Faktiskt skönt att läsa er förklaring och berättelse!!
Kan förstå vilken enorm omställning för hela systemet.
Ni har levt i en sluten värld, nästan som att mucka från fängelset ju, sen ska ni återanpassas ;)
fast då frivillig tjänstgöring såklart. men just den där slutenheten, och aldrig ensamhet.
men jobba 14-16 tim om dagen, är det så hårt? shit vad jobbigt.
särskilt om det är typ 45 grader varmt.. och skitdåliga förhållanden runtomkring.
ja då gäller det att det är schyssta polare man har där i gänget, för att palla.
blir det så att man typ "drar sig undan" från sitt hem hemma.. och grottar in sig lite där nere..?
blir svårt med kommunikation, jobbigt att upprätthålla information, händer mkt varje dag,
bit för bit slutar man berätta allt, tankar, känslor, och är mera avstängd - inne i sin egen värld.
och sen ska man plötsligt mötas och få det att fungera.
Ibland måste det vara en enorm känslomässig sorg att säga hejdå till polarna,
även om man har hemlängtan sista tiden. Det måste vara konstigt att sitta i tystanden hemma, nu ska man smälta allt, börjar minnas, reflektera.. och så sitter där kanske ingen, eller så sitter där nån som man inte når fram till - eller om man har tur så är det någon man KAN känna att man KOMMIT HEM till.
Kan mer och mer förstå ju mer ni beskriver, om den där längtan/suget ut igen..
Få leva det speciella livet..
Har ju varit så ego och totalt uppslukad av min känsla, min värld här, och hur JAG har det.
Försöker vara ett stöd, stark och peppa, skriva gulliga saker, vara en krydda i vardagen.
Men ibland brister ju gensvaret pga att telefonen är onåbar på X antal dagar,
just då kanske man har en svacka själv och stort behov av att få ventilera själv.
Att då lösa en fnurra på varsin plats på olika delar av jorden genom en telefon..
det kan räcka, men bör kanske bli mer än bara sporadiskt, om det ska funka..
Långa perioder av att man lever totalt utan del i varandras värld blir svårt att överbrygga,
och känna gemenskap när man möts igen. Bättre att försöka underhålla och bygga upp längtan..
Jag har läst på fredsbaskrarnas sida om PTS eller PTSD. Post Traumatiskt Syndrome.
Jag har själv erfarenhet av det, och läst om de som kommit hem efter FN-uppdrag som tagit livet av sig.
Kroppen och psyket bryter ihop totalt efter det man fått tvingats beskåda, kanske maktlös.. eller att man själv varit utsatt för livshotande situationer, olyckor etc. Och det sätter såklart stora spår. ALLA krig och konfliktsituationer leder till en kris. Frågan är bara HUR djupt och hur länge efteråt.
Att anpassa sig till en livshotande situation gör man på automatik, kroppen reagerar nästan av sig själv genom överlevnadsinstinkt, och framförallt ert kunnande och era övningar, kommandon och order. Just då har man inte så mkt val.. Där får man AGERA. Men efteråt är det dags att släppa upp paus-knappen som hjärnan tryckte in, för att kunna funka i ögonblicket, inte reflektera - agera. Sedan blir det dags att göra tvärtom - reflektera. Men effekterna i kroppen av den starka pressen och stressen påverkar ju fysiskt. Och man vill ju helst undvika att tänka på det som är jobbigt.
Någon som har erfarenhet av det jag beskriver?
Hur hanterar man det?
Eller om ni vet nån annan som ni kan relatera till?
Berättar hur
jag gjort för att leva vidare efter sitautioner då jag kämpat för mitt liv, för att överleva i trauma. Och vilka saker jag lärt mig på resan.. hur man fortsätter leva efter en sån genomgripande förändring i ens liv, då plötsligt inget är som förut.
EDIT - den som är nyfiken på min berättelse får kika in på min profil för att se länk lite senare.
Måste rodda lite först på sajten jag har..
Den här tråden handlar inte om MIG utan om
er FN-soldaters erfarenhet av Utlandstjänst.
Det är jätteintressant att få läsa era svar!
Har ni nåt länktips så tar jag tacksamt emot det, skriv gärna det här så fler anhöriga får läsa!
mvh