Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Var åttonde värnpliktig avbryter lumpen i förtid
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
lanrezac
http://sydsvenskan.se/sverige/article175371.ece

Var åttonde värnpliktig avbryter lumpen i förtid. Trots att det blivit näst intill frivilligt att kallas in till militär grundutbildning har försvaret inte lyckats minska andelen avhopp.

Det framgår av färsk statistik från Pliktverket.
– Det brister i förbandens omhändertagande. På många ställen kör man för hårt under grundutbildningen, säger Ingvar Ahlstrand, statistiker på Pliktverkets planeringsstab.

Är det verkligen för hårt? eller har det blivit lättare att få frisedel idag? Den här fixeringen vid avgångar ökar väl snarare risken för att olämpliga Vpl blir kvar i tjänst, med olyckor som följd.

Vill man lösa problemet så får man väl öka antalet inkallade eller ta in frivilliga i första hand som får bättre bonusar för fullgjord tjänst.
Andrew
Nintendo-generationen och I-landsproblem ! ohmy.gif
SP-
Jo det är ju tråkigt att det ska behöva bli såhär trots att nästan alla är frivilliga. Men samtidigt så kan det väl i många fall vara bättre att skicka hem någon än att han stannar och förstör för både gruppen och sin egen psykiskahälsa (eller vilka skäl han har att avbryta).

Blir en massa adminstaritvt jobb samt en stor kostandsfråga vid avhopp så något borde kanske göras, men vad?
Lanbada
Här är rapporten från pliktverket:
http://www.pliktverket.se/upload/Avgangar_...ldning_2005.pdf

Personligen tycker jag att man bara borde ta in folk som är motiverade och verkligen vill göra lumpen. Man hör ju ofta hur pliktverket fipplat och tagit in folk som verkligen inte vill göra lumpen, och givit motiverade personer en plats i utbildningsreserven. Ibland gör de ju ännu större tabbar, tar in folk med svår astma eller kraftig övervikt, folk som förbanden får skicka hem efter bara någon vecka.

En av anledningarna till ökningen av avhopp kan vara att fm på senare tid börjat satsa hårdare på sin kampanj "Hel in, Hel ut", och tar allvarligare på t.ex. köldskador, hörselskador, och andra skador man ådragit sig under sin värnplikt.
Schalldämpfer
Problemet ligger nog mycket riktigt i urvalet som Pliktverket gör. Personligen tycker jag att ibland att lite mer "rätt man på rätt plats-tänkande" skulle vara på sin plats. Märk väl då att "rätt man" kanske inte alltid är han eller hon som vill mest. Således är det nog inte helt fel att ha kvar en del av pliktsystemet men göra ett betydligt hårdare urval än vad som sker idag.
dxl
Eftersom man vill att vpl ska skriva på för en tredje termin så kanske det rent ekonomiskt är bra att det är lättare att få frisedel? Lite dumt att lägga pengar på en produkt som inte går att använda när den är klar.
Raptor
Som jag ser det så avbryter 4 av 5 p.g.a. medicinska skäl. Det är kanske inte så mycket man kan göra för att komma åt den aspekten eftersom alla mönstrar och testas.

P7, där jag gjorde lumpen, har lägst siffror men det har säkert med att göra att alla som vill kan pendla hem dagligen. Det underlättar för folk som har flickvänner och så där.

Jag tror att militärtjänstgöringen idag inte har så stor prestige bland våra ungdomar. Det tar mellan 7 och 15 månader av ditt liv och det du får ut må utveckla dig som människa men ger inte särskilt mycket pengar eller fördelar i ditt arbetsliv som följer.
Lfskbat
Intressant ämne, på min ära!
Har en arbetskollega vars farbror är Yoff. Vid en diskusion (över några pilsner) med L så nämnde han, liksom i förbifarten, att dagens vpl inte orkar lika mycket som för 10-20 år sedan. Han hade tagit sin pluton ut på lite stridsförflyttning med stridsutr o (den lätta, plastiga) Ak5. Halva plutonen "klappade ihop" och låg och tjippade efter andan efter 3 km. Jag tror nog inte man kan skylla dataspelen för detta för det är ju så att allergier har ökat kraftigt hos yngre, och därmed "orken". Min brors svåger är läkare och broderns svärfar är Med. Prof och båda bekräftar detta.

