd angående detta men men, kort fråga...

På bilder jag sett på AK4 så har den en stor klumpig hylsuppsamlare, men AK5 har jag aldrig sett något liknande

Hade man hylsuppsamlare av miljöskäl eller kostnadsskäl att man vill återvinna hylsorna?

Av vad jag förstått så används ju inte denna hylsuppsamlare nuförtiden under övningar...eller?

Edit: Varför slutade man använda hylsfångare helt enkelt?
106
Hylsfångare används fortfarande till Ak4, Ak4B, Kpist m/45, Kulspruta 58 i lv-stativ mm.
Har även sett en hylsfångare för Ak5, men jag är glad att det aldrig infördes. Vid SiB används ofta någon improviserad hylsavledare på Ak5 så hylsorna inte flyger runt och skadar bilar mm.

Använda hylsor samlas in för återanvändning, miljöskäl torde stått långt ner på priolistan när hylsfångarna infördes. Det var ju på den tiden vi hade blyad bensin, asbest, ddt mm.
Aouto
Oj vad mkt information det fanns om denna ammunition egentligen...

Kankse borde starta en ny tråd angående detta men men, kort fråga...

På bilder jag sett på AK4 så har den en stor klumpig hylsuppsamlare, men AK5 har jag aldrig sett något liknande

Hade man hylsuppsamlare av miljöskäl eller kostnadsskäl att man vill återvinna hylsorna?

Av vad jag förstått så används ju inte denna hylsuppsamlare nuförtiden under övningar...eller?

Edit: Varför slutade man använda hylsfångare helt enkelt?

Jo då hylsfångaren används fortfarande (mer eller mindre frivilligt ) på AK4an och jag kan direkt säga att det är det mest irriterande extra del jag någonsin stöt på till ett vapen miljö Mupparna blir kanske lyckliga av att se den men vi som får dras med ständiga eld avbrott pga den är inte förtjusta. Där av fuskas det med den i visa grupper ute i landet.

Eddit: Puck två på den banghead.gif

En tanke och ett tips, i all välmening: om du inte har bättre koll på vad du skall skriva så kanske du inte tillför speciellt mycket till diskussionen?

Mao, skriv vad du vet och inte vad du tror, nästan, lite, typ

Ber om ursäkt om jag var oklar i mitt tidigare inlägg 2Sharp vad jag menade att säga var att denna amm har mindre kraft i sig och går där med långsammare än vanlig amm

Och om man kombinerar långsammare amm med rätt vinkel på solljus och kamera kan man ibland se ammunition och kan förväxla den med spår ljus.

Det a vet jag efter som jag av misstag fick se en grupp soldater öva med den.
(Jag var tidig på plats och dom var sena där ifrån.) I varje fall såg jag enstaka projektiller (såg ut som spår ljus) skjutas mellan soldaterna och frågade befälet jag åkt med vad det var dom använde för amm och han svarade att det var en sorts Paint boll kulla( han gick inte in djupare på det) senare har jag dock bara hört rykten om något som kallades färg patroner och drog då slutsatsen att det måste vara den amm jag såg användas.

Det kan ha varit den ammunitionen som skjuts i klippet pinnen sett även om detta inte måste vara fallet så är det ett alternativ till att pinnen ser i syne.

Åter igen ber jag om ursäkt om jag var oklar i mitt tidigare inlägg.
KD803
Mycket riktigt så skall hylsfångare fortfarande användas till AK4 förutom vid skarp tjänst. Allt annat är egentligen brott mot SäkI, även om så ofta sker på övningar. Vapnet ser ju mycket ballare ut utan hylsfångare... rolleyes.gif

Att hylsorna skulle samlas in hade ekonomiska orsaker. Förr så laddades tomhylsorna om, numera så smälts de ner varför den sortering av tomhylsor som fortfarande sker egentligen inte är nödvändig. Men den traditionen lär nog överleva oss alla. (A) Formellt så är det fortfarande krav på att minst 70% av tomhylsorna för finkaliberammunition ska lämnas in vid ammunitionsredovisningen, men så sker i praktiken inte längre. Det kravet blev snudd på omöjligt att uppfylla när AK5 inte fick en hylsfångare.
Pinnen_
Ja du Aouto, (och ni andra) kolla på klippet själva och säg vad ni ser, gå in på http://www.grenadjarkompaniet.se/ och klicka på film sedan på filmklippet 390 för att kolla.

