Help - Search - Members - Calendar
Full Version: U-märket bort?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv > Ungdom
Pages: 1, 2, 3, 4
Munken_swe
QUOTE (Faers @ Mar 17 2008, 11:53 ) *
QUOTE (Haberget @ Mar 14 2008, 12:21 ) *
QUOTE (Sir Vival @ Mar 14 2008, 12:14 ) *
Det kan ju bero på att det är nästan två år mellan inläggen...

Men ändå så är det "U-märket bort?" som är rubriken på tråden och när rubriken sättes så menades det gula märket. Att sedan påstå att det ENDA som HAN har hört ska bort är HVU i samma tråd som han inleder med att HAN har hört att det GULA ungdomsmärket ska bort kan tyckas lite tvetydigt. Därav min kommentar att jag tycker att han redan har påpekat vilket märke han avseer med rubriken.

Två år sedan cirkulerade ett rykte att det GULA ungdomsmärket skulle bort. Så var det dock inte.

Nu har det tydligen kommit en skrivelse att HV-ungdom inte finns längre, df försvinner det föreningsmärket.

Lång tid mellan, jag läste inte det jag skrev först.

Intressant. Så var kan man få tag på källan till det här påståendet? För jag har inte hört något om att jag inte skulle vara hemvärnsungdom längre.
Sir Vival
Det borde väl vara samma över hela landet och i så fall tar Försvarsutbildarna över ansvaret för Hv ungdomsverksamhet; detta för att skilja ungdomar från "krigsorganisationen".
Vinceres
svar nej, vi fortsätter ha HVU, och det är vi stolta över:) Vi bär ju namn efter de fallna regementena i närområdena på avdelningarna.
Inget fel på det.
23:e komp.
Nu har det tydligen kommit en skrivelse att HV-ungdom inte finns längre, df försvinner det föreningsmärket.

NÄR kom, och vilken skrivelse hänvisar Du till?

EDIT; Jag mejlade en viss Sune U i frågan häromveckan. Svaret som är daterat 080221 säger:Hemvärnsungdom finns definitivt kvar. Däremot kan det vara så att det i vissa delar av landet enbart finns Försvarsutbildarnas eller andra frivorgs ungdomsverksamhet. Diskussioner förs om det du nämner men är inte på något sätt belutat.
Jag trodde faktiskt att FU hade tagit över U-verksamheten helt och hållet, men så var det inte....DÅ!
Vinceres
nej vi diskuterade detta för ett par år sen då det stog kalrt att HVU på många håll kunde vidha en ekonomisk bas
Munken_swe
HKV:s SVAR:
Hej Xxxxxx!

Tecknet är inte upphävt utan skall bäras enligt bestämmelserna i UniR FM 2003 som du relaterar till nedan.

Jag skickar din fråga om svårigheter att beställa tecknet vidare inom HKV, dvs. till PROD LOG för ett ev. besked.

Med vänliga hälsningar

Övlt Olle S
HKV PROD FÖRB
08 788 75 00 , 070 YadaYada

Försvarsmakten
Högkvarteret
107 85 STOCKKHOLM

MITT MAIL:
Hejsan.

Jag har i diskussion med olika militärer inom ungdomsverksamheten angående det gula ungdomsmärkets bärande fått olika påståenden om att märket skall vara upphävt. Vissa utbildningsgrupper har inte märket till beställning och påstår att märket har utgått. Vissa andra hävdar att det endast är leveransproblem från tillverkaren som ställer till med huvudbry.

TECKEN FÖR UNGDOM
"På vapenrock och jacka (ej på skyddsklädsel, skjortor eller övriga plagg)
skall bäras:
På vänster bröst, dekal "Ungdom" samt namnbricka
På vänster överärm, svensk flagga samt egen förenings-/organisationsdekal
av textil (RekryC: FM-märke, Hv: Hv-ungdomsdekal, Frivorg: Resp
frivorg ungdomsdekal).
På rundmössa m/48 får mössband av textil med texten "Sjövärnskåren"
bäras.
Andra märken och tecken än som ovan angivits får ej anbringas på persedlarna
(OBS fältmössa och kragspeglar utan tecken)."
UniR FM 2003, Kap 9: Tjänstetecken i uniformssystem 87 (motsv) sid 111

"På fält och sjöjacka (ej på skyddsklädsel skjortor eller övriga plagg) skall
bäras :
På vänster bröst, dekal "Ungdom" samt namnbricka.
På vänster överärm svensk flagga samt egen förenings-/organisationsdekal
av textil (RekryC: FM-märke, HV:Hv:ungdomsdekal, Frivorg: Resp
frivorg ungdomsdekal).
Andra märken och tecken än som ovan angivits får ej anbringas på persedlarna
(OBS! fältmössa och kragspeglar utan tecken)."
UniR FM 2003, Kap 10: Tjänstetecken i uniformssystem 90 (motsv) sid 185

Så mina frågor är: hur står det egentligen till med ungdomsmärkets bärande? Om beslutet har fattats, vem har fattat det, och vilken skrivelse är det i så fall? Varför har inte utbildningsgrupperna koll på vad som gäller?