Detta bekräftades även i ett debattprogram för något år sedan "Dokument innifrån" tror jag det var. Ämnet som diskuterades var vpl contra yrkesarmé. Närvarande vär de vanliga partierna, representant från vpl råd (en övermogen form av elevrådet = funkar lika illa och är lika onödig). Vidare fanns även Gen dir från Värnpliktsverket där och han sa att så "dåligt" (tas med en nypa salt) soldatmtrl som vi har nu har vi aldrig haft, dagens soldater skulle med nöd och näppe duga till malaj eller frisedel för 10-20 år sedan. Grabben från Vpl-råd blev såklart sur för man trampade lite på hans generation. Men faktum kvarstår... Allergi bidrar till försämrad komdis... Sedan om dagens "ynglingar" är ouppfostrade, lata, dataspelande, limsniffande, gnälliga slynglar låter jag vara osagt vissel.gif De vi har i vårt IK är helt jäkla OK!
Maul
QUOTE (Lfskbat @ Aug 2 2006, 00:52 ) *
Har en arbetskollega vars farbror är Yoff. Vid en diskusion (över några pilsner) med L så nämnde han, liksom i förbifarten, att dagens vpl inte orkar lika mycket som för 10-20 år sedan. Han hade tagit sin pluton ut på lite stridsförflyttning med stridsutr o (den lätta, plastiga) Ak5. Halva plutonen "klappade ihop" och låg och tjippade efter andan efter 3 km. Jag tror nog inte man kan skylla dataspelen för detta för det är ju så att allergier har ökat kraftigt hos yngre, och därmed "orken". Min brors svåger är läkare och broderns svärfar är Med. Prof och båda bekräftar detta.

Detta bekräftades även i ett debattprogram för något år sedan "Dokument innifrån" tror jag det var. Ämnet som diskuterades var vpl contra yrkesarmé. Närvarande vär de vanliga partierna, representant från vpl råd (en övermogen form av elevrådet = funkar lika illa och är lika onödig). Vidare fanns även Gen dir från Värnpliktsverket där och han sa att så "dåligt" (tas med en nypa salt) soldatmtrl som vi har nu har vi aldrig haft, dagens soldater skulle med nöd och näppe duga till malaj eller frisedel för 10-20 år sedan. Grabben från Vpl-råd blev såklart sur för man trampade lite på hans generation. Men faktum kvarstår... Allergi bidrar till försämrad komdis... Sedan om dagens "ynglingar" är ouppfostrade, lata, dataspelande, limsniffande, gnälliga slynglar låter jag vara osagt vissel.gif De vi har i vårt IK är helt jäkla OK!

Huvudet på spiken där. Jag må vara en ur den ouppfostrade, lata, dataspelande, limsniffande, gnälliga generationen men vissa exemplar man ser där ute får en att undra vart allt är på väg. Och nu när färre och färre får göra värnplikten så går många miste om en viktig mognadspunkt.
lanrezac
QUOTE (Raptor @ Aug 1 2006, 22:07 ) *
Jag tror att militärtjänstgöringen idag inte har så stor prestige bland våra ungdomar. Det tar mellan 7 och 15 månader av ditt liv och det du får ut må utveckla dig som människa men ger inte särskilt mycket pengar eller fördelar i ditt arbetsliv som följer.

Om man då ser till att fota ut alla olämpliga och ser till att vi bara har kvar "normala" friska killar/tjejer utan attitydproblem som fungerar socialt i grupp, så tror jag att arbetsgivare kommer att räkna det som en stor merit att ha fullgjort militärtjänst.
Turboharry
QUOTE (Lfskbat @ Aug 1 2006, 22:52 ) *
Har en arbetskollega vars farbror är Yoff. Vid en diskusion (över några pilsner) med L så nämnde han, liksom i förbifarten, att dagens vpl inte orkar lika mycket som för 10-20 år sedan. Han hade tagit sin pluton ut på lite stridsförflyttning med stridsutr o (den lätta, plastiga) Ak5. Halva plutonen "klappade ihop" och låg och tjippade efter andan efter 3 km.

