Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Varför inte Sambandssoldat?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Blanco
Varför heter det inte så? :(
Sambandssoldat är ju till och med könsneutralt!
Sandström
QUOTE (Blanco @ Jul 20 2006, 23:03 ) *

Spelar det någon avsevärd roll egentligen? Det heter ju t. ex Bas/Strilsäkman och inte soldat. Antagligen så togs tjänsten fram medan FM fortfarande bestod av endast det manliga könet. Det har väl inte heller ansets lönt att byta namn på hela tjänsten bara för att tillfredställa alla feministers önskan om total jämlikhet. Du borde inte hänga upp dig allt för mycket på det...
Blanco
QUOTE (Sandström @ Jul 21 2006, 00:15 ) *
QUOTE (Blanco @ Jul 20 2006, 23:03 ) *

Spelar det någon avsevärd roll egentligen? Det heter ju t. ex Bas/Strilsäkman och inte soldat. Antagligen så togs tjänsten fram medan FM fortfarande bestod av endast det manliga könet. Det har väl inte heller ansets lönt att byta namn på hela tjänsten bara för att tillfredställa alla feministers önskan om total jämlikhet. Du borde inte hänga upp dig allt för mycket på det...

Det vore bättre för mitt ego om det hette soldat :(
Andreas
Tankarna går osökt hit och hit, varför inte dra till med sambandsjägare när vi ändå är igång? ;)

Genomför du vpl är du per definition soldat/sjöman, räcker inte det?

Edit: Skrivsvårigheter...
Blanco
QUOTE (Andreas @ Jul 21 2006, 01:39 ) *
Tankarna går osökt hit och hit, varför inte dra till med sambandsjägare när vi ändå är igång? ;)

Genomför du vpl är du per defintion soldat/sjöman, räcker inte det?

OK, skämt åsido; det finns alltså ingen egentlig anledning till att det heter Sambandsman och inte Sambandssoldat? Bara besluttagarnas smak som avgjorde valet?
elisson
jag som man bryr mig inte om det heter sambandsman eller sambandssoldat.. men om tjensten hadde hetat sambandskvinna så hadde jag garanterat inte tyckt om det dry.gif
så man kan ju undra vad de kvinnliga vpl tycker om dagens namn..
Sandström
QUOTE (elisson @ Jul 21 2006, 09:31 ) *
jag som man bryr mig inte om det heter sambandsman eller sambandssoldat.. men om tjensten hadde hetat sambandskvinna så hadde jag garanterat inte tyckt om det dry.gif

Återigen så tror jag inte att FM har för avsikt att ändra det bara för att vissa anser att det inte är tillräckligt anpassat för kvinnor... Ska man t. ex sluta använda brandman som ett generellt namn för alla som jobbar med brandsläckning och kalla dem typ brandbekämpare (och brandbekämparinnor) bara för att det finns kvinnor som också jobbar med detta?
elisson
QUOTE (Sandström @ Jul 21 2006, 09:43 ) *

Återigen så tror jag inte att FM har för avsikt att ändra det bara för att vissa anser att det inte är tillräckligt anpassat för kvinnor... Ska man t. ex sluta använda brandman som ett generellt namn för alla som jobbar med brandsläckning och kalla dem typ brandbekämpare (och brandbekämparinnor) bara för att det finns kvinnor som också jobbar med detta?

nej man kan gott ha kvar dagens benämningar.. jag underströk bara att vissa kvinnor kanske tycker nått annat..
APC TECH
Sen kan man ju gissa lite oxå att du kanske kommer att sitta mera i nån låda elelr fordon och sköta samband mera än du kommer vara i skogen med en AK och skjuta....=)

Har du tur hamnar du på nån 202:a elelr annat manligt fordon på S1...
Krook
Det borde heta sjösoldat också; sjöman är alldeles för maskulint. biggrin.gif

/Krook
Andreas
QUOTE (Blanco @ Jul 21 2006, 02:11 ) *
OK, skämt åsido; det finns alltså ingen egentlig anledning till att det heter Sambandsman och inte Sambandssoldat?
Förmodligen inte nej.

@Krook: Trattbasse... dry.gif :P
Sandström
Right on Krook :P
elisson
Det heter ju självklart sambandsMan för att det är mycket manligare att sitta i en låda och sköta samband än att fjanta runt i skogen släpandes på en bit metall ;) laugh.gif
tinhead
QUOTE (Sandström @ Jul 21 2006, 09:43 ) *

Brandsoldat är ett gammalt hederligt beskrivande ord på en person i tjänst.. :P
Fast det har ju setts som fult att kommunens civitl anställda "brand och räddning" har "soldater" och antagligen har brandman ersatt brandsoldat?
Krook
QUOTE (Andreas @ Jul 22 2006, 00:10 ) *
@Krook: Trattbasse... dry.gif :P

Tack, men borde det inte vara Tratt-soldat?

On T:
Ändelsen -man härstammar från den tid då det i huvudsak var män som bestred vissa befattningar. Vi behöver inte skriva om Lexikon, bara gilla läget.

/Krook
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.