Jävla jag! Jag utbildar mig till automationstekniker och de första 10 veckorna är så klart repetition av elprogrammet (motorstyrning denna vecka). Detta var visserligen igår, menmen. Blev så förbannat besviken på mig själv!
Vi ska koppla en "framstoppback" till en asynkronmotor. Hutthutt! Sen ska de fungera. Men ICKE!
1. Kopplade på frihand utan schema!
2. Tryckte igång motorn som rasslade så in i helvete i ca 3 sekunder och säkringarna på L1 och L3 sprack med ljudligt knaster.
3. Felsöka. Då kollade jag allt och fann ett fel i motorns kopplingsdosa. L2 hade lossnat. Fixat. Trycka in nya säkringar.
4. Tryckte igång motorn igen. *KLUNK!* *spraaak*. Säkringarna på L1 och L3 gick igen! Jordfelsbrytaren i en central längre bort gick och en huvudsäkring i samma central gick också! Ingen fattar något och jag börjar skratta i frustration.
5. Felsöka. Vrida, bända och begrunda. Nu hade bl. a nollan till kontaktorerna lossnat, sladden till styrkretsens strömförsörjning hade lossnat. Vi "meggade" motorkopplingarna. Klart.
6. De va de inte, kopplade in och startade -> jordfelsbrytare + säkringarna till L1 och L3 sprack... IGEN!
7. Felsöka. Tillkallade alla tillgängliga lärare och vi vred och begrundade.
Jag såg att jag kopplat fel. De brytande kontakterna satt på fel kontaktor. Vi kom fram till att kolla upp kontaktorerna. Vi mätte på dom. De visade sig att den ena hade helt trasiga spolar mellan skruv 1-2 (L1) och 5-6 (L3). Sen kollade vi hur motorns säkerhetsbrytare var kopplad. Har aldrig sett någon konstigare koppling! Men de va fel av mig att anta att säkerhetsbrytaren var kopplad "rätt". Jag fick bajsmacka på bajsmacka och flera totalsågningar av lärare.
De visade sig också att när säk-brytaren var stängd så var det en "kortis" mellan en fas och nollan. Men detta åtgärdades iaf och tillslut fungerade "framstoppback-funktionen" som den skulle.