Hur såg omständigheterna ut kring de olika händelserna? Var "dagens" vpl nyinryckta som för första gången fick smaka på kroppsskydd och då ute i högsommarvärme? Malajn.gif Var "dåtidens" vpl fallskärmsjägare på sin slutövning? camo.gif

Tror det är lätt att fälla generaliserande yttranden, svårare att hitta belägg för dem.

[...]
Vidare fanns även Gen dir från Värnpliktsverket där och han sa att så "dåligt" (tas med en nypa salt) soldatmtrl som vi har nu har vi aldrig haft, dagens soldater skulle med nöd och näppe duga till malaj eller frisedel för 10-20 år sedan.

Har inte sett programmet men finns det inte en chans att det var en variant av ett - "på min tid/dagens ungdom/förr i världen..." - resonemang där allt är sämre än förr? Utan att egentligen behöva komma med några belägg för sina påståenden.
dxl
Beror ju helt på när man är ute och går med väringarna.
Första gångerna vi var ute på fotmarsch med stridsutrustning och vapen så var ju allt man hade på sig tungt som bly och skavde, allt från kängor till vapen och skyddsväst.
Kan nog säga att vi var rätt så slut efter några kilometers gång.

Men när vi gjorde vårat soldatprov i slutet av GSUn och inte minst restrerande delen utav värnplikten, så tyckte man det var lustigt att man en gång fann vapnet så tungt och västen så illasittande och nu (på soldatprovet) så bar vi ju mycket mer men ändå så var det så mycket lättare...

Bara en reflektion
Erik Adam
Det är väl inte så konstigt?

Ja, jag ÄR skitgammal, iaf jämfört med dem av er som inte ens ryckt in ännu..
Låt mig bli något mer konkret istället för att gnälla på att "de va bättre förr minsann, skrock skrock".

För att jämföra med den som gjorde GU för säg 15 år sedan (och bortom); vad tror (vet) ni att de som barn/unga gjorde på fritiden istället för att spela Counterstrike, MSNa eller skriva på ett MÖP-forum?
TV var dessutom totalt ointressant i DDR-sverige, kan jag meddela.
Oavsett vad svaret på frågan är, så var allra oftast någon slags fysisk aktivitet inblandad. Visst är det många som sportar & tränar idag, men skillnaden är den stora andel som inte gör ett skit NÅGONSIN.

Om man inte rör en muskel upp till 18 års ålder, så förstår jag att vpl oavsett befattning blir riktigt jobbig, skaderisken blir så markant att det enda rätta är att skicka hem syltryggen.

Drar jag detta ett steg längre så att jag jmf mig med min far och hans generation, så ser jag samma förhållande. De tålde mer och var mera vana vid arbete på alla sätt, medan jag själv är van vid bättre kläder, bekvämare hem mm mm. Det är iaf min ÅSIKT och be inte om "källa på det", men kom gärna med era åsikter...
dxl
Jag håller med dig Erik Adam, men å andra sidan så har "nintendogenerationen" så mycket lättare för så mycket andra uppgifter inom försvaret, både vad gäller lärande och utförande.
Blixten den vita
När man läser den här tråden, får man lite känslan av gammla gubbar a la "de va bättre förr" mannér. Ja tror att många i dagens generation har en väldig glädje av att träna och dessutom är betydligt mer motiverade än många var för typ 15-20 år sedan. Men som nån sa tidigare i den här tråden så är det nog också betydligt större skillnad på folk och folk. en lite klick tränar mycket medan väldigt många inte tränar alls. Dessutom så undrar jag hur mycket dom äldre generationerna (dvs 40+) vet om dagens värnplikt. Det finns trots allt skillnader mellan "skyttegravskriget" och det som värnpliktiga tränas mot idag. ja tror nog alla har hört av farfars far hur dom sprang 53 mil med 180 kg packning, käkade grus och sten och gick upp innan de gick och la sig... men har dom verkligen har gjort en rättvis jämförelse mellan sin egen och dagens värnplikt?
nexs
Personligen trodde jag att det skulle vara precis tvärtom! Nuförtiden är det iaf något slags urval på de som gör VPL. Har snackat med min farsa (57 år) som gjorde lumpen inom underrättelse och på den tiden gjorde mer eller mindre alla VPL (vilket borde innebära att många som inte vill kommer in?). Han påstår att någon slags fysisk aktivitet var det tal om kanske 2-3 gånger under hela hans utbildning. Nuförtiden finns det ju GSUn vilket innebär att alla VPL måste nå upp till en viss fysisk gräns av saker man klarar!
EO4
På Den Gamla Goda Invasionsförsvarstiden syntes kanske inte avhoppen på samma sätt eftersom huvudalternativet inte var frisedel utan "malajtjänst". D v s andelen frisedlar relativt inryckande blev lägre än idag. Kan det vara en delförklaring?

