Tuffhet har inget med saken att göra för mig. Jag har redan mönstrat och fått tjänsten Luftburen befäl, men har även skickat in ansökan till FJS förtest.
Nummrena är prioriteringsordning. Alltså nr 10 är lägst prioriterat och nr 1 är mest prioriterat.
Förstår inte riktigt vad det är jag skrivit som låter så förbannat dumt.
Med punkt 10 så menar jag ungefär. Kustjägarna har ju tidigare haft en huvuduppgift i våldsam landstigning (med mera) och jag har då fått berättat för mig att dödligheten skulle bli väldigt stor hos kj-komp vid en sån landstigning. Jag läste nån stans att man räknade med att ett kj-komp (eller var det pluton?) skulle kunna genomföra en eller två landstigningar innan de (kj) var försatta ur stridbart skick pga för många förluster.
Detta leder i min värld till en mycket stor risk att dö enligt fråga 10.
En spaningspluton kanske inte riskerar att bli bekämpade i lika stor grad, då deras uppgift är att se men inte synas ( i de flesta fall). Men ifall de får sammanstöt med fi på efterhand så riskerar de att få stora förluster. Dock har de isåfall redan misslyckats iom att de blivit upptäckta.
Detta leder i min värld till en mindre stor risk att dö enligt fråga 10.
Fast å andra sidan, så ska du nog varken välja FJS eller LBB om du vill ha största chans att "överleva". De två tjänsterna är nog bland de sämsta att välja skulle jag tro.
Jag vet att båda är "högrisk-befattningar" men det är en jämförelse mellan dem jag vill ha.
Efter som jag redan mönstrat så är andra befattningar uteslutna.
Jag repeterar:
att vara en "tuff" soldat är i mina ögon helt oviktigt, jag har skrivit listan efter vad jag tror skulle passa mig bäst. Att ha en häftig befattning bryr jag mig inte om, jag vill ha motiverade kamrateredit: Vid närmare eftertanke kom jag på att 10an låter väldigt dum och självklar, vem vill inte överleva?