QUOTE (Stella-Polaris @ Dec 16 2007, 18:24 )

Gnäll nummer 2
Karla-karlar från fjoll-tolvans område. Norrlänningar är näst Stockholmare Sveriges största gnällspikar. Ta fjoll-tolvan tex. Det enda man hör från dem är gnäll. Nu har man fått för sig att man har ett extremt hårt klimat i Norrland. Allt söder om Umeälven är tropikerna, anser de... Nu till fakta... Norrland har ett skönt klimat. Visseligen kan det ibland krypa ner under - 30, vilket det förresten ALLTID gör om fjoll-tolvor är i skogen. I Norrland är det låg luft fuktighet. Därför kan man mitt i vintern ligga och sola, i ett hål, i snön. Norrlänningar som kommer till västkusten börjar direkt med att gnälla över den låga inomhus temperaturen... Ja, här på västkusten har vi sisådär 18-22 grader hemma mot norrlänningarnas 25-28 grader. Sedan skall Norrlänningen med och fiska, för det är de som bekant bra på. Nåväl, en normal januaridag, och havsöringsfiske, tar man med Norrlänningen ut. Man har redan fått höra hur kallt de har där hemma och man kan småle då man vet vad som skall komma.... Fy F** vad kallt, kan vi inte åka hem??? Ja, så lyder standard frågan från Fjoll-tolvs medlemen. -5, lite blåst och fuktighet så blir han ganska snart ödmjuk... Så Norrlänningar innan ni börjar snacka temperaturer, och hur hårda ni är, så kom ner till västkusten och testa en blåsig vinterdag. Norrland är solsemester för Västkustbor....
Motgnäll mottages tacksamt

Här kommer lite motgnäll, jag bor i det riktiga Norrland, inte det som 08 tror börjar i Gävle, Gävle för mig ligger i södra sverige, Stockholm gränsar till Skåne så har du min världsuppfattning klar.
Jag har bott nästan två år i Halmstad, vilket var nästan två år för länge, men därtill var jag nödd och tvungen.
Det här snacket om fuktighet i luften vintertid är den största snuttefilt jag har hört Halläningar dra omkring på. Det är INTE kallt i Halland under vinterhalvåret, punkt. Däremot så en större samling med felklädda (för rådande väderlek), gnällande och grinande människor har jag aldrig träffat på under min tid i Halmstad! Och så fort man har antytt något om tempen så kommer snuttefilten fram, - jamen här är det så fuktigt i luften, inte som uppe hos er...buhu, gnäll, hutter hutter.
-Har ni långkalsingar på er, kunde jag vänligt fråga när det värsta lipandet gick över, det hade de ju naturligtvis inte. Nä, inte konstigt att man frös så tänderna skallrade(vilket försvårade gnällandet och tjat om snuttefilten). Samma visa om det var lite svalare ute och det blåste som det lätt gör på västkusten. Vindtäta kläder någon? Nej inte i de fisförnäma fjollornas Halmstad där alla skall se trendiga ut även mitt i vintern, hellre frysa och se bra ut.
Nej ni kära västkustbor, det är inte särskilt kallt hos er på vintern, luftfuktigheten och blåsten har inte med det att göra utan allt bottnar i en oförmåga att klä sig efter vädret. Den gamla klyschan man blev itutad som barn gäller verkligen. "Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder".
Inomhustempen skall jag inte kommentera har själv 20 grader inomhus enär det räcker för en bekväm tillvaro.
//Imint, tung in cheek