Tack på förhand
Mvh

Så var väl det utagerat. Så om någon i eran utbildningsgrupp påstår att det är upphävt så kan ni ju hänvisa dem till överstelöjtnanten. Frågor?
DaRaven
Mycket bra... smile.gif Skönt att få saker utredda från facit.
Faers
QUOTE (Munken_swe @ Mar 17 2008, 15:26 ) *
QUOTE (Haberget @ Mar 14 2008, 12:21 ) *
QUOTE (Sir Vival @ Mar 14 2008, 12:14 ) *
Det kan ju bero på att det är nästan två år mellan inläggen...

Men ändå så är det "U-märket bort?" som är rubriken på tråden och när rubriken sättes så menades det gula märket. Att sedan påstå att det ENDA som HAN har hört ska bort är HVU i samma tråd som han inleder med att HAN har hört att det GULA ungdomsmärket ska bort kan tyckas lite tvetydigt. Därav min kommentar att jag tycker att han redan har påpekat vilket märke han avseer med rubriken.

Två år sedan cirkulerade ett rykte att det GULA ungdomsmärket skulle bort. Så var det dock inte.

Lång tid mellan, jag läste inte det jag skrev först.

Intressant. Så var kan man få tag på källan till det här påståendet? För jag har inte hört något om att jag inte skulle vara hemvärnsungdom längre.

Det är så som Sir Vival säger. För ett tag sen gick man ju ut och slog på trumman stort att FBU-U och HVU skulle slåss samman, dels för att spara pengar, dels för det Vival sa.

Och nej, jag kan inte hänvisa till ngn skrivelse, för när allt detta kom på tal så var jag dels inte så värst inne i skrivelser, dels så bråkade jag med pliktverket och sket blankt i det mesta andra.
Andersson...
QUOTE (Kimster @ Jul 28 2006, 20:51 ) *
[...] För de som är med i sådan verksamhet som "lek" har i såfall hamnat under en dålig övningsledare/skolchef som inte begripit syftet och målen som ungdomsverksamheten har, både den skrivna och oskrivna, och sånt kan man inte lasta ungdomarna för. [...]

Jag avslutade min medverkan i den militära ungdomsverksamehten pga. att det nästan bara blev skoj, skämt, lek och ingen disciplin. Allt innan årskullen 91 tog sig innanför regementsgrindarna var hur skoj som helst och det mest meningsfulla jag gjort på min fritid. Nu för tiden blir det bara snéfylla efter snéfylla på stan banghead.gif
Vamtiin
Jag har kollat upp lite med en kille, det gula ungdomsmärket ska vara kvar. Sen kommer det kanske komma en armbindel och ett mössmärke också. Det fungerar för mig ^^

Det är en pålitlig källa, men jag har inte tillåtelse att namnge honom.
Munken_swe
QUOTE (Vamtiin @ May 7 2008, 14:45 ) *
Jag har kollat upp lite med en kille, det gula ungdomsmärket ska vara kvar. Sen kommer det kanske komma en armbindel och ett mössmärke också. Det fungerar för mig ^^

Det är en pålitlig källa, men jag har inte tillåtelse att namnge honom.

Ett tips smile.gif
Om du läst 4 inlägg innan dig så hade du märkt att vi redan fått svar från Högkvarteret i frågan. Det är också uppskattat när man uppger klara källor när man hävdar saker här. Om du nu måste sprida uppgifter som du inte kan backa upp med bättre än "pålitlig källa" så faller det lite. Vi brukar heller inte namnge folk här, men någon form av befattning eller ställning på person X brukar uppges. Som "överstelöjtnant S" eller "chefen för X i Y". Om du tänker på det så har du mycket större chans att få gehör för dina uppgifter.

Men, även jag har hört att det pågår diskussion om gula armbindlar för ungdomar. Mössmärket var dock ett nytt rykte.

Vinceres, har du nåt ytterligare i frågan?
Vamtiin
@Munken_swe

Med risk för att gå OT: Tack för tipset smile.gif Ska tänka på det i framtiden. Såg dock inte inlägget innan, läste igenom hela tråden innan jag svarade unsure.gif

För att komma in i tråden igen tycker jag personligen att det räcker med det (fula) gula U-märket på vänster bröstficka för att man ska känna igen ungdomarna, men vanligt folk kanske inte tänker på sånt tongue.gif
Men bestäms det att det ska bäras är det väl bara att lyda ^^
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.