Vid närmare analys av filmen så är jag nästan bombsäker på att spårljus används samt att dom INTE skjuter mot levande motståndare...tyckte bara första gången att det såg ut som en snubbe till höger i bild i början av klippet...

pansar2.png Malajn.gif
gislemark
QUOTE (Pinnen_ @ Aug 6 2006, 19:30 ) *
Ja du Aouto, (och ni andra) kolla på klippet själva och säg vad ni ser, gå in på http://www.grenadjarkompaniet.se/ och klicka på film sedan på filmklippet 390 för att kolla.

Vid närmare analys av filmen så är jag nästan bombsäker på att spårljus används samt att dom INTE skjuter mot levande motståndare...tyckte bara första gången att det såg ut som en snubbe till höger i bild i början av klippet...

pansar2.png Malajn.gif

Det sitter heller inte någon lösskutningsanordning monterad på kspn eller akn
Olle P
Anknytande fråga:
- Vad händer med projektilen när man avfyrar lösplugg utan att ha lösskjutningsanordningen monterad?

Vi hade en incident på en övning där jag var nära att skjuta en salva lösplugg från ksp med skarp pipa, riktad mot vår fänrik som agerade tillfällig B-styrka på 15-20m avstånd. Anledningen till att såväl jag som plutonens andra kspskytt (som även han var nära att öppna eld) hade skarp pipa var tvåfaldig; 1. av ekonomiska skäl hade vi bara fått en lösskjutningsanordning till varje ksp, trots att vi hade två pipor som alltid skulle medföras, och 2. vi trodde övningen hade avslutats och vi hade då skjutit så mycket att pipan reglementsenligt skulle bytas för att förhindra överhettning. Alltså, när "fienden" var bekämpad och övningen "slut" så bytte vi pipa. När vi sedan kom tillbaka till utgångsplatsen drog fänriken igång ett improviserat enmans-anfall, då han hade turen att varken jag eller den andra kspn fick korn på honom...

Jag har ryktesvägen hört att träpluggen smulas sönder ganska bra av gastrycket och räfflorna, även utan lösskjutningsanordning. Vet inte om det stämmer.

/Olle
DaRaven
QUOTE (Olle P @ Aug 7 2006, 11:11 ) *
Anknytande fråga:
- Vad händer med projektilen när man avfyrar lösplugg utan att ha lösskjutningsanordningen monterad?

Jag har ryktesvägen hört att träpluggen smulas sönder ganska bra av gastrycket och räfflorna, även utan lösskjutningsanordning. Vet inte om det stämmer.

/Olle

Det stämmer att den smulas sönder, ganska omgående.. Men det flyger fortfarande en del träflis ut genom pipan - det måste ju ut någonstans. Och risken är ju att detta träffar någon och sätter sig i ett öga eller liknande.

En av mina soldater under GU sköt sönder en bajamaja med ett antal lösplugg på nära håll - bara för att se om det funkade. Han tyckte inte att det var lika roligt när han fick ta rätt på skiten (bokstavligen talat). Har även sett grodjakt med lösplugg..
lightfoot
Det samme problemet har vi med rødplast - små plastfragmenter som på kort hold kan gå igjennom tykk kartong.
cf112
Hylsfångaren på AK4 samlar som bekant upp hylsorna, men har en viktigare funktion än så. Vid eventuell hylssprängning skall skytten slippa splitter i ansiktet vilket SKULLE kunna ske utan hylsfångare monterad. På AK5 sitter istället en skyddsplåt med delvis samma syfte.
Nifelhel
QUOTE (cf112 @ Aug 7 2006, 14:33 ) *
Hylsfångaren på AK4 samlar som bekant upp hylsorna, men har en viktigare funktion än så. Vid eventuell hylssprängning skall skytten slippa splitter i ansiktet vilket SKULLE kunna ske utan hylsfångare monterad. På AK5 sitter istället en skyddsplåt med delvis samma syfte.

