Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flygvapnet framme vid Eielson Air Force Base
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2
Peo
QUOTE(Apone @ Sep 19 2007, 15:43 ) *
Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd, men bättre än att dra igång en ny, right?

Jag snubblade över detta på Aftonlögnens forum:
Alaska avhölls en flygmanöver mellan USAF
5:e generationsplan och div. 4:e generationsplan både
amerikanska och europeiska. Resultat 144-0 till 5;e gen.

Ligger det någon sanning i detta uttalande eller är det bara trams?
Möttes någon gång Gripen och Raptor i någon form av luftstrid?
Var övningarna tillämpade, dvs "blå-gul"-styrda, eller fick svensken kämpa efter eget huvud?

Så mycket undran, så lite fakta..

Simulerade strider mellan f-22 och su-27 visar på något i den stilen. Sen om det är sant eller inte är en femma ingen av oss nog kan uttala sig om även om man skulle sitta på informationen. Säkerligen hemligstämplat.
Bosse Fors

Om jag förstått rätt, av det jag läst, så var denna "144-0" övning av senare datum än dagarna då Gripen var där?
Är också visserligen "bara" civilist utan nån aning alls egentligen men magkänslan säger att dylika siffror bör tas med en nypa salt...speciellt när man inte vet under vilka omständigheter resultaten blev till m.m. m.m. - De s.k. "role of engagement" kan väl utformas för att ge den ena sidan fördelar t. ex.

/B
Ytter
Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd, men bättre än att dra igång en ny, right?

Ligger det någon sanning i detta uttalande eller är det bara trams?
Möttes någon gång Gripen och Raptor i någon form av luftstrid?
Var övningarna tillämpade, dvs "blå-gul"-styrda, eller fick svensken kämpa efter eget huvud?

Så mycket undran, så lite fakta..

Vad jag vet är det bara F-15, F-16 och F-18 som testats mot F-22. Dessutom finns det rapporter om att en F-18 och jag tror en F-16 gjort simulerade nerskjutningar av F-22. De "nerskjutningarna" har genast förklarats med speciella omständigheter som inte hör till verkligheten.

Det har funnits ett rykte om att Typhoon har flugit mot F-22 i några fall och lyckats "skjuta ner" F-22, men det har inte bekräftats.

Sedan hävdar ungerska gripenpiloter att de nyligen "skjutit ner" en Typhoon i en övning, men Gripen har med största säkerhet aldrig testats mot F-22 och det kommer nog att dröja innan det sker.

Nu ska man vara oerhört försiktig med att dra slutsatser från enskilda övningar eftersom det beror oerhört mycket på reglerna för övningen hur olika plan lyckas.
kerran
Har Eurofighter besökt Nordamerika ännu?
F-22 har väl inte varit i Europa ännu?

Det jag vet är att det finns ett fåtal amerikanska och brittiska militära test piloter som flugit både Eurofighter och F-22 Raptor.
Ytter
QUOTE(kerran @ Sep 20 2007, 18:59 ) *
Har Eurofighter besökt Nordamerika ännu?
F-22 har väl inte varit i Europa ännu?

Det jag vet är att det finns ett fåtal amerikanska och brittiska militära test piloter som flugit både Eurofighter och F-22 Raptor.

Typhoons har varit i USA under en ganska lång tid för EW-tester och liknande, men inga stridsövningar så vitt jag vet.

Det blev ganska mycket uppmärksamhet när man var en kort tid i Las Vegas: http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseacti...nnelID=82573986
Bosse Fors
Finns det planer på något nytt "Red Flag" besök eller är plånboken för tunn i år?

BF
imint
QUOTE (Bosse Fors @ Mar 13 2008, 17:25 ) *
Finns det planer på något nytt "Red Flag" besök eller är plånboken för tunn i år?

BF

Det finns planer...men ekonomin styr...fast jag blir inte förvånad om det blir av... rolleyes.gif
kerran
Finns det planer på att besöka "riktiga" Red Flag i Nevada?

Coolt det vore att se Gripen på Nellis AFB.
106
QUOTE (kerran @ Mar 13 2008, 19:48 ) *
Coolt det vore att se Gripen på Nellis AFB.

Varsågod:

Hela artikeln
Bosse Fors
QUOTE (imint @ Mar 13 2008, 17:29 ) *
QUOTE (Bosse Fors @ Mar 13 2008, 17:25 ) *

BF

Det finns planer...men ekonomin styr...fast jag blir inte förvånad om det blir av... rolleyes.gif

Tack för svaret! Antar att det måste finnas nåt "nytt" att testa om man åker...?
Den mjukvaruedition som SWAF flyger med nu är "block 8" enligt en notis från Januari.
http://www.flygvapnet.mil.se/index.php?lan...ws&id=39984
Motsvarar det E19? För ett tag sedan läste jag om att SydAfrika redan använde den (Sverige hade då E18:9). E20 skall väl bli en rejäl uppgradering med "mycket högupplöst" SAR, GMTI/GMTT och annat (hjälmsikte och IRIS-T?)men där är man väl inte än?

J.K Nilsson
Någon som vet vad utfallet av detta regeringssammanträde?

