QUOTE(106 @ Jul 31 2006, 20:05 )

Nu är jag osäker, men är det inte så att man fortfarande har särskilda anropssignaler för flygplanet/företaget vid flygledning/stridsledning och alltså inte använder personens callsign? Om jag inte minns helt fel från Top Gun (om man nu ska ta det som exempel) hette flygföretaget där Maverick mfl ingick Ghostrider, dvs den personliga anropssignalen användes inte.
Nu tänker jag riskera att göra bort mig något enormt genom att referera till ett spel. Spelet i fråga är dock Jane's F/A-18 Simulator vilken i mångt och mycket gjorts så naturlik man kunde 1998.
Där funderar det som så att varje flight (flygföretag) får ett anropsnamn bestående av ett ord och en siffra. Standard för spelarens flight brukar vara "Mercury One". Anrop som adresseras till "Mercury One" gäller hela flighten. Varje plan får sedan en siffra inom flighten vilket gör att de individuella planen får anropsnamn av typen "Mercury One-Two".
Indelningen brukar vara som följer (resevationer för minnesfel då jag inte har manualen framför mig, rätta mig om jag har fel).
1 - Flight lead.
2 - Flight lead's rotetvåa.
3 - Element lead.
4 - Element lead's rotetvåa.
5 - Division lead.
6 - Division lead's rotetvåa.
7 - Element lead.
8 - Element lead's rotetvåa.
Det är som sagt stora reservationer på om detta är sant eller inte eftersom det är hämtat ifrån ett datorspel.
Dock verkar det ha viss förnkring i verkligheten om man lyssnar på
detta humoristiska ljudklipp (1.6 meg) där en baksitsare får lite problem.

Planet i fråga har anropet "Sting One Three" och andra plan i flighten verkar vara "Sting One One" och "Sting One Two". Dock verkar man använda lite shorthand i det att man hoppar över flightnumret ibland och bara tilltalar planen som "Sting Two" och "Sting Three". Men det slutliga anropet där de begär att få återvända så inleder föraren anropet med "Sting One Three".
/J