Efter sett i tråd i kasunen om huruvida en HARM kan vara farlig för en AWACS så slog det mig först;
Kan man verkligen stänga av radarn i en AWACS med en knapptryckning? Det är ju en ganska seriös installation och seriösa installationer i min värld är knepiga och få igång och krångliga att stänga av.
Sen slog det mig också att den rackarn måste dra en jäkla massa ström. Är det nån som vet hur mycket? Kan det verkligen lösas med de vanliga generatorerna som sitter i en Boing eller är halva planet en kraftanläggning?
Så om det är någon annan mer bildad person i frågan som har minst lika tråkigt som mig på semestern som vill bidraga med något vettigt i detta meningslösa ämne är jag tacksam ;)
tinhead
Jul 25 2006, 22:28
APC TECH
Jul 26 2006, 11:17
När det gäller ström och sånt i flygmaskiner så finns det gott om det...om man kollar mot ett vanligt passargerarplan så finns det väldigt mycket som drar ström där oxå(Underhållningssystem t.ex skärmar i varje säte,projektorer i tak,datasystem,telefon systemm.m...),dock brukar detta ej leda till att man måste sätta in mera kraftkällor,inte ens byta likströms generatorerna
Så min gissning är att AWACS inte har några ytterliga kraftkällor än just dom som sitter på maskinen som orginal.
Generatorerna som sitter på som standard kan i princip driva en vanlig stad i ström...likströmsgeneratorer som levererar 115 volt 400Hz
Jag kan leta i mina böcker från mina kurser hur mycket det finns att tillgå i ström styrka om du vill.
Rickard N
Jul 26 2006, 11:22
QUOTE (APC TECH @ Jul 26 2006, 12:17 )

Generatorerna som sitter på som standard kan i princip driva en vanlig stad i ström...likströmsgeneratorer som levererar 115 volt 400Hz
[Mr Picky] Det där låter skumt i mina öron, menar du 400 Ampere? [/Mr Picky]
tinhead
Jul 26 2006, 11:43
QUOTE (Rickard N @ Jul 26 2006, 12:22 )

[Mr Picky] Det där låter skumt i mina öron, menar du 400 Ampere? [/Mr Picky]
Nädå det stämmer...
Se längst ner i denna tråd..
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=23161&hl=400hz
APC TECH
Jul 26 2006, 13:13
Nope...inte 400 Amp...utan 400 Hz....jag är utbildad flygtekniker och har jobbat inom flyget i över 10 år så bör veta vad det är för elsystem på flygmaskiner...dock finns det andra spänningar också..eftersom hela flygmaskien är uppdelad i olika BUSar som det heter...allt från 28 volt till 12 volt...beror på vad som skall drivas eller matas
Bara genertor/startern på APUn på en vanlig B737 är makalös i vad den kan leverera i ström styrka
Rickard N
Jul 26 2006, 13:14
Hur går det ihop med likströmsgenerator och 400Hz????

(edit: jag tvivlar inte ett ögonblick på kunskaper som ni besitter, jag är nyfiken)
APC TECH
Jul 26 2006, 13:21
Alla typer av generatorer ger ju ut en viss frekvens.....en likströms generator ger ju en konstant frekvens oxå vilket möjliggör att man slipper massa annat som ska justera denna...i detta fall så sitter det en CSD(Constant Speed Drive) som ser till att det är samma varvtal hela tiden på generator m.m oberoeende om det är tomgång eller full spetta på motorn och dom kan byggas mindre om du har en högre frekvenz......så standarden har blivit 115 volt 400 Hz....eftersom det är jänkare som bygger dom flesta flygmaskinerna i denna värld...
QUOTE (Rickard N @ Jul 26 2006, 14:14 )

Hur går det ihop med likströmsgenerator och 400Hz????

En likströmsgenerator producerar likriktad, och därmed pulserande, ström. Likriktningen sker inte med diodbrygga som vi är vana med utan med en mekanisk likriktare kallad 'komutator'.
J.K Nilsson
Jul 26 2006, 20:01
QUOTE (APC TECH @ Jul 26 2006, 12:17 )

likströmsgeneratorer som levererar 115 volt 400Hz
Det är väll ändå växelströmsgeneratorer om du skall ha ut 115 V, 400 Hz? Grejorna är märkta med AC och:
http://www.wonderquest.com/expounding-airc...cal-systems.htmMan använder CSD för att hålla generatorns varvtal konstant, vilket krävs för att kunna producera en växelspänning med konstant frekvens. Vore det en likströmsgenerator så skulle man inte prata om frekvensen utan om den resulterande spänningen. Ännu en intressant artikel:
http://www.milcotsdigest.com/Articles/2005.../View/markt.htmJ.K Nilsson
APC TECH
Jul 26 2006, 22:50
Sorry,blandade ihop AC och DC mitt i allt
Jag ska gräva fram min apärmar från en av mina kurser och skriva vad generatorn genererar i uteffekt så att folk förstår hur mycket som komemr ur allt
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.