Källa på det?
KD803
Anknytande fråga:

Träpluggen splittras mycket riktigt. Ursprungligen så sköt man träplugg utan lösskjutningsanordning, men med ett ganska rejält tilltaget säkerhetsavstånd. Har inte tillgång de de äldre reglementena just nu, men vill minnas att det rörde sig om 50 meter.

Vad som händer med plastpluggen till m/45 däremot är jag osäker på.
QUOTE (cf112 @ Aug 7 2006, 14:33 ) *

Nu har du nog blandat ihop AK4 med kpist m/45. På m/45 är det mycket riktigt så att hylsfångaren även ska skydda mot splitter från en eventuell hylssprängning, eftersom k-pisten saknar säkring mot förtidig avfyrning. En sådan finns dock på både AK4 och AK5, varför en hylssprängning inte kan uppstå.
tinhead
Hylsfångaren (elefantpungen) är rätt behändig som konstruktion för att mildra stugägares ilska över att ha 20-30 man som framrycker i "strid" över dennes gräsmatta. :P = mycket mindre antal hylsor på gräsmattan ;)

och nu tillbaka till topic..

Finns det verkligen plastplugg till 7,62? Jag har bara påträffat träplugg??
lightfoot
QUOTE (tinhead @ Aug 8 2006, 01:11 ) *
Finns det verkligen plastplugg till 7,62? Jag har bara påträffat träplugg??

http://www.nammo.com/templates/Product.aspx?id=208
Nammo - 7,62mm produktspekter.
106
Från Amkat.se:

Samtidigt hittade jag ett jättefel på SoldF.com om Psg:
7,62 mm lös ptr 10 PS (löspatron)
Löspatronen förbränns nästan helt vid avfyrning, endast bottenplattan blir kvar. Detta innebär att ingen löskjutningsanordning behövs.

Det är ingen stridsvagnsam, utan hela plasthylsan blir kvar och dessutom i princip oskadad.
Fu Bagarn
QUOTE (BJE @ Aug 7 2006, 18:56 ) *
Vad som händer med plastpluggen till m/45 däremot är jag osäker på.

Det som händer när man skjuter övningsamm i M/45 med skarppipan är att man får en proj som förflyttar sig med hög hastighet i en förhållandevis rak bana, viss verkan kan även påvisas på avstånd uppåt 50m.
Projen som inte splittras beter sig som en skarp.
Vapnet laddar dock inte om pga att rekylkraften i patronen inte räcker till.
Källa: saint.gif
Soldierblue
Jag har blivit uttsatt för den sk. fx-am. Den lämmnar rediga blåmärken och är ngt. klumpig att hantera.
När vi nyttjade matterialet hadde vi de på prov i p-skott itället för 9mm släpspårljus..

Var vell inte så lycket då kulan hade en tendens att gå sönder i pipan och det blev till att göra rent... passa bättre på pistol 88... men är kanske inte så lämplig att använda istället för/eller som komplement, till den nuvarande löspluggen. fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif

Sen har jag en fundering på vad man nyttjade på vapensystemen innan dagens system...

Har blandanat hört att det finns ngn. form av lösskjutningsanordning till karbin m.94....

Stämmer detta???

Rangern.gif
PokerJoel
Anknytande fråga:

Vi hade en incident på en övning där jag var nära att skjuta en salva lösplugg från ksp med skarp pipa, riktad mot vår fänrik som agerade tillfällig B-styrka på 15-20m avstånd. Anledningen till att såväl jag som plutonens andra kspskytt (som även han var nära att öppna eld) hade skarp pipa var tvåfaldig; 1. av ekonomiska skäl hade vi bara fått en lösskjutningsanordning till varje ksp, trots att vi hade två pipor som alltid skulle medföras, och 2. vi trodde övningen hade avslutats och vi hade då skjutit så mycket att pipan reglementsenligt skulle bytas för att förhindra överhettning. Alltså, när "fienden" var bekämpad och övningen "slut" så bytte vi pipa. När vi sedan kom tillbaka till utgångsplatsen drog fänriken igång ett improviserat enmans-anfall, då han hade turen att varken jag eller den andra kspn fick korn på honom...