(Jag låg inne i mitten av 90-talet. Många som ryckte in som AMF "hoppade av". Gissningsvis så fick 70% av de avhoppade malajtjänst och 30 % frisedel).

Finns det statistik från förr på hur stor andel av inryckande på stridande förband som omplacerades till "malajtjänst"?
Krook
Den nya generationen värnpliktiga har sämre fysisk förmåga än tidigare. Det är klarlagt i diverse utredningar, inte minst har utredningar gjorda i skolan påvisat det.

Förr fanns inte alternativ till vpl om man inte ville sitta inne. Som EO4 skriver så blev folk omplacerade istället för hemskickade i större omfattning än idag då "grå arbetskraft" avskaffats.
I och med att alternativ finns så blir det lätt att snegla åt andra håll under tider av motgång och ansträngning.

Jag är helt säker på att avgångarna skulle kunna minskas med hjälp av tex. "malajtjänst" vid svårigheter med ordinarie tjänst. Det är för lätt att slippa undan idag.
Att folk är frivilliga betyder inte nödvändigtvis att det är bättre. En stor del av de som gör vpl har säkert inte klart för sig vad det innebär att jobba i grupp, att gå långt, bära tungt, att sova lite, att någon annan bestämmer vad de ska göra osv. När det går upp för dem så är de inte lika frivilliga längre utan börjar känna efter; jag tror minsann att jag har lite ont i knät.

/Krook
lanrezac
QUOTE (Krook @ Aug 3 2006, 23:52 ) *
Den nya generationen värnpliktiga har sämre fysisk förmåga än tidigare. Det är klarlagt i diverse utredningar, inte minst har utredningar gjorda i skolan påvisat det.

Förr fanns inte alternativ till vpl om man inte ville sitta inne. Som EO4 skriver så blev folk omplacerade istället för hemskickade i större omfattning än idag då "grå arbetskraft" avskaffats.
I och med att alternativ finns så blir det lätt att snegla åt andra håll under tider av motgång och ansträngning.

Jag är helt säker på att avgångarna skulle kunna minskas med hjälp av tex. "malajtjänst" vid svårigheter med ordinarie tjänst. Det är för lätt att slippa undan idag.
Att folk är frivilliga betyder inte nödvändigtvis att det är bättre. En stor del av de som gör vpl har säkert inte klart för sig vad det innebär att jobba i grupp, att gå långt, bära tungt, att sova lite, att någon annan bestämmer vad de ska göra osv. När det går upp för dem så är de inte lika frivilliga längre utan börjar känna efter; jag tror minsann att jag har lite ont i knät.

/Krook

Inte för att frivilliga skulle vara bättre, men finessen är att man kan ställa större krav på dom.
Sen "malajtjänst" vad ska du använda "Malajerna" till i internationell tjänst? sköta BudC i campen?

