Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nytt jobb
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
LYNX
Det var ett TAAAG sedan jag var aktiv på forumet så jag kommer här
med lite ny info om mig som är dator relaterad.

Jag fick i dagarna besked om att min praktikplats som jag har varit på
i cirka 6 mån kommer att leda till en fast anställning. biggrin.gif
Företaget är en datordistrubetör ( Vi säljer hård/mjukvaror till datoraffärer
och större företag ) som har lokaler i Göteborg.

Vad som förvånade mig ( naiv? Malajn.gif ) är hur mycket påslag "varorna"
får efter de lämnar oss. Te.x en 7 m cat5 kabel som vi tar 25 kr + moms
har jag sett för 150 kr ute i handeln.

Behöver jag tillägga att jag har shoppat en MÄNGD datatillbehör
( USB-minne, externahårddiskar, möss, m.m m.m ) sedan jag började
jobba där?! Har saker liggande på hög som jag har handlat mer eller mindre
pga av att det LÅÅÅGA priset.

Lite farligt att vara datanörd med ett sådant jobb! dribble.gif
JBP
va bra, då vet jag vem man skall skicka PM till när man behöver nya prylar till burken :P
Faers
Exakt biggrin.gif Hoppas du kan fixa lite till oss soldf'are ;)
RadaR
QUOTE (LYNX @ Jul 31 2006, 04:59 ) *
...Företaget är en datordistrubetör ( Vi säljer hård/mjukvaror till datoraffärer
och större företag ) som har lokaler i Göteborg....

Jo prisbilden är rätt skön när man jobbar som distributör. Enda nackdelen att jobba i distledet är att det är svårt att stava till distributör. ;)

Distar ni och säljer till slutkund? Rätt ovanligt, kan inte komma på någon som gör det så jag blir lite nyfiken på var du jobbar.
SG OLSSON
komplett?
De är både dist och endpoint och har lokaler i gbg.

Men jo påslagen på bla tp är gulliga. Kan via bekant som är "småskutt" köpa två meters tp kabel cat6 för 7.50. Se tex priset på ovan nämda komplett på samma vara
CBRN-fåne
Badhusgatan? Stora på lagring?
tinhead
Tjaa dom måste ju tjäna på nått..
Dom "stora" sakerna år rätt hårt priskrig på så dom får ta ut sin vinst på tillbehören.
Det mest extrema märks väl på skrivare där nya patroner kan kosta lika mycket eller mer än en ny skrivare.

För övrigt så brukar en distrubutör hålla sig rätt tyst om priserna..så akta dig för att säga för mycket, så dom inte blir arga på dig och ber dig gå istället för att fortsätta att jobba med dig.

Vi har väl ingen större nytta som SoldF'are att veta priserna då du knappast kommer sälja vid sidan om? ;)
RadaR
När du jobbat lite längre kommer du lära dig det där om gungor och karuseller. Vissa sakare tjänar du på, vissa saker säljer du till under cost och den förlusten måste tas någonstans. Och som Tinhead skriver, håll lite tyst om inpriserna. Visst kan du vara bussig mot polare och sälja saker till dem då och då men jag är säker på att dina chefer inte uppskattar att du sprider inpriser.

Distledet är det led som har absolut sämst marginal iaf i IT branchen där jag jobbar så jag är inte så sugen på att tvingas sänka mina priser ytterligare.
Liqi
Men när det gäller TP-kablage så gör man sig en enorm otjänst genom att köpa kablar med färdigmonterade kontakter.
Själv köper jag cat5e per meter och sätter på egna RJ45. Kostar mig 6:-/meter + kontakter för en spottstyver.
Det som kostar då är ju tången man sätter på kontakterna med, men det snor jag hemma hos farsan Malajn.gif
SG OLSSON
6 kr metern? det är ju dyrt. 305 meter kostar 600 plus moms hos tex direktonik eller 3,35 plus moms om du vill köpa lösmeter
jed
QUOTE (Liqi @ Aug 2 2006, 16:22 ) *
Men när det gäller TP-kablage så gör man sig en enorm otjänst genom att köpa kablar med färdigmonterade kontakter.
Själv köper jag cat5e per meter och sätter på egna RJ45. Kostar mig 6:-/meter + kontakter för en spottstyver.
Det som kostar då är ju tången man sätter på kontakterna med, men det snor jag hemma hos farsan Malajn.gif

Det fungerar bra för hemmabruk, men om du ska sätta dig och bygga 3-400 kablar så tröttnar du nog rätt fort...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.