/Olle

Troligtvis hade du bara fått iväg ett enda skott då gastrycket i pipan inte borde bli något vidare utan lösskjutningsanordningen. Men det skottet hade ju kunnat räcka...
eskil

Njae, så länge pluggen är i pipan så håller den ihop, gastryck och räfflor till trots. Men räfflorna får kulan att rotera precis som en skarp projektil. När träpluggen lämnar mynningen och pipväggarna inte längre håller ihop den så splittras den av centrifugalkraften.
Lt.E
En fråga till er som vet, går det att använda "7,62 mm sk ptr 10 prick" till AK4 eller andra 7,62mm vapen som ksp58?
Knekt
QUOTE (eskil @ Sep 21 2006, 12:54 ) *

Njae, så länge pluggen är i pipan så håller den ihop, gastryck och räfflor till trots. Men räfflorna får kulan att rotera precis som en skarp projektil. När träpluggen lämnar mynningen och pipväggarna inte längre håller ihop den så splittras den av centrifugalkraften.

Yep. Om jag inte minns fel så var riskavståndet för mausern 25 m vid lösskjutning.
The Swede
QUOTE (Lt.E @ Aug 6 2007, 20:42 ) *
En fråga till er som vet, går det att använda "7,62 mm sk ptr 10 prick" till AK4 eller andra 7,62mm vapen som ksp58?

Rent teoretiskt borde det gå, om man tar bort flamdämparen.
Finns risk annars att drivspeglarna fastnar däri.
Den får dock inte användas enl. reglementena.

The Swede pansar2.png
Knekt
QUOTE (The Swede @ Aug 6 2007, 21:12 ) *

The Swede pansar2.png

Vad jag förstår så klarar inte drivspeglarna värmen från en ksp.
The Swede
QUOTE (Knekt @ Aug 6 2007, 23:01 ) *

The Swede pansar2.png

Vad jag förstår så klarar inte drivspeglarna värmen från en ksp.

Ytterligare en anledning till varför man inte ska använda den ammunitionen i annat än psg 90.
Vesku

The Swede pansar2.png

Vad är en drivspegel?
DaRaven
QUOTE (Vesku @ Aug 7 2007, 13:04 ) *

The Swede pansar2.png

Vad är en drivspegel?

Kulan är underkalibrerad, d.v.s. den är mindre än diametern på pipan, så för att driva den genom pipan så sitter det drivspeglar av plast runt själva projektilen för att få "rätt" kaliber på hela paket s.a.s. Dessa faller bort/splittras när projektilen lämnar pipan..
Berg
QUOTE (DaRaven @ Aug 7 2007, 13:13 ) *
QUOTE (Vesku @ Aug 7 2007, 13:04 ) *

The Swede pansar2.png

Vad är en drivspegel?

Kulan är underkalibrerad, d.v.s. den är mindre än diametern på pipan, så för att driva den genom pipan så sitter det drivspeglar av plast runt själva projektilen för att få "rätt" kaliber på hela paket s.a.s. Dessa faller bort/splittras när projektilen lämnar pipan..

Plast? Drivspeglarna ser ut att vara av metall här unsure.gif
http://www.soldf.com/images/s_psg90_underk.jpg

Edit: Elefantfingrar
Om någon undrar hur PSG90's övningsam ser ut så har jag en referrensbild jämtemot KSP58'ans.
http://www.putfile.com/pic.php?img=6233172
Ing
QUOTE (Berg @ Aug 7 2007, 18:13 ) *
Plast? Drivspeglarna ser ut att vara av metall här unsure.gif
http://www.soldf.com/images/s_psg90_underk.jpg

Drivspeglarna..... är gjorda av plast. Om än något gulaktig plast, så ändå plast. Lita på det.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.