Däremot kan man frångå systemet med att peka in Vpl på bestämda tjänster som tex Skyttesold redan vid mönstringen och istället göra slutgiltig fördelning ca 8 veckor efter inryck. Då kan man styra över Karlssson med det dåliga knät till tex signalist i radiobil utan att han känner sig nergraderad
Snabeldraken
Visst har vi blivit slappare, det finns altför många anlednigar att sitta stilla nuförtiden.
Min morfar jobbade tex i med jordbruk och vid järnvägen i sin uppväxt, lumpen gick bra för han 1945 då fyskraven var lite hårdare och man knappt hört talats om mekaniserade förband.
Min far sportade mycket under sin uppväxt men det fanns många i hans förband som hade det svårt under fysen även om inte han hade det. Nu förflyttade förbandet sig i lastbilar och man kan ju ifrågasätta om man ska kunna springa en mil i stridsutrustning då?
När så jag ryckte in så var jag i allt annat än bra fysisk form, den blev förvisso bättre men den var inte bra i slutet heller.
Vad beror det på? Jag vet iaf att den sommaren vi fick dator i huset var första året som pappa äntligen fick sin efterlängtade gräsmatta att börja växa....
Fast jag tror också att man tidigare la mer tid på de värnpliktigas fysiska status, i icke stridande förband tycks detta ha gått ner till nästan ingenting, eller så benämns det "fri fys" och ger dom värsta pösmunkarna en extra timme på bingen istället.

Vi borde ju kanske fråga oss om vi verkligen behöver de fysmonster vi hade i skytteförbanden på 40talet eller om andra kompetenser är viktigare i det långa loppet?
Blanco
Lustigt nog så, när jag talat med min käre far, och beskrivit min första vecka i lumpen så blev han förvånad över hur hårt det var jämfört med hur han hade haft det i lumpen. Han är 40-talist och gjorde lumpen under mitten av 70-talet som pansar-span på P4-Axvall och enligt honom så hade han aldrig upplevt såpass sena kvällspass som vi har haft och stark tidspress vid måltider och dylikt, som jag personligen har tyckt varit jobbigast. Och jag tror aldrig jag hört honom säga att det var så monstruöst tungt, men han kanske hade en malajtjänst, vad vet jag. tveka.gif
Kato
Låt alla blivande värnpliktiga genomgå en obligatorisk "lumpen-trailer" där de ska ligga ute i fält i X antal dagar X antal dagar efter att mönstringen genomförts. De som klarar det kan anses duliga.
Lfskbat
QUOTE (Turboharry @ Aug 2 2006, 18:16 ) *
Hur såg omständigheterna ut kring de olika händelserna? Var "dagens" vpl nyinryckta som för första gången fick smaka på kroppsskydd och då ute i högsommarvärme? Malajn.gif Var "dåtidens" vpl fallskärmsjägare på sin slutövning? camo.gif

Tror det är lätt att fälla generaliserande yttranden, svårare att hitta belägg för dem.

Har inte sett programmet men finns det inte en chans att det var en variant av ett - "på min tid/dagens ungdom/förr i världen..." - resonemang där allt är sämre än förr? Utan att egentligen behöva komma med några belägg för sina påståenden.

Och det är mognad att göra mil tjänst + att det faktiskt är en merit.... Hör och häpna!!! Jag blev chef på mitt jobb, inte på grund av universitetsstudier, utan vpl + Hv! Du kan läsa till ögona blöder med ledarskap kan bara praktiseras.

Jag försvarar varken Gen dir för Vpl verk eller min generation, utan bara någerlunda citerar vad som sas i TV. Faktum kvarstår.... Orken är inte vad den var men vi har vunnit på teknologi! Jag fattar nada när yngre börjar babbla om "Syte", "Vcp" mm (numer vet jag vad det är). Det finns skillnader. Counter Strike gör dig inte till en bra soldat (det kan bara Operation Flash Point :P )
Jag kan förlika mig med Kn L åsikter om att dagens unga är lite av "klena/veklingar" men detta lastar jag till 100% staten för. När jag gjorde GU så var det inget snack om patrullbåtsövningar och övergång av vattendrag... Idag är det en jäkla cirkus runt dylika evenemang har jag hört (dykare och annat). Staten har övertagit den eminenta rollen som "Curlingförälder".

