QUOTE (Erik Adam @ Jul 30 2006, 22:25 )

QUOTE (Sir Vival @ Jul 29 2006, 17:59 )

Vid stillasittande verksamhet och med uniform påtagen så genererar du inte så mycket kondens att det passerar ut i soväcken - om du ligger stilla och svettas så har du för dålig diciplin att ventilera/reglera klädsel.
jaja.. prova då själv att sova "i" sovsäck utan att alstra kondens. När jag själv SOVER är jag helt kass på att reglera temperaturen mha klädsel/dragkedja. Detta medges härmed.
Jag påstår inte att man inte alstrar kondens (och om du nu är så bevandrad i problemet så känner du så klart till att det finns kondensspärrar att använda under kalla förhållanden för att just inte problemet skall uppstå när man SOVER, om inte så kan du googla på 'vapor barrier').
Eftersom du förhoppningsvis är vaken på t.ex. en o-plats, så kan du ju ventilera/anpassa din klädsel på ett helt annat sätt än när du SOVER, så det känns som det argumentet faller platt...

QUOTE (Sir Vival @ Jul 29 2006, 17:59 )

F.ö. så är ofta moderna militära sovsäckar/sovsäckar som funkar i militär verksamhet förstärkta i botten med kraftigare väv för att man just skall kunna ha kängor påtagna i sovsäcken.
Varför? För att inte snö/väta från skorna skall kunna "läcka" ut i naturen?
Själv antar jag att den tjockare väven mest är till för att säcken ska motstå väta från att komma IN i säcken.
Dessutom tror jag att vi här diskuterar en specifik säck/fabrikat som, mig veterligen, inte har denna kraftigare väv.
Säckar från Carinthia jag kollat på har haft "sparkpåse". Och ja, det är på innsidan för att man just skall kunna ha kängor påtagna. Sovsäckar från Snugpak har även detta.
Vissa sovsäckar har förstärkning på utsidan, t.ex. Ajungilak Tyin, för att skydda säcken från väta utifrån.

En torr (och effektiv) sovsäck är det sista jag skulle spara in på. Detta är nyckeln till din uthållighet över tiden tillsammans med förmågan att framställa något drickbart samt skaffa någon form av fast föda (i nämnd ordning).
Give it a rest, du behöver inte predika som för lågstadieelever - det är bara tröttsamt.