QUOTE (GrodanBoll @ Sep 1 2006, 18:12 )

Visst är kurderna av historiska, kulturella och humanitära skäl lika berättigade till en egen stat som en gång judarna var. Men Turkarna kommer inte stillasittande se på medan detta händer. Och vem kan kasta första stenen om Turkiet genom intervention börjar driva sitt eget "krig mot terrorn"? Flera bra prejudikat finns redan.
Historiska håller jag inte med om, kurder har i regel varit ett folk som varit kuvat under stora delar av historien, något dom delar med andra folkgrupper som saknar eget land, som t ex assyrierna.
Självklart vore ett nytt land, Kurdistan, något som skulle kunna lösa kurdfrågan, men problemet är att, som jag uppfattat många kurder jag pratat om, att kurder och kurder inte alltid är samma sak, dvs man skiljer på kurder från turkiet, kurder från storstäder i norra Irak, samt kurder som faktiskt inte varit så jätteförtrycka fårn Iran. Med detta i åtanke är jag tveksam till att kurderna skulle "nöja sig" med norra Irak som för övrigt vad jag förstått till största delen består av kurder, snarare skule kurderna från Turkiet/Iran vilja stanna kvari områden som dom anser tillhör dom och kräva att även dom delarna annexeras till ett eventuellt Kurdistan.
Det viktigaste att påpeka är at ett land tillhör inte någon för denne har rätt till landet utan för att denne har makten att behålla landet för sig själv och kalla det sitt. Visst, folk kallar ofta Israel för ett land där vi varit snälla och gett tillbaks ett stycke land från ett därifrån lite lätt fördrivet folk, men det var ändå vapen som skapade landet och inte någon högre rättvisa. Jag kan inte komma på bra exempel på länder som skapats av någon högre moral, alla exempel jag kommer på handlar om våld och vem som har viljan nog att skapa sig ett eget land, ingeting annat. Det jag vill säga är att Kurdistan kan få "rätt" att existera om kurderna klarar av att forcera ett Kurdistan, annars får man försöka leva så gott det går i dom länder dom bor i dagsläget.