Säk I börjar bli lite väl amerikansk hönnini!!! Gör inte si eller så för då får vi Sillbersky på oss!! blink.gif

QUOTE (EO4 @ Aug 3 2006, 20:34 ) *
Finns det statistik från förr på hur stor andel av inryckande på stridande förband som omplacerades till "malajtjänst"?

Vet ej svaret men jag tror nog %-en var låg då folket behövdes i brigader och Fo-förband.
Inställningen var då lite av... "-Anpassa dig för dj-len"... och det gjorde man. Kan låta odemokratiskt idag men då, runt Juraperioden, var det så det skulle vara. Folk anpassade sig för det var lite mer "Vi" och inte så mycket "Det är inte min grejj" för att citera Gen Dir Vpl verk.
Svanberg
En anlednng till avhoppen kan även vara överintaget av värnpliktiga. Jag fick i veckan veta att Gren-komp på kvarn har drygt 120% intag i år, detta kommer resultera i att befälen kan "köra" lite hårdare med soldaterna och därmed blir det fler avhopp.

Kan även tillägga att avhoppsstatistiken inte är att lita på, det finns exempel på förband som redan vid inryck sätter personer med fysiska problem i en "speciell inryckninng". Där får dom skriva på en anståndsblankett och på så vis räknas dom inte som avhoppade.

Glöm inte ordspråket
Lögn - Förbannadlögn - Statistik
Benjamin Disraeli
Lfskbat
QUOTE (Svanberg @ Aug 6 2006, 09:03 ) *
En anlednng till avhoppen kan även vara överintaget av värnpliktiga. Jag fick i veckan veta att Gren-komp på kvarn har drygt 120% intag i år, detta kommer resultera i att befälen kan "köra" lite hårdare med soldaterna och därmed blir det fler avhopp.

Det är dock lite skillnad mellan nu och då! Idag finns det inte "slaskförband" att stoppa in en "klickande" beväring i. När jag rullade i grönt så fanns det en 40-50 brigader (eller nått sådant) samt en faslig massa Fo-förband typ: Lokalförsvarsbataljoner, värnkompani, Fo-pv mm. Dessa personalförsörjdes utav äldre årskullar men då det inte räckte så kasstade man in nymuckade i denna org. Det kunde t om vara så att utb reg fick i uppgift att det året sätta upp en cykelskyttebataljon istället för att göda den Brigad man personalförsörjde i ordinarie fall. camo.gif Visst hade vi överintagning på den tiden också som ex kan nämnas att vi var 4 KB/sk på en skyttepluton, 2 skulle per automatik bort. Det kunde vara ex söka tjänst som Res off eller Yoff. Ett annat sätt för att hålla en överrekrytering var att vissa förband skulle ha en "förbandsreserv" då repgubbar hade en förmåga att "skita i" repövning, och då fick man hugga folk ur pers res. Vissa befattningar behövde även "mentorer" som ex Batkvm, så man körde ibland dubbelkommando här.
simon
Jag vet inte hur det är nuförtiden, men förut utbildades ju fler än vad som fick plats i krigsorgens krigsförband. De som inte fick en placering direkt i förbandet placerades i personalreserven och mobbades därefter, för att kunna ersätta avskjutna kamrater.
Krook
QUOTE (lanrezac @ Aug 5 2006, 23:23 ) *
Inte för att frivilliga skulle vara bättre, men finessen är att man kan ställa större krav på dom.
Sen "malajtjänst" vad ska du använda "Malajerna" till i internationell tjänst? sköta BudC i campen?
Internationellt vill jag inte använda Malajerna men däremot hemma på förbanden. Det finns många tjänster som de skulle kunna utföra som vi idag har civilanställda till, eller som befäl gör när de borde trupputbilda.
Däremot kan man frångå systemet med att peka in Vpl på bestämda tjänster som tex Skyttesold redan vid mönstringen och istället göra slutgiltig fördelning ca 8 veckor efter inryck. Då kan man styra över Karlssson med det dåliga knät till tex signalist i radiobil utan att han känner sig nergraderad
Absolut! Det är väldigt god tanke.

