QUOTE (Magnus Redin @ Jul 25 2006, 15:13 )

1. Jag antog att senaste Merkavorna är ett större och tåligare grundchassi än Strf90 och tråden handlade om tunga APC:er. Israelerna borde pga hemska skäl vara världsledande i skydd mot improviserade sprängladdningar och eldöverfall. Jag vet inte hur duktiga vi är i Sverigemen Strf90 säljer bra.
Jo, men Namera bygger, av förklarliga skäl, inte på de SENASTE Merkavorna, utan på Mk I och II. Visst torde en stridsvagn ha bättre skydd i front och sida än en vanlig Strf 9040A, men hur är det kontra en 9040C? På stridsfordonssidan HAR vi ju redan vagnar, och det FINNS redan modulärt extra pansar. Skulle vi bara få tummen ur och köpa C17 skulle vi kunna FLYGA dessa till oroshärdar, istf för att tvingas vänta på båt, bil och jvgtransporter.

2. Det är nog sant, jag utgick bara från vad som ytligt förefaller vara det tekniskt bästa. Jag har själv blandade känslor om Israel, främst deras bosättarrörelse som jag avskyr, men inte värre än att jag gärna skulle se köp av deras bästa vapen och inte bara apelsiner. Att sälja till dem är värre var nu den gränsen skulle gå om en order gör att de får råd att tex bygga en Merkava 4 baserad APC och en del av prylarna svetsas i Sverige.
Mina känslor för Israel betyder ju inget i sammanhanget. Det är ju vad "stödpartierna" tycker som kan vara knäckfrågan här

3. Jag hoppas att det konceptet innehåller pansar
Vad kallar du materialet som Strf 90 är byggd av då? Glasfiber? Papper? Självklart ska vi ha pansar, frågan är bara om vi ska begränsa vår globala rörlighet genom att gå på HAPC-spåret eller om vi ska fortsätta som majoriteten av försvarmakterna, köra med dedicerade stridsfordonsfamiljer utvecklade för det syftet från början

I verkligheten borde inte budgeten räcka till en Merkavabaserad APC eller motsvarande, det finns fler behov före i kön. Om en mix av Strf90 och 122:or med uppgraderat pansar inte räcker har kanske inte våran handfull med soldater där att göra i vilket fall pga att en större grupp behövs eller att stödet hemma i Sverige är för svagt om förlustskillnaden mellan fordonen tros spela roll.
Om Strv 122 har för lite pansar för att klara av en konflikt så finns det nog inte så många andra vagnar heller som skulle klara av den.
Missförstå mig rätt. En sketen rpg-7 som träffar rätt kan oskadliggöra en M1A1, men en Bradley kan å andra sidan ta mutipla träffar och fortsätta sitt uppdrag. Alla pansarfordon har svaga punkter, det MÅSTE de ha, för att kunna få en bra balans av skydd, eldkraft och rörelse. Att skydda sig mot just RPG behöver dock int einnebära metertjocka väggar av pansar, utan man kan komma långt med lättviktslösningar som galler och andra typer av "stand off armour".
QUOTE (Magnus Redin @ Jul 25 2006, 15:10 )

Föresten, varför köper inte USA som har en gigantisk försvarsbudget och stödjer Israel några hundra sådana fordon till något specialförband eller två?
De kanske vet något som vi inte vet? Jag är iallafall inte övertygad om att HAPC är "the way to go" bara för att IDF kör sitt race. IDF var på väg att köpa M2 Bradley, men köpet lär ha gått om intet pga kostnadsskäl.
Usas specialförband är dessutom lättrörliga enheter som ska kunna skeppas jorden runt inom ett dygn eller så. Varför all materiel ska kunna tryckas in i C5 och C17.
/E