Intressant nog var statsrådet Bildt föredragande, därav frågan. Malajn.gif

J.K Nilsson
Bosse Fors
Enligt "Signatory" på MP.net så skall det ha getts grönt ljus för Gripens deltagande i Red Flag med början vecka 28, slut vecka 31.
Inte I Alaska denna gång utan Nellis...Vad nu detta kan betyda?
http://www.militaryphotos.net/forums/showp...p;postcount=634

BF
tea
QUOTE (Bosse Fors @ Mar 17 2008, 14:57 ) *
Enligt "Signatory" på MP.net så skall det ha getts grönt ljus för Gripens deltagande i Red Flag med början vecka 28, slut vecka 31.
Inte I Alaska denna gång utan Nellis...Vad nu detta kan betyda?
http://www.militaryphotos.net/forums/showp...p;postcount=634

BF

Det kommer att bli ett svenskt deltagande med sju Jasar från F21, piloter tas ur SE-01.
Car Dai shan
Övning i USA ersätter flygtid i Sverige

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2071999

Alla är överens om att övningen är bra, men det kostar 27 miljoner kronor och bara de mest vältränade piloterna gynnas av den.

Om inte regeringen bestämt att flygvapnet ska delta kunde 1 000 flygtimmar ha lagts på dem piloter som nu inte får flyga. Lennart Thomsen är oroad över utvecklingen.
kerran
Flygrutten till Nellis Air Force base från Sverige torde vara bestämd nu.

Är det någon på formuet som känner till flygrutten och hur många Gripen C respektive D blir det?

Jag gissar...Sverige-Keflavik-Gander-Nellis AFB.

Vilka andra länder ska delta i årets Red Flag på Nellis?

Några fler icke NATO länder?
Danne
QUOTE(kerran @ May 18 2008, 12:02 ) *
Vilka andra länder ska delta i årets Red Flag på Nellis?

Det är inte en Red Flag per år utan 4. Sedan är dessa ofta uppdelade i period och period två, där deltagandet ofta har lite förändringar varje period (några som inte deltar i båda).

Huvudövningen Sverige är anmälda till är RED FLAG 08-03 (21/7/2008 - 01/08/2008).

Ytter
Enligt http://www.dreamlandresort.com/ är deltagarna på Red Flag 08-03 hemligstämplat tills vidare.

Classified, list of players may be released later

Varför det är hemligt vet jag inte, det kanske bara inte är klart än.
Där kan man däremot läsa lite om övningarna, t.ex.

The Red Flag exercises, held periodically at the Nellis Air Force Base since 1975, are very realistic aerial war games. The purpose is to give pilots from the U.S., NATO and other allied countries an opportunity to practice and refine their skills for real combat situations. This includes the use of "enemy" hardware and live ammunition for bombing exercises within the Nellis complex. The exercises with flares and all kinds of aircraft can make a spectacular show, especially at night. There are usually two or three sorties per day (except on weekends): One or two sorties during daytime and one in the evening or at night. The night exercises usually inlude only one half of the daytime forces.

There are two teams, the good guys (Blue Team) and the aggressors (Red Team). The Red Team is composed of Nellis AFB-based pilots specially trained for this purpose, flying F-15 and F-16 aircraft. The Blue Team is composed of the various guest "players" in their native aircraft.

The Red Team sets up at the west side of the Nellis Ranges, in the Tolicha Peak area between Tonopah and Beatty. The Blue Team sets up in the east, over Delamar Dry Lake east of Alamo, which the pilots call Texas Lake because of its shape. The objective for the Blue Team is to destroy targets in Ranges 74 thru 76, southeast of the Tonopah Test Range. The Red Team of course try their best to keep them from getting there. Both teams usually meet in the airspace west and north of Rachel, where they engage in very realistic dogfights. Railroad Valley, and especially the old Cedar Pipeline Ranch is an excellent place to watch the air show.

odenmedic
Listan från Neills AFB hemsida och en intressant artikel

RED FLAG PARTICIPANTS
July 2008

Participating units are subject to change at any time.

Red Air
F-15s and F-16s, Nellis AFB, Nev.

Blue Air
F-15s, RAF Lakenheath, United Kingdom
F-5s, Brazilian Air Force

Air-To-Ground
B-52s, Minot AFB, N.D.
F-16s, Turkish Air Force
Gripens, Swedish Air Force
F-16s, Hill AFB, Utah

Suppression of Enemy Air Defenses
EA-6Bs, NAS Whidbey Island, Wash.

Command and Control; Intelligence, Surveillance, Reconnaissance
E-3, Tinker AFB, Okla.
E-3, NATO

Air Refueling
KC-135s, Fairchild AFB, Wash.
KC-135s, Turkish Air Force
KC-137, Brazilian Air Force

Plus en intressant artikel från aviationweek om Gripen och RED FLAG
The Swedish jets will be using their national Fighter Link intra-flight data-link system, because the U.S./NATO-interoperable Link 16 system is not scheduled to be installed on the Gripen until 2009

Trodde att Griparna som var med i NBG var Nato compatible?

The Swedes do not yet have inflight refueling capability. "Recurring technical problems" with Sweden's C-130-based national tanker program, and a lack of availability of other nations' tankers, have meant that pilots have not been able to practice and become proficient.

In Red Flag, the small Swedish jets, not known for their long range, will therefore fly with three under-wing ferry tanks in order to have as much mission endurance as possible, says Edstrom. "We'll have to pay a penalty in terms of maneuverability but so be it," he says.
kanske dags att lease en KC-135

kerran
Trist att det inte blir någon lufttankning för svenska flygvapnets del pga av att piloterna inte klarar av det flygmomentet.

Finns det något NATO land i väst som inte har lufttankingsförmåga heller?

Flygrutten till USA tycks bli annulunda i år. Man avser flyga Norge-Island-Grönland-Kanada-USA.

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.