/K
lanrezac
QUOTE (Krook @ Aug 6 2006, 21:41 ) *
Internationellt vill jag inte använda Malajerna men däremot hemma på förbanden. Det finns många tjänster som de skulle kunna utföra som vi idag har civilanställda till, eller som befäl gör när de borde trupputbilda.

Varför lägga tid, kraft och pengar på att utbilda handräckare då dom inte kan användas internationellt och då det oftast är mer kostnadseffektivt med en anställd? Sen måste jag säga att jag höjer på ögonbrynen när du skriver "eller som befäl gör när de borde trupputbilda" Vad ska du använda Griskarlsson till? Rita riskmallar?
;)
stefanf
En annan bra sida från Pliktverket: Inryckta och avgångar 2000-2005

Lustigt att se att denna Intyg om hälsohinder stigit så mycket.
Är det för att läkarna har blivit bättre på att skriva intyg. Eller är det för att intagningspersonalen är mer benägen att beakta intygen?
AdamAdam
En fundering...

Muckarbidraget är idag, såvitt jag förstått, ganska rejält tilltaget (30-40 papp om jag inte är helt felunderrättad) jämfört med mina dagar. Frågan, är hur förhåller detta sig till antal tjänstgjorda dagar? Om man muckar i förtid efter halva tiden, får man halva muckarbidraget då?

Om man bestämde att muckarbidraget endast betalas ut vid fullgjord värnplikt, borde det rimligen kunna motivera en och annan som annars hade hoppat av. Förvisso blir det lite synd om de som tvingas hoppa av pga fysiska skäl, men om man ska tro Sydsvenskan verkar rent fysiska orsaker vara mindre vanligt ("psykosociala skäl" tolkar jag som att man helt enkelt ruttnat).

Fast det är klart, börjar man betala ut differentierade muckarbidrag så räknas det väl som lön, och så får vi yrkesarmé-debatt, Helle Klein och hela skiten... banghead.gif
dxl
När jag låg inne så skulle du ha gjort mer än halva tiden för att få muckbidraget. Nu var det ett tag sedan och minnet sviket, men de som hoppade av under och precis efter GSUn, fick iaf inget
Krook
QUOTE (lanrezac @ Aug 8 2006, 21:31 ) *
Varför lägga tid, kraft och pengar på att utbilda handräckare då dom inte kan användas internationellt och då det oftast är mer kostnadseffektivt med en anställd? Sen måste jag säga att jag höjer på ögonbrynen när du skriver "eller som befäl gör när de borde trupputbilda" Vad ska du använda Griskarlsson till? Rita riskmallar?
;)

Nja, jag vidhåller att det finns utrymme för "malajer" i FM om alternativet är att avpolletera dem helt. Det är inte alltid det är bättre med en tillsvidareanställd (man kan ju se den vpl som visstidsanställd).
Tänkbara sysslor är; duka skjutbana, sköta snöröjning, skjutfältstjänst, vattenkörare, gravör, stabsassistent, varav vissa tjänster idag görs av folk som istället borde utbilda eller truppföra.
Dvs. okvalificerat men nödvändigt arbete.

/K
Fanjunkar´n
QUOTE (Krook @ Aug 10 2006, 21:33 ) *
QUOTE (lanrezac @ Aug 8 2006, 21:31 ) *

;)

Nja, jag vidhåller att det finns utrymme för "malajer" i FM om alternativet är att avpolletera dem helt. Det är inte alltid det är bättre med en tillsvidareanställd (man kan ju se den vpl som visstidsanställd).
Tänkbara sysslor är; duka skjutbana, sköta snöröjning, skjutfältstjänst, vattenkörare, gravör, stabsassistent, varav vissa tjänster idag görs av folk som istället borde utbilda eller truppföra.
Dvs. okvalificerat men nödvändigt arbete.

