Help - Search - Members - Calendar
Full Version: sjukvårdare eller bevakningssoldat?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Johan_soldat
jag skulle gärna vilja bli antingen någon form av sjukvårdare eller bevakningssoldat (endast på F17)

vilken utbildning tycker ni är/verkar bäst/mest intressant?
bomben77
Så här med facit i hand så skulle jag absolut välja sjukvårdare! Bevakning har säkert sina fördelar men jag skulle inte passa där. Det beror ju också en del på vad du tänkt " bli när du blir stor". Jag låg själv inne på F17 som PB Nsky. En tjänst jag absolut inte ångrar men så här i efterhand så finns det andra utbildningar som kan ge dej mer civila meriter. Glöm heller inte att sjukvårdare finns inom flera grenar på flottiljen, Brand och räddning, Flygbassäk ( eller vad det nu heter) och inom jägarplutonerna. Det kanske finns nån ex sjvman eller bevsoldat som kan svara mer specifikt?
APC TECH
Eller så kan man slå ihop båda dom sakerna....försöka bli gruppsjukvårdare/plutonssjukvårdare inom Nsky....då får du ju lite av varje....vilket är kanske en kombination.

Själv va man flygmek och gruppsjukvårdare......så fick en 2 veckors utb. inom sjukvård...värt varenda sekund på den utbildningen...alla borde få den egentligen...
Johan_soldat
det är så att jag skulle vilja prova på väktaryrket.men jag är väldigt sugen att läsa och bli något inom vården senare i livet.

det ingår ju vakttjänst som sjukvårdare.och sjukvård när man är bevakningssoldat
M00nStalker
QUOTE (APC TECH @ Jul 21 2006, 10:59 ) *
Eller så kan man slå ihop båda dom sakerna....försöka bli gruppsjukvårdare/plutonssjukvårdare inom Nsky....då får du ju lite av varje....vilket är kanske en kombination.

Själv va man flygmek och gruppsjukvårdare......så fick en 2 veckors utb. inom sjukvård...värt varenda sekund på den utbildningen...alla borde få den egentligen...

Att jämföras med en "riktig" sjukvårdares, dvs som har sjukvård som huvuduppgift t.ex kompanisjukvårdare, sjuktransportgruppchef och förbandsplatssjukvårdare vars utbildning är mer än 15 veckor (iaf i armén antar att det är ungefär samma sak fos flygvapnet) inklusive 4-5 veckor praktik, och den har dessutom högskolepoäng (10-15 beroende på regemente).

Alla får ju dessutom en veckas (40 timmar) sjukvårdsutbildning, där man lägger förband, har HLR och bär bår (detta är väl den enda sjukvårdsutbildningen som bevakningssoldater får?).

Du får gärna mer utförligt beskriva tvåveckorsutbildningen för gruppsjukvårdare, vad den innehåller.
APC TECH
Nu va det typ 10 år sen jag gjorde lumpen....och alla som va fordonsförare fick ytterligare 2 veckors sjukvårdsutbildning...vi hade en extra sjukvårdsväska på oss och annat...nu kommer jag dock inte ihåg vilken väska.
Vi fick även teori och pratik inom skadesortering och dylikt...

Säkerligen så har detta ändrats på senare år...

Man är ju som sagt en gammal uv=)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.