/K

@Krook: Bäste vän, hur fick du med stabsassistent i den uppräckningen av "okvalificerat men nödvändigt arbete"? Pratar vi om samma sak här eller vad lägger du in i betydelsen "stabsassistent"?
Krook
QUOTE (Fanjunkar´n @ Aug 10 2006, 21:47 ) *
@Krook: Bäste vän, hur fick du med stabsassistent i den uppräckningen av "okvalificerat men nödvändigt arbete"? Pratar vi om samma sak här eller vad lägger du in i betydelsen "stabsassistent"?
Tryckfilsnesse, pratar vi om. Det vill säga jag. banghead.gif
Givetvis så finns det inget likhetstecken mellan stabsassistent och okvalificerat. Stabskrypto och handräckare var väl vad jag borde ha skrivit.

/Krook
Lurifix
QUOTE (Lfskbat @ Aug 2 2006, 00:52 ) *

Från de första början så må jag säga att pliktverket är skit. Plockar dem ut värnpliktiga, som tränas för krig och springer runt med en jävla allargi (och oftast är det inte någon gräsallargi som spelar in ifall dem inte kan marscha mer än 3km) så kan dem absolut inte sitt jobb vilket många andra här redan har påstått i och för sig.
Se bara från mitt kompani (05/06) då hade vi även en som påstådd sig ha allargi och hade ungefär lika bra kondis som en 72åring med 80kg övervikt och flera andra som, förvisso bortsett från vissa skötte sig utmärkt men som hade lite olika prickar i registret för olika saker som dem dessutom var skapligt stolta över när dem berätta det.

En annan sak som spelar in är dem olika kompanierna i helhet. Åker du till dagens regementen så ska du få se kompanier som verkligen aldrig, och nu menar jag aldrig har tjänst längre än till 16.30, sover i tält med dieselvärmare, alltid färdig mat, ligger i fält med lyx med noll beredskap mm.
Jag tänker inte dra alla kompanier och regemeten över en kamm men jag törs även säga att dagens officerar bör ses över. Det är förvisso även soldatens eget ansvar att ta tag i sig själv men som vi vet så funkar det inte att släppa tyglarna helt utan som officer så får man reda ut det på ett och annat sätt och reglerna för vad en officer får göra borde släppas på istället.
tinhead
snöröjningen på F21/kallax är numer Civil...
Några fick ett fast lastbilsjobb..
Samhället förlorade massor av utbildade snörjöjjare...som tidigare genererades pga VPL utbildning.
Branchen skriker sedan flera år på fler utbildade traktor/lastbilsförare..samtidigt som dom skriker i högan sky så fort dom hör att dom kan missa lite pengar pga VPL som gör jobbet..

Logik..=kortsiktigt.

Har träffat en "malaj" på 80-talet, han hade en åkomma så han fick inte arbeta genom att anstränga sig.
Iaf han var rätt nöjd som jag förstog, jag träffade han då han gick omkring och bytte lysrör i hangarerna ett ganska tidsödande jobb normalt...

Om man går tillbaka till MUCK i förtid pga fysiska problem..
Ett rätt så enkelt sätt att lösa det på är att lägga in mera rörelse i schemat på gymnasiet..
Jag vet inte om det ens är obligatoriskt med gymnastik nu? men 2gånger i veckan skulle garanterat göra skillnad för många.
Eller att lektionerna bedrivs utanför lektionssalen..Våran biologilärare hade dille på att jaga ut oss för att hitta småkryp, växter och annat..
dxl
[quote]En annan sak som spelar in är dem olika kompanierna i helhet. Åker du till dagens regementen så ska du få se kompanier som verkligen aldrig, och nu menar jag aldrig har tjänst längre än till 16.30, sover i tält med dieselvärmare, alltid färdig mat, ligger i fält med lyx med noll beredskap mm.quote]

Ja det är ju verkligen lyxigt och ett tydligt tecken på förslappenhet när man har värme i tältet? Och vadå alltid färdigmat, är det ett självändamål att alltid behöva laga sin mat på sitt jägarkök? Är det ett självändamål att ha det så jobbigt det går precis HELA tiden under sin militärtjänst?
justair
QUOTE (dxl @ Aug 10 2006, 22:57 ) *
Är det ett självändamål att ha det så jobbigt det går precis HELA tiden under sin militärtjänst?

Ohh ja, det är ju kul att ha det sämst har jag hört.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.